Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

moonbuggy

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 08:29

1. Så du mener de skal tviholde på dårlige (og dyrere) deler og vente flere år med å skifte dem ut..?
Bob Lutz (google han hvis du ikke vet hvem) har selv sagt at finishen på M3 er verdens-klasse-nivå. Det fins idag en bråte med generiske deler til alle modeller. Så hele resonnementet ditt er egentlig helt bakvendtland...

2. Og dette har du vel sagt i 10 år og vil gjenta deg selv i minst 10 år til ikkesant  :laugh: Tror ikke du trenger å bekymre deg, Tesla har ingen problemer med å hente inn ny kapital.

Du fremstår ikke akkurat Einstein-aktig for å si det sånn..
1. Ingen sier det er feil å bytte ut, eller modifisere dårlige deler, hvor har du tatt det fra ?
Men, det blir komplisert når biler skal repareres og delene knapt finnes, og må bestilles via Tesla sentralt.
2. Hvorfor tror du Tesla febrilsk prøver å toppe tallet på leverte biler ved kvartals-slutt?
Denne desperate spurten hvert kvartal er slett ikke optimal. Det ville vært langt bedre med en jevn flyt i produksjon, da ville kvalitetskontroll og leveringskontroll virket langt bedre.
Desperasjonen kan du også se av priskuttene her i Norge nå. 25.000 i kutt på inventory biler, men bare dersom man kan fullføre kjøpet innen kvartalet. Man gjør alt for å få opp tallene ved kvartalslutt, hvorfor tror du, om ikke å tilfredstille et skeptisk kapitalmarked?

Mippen

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 16:12
Her misforstår du igjen. Seff er det ikke lov å lage egne standard som er dårligere enn loven, men dette gjelder reklamasjon og forbrukerrettigheter - ikke selve produktet! Loven kan ikke på generelt grunnlag komme og diktere hvordan en produsent skal utforme produktene sine. Den kan ikke kreve at det skal være lakkert inni dørsprekken etc. Hvis du finner det så vennglist post det ut her takk :P Noe mer utdypning enn dette trengs ikke.

Muligens du misforstod med at hvis du kansellerer så mister du din køplass med å tolke det som å miste 25 000. - Men du syns ikke det er rart at du mister 25 000 i depositum ved kansellering men ved å ta ut bilen og returnere så får du full retur?

Du må lese bedre hva jeg har skrevet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: JO på fredag 28. juni 2019, klokken 16:46
Det er da ikke mulig å forsvare Tesla sin oppførsel her. Når du sitter på kunden sine penger i månedsvis som du har avtalt å betale tilbake, de har fått bilen levert så er det ikke noe annet enn å si f....you til kundene sine. Her kunne de utbetalt penger som avtalt og samtidig beholdt en kunde. Nå har de en kunde som aldri kommer tilbake og sannsynligvis så er det flere som hører historien som tenker at der vil ikke jeg heller handle.

At Tesla som organisasjon i Norge er helt hjelpesløse burde det ikke være stor tvil om nå. Anekdoter om at jeg fikk service etter 1 uke og alt ok betyr ikke så mye, det er det minste nivået man kan forvente. Katastrofe historiene florerer. Hadde jeg vært sjef der ville jeg satt kommunikasjon med kundene som første pri.

Jeg har hatt model S tidligere og skal ha meg ny bil, tar kontakt med Tesla med noen spørsmål, resultat nada nix, har ikke hørt ett ord. Ikke engang kommunikasjon med en potensiell kunde får de til. Og salgsavdelingene pleier å svare selv i de værste organisasjoner. Så da står jeg over Tesla i denne omgangen.

Jeg har alt blitt takket av flere på melding fordi de har sett nok til å holde seg unna Tesla.
Fremtiden er elektrisk.

Sveinung1954

«Real friends don't let friends buy Tesla!»
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Øyvind.h

Sitat fra: Geirr på fredag 28. juni 2019, klokken 18:53
«Real friends don't let friends buy Tesla!»

Haha. God spøk  :D
Prøvesatt i en Model 3 som en nabo har kjøpt for 5 minutter siden. Hun var helt estatisk. Kom fra eGolf.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Høres ut som en arbeidskollega av min samboer. Hun var helt estatisk for en model S 100D...Når første problem dukker opp var det over. Tesla evnet ikke å rette feil.Det ble et mareritt og nå er det ALDRI Tesla igjen.

Øyvind.h

Hun er like glad som venner og bekjente med Tesla. Alle får bistand ved behov, selv om det ikke alltid har vært time på dagen. Flere er på Tesla nr 2 eller 3.

Virker som noe helt annet enn din kollega, heldigvis :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Sitat fra: moonbuggy på fredag 28. juni 2019, klokken 17:07
1. Ingen sier det er feil å bytte ut, eller modifisere dårlige deler, hvor har du tatt det fra ?
Men, det blir komplisert når biler skal repareres og delene knapt finnes, og må bestilles via Tesla sentralt.
2. Hvorfor tror du Tesla febrilsk prøver å toppe tallet på leverte biler ved kvartals-slutt?
Denne desperate spurten hvert kvartal er slett ikke optimal. Det ville vært langt bedre med en jevn flyt i produksjon, da ville kvalitetskontroll og leveringskontroll virket langt bedre.
Desperasjonen kan du også se av priskuttene her i Norge nå. 25.000 i kutt på inventory biler, men bare dersom man kan fullføre kjøpet innen kvartalet. Man gjør alt for å få opp tallene ved kvartalslutt, hvorfor tror du, om ikke å tilfredstille et skeptisk kapitalmarked?

1. Som jeg sier til deg det fins haugevis av generiske produkter der ute som benyttes. Så hvorfor skal ikke Tesla kunne bytte på delene når de finner ut at den er bedre? Hvis delen er så kompliserte og unike da hadde det ikke vært marked for generiske bildeler. Tenkt litt over det du.
2. Det har noe med strategien til Tesla.  De har ikke forhandlernettverk der de kan mellomlagre bilene sine i et halvt år før en kunde kommer innom og plukker dem opp. Hvorfor skal de kjøpe et lokal halvparten av Norges Varemesse, som binder opp kapital og vedlikehold av en bygning når de jobber med å bli kvitt backlogg på 3 år? Man må være ganske dum økonomisk hvis man velger å ta en slik beslutning. Og dessuten ser jeg ingen sammenheng med dette og konkurs...? Alle selskaper prøver å få frem best mulig kvartalsresultater - det betyr ifg deg at de er snart konkurs også eller hur?

advale

Det er da ikke mulig å forsvare Tesla sin oppførsel her. Når du sitter på kunden sine penger i månedsvis som du har avtalt å betale tilbake, de har fått bilen levert så er det ikke noe annet enn å si f....you til kundene sine. Her kunne de utbetalt penger som avtalt og samtidig beholdt en kunde. Nå har de en kunde som aldri kommer tilbake og sannsynligvis så er det flere som hører historien som tenker at der vil ikke jeg heller handle.

At Tesla som organisasjon i Norge er helt hjelpesløse burde det ikke være stor tvil om nå. Anekdoter om at jeg fikk service etter 1 uke og alt ok betyr ikke så mye, det er det minste nivået man kan forvente. Katastrofe historiene florerer. Hadde jeg vært sjef der ville jeg satt kommunikasjon med kundene som første pri.

Jeg har hatt model S tidligere og skal ha meg ny bil, tar kontakt med Tesla med noen spørsmål, resultat nada nix, har ikke hørt ett ord. Ikke engang kommunikasjon med en potensiell kunde får de til. Og salgsavdelingene pleier å svare selv i de værste organisasjoner. Så da står jeg over Tesla i denne omgangen.

Seff er det ikke bra av Tesla, men oppførselen til Mippen får man sette et lite spmtegn ved. Ikke alltid kunden har rett vettu. Her får han utlevert en flawless bil, men godtar altså ikke det og går flere omganger med Tesla og kobler inn advokater og forbrukerrådet hehe. Jeg hadde skjønt det hvis de nektet å ta imot bilen hans i retur. Dette er å koke suppe på en spiker. Jeg driver selv et firma, og for å være ærlig, enkelte kunder håper jeg drar til konkurrentene. Slik kunder er ikke verdt å bruke tid og ressurser på.

Hører at slike historier er gjentagende for Tesla. Men man hører samme historier når det gjelder andre merker også (Tesla forbedrer seg fortløpende dog). Hører riktignok ikke om forsinket/treg tilbakebetaling hos andre - fordi der må man møte opp med en Tanks for å bryte gjennom hvelvet for å få tak i pengene sine. At Tesla tilbyr i det hele tatt retur innen 7 dager er helt uhørt hos konkurrentene.

Mippen

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 01:40

Seff er det ikke bra av Tesla, men oppførselen til Mippen får man sette et lite spmtegn ved. Ikke alltid kunden har rett vettu. Her får han utlevert en flawless bil, men godtar altså ikke det og går flere omganger med Tesla og kobler inn advokater og forbrukerrådet hehe. Jeg hadde skjønt det hvis de nektet å ta imot bilen hans i retur. Dette er å koke suppe på en spiker. Jeg driver selv et firma, og for å være ærlig, enkelte kunder håper jeg drar til konkurrentene. Slik kunder er ikke verdt å bruke tid og ressurser på.

Hører at slike historier er gjentagende for Tesla. Men man hører samme historier når det gjelder andre merker også (Tesla forbedrer seg fortløpende dog). Hører riktignok ikke om forsinket/treg tilbakebetaling hos andre - fordi der må man møte opp med en Tanks for å bryte gjennom hvelvet for å få tak i pengene sine. At Tesla tilbyr i det hele tatt retur innen 7 dager er helt uhørt hos konkurrentene.

Jeg har for pokker ikke fått ut en flawless bil. Hva er det du snakker om? Du stiller spørsmål med alt jeg sier som om du har vært til stede og har sett og kjørt bilen min. Du kjenner ikke meg og vet ikke hva som har blitt sagt eller gjort. Du har ikke noen forutsetninger for å si at bilen min var feilfri eller at jeg feiltolket det Tesla har sagt eller har gjort i denne saken. Enten er du en som jobber hos Tesla og vil prøve å redde deres navn og rykte ved å bruke sleipe metoder, ellers er du bare en fyr som kjeder deg og vil skape dårlig stemning for å underholde deg selv.

Alle utenom Tesla jeg har pratet med som har sett bilen er enig i at bilen har klare mangler. Det er bare du og Tesla som ikke er enig, og du har ikke en gang sett bilen!!! Derfor valgte jeg å returnere den på 14 dagers angrerett siden jeg ikke ble enig med Tesla. De kunne ikke nekte meg å returnere den siden de selv mente den var innenfor standarden deres. Jeg sa også at jeg kom til å bestille en ny bil straks den andre var levert tilbake, men siden jeg ikke fikk igjen pengene for den første har jeg avbestilt bilen igjen og min samboer sin bil. Jeg skal også avbestille min Model Y når jeg får oppgjøret fra den første.

Du opphøyer Tesla som de skulle være noe guddommelig. Syns du 7 dagers retur er så bra? Vel, du vet vel at angrerett loven gir deg rett til å prøve bilen i 14 dager når den er bestilt over nett og ikke i butikk? Du har også 14 dager på deg til å levere den inn etter du har angret, så i teorien kan du bruke bilen en hel måned.
SitatSi ifra innen fristen
Det er lurt å skrive en e-post til selgeren om at du vil angre, og legg gjerne ved skjemaet han skal ha sendt deg. Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen og all informasjon, eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder. Har du kjøpt livsforsikring eller en individuell pensjonsavtale, er fristen 30 dager.
Returner i tide
Send eller lever varen til selgeren innen 14 dager etter at du meldte fra at du angret deg.

Når jeg kjøpte bilen min var det 3 dager som var grensen fra Tesla. Her er mailen jeg fikk før utlevering av min.

SitatDu er invitert til å oppleve Model 3 under et prøvekjøringsarrangement i Lillestrøm, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Brumunddal, Ålesund eller Drammen.
Hvis du aldri har hatt en prøvekjøring med oss, kan du levere din Model 3 tilbake innen tre dager etter levering å få full refusjon, ingen spørsmål stilt.

Jeg har vanskelig for å tro at du advale ikke hadde blitt forbanna hvis noen hadde skyldt nesten 600.000 kroner  for en bil. Jeg er forpliktet til å enten cashe ut bilen til de har betalt meg tilbake, eller å betale for bilen hver måned til Tesla gjør opp for seg. Det er ikke riktig at jeg skal bruke sparepengene mine, eller å betale renter og gebyrer for en bil jeg ikke eier mer, og at de skal heve renter på pengene mine til de får fingeren ut. Hadde jeg gjort det samme hadde det fått svært store konsekvenser for meg personlig. Jeg prøver bare å få Tesla til å betale meg tilbake. Hvis det hadde vært meg hadde jeg vel hatt namsmannen på døren snart og jeg hadde vært svartelistet hos bankene i all tid. For tesla får dette ikke andre konsekvenser enn at de mister kunder - noe som ikke virker å være viktig for dem slik vi blir behandlet.
Fremtiden er elektrisk.

advale

Vel, veldig rart at du først nå skal klage på ordet "flawless bil" når jeg har brukt det i flere innlegg. Uansett fikk du levert bilen tilbake så det har egentlig ikke så mye betydning.

Nå har jeg veldig vanskelig for å tro at hvis man bestiller f.eks en Tiguan eller Sportage på VW eller Kia sin hjemmeside og skriver kontrakt så kan man ta den ut og levere tilbake innen 14 dager og få full refusjon?!  Å tolke loven rett frem er ikke slik det fungerer, det er mye unntak.

Søkte litt og kom over denne på en annen elbilforum-tråd:
"For å kansellere din bestilling behøver vi din IBAN, SWIFT og fullt navn på kontohaver. Da kan det ta opptil 45 virkedager å fullføre og returnere ditt innestående beløp på 25 000. Om du ønsker å gå videre med kanselleringen kan du respondere med denne bekreftelsen og informasjonen her."

Nå gjelder dette riktignok depositumet, men at det tar litt tid å få tilbake pengene er vel normen. At du klikker vinkelrett og forventer fra dag en sier vel ganske mye om din oppførsel. Du må vel ha fått slik info selv når du har kontakt Tesla, først med tilbakebetaling på 25 000, som du misforsto fullstendig og trodde du skulle miste, og deretter ved retur av bilen etc etc.. Og apropos, bil er dyrt uansett.

Tellus

Tipper pengene kommer så snart kvartalet er over. Musk er enormt opptatt av hva investormarkedet mener om Tesla sin cash beholdning. Det finnes null insentament for teslaansatte til å betale ut penger rett før kvartalets slutt. Tesla har hatt negativ arbeidskapital lenge og lever i stor grad på leverandørkreditter og kundeforskudd.

Mippen

Sitat fra: advale på lørdag 29. juni 2019, klokken 11:42
Vel, veldig rart at du først nå skal klage på ordet "flawless bil" når jeg har brukt det i flere innlegg. Uansett fikk du levert bilen tilbake så det har egentlig ikke så mye betydning.

Nå har jeg veldig vanskelig for å tro at hvis man bestiller f.eks en Tiguan eller Sportage på VW eller Kia sin hjemmeside og skriver kontrakt så kan man ta den ut og levere tilbake innen 14 dager og få full refusjon?!  Å tolke loven rett frem er ikke slik det fungerer, det er mye unntak.

Søkte litt og kom over denne på en annen elbilforum-tråd:
"For å kansellere din bestilling behøver vi din IBAN, SWIFT og fullt navn på kontohaver. Da kan det ta opptil 45 virkedager å fullføre og returnere ditt innestående beløp på 25 000. Om du ønsker å gå videre med kanselleringen kan du respondere med denne bekreftelsen og informasjonen her."

Nå gjelder dette riktignok depositumet, men at det tar litt tid å få tilbake pengene er vel normen. At du klikker vinkelrett og forventer fra dag en sier vel ganske mye om din oppførsel. Du må vel ha fått slik info selv når du har kontakt Tesla, først med tilbakebetaling på 25 000, som du misforsto fullstendig og trodde du skulle miste, og deretter ved retur av bilen etc etc.. Og apropos, bil er dyrt uansett.

Jeg gidder ikke å svare deg mer for du angriper meg som person med å antyde at jeg er den som har gjort noe galt i stedet for å komme med noe konstruktivt i forhold til hva jeg kan gjøre for å få ordnet opp med Tesla, slik denne tråden er ment til. 

De påstandene du kommer med tolker du helt på din egen måte, og du mener ting har blitt sagt eller gjort annerledes enn de har. Du kjenner ikke saken og vet ikke hva som har blitt sagt eller gjort. Du tolker også lover og regler på andre måter enn det advokater gjør.

Tesla sa først et par dager før alt ble ordnet, også sa de senere at det kunne ta 10-12 dager før alt ble gjort opp. Du vet kanskje at muntlig er like bindene som skriftlig? Det er for øvrig forskjell på å avbestille noe (aldri motta varen) og levere tilbake en gjenstand. 45 dager gjelder avbestilling, ikke retur av bil. I angrerettloven § 24 andre ledd står det:
SitatTilbakebetaling skal skje uten unødig opphold, og senest 14 dager fra da den næringsdrivende fikk melding om forbrukerens beslutning om å benytte angreretten etter § 20. Med mindre noe annet uttrykkelig er avtalt med forbrukeren, skal tilbakebetalingen skje ved bruk av samme betalingsmiddel som forbrukeren benyttet. Forbrukeren skal ikke betale noen form for gebyr som følge av tilbakebetalingen.

Fremtiden er elektrisk.

advale

Jeg har jo sagt Tesla er ikke en bakgårdskebab-sjappe. Slapp av mann, du får tilbake pengene. Og sannsynligvis etter at de har pushet på siste bilene denne mnd. Når depositum pengene tar ca 45 virkedager så må du også forvente noe samme på retur av bilen.

Og igjen, du kan ikke bare sakse angrerettloven og si det gjelder for biler..?! Har allerede sagt så enkelt er det ikke. Hvordan forklarer du de som har skrevet kontrakt på Kona, som ikke har fått sett bilen får 10 000 hvis de kansellerer kontrakten?

moonbuggy

Sitat fra: advale på fredag 28. juni 2019, klokken 22:55

1. Som jeg sier til deg det fins haugevis av generiske produkter der ute som benyttes. Så hvorfor skal ikke Tesla kunne bytte på delene når de finner ut at den er bedre? Hvis delen er så kompliserte og unike da hadde det ikke vært marked for generiske bildeler. Tenkt litt over det du.
2. Det har noe med strategien til Tesla.  De har ikke forhandlernettverk der de kan mellomlagre bilene sine i et halvt år før en kunde kommer innom og plukker dem opp. Hvorfor skal de kjøpe et lokal halvparten av Norges Varemesse, som binder opp kapital og vedlikehold av en bygning når de jobber med å bli kvitt backlogg på 3 år? Man må være ganske dum økonomisk hvis man velger å ta en slik beslutning. Og dessuten ser jeg ingen sammenheng med dette og konkurs...? Alle selskaper prøver å få frem best mulig kvartalsresultater - det betyr ifg deg at de er snart konkurs også eller hur?
1. Dette blir jo bare vissvas. Generiske deler? Hvilke deler i en Tesla er generiske? Underleverandører ja, men alle produserer til Teslas spesifikasjoner. Tesla er et avansert produkt hvor SW og HW er høyintegrert. De ruller ut nye SW endringer fortløpende, ofte for å rette opp "problemer" med HW, som i neste omgang får en oppgradering gjennom spesifasjonsendring til underleverandør. Når dette skjer fortløpende, så skaper det logistikk problemer. Særlig for Tesla som i utgangspunktet ikke "lagrer" deler.  At det gir lang ventetid på deler burde ikke forundre noen...

2. Mer tøv. Hvilken forskjell gjør det på lagerplass osv. om jeg ordner mitt kjøp av TM3 1. juli, kontra 30. juni? Så store problemer at 30.juni gir meg 25.000 i avslag kontra 1. juli?
Det er ikke noe galt med Tesla av den grunn, så hvorfor ikke bare innrømme at Tesla er i skviset økonomisk situasjon og det er grunnen til en litt panisk prisreduksjon for å få ut flest mulig biler i kvartalet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA