Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 8308 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #30 på: fredag 14. juni 2019, klokken 09:34 »
Min første opplevelse var da jeg hentet ny bil i Drammen i slutten av september. Ved tunnelen ved Sande fikk jeg en kraftig oppbremsing i 110 km/t. Uttrykket jeg kom med ble straks oppfanget av to mindreårige brødsnappere i baksetet, og blir fremdeles brukt mot meg. Når de er med, og jeg får en fantombrems, lyder det fra de bak: "Hør nå, for nå kommer det stygge ord". Men jeg prøver jo å beherske meg.....
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6258
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #31 på: fredag 14. juni 2019, klokken 09:46 »
Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #32 på: fredag 14. juni 2019, klokken 09:59 »
Nok andre ting å irritere seg over...  :P
Nei! Når det gjelder selve bilkjøringen, er det ikke det. Andre småting som blir nevnt "all over the place" er bagateller i forhold til dette. Denne feilen setter fører, passasjerer, og andre bilister i fare, og må ikke sammenlignes med noe annet. Så for å unngå at dette skjer, er det sikreste å slå alt av. De veldig få gangene jeg fremdeles bruker AP er på tider av døgnet med ubetydelig, eller ingen, trafikk. Og så etter hver OTA for å sjekke om det er noen forbedring.
« Siste redigering: fredag 14. juni 2019, klokken 10:02 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #33 på: fredag 14. juni 2019, klokken 10:13 »
At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.
Burde vel egentlig være mulig å få ACC uten T´en. Det er jo den som skaper trøbbel.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2267
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #34 på: fredag 14. juni 2019, klokken 10:21 »
Er fantombremsing et like stort problem over dammen? Hvordan er stemningen på forumene der?

Google Phantom Braking

tesla+phantom+braking

Jeg er ganske god til å google, men å få et overblikk over stemningen på amerikanske forum med et enkelt google-søk, ja det sliter jeg med...

Jeg vet selvsagt at det skjer. Det jeg er mer opptatt av er om det er bedre eller verre der borte i forhold til her. Klaging er det alltid, men om det er mindre utbredt der borte så er det ikke sikkert at det blir tatt tak i (som det burde).
TM3 LR AWD

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #35 på: fredag 14. juni 2019, klokken 10:31 »
Et eksempel:

Skriv site: foran linken.
https://teslamotorsclub.com/tmc/phantom+braking
« Siste redigering: fredag 14. juni 2019, klokken 10:32 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13608
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #36 på: fredag 14. juni 2019, klokken 11:09 »
Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

Oj, da er det stor forskjell på bilene (eller hvor vi kjører). Jeg har 283km til hytta, om jeg kjører på TACC hele veien tipper jeg at jeg får 50-100 fantombremsinger på den turen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13608
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #37 på: fredag 14. juni 2019, klokken 11:11 »
At Tesla ikke gidder å tilby standard cruise syns jeg er ekstremt tåpelig. Er sikker på at det er en svært simpel sak for de å få til, og det hadde stilnet mye misnøye.
Burde vel egentlig være mulig å få ACC uten T´en. Det er jo den som skaper trøbbel.

Ta med CC uten A'en også så blir jeg fornøyd ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1265
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #38 på: fredag 14. juni 2019, klokken 11:31 »
Tør påstå at jeg har opplevd fantombremsing svært få ganger på min AP2.5 X (under ti..) på 24kkm. Nok andre ting å irritere seg over...  :P

Oj, da er det stor forskjell på bilene (eller hvor vi kjører). Jeg har 283km til hytta, om jeg kjører på TACC hele veien tipper jeg at jeg får 50-100 fantombremsinger på den turen.
Kjørte med TACC fra Dombås til Åndalsnes 2. juni, men tok det bort i de vanskeligste svingene. Ca 100 km og 2 fantombremsinger. Så ja, det varierer tydeligvis.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #39 på: fredag 14. juni 2019, klokken 12:12 »
Det har vel egentlig liten betydning at noen nærmest ikke opplever problemene. Når så mange melder at de sliter med dette, så så har Tesla et problem/utfordring. Hvis det viser seg å være forskjell på bilene, så er det fortsatt et Tesla-problem.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1265
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #40 på: fredag 14. juni 2019, klokken 13:12 »
Det har vel egentlig liten betydning at noen nærmest ikke opplever problemene. Når så mange melder at de sliter med dette, så så har Tesla et problem/utfordring. Hvis det viser seg å være forskjell på bilene, så er det fortsatt et Tesla-problem.
Det er det ikke vanskelig å være enig i. Det blir nok løst. I forhold til flere andre bilmerker kommer det jo oppdateringer. Hadde vært j... surt om det var slik på min Ampera-e der utsikten til oppdatering ikke er tilstede.
Fantombremsing og manglende fartskilt lesning er det jeg er mest misfornøyd med. Men på tross av slike saker, er likevel denne bilen den beste jeg har hatt noen gang.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Hyperstress

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2170
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #41 på: fredag 14. juni 2019, klokken 13:29 »
AP1 hadde nesten ingen Phantom bremsinger første par år, men det ble mer av det siste par år, spesielt når det er biler i filen ved siden, og spesielt etter det første dødsfallet med den traileren som AP ikke oppdaget.
TMS85 2015 & e-golf FL 2017
TM3 i bestilling
Tidligere VW e-Up! 2013 og TMS85 2014

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11105
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #42 på: fredag 14. juni 2019, klokken 13:38 »
For meg er det omvendt. I 2016 opplevde jeg fantom-brems på strekningen etter minnesund. Dvs der det er bygget ny motorvei. Jeg tror det skjedde i nærheten av bro over motorvei, men skyldes antakelig både bro og nybygget motorvei med tidvis gale fartsgrenser. Nå kjører bilen 100% feilfritt og mykt langs hele strekket fra Minnesund til 4 felt blir til 2 ved Kolomoen.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6258
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #43 på: fredag 14. juni 2019, klokken 14:01 »
Nok andre ting å irritere seg over...  :P
Nei! Når det gjelder selve bilkjøringen, er det ikke det. Andre småting som blir nevnt "all over the place" er bagateller i forhold til dette. Denne feilen setter fører, passasjerer, og andre bilister i fare, og må ikke sammenlignes med noe annet. Så for å unngå at dette skjer, er det sikreste å slå alt av. De veldig få gangene jeg fremdeles bruker AP er på tider av døgnet med ubetydelig, eller ingen, trafikk. Og så etter hver OTA for å sjekke om det er noen forbedring.
Du misforstod, eller jeg ordla meg feil, det kan vi krangle om en annen dag.  :laugh: Det jeg prøvde å formidle var at selv om jeg ikke opplever fantombremsinger, så er det nok annet å irritere seg over også på min bil.   ;D

Er helt enig i at fantombremsingene burde prioriteres, har folk i familien med Model 3 som fantombremser i hytt og pine, med biler bak.

Jeg har sett Tesla sin autonomy day, og syns alt høres vanvittig flott ut, var i utgangspunktet negativ til selvkjøring på dagens Teslaer noen sinne, men ble ganske positiv av presentasjonen, og fikk et lite øyeblikk en ørliten tro på at de faktisk hadde kontroll på dette, så sikre som de virket, både med tanke på selvkjøring, robotaxi og alt annet allerede til neste år. I ettertid har skepsisen økt igjen, det må finnes en helt revolusjonerende softwarepakke for HW3, og HW3 må også være revolusjonerende, for at det skal være noen som helst mulighet for å se selvkjørende Teslaer neste år. Per i dag er det for meg, som eier av X med FSD, fullstendig fjernt å tro på noe som helst annet enn FSD som et assistanse-system. I tillegg blir jeg veldig skeptisk til den delen av det, når de har så dårlig kontroll på softwaren at flerfeltsveier plutselig forsvinner, og at andre funksjoner som ikke er relatert til AP/TACC endrer seg så voldsomt fra software til software.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2074
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #44 på: fredag 14. juni 2019, klokken 15:52 »
Att: gr.
OT start:
Misforståelse avklart.  :D Når det gjelder Autonomy Day (og også andre "dayer") så er selvsagt verdien av presentasjonen sterkt farget av den positive eller negative holdningen man har til Tesla. Det er lett å la seg rive med når man ser på de forskjellige presentasjonene. Spesielt hvis de omhandler produkter man kjenner til, og/eller har et forhold til. Dette gjelder velregisserte presentasjoner, slik som Apple, men også presentasjoner hvor regien mangler totalt. Slik som den nevnte Autonomy Day  :D.

Når det gjelder Robotaxi la jeg spesielt merke til at den ikke (mulig nesten ikke) ble nevnt på Teslas Shareholder Meetings. Dette gjenspeiler vel at det ofte kommer mye impulsinformasjoner fra ledelsen, men at man på et senere tidspunkt velger å dysses disse ned. Da blir det vanskelig for oss som står utenfor å danne oss et bilde.

Når det gjelder ditt korrigerte syn på FSD/HW3 er den 100% sammenfallende med min.
OT end.
« Siste redigering: fredag 14. juni 2019, klokken 17:33 av Motorwatt »
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.2