Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

dundun

Alle bedrifter kan gjøre feil, og det bør være rom for å rette opp etter seg.

Sånn som Tesla opererer mot trådstarter her derimot? Fullstendig uakseptabelt, og blir bare verre og verre. Ingen seriøse selskaper holder på sånn. Punktum.

Tesla lager fantastiske produkter, men herregud for et møkkaselskap å forholde seg til med en gang noe ramler utenfor det aller enkleste. Sånn var det i starten, og sånn er det enda. De har rett og slett ikke kontroll, og de har ikke engang kontroll nok til å innse at de ikke har kontroll.

Utrolig synd, for det er ingen som tjener på det. Tesla får et dårligere rykte helt uten grunn, kundene blir misfornøyd, og det ender jo alltid opp med at det ordner seg til slutt - bare uendelig mye senere enn hos seriøst drevne selskaper der man klarer å se forbi det helt umiddelbare neste steget.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Mippen

#256
Sitat fra: dundun på lørdag 06. juli 2019, klokken 21:24
Alle bedrifter kan gjøre feil, og det bør være rom for å rette opp etter seg.

Sånn som Tesla opererer mot trådstarter her derimot? Fullstendig uakseptabelt, og blir bare verre og verre. Ingen seriøse selskaper holder på sånn. Punktum.

Tesla lager fantastiske produkter, men herregud for et møkkaselskap å forholde seg til med en gang noe ramler utenfor det aller enkleste. Sånn var det i starten, og sånn er det enda. De har rett og slett ikke kontroll, og de har ikke engang kontroll nok til å innse at de ikke har kontroll.

Utrolig synd, for det er ingen som tjener på det. Tesla får et dårligere rykte helt uten grunn, kundene blir misfornøyd, og det ender jo alltid opp med at det ordner seg til slutt - bare uendelig mye senere enn hos seriøst drevne selskaper der man klarer å se forbi det helt umiddelbare neste steget.

Veldig bra oppsummering. Alle kan gjøre feil og jeg har svelget mange kameler føler jeg. Jeg har som nevnt tidligere i tråden kjøpt ny Model S fra Tesla tidligere, og har blitt møtt både positivt og negativt når jeg eide den bilen. Jeg følte meg egentlig litt lettet når bilen var solgt. Jeg var lei av alle små feilene og tiden jeg brukte hos Tesla for å få ordnet opp. Jeg trodde Tesla hadde blitt litt bedre på de 1 1/2 årene jeg var borte fra Tesla, men når det første som møter meg når jeg henter ut ny bil er en sur ung dame som med en frekk tone mener at det er utrolig at jeg bryr meg om små skader i lakken på utleveringen, og hvor jeg nesten blir kastet ut av lokalet før jeg har fått sett over bilen skikkelig fordi de ikke har tid til å prate med oss, legger det grunnlaget for opplevelsene videre. Ikke minst alt rotet før jeg fikk bilen min, og hvor de truet med å trekke depositumet mitt hvis jeg ikke hentet bilen selv om de leverte den til feil tid (2-3 måneder før jeg avtalte med dem). Så oppdaget jeg store defekter i lakken og klaget, men kom ingen vei. I hele den prosessen følte jeg meg også egentlig dum. Jeg sto der alene i butikken med flere Tesla ansatte som prøvde å overbevise meg om at alt var normalt. De henviste til interne standarder osv. Når jeg dro fra Tesla følte jeg meg veldig teit. Er det bare jeg som er pirkete liksom.. . Når jeg traff noen kjente og viste bilen kommenterte de lakken og da fikk jeg bekreftet at det ikke var normalt. Jeg sammenlignet også med andre Model 3 og så at min var verre enn mange andre. Jeg pratet med lakkverksted som også kommenterte det dårlige arbeidet, og pratet med NAF advokat som støttet meg i at dette var en klar reklamasjon. Man skal forvente å få like mye bil for pengene som alle andre. Det skal ikke være "slingringsmonn" som Tesla kalte det. Med nye fagkyndige opplysninger og en skriftlig klage tenkte jeg at nå går det i boks, men neida. Da ble det i stedet retur, men plutselig endret de fristen for å levere bilen (skulle ringe meg innen noen dager for å avtale retur tidspunkt når jeg spurte de dagen før) til å måtte levere på timen. Da hadde jeg alt ventet hos Tesla i flere timer. De sa også at jeg ikke vil få igjen alt hvis bilen ikke er like fin som ved utlevering. Jeg hadde en time på å kjøre til en vaskehall i rush tiden, vaske og rydde bilen, og kjøre tilbake igjen i køen på godt innsaltete veier. Returen ble godkjent som nevnt, men pengene uteble. I mellomtiden har jeg blitt sendt fram og tilbake mellom ulike avdelinger, jeg har ringt og mailet uten svar. Ingen ting har blitt gjort før forbrukerrådet ble koblet inn. Jeg har heller aldri fått en skikkelig beklagelse fra Tesla. Returen ble gjort 19 mars...
Fremtiden er elektrisk.

dundun

Alle saker har forresten ikke to sider, det er et fjollete argument å komme med. Noen ganger er ting ganske svart-hvitt. Seriøse selskaper utbetaler kunders penger innen rimelig tid, og de lyver ikke.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Carl Anton Stenling

Tesla må selvfølgelig betale tilbake etter å ha akseptert retur.

Når det er sagt så blir det opp til hver enkelt å vurdere hvor relevant tilbakelevering gjennom angrerett 14 dager etter levering er for den enkelte. Man kan neppe forvente at bruk av angrerett går smidigere for andre bilmerker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

dundun

Jo, man bør faktisk kunne forvente at firmaer følger loven. Også når det er plagsomt for dem å gjøre det.

Tesla har selv valgt fjernsalg som forretningsmodell, da er angrefrist en del av pakka.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Carl Anton Stenling

Angrefrist er en del av pakka ved fjernsalg og det har vel Tesla også godtatt.

Poenget er at siden de fleste andre leverer gjennom salgskanaler uten angrerett så er det ikke sikkert man kan forvente at andre leverandører gir lett behandling ved angring etter 14 dager. Dermed får hver enkelt vurdere hvor mye man vektlegger behovet for rask og effektiv angrerett og hvor sannsynlig det er at man kan forvente dette ved å velge en annen bil enn Tesla.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Burger

Jeg anbefaler trådstarter til å vurdere sin egen evne til å håndtere denne saken selv pga alt for stort følelsesmessig engasjement.

Jeg tar ikke stilling til om hvem som har rett, men jeg synes å kjenne igjen symptomer til andre saker der jeg har vært på andre enden av bordet og sett motparten kaste bort eller ikke forstå muligheter pga alt har blitt svart/hvitt og fastlåst situasjon. Det tok alt for lang tid til å koble inn forliksrådet, ikke oppsøke jurist i stedet for å fortsette med det som ikke virker (telefon, mail, oppmøte, skrive om situasjonen på internett).

Hadde nesten skrevet ferdig en post for over en måned siden der jeg anbefalte en time med rådgiving fra jurist i stedet for å høre på råd på internett, men måtte dra før jeg rakk å trykke send. Angrer litt på det nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Mippen

#262
Sitat fra: Burger på lørdag 06. juli 2019, klokken 22:54
Jeg anbefaler trådstarter til å vurdere sin egen evne til å håndtere denne saken selv pga alt for stort følelsesmessig engasjement.

Jeg tar ikke stilling til om hvem som har rett, men jeg synes å kjenne igjen symptomer til andre saker der jeg har vært på andre enden av bordet og sett motparten kaste bort eller ikke forstå muligheter pga alt har blitt svart/hvitt og fastlåst situasjon. Det tok alt for lang tid til å koble inn forliksrådet, ikke oppsøke jurist i stedet for å fortsette med det som ikke virker (telefon, mail, oppmøte, skrive om situasjonen på internett).

Hadde nesten skrevet ferdig en post for over en måned siden der jeg anbefalte en time med rådgiving fra jurist i stedet for å høre på råd på internett, men måtte dra før jeg rakk å trykke send. Angrer litt på det nå.

Jeg tok kontakt med advokat som jeg skrev før jeg leverte tilbake bilen på angrerett for å få tips og råd, og jeg gav tesla godt med tid til å ordne opp etter returen. Angrerett loven sier oppgjør innen to uker. Når ikke Tesla klarte levere innen mai etter mange henvendelser kontaktet jeg NAF advokaten og Forbrukerrådet igjen. Først i juni hadde forbrukerrådet tid til å se på saken skikkelig. Jeg syns derfor jeg gav Tesla nok tid før jeg kontaktet mer hjelp. I mellomtiden har jeg prøvd å ordne opp selv som jeg skrev, men dessverre har ikke jeg fått noe hjelp hos Tesla: - Vi jobber med saken. Han som har saken jobber ikke her, da må du dit. - Hva heter han som jobber med saken? Kan vi få nummer eller epost? - Nei, vi kan ikke gi slike opplysninger. Dere må bare dra dit også vil de finne riktig person. - Hvordan kan vi vite at han er der når vi ikke kan lage noe avtale? - Nei, dere må bare dra innom også ordner det seg.

På epost får jeg bare svar på noen mail, på telefon sitter jeg i kø lenge og får ikke svar. Når vi kommer til den andre Tesla forhandleren blir vi møtt med nesten det samme som hos den andre, og blir sendt fram og tilbake, men så viser det seg til slutt etter mange uker at det ikke er en "mr X" som jobber med saken min i Bergen. Saken er sendt høyere i systemet og er enten i Norge eller utlandet. Det hadde ikke blitt gjort noen ting med saken etter bilen ble levert inn. Kunne ikke de sagt det med en gang så hadde vi spart oss mange turer til Tesla? Først den siste uken har Tesla begynt å behandle saken hvis vi skal tro det de sier. Kommunikasjonen deres er fortsatt elendig. Jeg fikk en epost hvor de påstår at de har ringt meg uten å få kontakt. Jeg har ikke noen ubesvarte anrop i telefon loggen min eller på mobilsvar. Jeg svarer på mailen med når jeg er ledig, men de svarer aldri på eposten min og ringer meg ikke opp. I stedet ringer en kundebehandler hos Tesla som jeg sendte mail til for noen dager siden for å høre om han kunne sjekke status. Han hadde nyheter om at saken er ferdig behandlet og avsluttet. Han hadde ikke mer info enn det. Tesla sentralt svarer så forbrukerrådet at de har kontaktet meg og har kommet til enighet. Jeg ble aldri kontaktet av Tesla sentralt, jeg fikk bare vite at saken er ferdig og at pengene kommer snart fra en som ikke har noe med saken å gjøre. Ikke noe mer. Jeg vet ikke en gang hva jeg får eller om jeg får det jeg har krav på. Foreløpig har ikke det kommet en krone.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 06. juli 2019, klokken 22:25
Tesla må selvfølgelig betale tilbake etter å ha akseptert retur.

Når det er sagt så blir det opp til hver enkelt å vurdere hvor relevant tilbakelevering gjennom angrerett 14 dager etter levering er for den enkelte. Man kan neppe forvente at bruk av angrerett går smidigere for andre bilmerker.

Jeg føler igrunnen at "angreretten" som sådan har fått alt for stor fokus i denne debatten. Tesla har som du selv sier akseptert retur, så den er grei nok (selv om man sikkert kan debattere at han fikk kun 1 time på seg for retur etter å ha levert skjema).

Det som er problemet, og som kan og bør reise i det minste noe tvil hos potensielle kjøpere (som meg), er hvordan Tesla til stadighet ser ut til å ikke ha kontroll slik at ting noen ganger faller mellom to stoler, og at ingen tar fatt i saken og sørger for å få gjort det som skal gjøres. I dette tilfellet tilbakebetaling av et rimelig høyt beløp som Tesla har akseptert at de skylder. I andre tilfeller er det biler kunder har kjøpt og betalt som "aldri" blir levert ut. Eller garantisaker som blir ventende i månedsvis. Og i alle disse tilfellene problemet med å få fatt i noen hos Tesla som faktisk kan ta affære og rette opp. Ikke noe navn å forholde seg til, og skulle man ha ett navn så får man hverken svar på telefon eller mail fra vedkommende. Og ja, ofte ikke noe svar selv om man kontakter Tesla generelt heller, og får man svar så blir det ofte "det er ikke mitt bord" (i overført betydning - "beklager, jeg kan ikke få gjort noe med dette, dette er det noen andre som jobber med" (noe det ofte ikke er)).

Slike ting BØR ikke skje hos noe seriøst selskap. Og slikt bør få det til å ringe noen alarmbjeller både hos potensielle kunder og hos Tesla sentralt. Hadde det vært denne ene isolerte saken kunne jeg ignorert det, men når det danner seg ett mønster av slike saker så gjør det meg bekymret. Det dumme er at jeg for tiden ikke ser noe reelt alternativ som dekker mitt behov og som jeg virkelig kunne tenke meg istedet. Så for meg blir det ikke (i det minste foreløpig) valget mellom å kjøpe Tesla eller noe annet, men valget mellom å kjøpe Tesla eller ikke kjøpe noen elbil. Ender nok opp med å kjøpe Tesla likevel, men alle disse sakene får meg i det minste til å tenke meg om en gang til eller to.
Model S 85D

dundun

Sitat fra: Amoss på søndag 07. juli 2019, klokken 00:36
Slike ting BØR ikke skje hos noe seriøst selskap. Og slikt bør få det til å ringe noen alarmbjeller både hos potensielle kunder og hos Tesla sentralt. Hadde det vært denne ene isolerte saken kunne jeg ignorert det, men når det danner seg ett mønster av slike saker så gjør det meg bekymret. Det dumme er at jeg for tiden ikke ser noe reelt alternativ som dekker mitt behov og som jeg virkelig kunne tenke meg istedet. Så for meg blir det ikke (i det minste foreløpig) valget mellom å kjøpe Tesla eller noe annet, men valget mellom å kjøpe Tesla eller ikke kjøpe noen elbil. Ender nok opp med å kjøpe Tesla likevel, men alle disse sakene får meg i det minste til å tenke meg om en gang til eller to.

Det er akkurat den følelsen jeg sitter med også. Det er egentlig snart tid for å bytte bil, men det sitter langt inne å kjøpe ny Tesla i dag, men jeg sliter med å se gode alternativer. Så da får 2014-Model-S-en min gjøre nytten til det enten kommer noe mer fristende eller Tesla skjerper seg.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Carl Anton Stenling

Jeg fikk selv levert Model 3 i mars og det stemmer definitivt at Tesla har hatt kaos i kundebehandlingen. Ble håndtert vennlig, men observerte at systematikken i kundebehandlingen ikke var på plass ennå.

Som kunde må man imidlertid vurdere hva som er klok håndtering. Jeg ville f.eks. ikke levert tilbake bilen pga. dårlig lakkering inni dørene. Dette kan man løse uten å pådra seg vesentlig risiko ved å omgjøre transaksjonen.

Å ha rett er noe helt annet enn å få rett. Det er ikke uvanlig at billeverandørene forsøker å unndra seg reklamasjoner. Da må man vurdere hvorvidt bruk av angrerett etter 14 dager er hensiktsmessig virkemiddel ved et kjøp til rundt kr 500.000. Det eskalerer situasjonen og utfordrer beslutningsprosessen for retur og lånehåndtering. Kanskje ville noe mer tålmodighet ha tjent kunden bedre? F.eks. bruke uavhengig sakkyndig til vurdering av lakkeringen og deretter håndtere reklamasjonen. Et mulig prisavslag tilsvarende utbedringskostnaden hadde kanskje vært enklere for alle parter.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hELgenen

Bruk av angrett er jo genialt og fremstår jo bedre og bedre for kunden jo høyere beløpet er. Er man misfornøyd og kan få igjen hele beløpet så er det jo et klokt valg å ta. Alle andre alternativer blir jo veldig usikre i forhold. F.eks klarer de å utbedre,hvor lang tid tar det,når gjør de det,får jeg lånebil osv..osv. Så jeg forstår definitivt kunden som velger det her. Problemet er  jo at Tesla ikke etterlever dette alternativet slik kunden kunne forvente. Men på papiret må tilbakelevering og full refund fremstå som det kloke alternativet med null risiko når varen ikke er slik man forventer. Det er jo faktisk hele formålet med en slik ordning,å fjerne usikkerhet

Carl Anton Stenling

#267
Å reversere en transaksjon på rundt kr 500.000 med vegvesenet, långiver og forsikringsselskap involvert og hos et selskap som opplever rekordstore leveranser er ikke nødvendigvis helt uten problemer eller kostnader. For kosmetiske feil tror jeg det kan være smart å vurdere mindre drastiske tiltak. Hensikten bak angreretten er i utgangspunktet ikke at den skal brukes for reklamasjoner, men heller der kjøpet ikke var gjennomtenkt eller man ikke hadde mulighet for å sette seg inn i hvilken vare man har kjøpt. Uhensiktsmessig bruk av angreretten påfører kostnader som må dekkes av andre kunder og man kan komme til å oppleve at det er en del jobb forbundet med en reversering av et såpass stort kjøp.

Tror derfor at vi som drøfter dette i forumet skal jekke oss ned noen hakk og ikke anbefale tilbakelevering i tide og utide.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

1000kwh

Sitat fra: dundun på søndag 07. juli 2019, klokken 05:53
Sitat fra: Amoss på søndag 07. juli 2019, klokken 00:36
Slike ting BØR ikke skje hos noe seriøst selskap. Og slikt bør få det til å ringe noen alarmbjeller både hos potensielle kunder og hos Tesla sentralt. Hadde det vært denne ene isolerte saken kunne jeg ignorert det, men når det danner seg ett mønster av slike saker så gjør det meg bekymret. Det dumme er at jeg for tiden ikke ser noe reelt alternativ som dekker mitt behov og som jeg virkelig kunne tenke meg istedet. Så for meg blir det ikke (i det minste foreløpig) valget mellom å kjøpe Tesla eller noe annet, men valget mellom å kjøpe Tesla eller ikke kjøpe noen elbil. Ender nok opp med å kjøpe Tesla likevel, men alle disse sakene får meg i det minste til å tenke meg om en gang til eller to.

Det er akkurat den følelsen jeg sitter med også. Det er egentlig snart tid for å bytte bil, men det sitter langt inne å kjøpe ny Tesla i dag, men jeg sliter med å se gode alternativer. Så da får 2014-Model-S-en min gjøre nytten til det enten kommer noe mer fristende eller Tesla skjerper seg.
Tesla har levert 12600 biler i Norge i år. Tygg litt på den.

Hvis ikke det gir en god følelse så vet ikke jeg ..

hELgenen

Et selskap som tilbyr angrerett må selvfølgelig etterleve dette. Det burde være et kvalitetsstempel for selskapet å kunne tilby angrerett. Det gir også selskapet en unik mulighet til forbedring av egne produkter. Når en kunde ber om angrerett bør selskapet bruke energi på å finne ut hva kunden event.er misfornøyd med, slik at neste kunde ikke opplever det samme.Det må føles ekstremt frustrerende for ingeniørene
hos Tesla dersom salgsavdelingen ikke rapporterer om feil og mangler som kundene påpeker. Hvordan skal de da forbedre produktet? Angrerett er således en fantastisk mulighet for selskapet.
For kunden er det å ha angrerett en fantastisk sikkherhetsventil,og jo dyrere varen er jo mer verdt er det.  Er naboens nye TM3 bedre enn din på områder som betyr noe for deg,så kan du bare bytte,og gjør du det så sender du et tydelig signal til produsenten at det her synes du ikke er bra nok. Er det mange nok som sier ifra på samme pkt så kan kommende kunder forvente at produktet stadig blir bedre. Det er jo dette Tesla er god på mhp software. Kundene får bedre produkter,produsenten får bedre omdømme. En vinn vinn situasjon.

Jeg tror Tesla har undervurdert en del kunder i Europa. De trodde nok at lakk,panelgaps og andre kosmetiske detaljer betyr lite. Det er følelsen bak rattet som er i fokus. Men for en del kunder som er vant til Tysk presisjon er det ikke nok. Om bilen klarer 0-100 på 3 sek eller 8 sek er for egen del helt uvesentlig. Men lakk,panelgaps og følelsen av å vite at alt er på linje betyr mye på lik linje med en svært energieffektiv motor og et godt utbygd ladenettverk.  Angrett gir meg en unik mulighet til å fokusere på at den bilen jeg får er perfekt på områder som betyr noe for meg. Og det gir selskapet som tilbyr angrerett en unik mulighet til å se hvilke områder som bør prioriteres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA