Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3 Road Trip Vestfold - Côte d'Azur

Startet av thasle, søndag 16. juni 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

thasle

Etter å ha mottatt min TM3 LR AWD i begynnelsen av mars, dukket planer om en lengre tur opp. En svipptur til Bergen etter påske måtte kanselleres pga. vinterføre, og da var det naturlig å bevege seg sørover, siden vi eier et lite hus i Sør-Frankrike.

Jeg har gjort turen 30-40 ganger før, i løpet av en periode på over 50 år, men aldri med elbil. Strekningen er ca 2200 km hver vei, og jeg velger som oftest en vestlig rute: A1 Bremen, Osnabruck, gjennom Luxembourg, og A31/A6/A8 i Frankrike. Dermed legges det til rette for en overnatting i Bourgogne, kjent for god mat og vin.

I planleggingen benyttet jeg  A Better Routeplanner: https://abetterrouteplanner.com/beta/, som har data for hver bilmodell. Tallene viste seg å  stemme forbausende bra. Turen hadde to overnattinger, som gir en etappelengde på 70-80 mil, litt kortere første dagen pga. morgenferge Larvik-Hirtshals.

Starten gikk 1. pinsedag, med lite trafikk og nesten ingen trailere, pga kjøreforbud i helgene. Holdt meg til fartsgrensene  (anbefalt 130 km/t i Tyskland), og brukte Cruisekontroll flittig, men nesten ikke autopilot. Det gir avslappet og sikker kjørestil, uten fare for å komme forankjørende bil for nær.

Støymessig var inntrykket positivt, vet at endel har kritisert hjulstøyen, men den var ikke påfallende, henger nok også  sammen med hvor grov asfalten er.  Lite vindstøy og ingen motorstøy hjalp på  totalinntrykket.  Fjæringen var passe fast, og styrestabiliteten utrolig bra, det merkes særlig på de smale filene der det er veiarbeid, og kjørebanen deles i 4 (to hver vei), da gjelder det å ha tunga rett i munnen.

Jeg valgte overnattingssteder med Tesla Destination Charging, ikke vanskelig å finne med Teslas ladekart. Var på en sykkeltur i Bourgogne noen uker tidligere, og alle hotellene vi bodde på hadde dette tilbudet, ingen ladere var i bruk. De to ladingene jeg foretok (11 kW) var gratis. Dermed startet jeg dagen med fullt batteri. De øvrige ladingene gjorde jeg på  Tesla Superladere.

I Tyskland er laderne ofte plassert på Truckstop (Autohof), med bensinstasjon og junkfood. I Luxembourg og Frankrike er laderne ofte plassert ved hoteller, og da er det mulig  å kombinere ladingen med  lunch, forutsatt at man ankommer før kl 1400. Måltidet tar lenger tid enn å fylle opp batteriene (ofte til 60-70%), og vi følte at ladetiden ikke førte til lenger reisetid enn med fossilbil. Man trenger et stopp av og til.

A Better Routeplanner og Tesla navigering var stort sett enige, men en gang ville Tesla at jeg skulle kjøre 10 km og lade på nytt, bare tull. Jeg rakk frem til destinasjonen uten ny lading, siden vi tok en romslig stopp med lunch. Ruteplanlegger kan kjøres i Teslas nettleser, og fungerer upåklagelig. Før oppstart på dagen legges destinasjonen inn, og man har full kontroll. Stort sett passerte jeg to-tre superladere uten å lade. Alltid god plass, et sted var vi alene på 16 ladere, alle med CCS. Ladefarten var stort sett 750 km/t opp til  55%.

Det er neppe mulig å gjøre denne turen tilsvarende raskt med elbil av annet merke. Teslas ladenettverk er helt avgjørende. TM3 er helt overlegen på lengre turer pga lavt forbruk og rask lading. På hele distansen (2200 km) var forbruket i gjennomsnitt 180 W/km. Tre timer i et strekk er lenge nok, og ofte tar ladingen kun 15-20 min.

