Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

daktari

Stemmer det at noen får tilbakekalling for å bytte batteri nå, med en ny 85 kWh-pakke?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Muffinman

#856
Det rapporteres ihvertfall fra USA at enkelte ser ladegrense begrenses kraftig kombinert med melding om at man må på verksted. Det antas at en av de siste softwareoppdateringene inneholder et eller annet diagnoseverktøy som pinpointer batteriene som må skiftes. Så langt har jeg sett bare en rapport om en 2014 P85+ som har fått det nye 350v 85-batteriet som har reell kapasitet på 87kWh, altså bedre enn det "gamle" 90-batteriet, men flere har fått overhalte "gamle" pakker i bytte. En over dammen rapporterer til og med å ha fått et ferdig cappet batteri i bytte, akkurat slik som Cato76 i denne tråden.

Klarer ikke se konturene av noen fasit enda altså.

EDIT: Har snoket litt rundt på TOCN-gruppene på FB. Flere som melder batteribytte nylig, men ingen som har fått det "nye" batteriet. Stort sett refurbished 85kWh ser det ut til, og noen 90.

@roger

Hei
Jeg kjører fortsatt rundt med SW. ver. 2019.16.1.1 men med et "mas" om å oppdatere. Har sett litt rundt på div. forum, og opplever at det er litt uenighet om hvor hvit begrensningene kom med denne versonen, eller 2019.16.1.2. Har følgende ladekurve på SC (kjøretid ca. 1 time): 84kw - 45%, 76kw - 50%, 61kw - 60%, 52kw - 70%, 41kw - 80%. Er klar over at ikke alle er berørt av begrensningen, men er sterkt i tvil om jeg skal oppgradere. Hva tenker dere?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Den effektkurven er fra før reduksjon. Forvent reduksjon ned mot 50kW@50% eller lavere om du oppgraderer. Og naturligvis også kraftig reduksjon over og under. Kunne faktisk betalt noen kroner for å få tilbake de hastighetene der.

@roger

Da satser jeg på å kjøre med 2019.16.1.1 så lenge, og håper på at ingen trykker feil, og starter oppdatering:o Er det noen mulighet for at oppdateringen starter "av seg selv"?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Det ble rapportert at en del eiere i USA kom til ferdig oppdatert bil om morgenen, men ikke noe hørt fra Norge. Tror muligens det kreves at de går inn manuelt bil for bil og starter oppdateringen. Imidlertid lastet begge våre biler ned siste oppdatering via 3/4G. Så jeg tenker at noen er veldig oppsatt på at bilene skal oppdateres.

Du kan jo nappe simkortet om du er bekymret :)  Nå mistenker jeg at Tesla har oppdaget en eller flere risiki knyttet til batteriet, og oppdateringene inneholder verktøy som skal omgå disse slik at det ikke oppstår hendelser, samt identifisere batterier som er akutt farlige. Så jeg er ikke så sikker på om å ikke oppdatere er det tryggeste alternativet. Alt ville vært enklere om Tesla bare kunne kommunisert med kundene istedet for å tåkelegge. Det er ikke tillitsvekkende at man "sniker seg rundt" som en tjuv i natten på denne måten.

Ellingsen

Jeg er usikker på hvor berørt jeg er av dette med min 85D, men tok noen målinger i Holmestrand her forleden. relativt fullt på stasjonen, men hadde A og B for meg selv hele veien. Hadde kjørt ca 30 minutter og det var vel 6-8 grader i luften og hadde 10% når jeg startet.
107kw på 10% (15:57)
99kw på 11% (15:57)
89kw på 13% (15:58)
80kw på 16% (16:00)
75kw på 20% (16:02)
70kw på 25% (16:05)
66kw på 29% (16:08)
62kw på 41% (16:17)
59kw på 47% (16:21)
57kw på 50% (16:24)
Reiste på 50%. Jeg har allerede meldt fra til Tesla og de ønsker å se på bilen. Antar jeg bare får at verdiene er innenfor, men tar gjerne i mot innspill om noen har noen tanker om grad av struping. Lader så sjelden på hurtiglader at jeg knapt husker hva det pleide å være, bare at det bør ha vært langt høyere.

Muffinman

Min referanse fra før strupingen er maks opp til 22% (116-118kW) før det begynner å redusere, 100kW ved 31%  og 74kW ved 50%.

Muffinman

Begge våre er nå på 2.3 som lastet automatisk over 3/4G. Nå er 4.1 på vei ned  over 3G på P85, mens 85D nagger om å koble til wifi for å laste ned. Interessant. Blir vel å installere og se hvor det bærer. Bare ikke alle disse oppdateringene dreper mcu'en på den eldste bilen.

Klykken

Får varsel om at det er en oppdatering på lur her også, men at jeg må koble til wifi for å få den. Og det er jeg jo. Repeateren står rett bak bilen 🙄
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sett speilene motsatt av det du gjør i dag, og se om det gjør en forskjell. Altså hvis du har de innvippet i dag, sett de ute. Enormt retningsbestemt antenne.

Muffinman

Er jo lett å sjekke om det er dekning da. Scroll litt rundt på kartet eller start musikk.
Men snodig at oppdateringer dels pushes via bilens eget nett nå. Må være noe som anses som viktig på enkelte bilmodeller.

Klykken

#867
Var ferdig nedlastet i morges. Har fått batterivarmer tilbake i det minste. 2020.40.1 som kom. Batteridiagnostikk skal også være forbedret her, står det.

Ikke fått tester SuC siden november i fjor, men tviler på noen bedring her. Bilen er på garantiutløpstest nå, og hvis det dukker opp noe snusk der skal jeg få sørget for å teste lading godt på veien til SC og be de sjekke dette grundigere. Ikke at de fysisk gjør noe med det, men blir vel rapportert på ettellerannet nivå håper jeg. 👍

Edit:
Null hull på garantiutløpstest. 👌
Ellers virket bilen merkbart kvikkere nå. Noe må ha blitt bedret i siste software - eller er jeg på en snurr? Flere som merker bedring på noen områder på siste software (2020.4.1)?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stig O

Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

#869
SitatMore controversially, Tesla explicitly stated that "changes to the performance of the Battery due to software updates are NOT covered" under warranty, likely due to a situation last year where some owners saw sudden range drops after an update.

En god gammeldags slavekontrakt dette. Det betyr at de forlanger å kunne gjøre hva som helst med batterikapasiteten man betaler gode penger for i ettertid, som for eksempel å inndra så mye som de selv måtte føle for i fremtiden. Mon tro hvordan dette står seg mot avtalelovens §36. Noen som har en kvalifisert mening?

Ellers fremstår artikkelen som noe uklar. Den angir endring for gamle 60kWh-biler; ligger det implisitt at de forsøker  å fjerne ubegrenset kjørelengde innen 8 år på de øvrige bilene som allerede er solgt? 150.000mi er vel like over 240.000km. Det runder jeg før sommeren 2021, når det fremdeles er 2,5 år igjen til bilen er 8 år...

EDIT: Sjekket begge våre biler på mytesla nå. Der er batteri/driveunitgarantien på 8 år og ubegrenset kilometer forsvunnet, og erstattet med 8 år og 240.000km. De kommer vel uansett ingen vei med å redusere garantien på biler som allerede er solgt, men siden de eksplisitt nevnter "60-biler solgt før 2015" er det godt mulig dette ikke er en feil. I så fall har vi kjøpt vår siste Tesla...

Her er ihvertfall uttalelsen fra Musk i 2014:


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA