Skrevet av Emne: TACC (eller keiserens siste klær)  (Lest 8235 ganger)

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2016
    • Vis profil
TACC (eller keiserens siste klær)
« på: torsdag 13. juni 2019, klokken 10:38 »
For bare noen få år siden levde det en keiser som var så uhyre glad i ny teknologi, at han ga ut sine penger bare for å bli hedret. Han brydde seg ikke om sine kunder, brydde seg ikke om media eller kritikk, utenom alene for å vise sine nye oppfinnelser.

Så gikk keiseren i prosesjonen under den vakre California-himmelen (uten snø og is), og alle mennesker på gaten og i vinduene sa: «Gud hvor keiserens nye TACC er makeløse! Så vidunderlig bra den virker!» Ingen ville la seg merke med at de ikke hadde fått den til å virke, for da hadde han jo ikke dugd i sitt embete, eller vært meget dum.

«Men den bråbremser jo», sa et lite barn.
«Herre Gud, hør den uskyldiges røst», sa faren.
Og den ene hvisket til den andre hva barnet sa.
«Men den virker ikke» ropte til sist hele folket.
Det krøp i keiseren, for han skjønte at de hadde rett, men han tenkte som så: «Nå må jeg holde masken hele veien ut.»


Prolog:
Her på dette forumet ble «fantombremsinger» omtalt i begynnelsen av 2016. Over 3 år har man altså hatt for å løse problemet, men til ingen nytte. Bare hittil i 2019 har det kommet 24 OTA-oppdateringer uten en løsning.  Og den kommer heller ikke til å virke med eksisterende hardware.

ps. En enkel løsning kunne være å fjerne «T´en» i TACC, og gi oss en helt vanlig ACC.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1252
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #1 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 10:44 »
Jeg er også lei av fantombremsing, men jeg lever fortsatt i håper.
Snakket med en arbeidskollega som har i3. Tilsvarende problem der sier han, men jeg har ikke prøvd selv så jeg kan ikke bekrefte. Kanskje noen som har i3 kan?
På min Ampera-e er det ikke fantombremsing, men der er det heller ikke TACC, bare CC.
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11046
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #2 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 10:45 »
Har sett flere på Facebook påpeke at fantombrems er borte i en versjon de har fått nå.
Men helt borte blir det nok aldri da det alltid vil kunne oppstå situasjoner sensorene ikke tolker perfekt.
På de 21 milene jeg har til hytta er det ett sted bilen alltid slakker ned fra ca 75 til 65 uten spesielt god grunn. Og noen steder rundt Biri hvor den slakker ned fordi fartsgrensen er feil.
Ellers er det behagelig og nesten ikke merkbart om bilen eller jeg kjører.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13576
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #3 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 12:00 »

Her på dette forumet ble «fantombremsinger» omtalt i begynnelsen av 2016. Over 3 år har man altså hatt for å løse problemet, men til ingen nytte. Bare hittil i 2019 har det kommet 24 OTA-oppdateringer uten en løsning.  Og den kommer heller ikke til å virke med eksisterende hardware.

ps. En enkel løsning kunne være å fjerne «T´en» i TACC, og gi oss en helt vanlig ACC.

Enda bedre, gi oss mulighet til å aktivere helt vanlig CC om vi ønsker det. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke fikser dette, slik fungerer det jo hos de aller fleste andre bilfabrikantene.

Pga. fantombremsingene er det ikke aktuelt for oss å kjøpe Model 3 med AP da kona nekter å bruke TACC på vår Model X. Hun kjører manuelt hele tiden, istedenfor å til stadighet bli skremt av plutselige nedbremsinger uten grunn. Så vi venter på SR og håper den blir tilgjengelig uten AP i Norge.

Min siste kjøretur var på 3km, fra postkontoret og hjem. Grei 2-felts vei, 60 sone. Bare på de få minuttene fikk jeg to fantombremsinger. Det er omtrent som snittet, det går sjelden mange minutter mellom hver bremsing.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13576
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #4 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 12:02 »
Jeg er også lei av fantombremsing, men jeg lever fortsatt i håper.
Snakket med en arbeidskollega som har i3. Tilsvarende problem der sier han, men jeg har ikke prøvd selv så jeg kan ikke bekrefte. Kanskje noen som har i3 kan?
På min Ampera-e er det ikke fantombremsing, men der er det heller ikke TACC, bare CC.

På i3 kan man aktivere vanlig CC om man vi, så der kan man selv unngå hele problemet. Det går ikke på Teslaene :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vhagar

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 932
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #5 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 16:26 »
Fantombremsing er grunn nr. 1 til at jeg har skrudd av alle hjelpesystemer knyttet til styring og fart. Det er ubehagelig og ikke minst farlig med tanke på påkjørsel bakfra.

Den "lille" filletingen der ødelegger derfor alt som Tesla har av morsome funksjoner og de burde satt inn mye større ressurser på å rette det opp.

Enig i at de kunne gjort TACC'en mer dynamisk og tilby både ACC og CC som ikke er så spretten, det hadde trolig løst mye av problemet. Eller tilby manuell kontroll over fart selv når bilen kan styre selv.
Tesla Model X 75D, 2017

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2016
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #6 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 17:58 »
Hadde min første bil med ACC i 2005 (BMW 730d), og etter det har jeg hatt:
Volvo S80, BMW 520d, VW Passat GTE, VW e-Golf, og Mercedes 220 E-klasse. Alle med Adaptiv Cruise Control, og alle oppførte seg nærmest eksemplarisk. Derfor er det slik en skikkelig nedtur å oppleve Teslas neglisjering av dette problemet. Jeg kjører nesten daglig mange mil på E18 i Vestfold, og nå med alle systemer avslått. Foreløpig er kr. 64.000.- totalt bortkastet, og har satt meg 14 år tilbake i tid. (Forresten kostet Lane Assist, og ACC på e-Golf kr. 2.400.-, og fungerte mye bedre).
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

o.b.lix

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2247
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #7 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 18:56 »
AP1 har ikke fantombremsing sies det
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D - med Ap2.0
2014 Leaf Acenta 24kW 2019 Leaf Tekna 40kW
2018 Tesla model 3 - Bestilt 31/3-2016 Avbestilt
2015 Tesla model S 85D - med Ap1.0 Solgt

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1522
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #8 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 20:18 »
Hadde min første bil med ACC i 2005 (BMW 730d), og etter det har jeg hatt:
Volvo S80, BMW 520d, VW Passat GTE, VW e-Golf, og Mercedes 220 E-klasse. Alle med Adaptiv Cruise Control, og alle oppførte seg nærmest eksemplarisk. Derfor er det slik en skikkelig nedtur å oppleve Teslas neglisjering av dette problemet. Jeg kjører nesten daglig mange mil på E18 i Vestfold, og nå med alle systemer avslått. Foreløpig er kr. 64.000.- totalt bortkastet, og har satt meg 14 år tilbake i tid. (Forresten kostet Lane Assist, og ACC på e-Golf kr. 2.400.-, og fungerte mye bedre).
Hvor har du problemer med TACC på E18 i Vestfold?

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2016
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #9 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 20:24 »
Senest i dag mellom Nattvall og Foksrød. Ingen andre biler i nærheten. Har fått et eget SMS-nummer fra Tesla hvor jeg kan rapportere, men har gitt opp. Men siden du spør, så har du vel aldri opplevd noe slikt.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Lynkjapp

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 457
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #10 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 20:48 »
På i3 kan man aktivere vanlig CC om man vi, så der kan man selv unngå hele problemet. Det går ikke på Teslaene :(

Jeg var på SC i går og fikk 2019.20.1 til vår Model 3. Han jeg snakket med mente litt halvbestemt at det burde gå an å slå av ACC og kun ha CC også på Model 3 siden det ifølge ham gikk an på S & X. Men jeg har ikke hørt noen si at det går å kjøre på ren CC på S eller X heller, så jeg er litt i tvil.

For øvrig kom jeg ca 200 meter fra SC, med nyinstallert 2019.20.1 før bilen fantombremset i 60-sone uten noen "farer" langs eller over veien. Bare muligens en møtende bil langt foran. Så akkurat den komedien fortsetter dessverre.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2016
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #11 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 20:52 »
TACC (Tesla Traffic Aware Cruise Control)
ACC (Adaptive Cruise Control)
CC (Cruise Control)

Og nei, det er ikke mulig på S/X.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

RuneW

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2249
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #12 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 22:31 »
Er fantombremsing et like stort problem over dammen? Hvordan er stemningen på forumene der?

Personlig er jeg ikke så veldig plaget, men bruker stort sett ACC kun på motorvei. Hadde en som var litt mer brutal enn litt "smånapping" på min siste tur (Sarpsborg-Grimstad-Sarpsborg).
TM3 LR AWD

Contango

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 297
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #13 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 22:44 »
Pussig. Jeg kan nesten ikke huske å ha hatt problemet. Kjører aldri på motorvei med TACC men bruker det en del i kjøring på riksveier der jeg ligger bak andre biler.
« Siste redigering: torsdag 13. juni 2019, klokken 22:46 av Contango »
2019 P100D
2019 3P-

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6111
    • Vis profil
Sv: TACC (eller keiserens siste klær)
« Svar #14 på: torsdag 13. juni 2019, klokken 23:17 »
Er det ikke CC på S og X uten autopilot ?