Har aldri kjørt en bedre bil, og føler meg mer uthvilt etter turen denne gangen.

Noen råd

  • Forhåndsplanlegg turen med A Better Routeplanner
  • Korte stop med lading kan lønne seg
  • Hold fartsgrensene, det gir myk og sikker kjøring
  • Velg overnatting med Destination Charging
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

HermanGatevold

Takk. God lesning. Skal ut på en 2 ukers biltur til Italia og omegn neste uke selv. Prøver å komme meg fra Hirtshals til Berlin på en dag. Burde vel være innafor?


Sent from my iPhone using Tapatalk

noto

Takk for at du deler erfaring. Nyttig og inspirerende innlegg. M3 er nok mer velegnet enn MS/X pga ladingen og også pga størrelsen når en beveger seg nedover på småveier i sydeuropa.

thasle

Sitat fra: HermanGatevold på søndag 16. juni 2019, klokken 11:57
Skal ut på en 2 ukers biltur til Italia og omegn neste uke selv. Prøver å komme meg fra Hirtshals til Berlin på en dag. Burde vel være innafor?
Absolutt! I følge ABRP er det drøyt 7 timer kjøring + 1:15 time lading. 3 ladestopp.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=0bfb6eca-86fb-41d4-ac9a-8555c34b654a

Du slipper Elben-tunnelen, selv om kapasiteten nå er økt der. Jeg var innom Hedensted og Busdorf, ligger greit til ved motorvei. Spisemulighet begge steder.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Counterpointer

Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.

ladov

Sitat fra: thasle på søndag 16. juni 2019, klokken 10:44
...
Ladefarten var stort sett 750 km/t opp til  55%.

Det er neppe mulig å gjøre denne turen tilsvarende raskt med elbil av annet merke. Teslas ladenettverk er helt avgjørende. TM3 er helt overlegen på lengre turer pga lavt forbruk og rask lading. På hele distansen (2200 km) var forbruket i gjennomsnitt 180 W/km. Tre timer i et strekk er lenge nok, og ofte tar ladingen kun 15-20 min.
...
Takk for at du deler dine erfaringer.  :+1:

Et par spørsmål, gjorde du noe spesielt for å oppnå høy ladefart? Satt du neste lader som destinasjon for å aktivere automatisk batterivarme eller stolte du på at høy hastighet og lange etapper gjorde susen?

180Wh/km med så mye motorvei er bra! :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

thasle

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.
100 mil er langt på en dag, men innenfor. Brukte to dager til Middelhavet tidligere, men har sluttet med det. Du må starte tidlig, 0800, og kjøre til 2000. Regn 100 km/t i snitt med pause, trafikken i Tyskland er så stor at det er vanskelig å  komme særlig høyere. Litt bedre i helgene, mye mindre tungtrafikk da. Og bedre i Frankrike, hvis du skal den veien. Motorveiene er avgiftsbelagte, og det fører til mindre trafikk. Dessuten er de bygget i nyere tid, stort sett med 3 filer i hver retning.

Lurt å booke overnatting på forhånd. Og å lade ofte, det gir flere, men  kortere stopp, og mindre tid totalt.
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

thasle

Sitat fra: ladov på søndag 16. juni 2019, klokken 21:03
Takk for at du deler dine erfaringer.  :+1:

Et par spørsmål, gjorde du noe spesielt for å oppnå høy ladefart? Satt du neste lader som destinasjon for å aktivere automatisk batterivarme eller stolte du på at høy hastighet og lange etapper gjorde susen?

180Wh/km med så mye motorvei er bra! :)
Jeg la inn destinasjonen som waypoint, men Tesla la inn ladestopp automagisk, fordi destinasjonen var for langt unna. Bilen visste hvor jeg ville stoppe, og var antagelig klar for lading. Uansett smart å lade med en gang man stopper, men det gir seg selv.

Det var stort sett motorvei hele veien, og 180 W/km var overraskende bra. Tesla leverer!
Nøkkelen er bruk av Cruise control og å holde fartsgrensen. Bjørn Nyland brenner oppimot 500  W/km i 200+. Husk at forbruket øker med kvadratet av hastigheten. Det samme gjelder bremselengden.

Har hatt et par elbiler før (i3), og de holder iallfall ikke hva de lover >:(
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Counterpointer

Sitat fra: thasle på søndag 16. juni 2019, klokken 21:29
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.
100 mil er langt på en dag, men innenfor. Brukte to dager til Middelhavet tidligere, men har sluttet med det. Du må starte tidlig, 0800, og kjøre til 2000. Regn 100 km/t i snitt med pause, trafikken i Tyskland er så stor at det er vanskelig å  komme særlig høyere. Litt bedre i helgene, mye mindre tungtrafikk da. Og bedre i Frankrike, hvis du skal den veien. Motorveiene er avgiftsbelagte, og det fører til mindre trafikk. Dessuten er de bygget i nyere tid, stort sett med 3 filer i hver retning.

Lurt å booke overnatting på forhånd. Og å lade ofte, det gir flere, men  kortere stopp, og mindre tid totalt.
Takk.

Blir mest Tyskland og deretter Østerrike, Slovenia og Kroatia.

Hyppigere kortere ladinger er mer min stil enn å kjøre fra 100 til 5 prosent og lade lenge.

Svolar

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.

Kjørte 80 mil fra klokken 4 til klokken 01 på natten. Stresset ikke. Bilen lader nå så kjapt at det står mest på sjåføren. Følte meg ikke spesielt trøtt heller. Tror elektrisk ikke har den ICE motor vibrasjonen i rattet. Så om du starter tidligere og orker så kan en sikkert kjøre 100 mil

Counterpointer

Sitat fra: Svolar på søndag 16. juni 2019, klokken 22:29
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.

Kjørte 80 mil fra klokken 4 til klokken 01 på natten. Stresset ikke. Bilen lader nå så kjapt at det står mest på sjåføren. Følte meg ikke spesielt trøtt heller. Tror elektrisk ikke har den ICE motor vibrasjonen i rattet. Så om du starter tidligere og orker så kan en sikkert kjøre 100 mil
Kjørte 194 mil på 24 timer i en Peguot 205 gti på 1990 tallet fra Rivieraen og opp til Danmark , så jeg vet det går og at det er kjempeslitsomt. Elbil er noe helt annet og Model 3 er meget godt egnet. Har god erfaring fra 50 mils turer her i Norge at en er mye mer uthvilt med elbil. Både selve kjøringen i stillhet uten vibrasjoner og ladestoppene er positivt.

Takk for nyttig erfaring

Jejl

#11
Vi har kjørt 4 ganger Hirtshals - Altea med vår P85 2013, og vi har stort sett kjørt de 2800 kilometerne direkte uten overnatting på Hotell. Pleier å ta et par høneblunder på 30-40 min på natten under ladepausene, også har jeg kjørt til 2. føreren våkner på morgenkvisten. Hvis jeg husker rett så har vi brukt under 34,5 timer totalt hver gang bortsett fra en gang. Raskeste er 32 timer og 45 min.
Jeg synes turen er like gøy hver gang, og føler jeg sitter å spiller et dataspill, der målet er å sløse minst mulig med energi, og kontinuerlig finne optimal kjørefart og ladetid.
2000 km husker jeg ble nådd på 23 timer og 15 minutt på en av turene.

smokey

Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.

Som andre har sagt, ikke noe problem.
Oslo-syd-Spania (uten ferger) på 3 dager i fjor i S85D. Alle etapper over 110 mil. 1 sjåfør og 3 (store) barn. Lange dager, men mye avbrekk med ladestoppene som kommer oftere enn du ville tenkt på å stoppe med en ICE. For egen del vesentlig mindre sliten etter ferietur på 8000 km i S85D enn 4000 km i Passat (begge med 1 sjåfør). Du kan sikkert også finne noen tips her https://elbilforum.no/index.php?topic=24973.0 (selv om du skal "andre veien").
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA