Iflg. Electrek ble AP godkjent i EU februar 2019.

Startet av Motorwatt, fre 07. jun 2019, kl. 21:42

« forrige - neste »

emmern

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 20:23
ITavisen som kilde, en blog som ikke engang skjønner hvordan de skal lade en Tesla eller hvordan ladekurven er (de har en pinlig video på youtube). Det står fortsatt ikke noe om 10 meters begrensning av summon, bluetooth kan nå opptil 100 meter om det var tilkobling av mobilen som var bekymringen. Og igjen så vil jeg påpeke at summon ikke berøres av dette, kun advanced summon og det er jo fortsatt en funksjon som "kommer" og som vel ingen biler er solgt med?

Du må stå kliss inntil for å få summon til å funke i Europa. Du har Tesla?

At bilens systemer ikke takler svinger varierer mye fra versjon til versjon og de ulike strekningen som folk tester dette på. At den setter ned farten før svinger er også noe den tidvis har vært svært så forskjellig på. Husk at mange tester på veier som systemet egentlig IKKE er ment å virke på i det heletatt! Vi har ikke mange milene med slik vei her til lands.

Jeg ser at de skriver at det kan bli begrenset, kan bli, men hvilken motorvei har "sharp turns"?

Jeg leser gjerne jeg, men linkene som har blitt gitt tidligere har IKKE fortalt noe om dette, de har rett og slett bare vært misvisende i så måte. Derfor etterspurte jeg rette dokumentet, men det var det liten interesse for og da er det ikke mulig å bli klokere.

Bilen skal funke med FSD, da må den ta "sharp turns", og regresjon av noe som funka før er det dårlig tegn.

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 20:23I dokumentet stod det ingenting om hvor mye hjulene kan svinge. Jeg finner heller ikke (rette) R79 her med en slik henvisning så mottar gjerne den. Dersom dokumentet som tidligere ble vist til skal legges til grunn så er det i hvertfall kun hvor mye korrigeringen kan påvirke som er begrenset, ikke selve styringen. Så igjen mangler vi konkret dokumentasjon, utover en formulering i en release note som muligens er skrevet i et språk som flere kan forstå enn feilaktig skrive f.eks. 0.3G Tesla er ikke så flink til å formulere seg fornuftig, det har de vist gang på gang.

Dette står i dokumentet fra FN. Tesla tok den enkle utveien, og begrenset svingvinkel på rattet.

Begrensing i blinkingen? At en faktisk må skifte felt innen 5 sekunder? Eller hvilken funksjon med blinking er fjernet/redusert? Har du kjørt på motorvei og lagt ved siden av noen som blinker i flere minutter før de våger seg på et filskift? Det er irriterende det. Effektivitet er bare en fordel. Klarer ikke systemet å finne ut at det er trygt nok å skfite fil på 5 sekunder så er det bare bra at det avbrytes.

Jeg kjører ikke slik på en motorvei, men EAP gjør. Da blir det en begrensning med blinketid. Det Tesla kunne gjort veldig enkelt er å sakke av eller gasse på, og SÅ skru på blinklyset litt før den kan trygt skifte. Man blinker også en stund for å signalisere at man vil inn. Har du flettet i tett trafikk før? :)

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 20:23Og for de som mener at Tesla er sent ute med å varsle kundene, vel, UN R79 er fra desember 1988! Det tilføres stadig endringer så klart, og det er den hverdagen Tesla OG vi som kunder må innfinne oss i. Et dynamisk marked altså.
https://treaties.un.org/Pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-B-16-79&chapter=11&clang=_en

Jeg tror vi må begynne å skyte på rett fugl her, myndighetene og ikke Tesla.

Det er begge sin feil på mange måter. Idiotiske reguleringer og late løsninger.

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 20:23Jeg skjønner at dette kan forstås dit at jeg forsvarer Tesla svært kraftig her. Men det er ikke meningen. Det ble hevdet at kostbare funksjoner er betydelig redusert, etter å ha gått gjennom dette så kan jeg ikke se at det er tilfelle eller at det skulle ha vært Tesla sin feil eller noe de har utelatt å forteller sine kunder om? Tro meg, jeg har mer enn nok å klage på overfor Tesla, men akkurat her så finner jeg ikke mye jeg kan klandre de for.

Nag på 15 sek, begrenset blinking på 5, og dårligere/bestemor-AP er klart redusering av kostbare funksjoner.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Vhagar

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 20:58
Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 18:52
Hvordan holder du da? Jeg holder venstrehånda på rattet, ca. på kl. 9. Vekten av den gjør at den får nok input til at den aldri klager. Albuen ligger i vinduskarmen.

Holder på kl7-8. det er vel for lavt. Poenget er at jeg HOLDER på rattet! Og det å sense vekt på rattet er en elendig måte å gjøre det på. Håper neste modell senser at du tar på rattet, ikke at du drar i det. Det er ikke normalt å ha konstant vekt på rattet for alle.

Kravet er vel ca 5kg motstand og det er vel enste måten de har funnet ut er pålitelig til å vite om det faktisk sitter noen og holder i rattet. Om det skulle være "touch" based, så ser vi jo alle mulige måter for å jukse. Dessuten er ikke akkurat 5kg særlig mye i denne sammenhengen, om en hviler hånden litt pluss holder litt igjen når bilen ønsker å svinge så er det rikelig nok for de fleste. Altså hold igjen nok til at bilen må motarbeide deg men ikke nok til at du avbryter. Om du ønsker så holder det med 1 hånd kl 6 på rattet også.

Faktisk er det nok å holde 2 fingrer på rattet og bare være litt til bry for bilen når den ønsker å vri på rattet, så lite skal til. Men da er vi over i grenseland for hva som vil være lovlig.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

emmern

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:36
Kravet er vel ca 5kg motstand og det er vel enste måten de har funnet ut er pålitelig til å vite om det faktisk sitter noen og holder i rattet. Om det skulle være "touch" based, så ser vi jo alle mulige måter for å jukse. Dessuten er ikke akkurat 5kg særlig mye i denne sammenhengen, om en hviler hånden litt pluss holder litt igjen når bilen ønsker å svinge så er det rikelig nok for de fleste. Altså hold igjen nok til at bilen må motarbeide deg men ikke nok til at du avbryter. Om du ønsker så holder det med 1 hånd kl 6 på rattet også.

Faktisk er det nok å holde 2 fingrer på rattet og bare være litt til bry for bilen når den ønsker å vri på rattet, så lite skal til. Men da er vi over i grenseland for hva som vil være lovlig.

Da må jeg kontinuerlig "kjempe mot" rattet, og da er det i mange tilfeller lettere å bare gi det en nøkk iblant, eller å bare kjøre selv.
e-Golf 2018 300 FL

Vhagar

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Du må stå kliss inntil for å få summon til å funke i Europa. Du har Tesla?
Jeg sier ikke hva som virker og hvordan, jeg sier bare at bluetooth KAN virke inntil 100 meter unna OG jeg har fortsatt ingen dokumentasjon på 10 meters grensen (lengde summon kan kjøre eller avstand til bil?). Og jeg kjører en Tesla ja.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Bilen skal funke med FSD, da må den ta "sharp turns", og regresjon av noe som funka før er det dårlig tegn.
Bilen skal etterhvert virke med FSD funksjonalitet ja, men dette er IKKE FSD og det er heller IKKE reguleringen for FSD så det blir helt feil å dra inn i denne diskusjonen. Av og til må det tas noen steg tilbake for å kunne ta flere skritt fremover her i verden. Jeg tviler ikke på at FSD virker bedre enn EAP.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Dette står i dokumentet fra FN. Tesla tok den enkle utveien, og begrenset svingvinkel på rattet.
Jeg gidder ikke skumme gjennom nesten 70 sider nå, om ingen gidder å vise til noe konkret snart så bryr jeg meg ikke mer om det. Det er uansett en regulering som Tesla i aller høyeste grad har mulighet til å påvirke ved neste korsvei, så jeg ser ikke på dette som noe endelig.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Jeg kjører ikke slik på en motorvei, men EAP gjør. Da blir det en begrensning med blinketid. Det Tesla kunne gjort veldig enkelt er å sakke av eller gasse på, og SÅ skru på blinklyset litt før den kan trygt skifte. Man blinker også en stund for å signalisere at man vil inn. Har du flettet i tett trafikk før? :)
Så fordi du ikke gjør det så er det feil? Okey. Og ja jeg fletter ofte i tett trafikk, det går raskt og smertefritt. Slik Tesla allerede gjør det.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Det er begge sin feil på mange måter. Idiotiske reguleringer og late løsninger.
Da begynner vi å bli enig. At reguleringene ikke er tilpasset fremtiden som Tesla legger opp til er innlysende. En må her tenke på hvem som driver lobbyvirksomhet for å få vedtatt slike reguleringer også. Men det er helt vanlig. Og mye av jobben til Tesla er BÅDE å utvikle systemene, sørge for at de blir så trygge som mulig og SÅ få de godkjent og regulert for vanlig bruk. At denne prosessen går litt frem og tilbake er helt vanlig. At Tesla på veien må ta noen upopulære valg skjønner jeg ikke alle lever like godt med og at de ofte tar late software valg skal jeg være helt enig i. Noe vi ser på at de krydrer bilen med tåpeligheter som spill når Spotify etc. ikke virker.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:16Nag på 15 sek, begrenset blinking på 5, og dårligere/bestemor-AP er klart redusering av kostbare funksjoner.
Ikke enig, men det må det være rom for.
Tesla Model X 75D, 2017

emmern

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:59
Jeg sier ikke hva som virker og hvordan, jeg sier bare at bluetooth KAN virke inntil 100 meter unna OG jeg har fortsatt ingen dokumentasjon på 10 meters grensen (lengde summon kan kjøre eller avstand til bil?). Og jeg kjører en Tesla ja.

Stå over 10 meter unna og prøv summon. Det er dette som teller, ikke hva Bluetooth-spec sier.

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:59Bilen skal etterhvert virke med FSD funksjonalitet ja, men dette er IKKE FSD og det er heller IKKE reguleringen for FSD så det blir helt feil å dra inn i denne diskusjonen. Av og til må det tas noen steg tilbake for å kunne ta flere skritt fremover her i verden. Jeg tviler ikke på at FSD virker bedre enn EAP.

La oss håpe du har rett og at Europa ikke vil ligge flere år etter USA.

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:59Jeg gidder ikke skumme gjennom nesten 70 sider nå, om ingen gidder å vise til noe konkret snart så bryr jeg meg ikke mer om det. Det er uansett en regulering som Tesla i aller høyeste grad har mulighet til å påvirke ved neste korsvei, så jeg ser ikke på dette som noe endelig.

Side 21. :)

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:59
Så fordi du ikke gjør det så er det feil? Okey. Og ja jeg fletter ofte i tett trafikk, det går raskt og smertefritt. Slik Tesla allerede gjør det.

Det er nok fordi du starter blinkingen etter å ha sett at det er rikelig med plass til å skifte inn. Det gjør egentlig jeg også ganske ofte. MEN poenget er at den skal også sjekke dette for deg mens den blinker. Og 5 sekunder for dette er altfor lite. Og som du vet så bruker Tesla ganske store marginer og er veldig forsiktig. dette er på en måte forståelig så tidlig i startgropa.

https://youtu.be/sMvdI8nSAJE?t=989

Sjekk 16:30.

Sitat fra: Vhagar på søn 09. jun 2019, kl. 21:59Da begynner vi å bli enig. At reguleringene ikke er tilpasset fremtiden som Tesla legger opp til er innlysende. En må her tenke på hvem som driver lobbyvirksomhet for å få vedtatt slike reguleringer også. Men det er helt vanlig. Og mye av jobben til Tesla er BÅDE å utvikle systemene, sørge for at de blir så trygge som mulig og SÅ få de godkjent og regulert for vanlig bruk. At denne prosessen går litt frem og tilbake er helt vanlig. At Tesla på veien må ta noen upopulære valg skjønner jeg ikke alle lever like godt med og at de ofte tar late software valg skal jeg være helt enig i. Noe vi ser på at de krydrer bilen med tåpeligheter som spill når Spotify etc. ikke virker.

Jeg forstår ikke at Summon på avstand ikke skal funke her. har gravd og gravd, men ikke funnet den spesifikke reguleringen som forbyr det. Eller gadd ikke Tesla å se mer på det selv? Jeg hørte at det var pga dødmannsknapp e.l. men har ikke funnet noe.
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Her er en artikkel om "HOD" (Hands On Detection) hvor det bl. a. står:

Figure 2. Escalating warning strategy
Drivers misusing the LKAS function by going "hands off" must be warned by an optical signal after 15 seconds at the latest. Then, at the latest after 30 seconds, parts of the optical signal must turn red, and an acoustic alert must be triggered. After 30 seconds of acoustic warning, an emergency signal of at least 5 seconds must sound as a final warning, and the LKAS must be deactivated. Hence, a reliable "hands on" detection system will be needed in order to meet the regulatory requirement. At the same time, it should avoid false positive warnings for drivers that effectively have their hand on the steering wheel.

https://www-esv.nhtsa.dot.gov/Proceedings/25/25ESV-000202.pdf

Vhagar

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 22:13Stå over 10 meter unna og prøv summon. Det er dette som teller, ikke hva Bluetooth-spec sier.
Hva som teller er nok hvordan det er regulert. Og der står det bare at det skal være tilkoblet bilen og bluetooth har en rekkevidde på 100 meter så da ser jeg ikke problemet (med mindre folk mener 100 meter radius er for lite). At det i EU ser ut til å virke kun innen 10 meters avstand kan skyldes flere forhold, men Tesla kan fint gjøre noe med dette. Så her skal jeg være enig i at Tesla har en liten ripe i lakken. Vi får håpe at det kan endres i software om ikke så ser jeg for meg at de må sette igang å rulle ut bedre bluetooth (enten modulen eller antennene) I samme slengen kan de gjerne fikse wifi'en også som er håpløs.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 22:13La oss håpe du har rett og at Europa ikke vil ligge flere år etter USA.
Eneste grunn til at EU skulle ligge bak USA her er reguleringer.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 22:13Side 21. :)
Ah, side 21 ja. Det står ingenting om vinkel på fronthjulene der. Som jeg tidligere har skrevet, Tesla har hatt en dårlig forumlering igjen. Jeg tok meg en liten test tur for å finne ut av hvilke krefeter som er i sving. Og jeg kom ikke i nærhten av 0.3G Tok en tur på et øde strekke med svingete (men oversiktlig) vei som har 60 sone og presset bilen gjennom noen svært krappe kurver i over 80km/t. Ikke behagelig i det heletatt og neppe noe en kommer utfor under normale forhold der autosteer funksjonen er tiltenkt. Dette er veier hvor autosteer på ingen måte er tiltenkt. Og desse svingene finner du garantert ikke igjen på motorveier med 80-130km/t hastigheter. Så jeg vil si at det ikke er grunn til bekymring.

De som merker at bilen ikke tar svinger like godt som før må enten ha prøvd dette på veier hvor det ikke er tenkt å virke i det heletatt, eller bare tilfeldigheter.

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 22:13
Det er nok fordi du starter blinkingen etter å ha sett at det er rikelig med plass til å skifte inn. Det gjør egentlig jeg også ganske ofte. MEN poenget er at den skal også sjekke dette for deg mens den blinker. Og 5 sekunder for dette er altfor lite. Og som du vet så bruker Tesla ganske store marginer og er veldig forsiktig. dette er på en måte forståelig så tidlig i startgropa.

https://youtu.be/sMvdI8nSAJE?t=989

Sjekk 16:30.

Klart jeg starter blinkingen etter at jeg har sjekket at det er ok og før jeg har tenkt å skifte fil. Noe annet ville jo vært litt rart. Å sette på blinking, for så å sjekke, det sier seg selv at det da tar lenger tid og det vil bare irritere medtraffikanter. Selv om bilen setter på blinklysene og da har 5 sekunder på seg, betyr ikke at den ikke har tenkt seg om på forhånd. Den har nok også vurdert det som klart og da bør de 5 sekundene være nok i de fleste situasjoner. Men altså ikke skyt Tesla for det da, skyt de som regulerer dette om du er uenig i parameterene.

Ang. youtube klippet så ser det ut til software bug i konflikt med både venstrekjøringen og reglene for EU. Dette er vi vant til, noen software versjoner er bedre og dårligere enn andre. Stadig endringer her. At det er forskjell på hva vi har og hva de har over dammen skyldes nok i større grad reguleringer (og venstrekjøring i dette tilfellet får vi tro). Jeg har ikke noe bedre svar på det. Her må vi rett og slett bare pushe på Tesla (og myndighetene).

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 22:13Jeg forstår ikke at Summon på avstand ikke skal funke her. har gravd og gravd, men ikke funnet den spesifikke reguleringen som forbyr det. Eller gadd ikke Tesla å se mer på det selv? Jeg hørte at det var pga dødmannsknapp e.l. men har ikke funnet noe.
Jeg ser ingen opplagte grunner til at Summon ikke skal virke på lengre avstand (styring) men at det er begrenset til 6 meter i slengen. Det er jo derfor jeg viser til at bluetooth virker inntil 100 meter. Så dette er nok en kombinasjon av så mangt. Med mindre Tesla hoster opp noen dokumenter som er særegne for EU i tillegg til det dokumentet vi har diskutert her så vet jeg ærlig talt ikke.
Tesla Model X 75D, 2017

Vhagar

Egentlig så må det ligge noe mer enn bare det UN dokumentet til grunn for de begrensninger som Tesla henviser til og som ser ut til å være årsaken til forskjellene mellom funksjonalitet mellom USA og EU. For det er jo de samme reglene som gjelder for USA som for oss om en kun legger dette UN R79 til grunn. Tenker da særlig på Summon og senere advanced summon.

Hører at det nevnes i starten av youtube klippet at det er wifi i usa summon bruker, det kan så være, men i EU er det begrensninger på hvordan en kan bruke wifi utendørs. Vet ikke hva de gjør i USA.

Det smarteste Tesla gjør er nok å synliggjøre overfor kundene sine (og media) hvilke funksjoner som er kriplet av myndighetene samtidig som de gjør sitt for å styrke sin sak overfor reguleringene (her er de ikke alene heldigvis) og jobbe smartere med hvordan implementere løsninger som summon med de teknologier som finnes.

Jeg klarer bare ikke helt å bli snytt på Tesla for dette, jeg er mer der at dette er noe som regulering hindrer. Og det var også noe jeg var inneforstått med når jeg kjøpte bilen, at her er det store potensielle muligheter så lenge det blir godkjent. Noe at det håper jeg kommer raskt, andre ting er jeg litt mer tålmodig med (som FSD).
Tesla Model X 75D, 2017

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Vhagar

Den saken var for model 3.

Uavhengig av den saken, de som kjøper en Tesla og klager på at FSD ikke kommer raskt nok vil få mye å klage på for FSD vil ta tid (avhengig av hvilken FSD en sikter til). Nå ordnet det seg jo for den gruppen av biler der, merkelig nok. Saken var veldig merkelig skrevet, med vinkling mot pris når det handlet om andre ting i følge sitatene.

Tesla Model X 75D, 2017

cra

Sitat fra: emmern på søn 09. jun 2019, kl. 21:37
Da må jeg kontinuerlig "kjempe mot" rattet, og da er det i mange tilfeller lettere å bare gi det en nøkk iblant, eller å bare kjøre selv.

Det er ingen grunn til "kamp". Min erfaring er i alle fall at så lenge jeg har hånda på rattet så er "tregheten" i den nok til at bilen merker at jeg holder på rattet. Trenger ikke gi noe motstand, men bare la bilen/rattet flytte hånda mi. Kjørte 15km i går uten en eneste nag, og uten at jeg trengte å være bevisst på å gi motstand. På helt rette strekninger har jeg blit varslet, men da har det ikke vært noe bevegelse i rattet heller.

Akkurat som jkirkebo har jeg albuen i vinduet og hånda lett på rattet ca 9-10.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emmern

Sitat fra: cra på tir 11. jun 2019, kl. 11:10
Det er ingen grunn til "kamp". Min erfaring er i alle fall at så lenge jeg har hånda på rattet så er "tregheten" i den nok til at bilen merker at jeg holder på rattet. Trenger ikke gi noe motstand, men bare la bilen/rattet flytte hånda mi. Kjørte 15km i går uten en eneste nag, og uten at jeg trengte å være bevisst på å gi motstand. På helt rette strekninger har jeg blit varslet, men da har det ikke vært noe bevegelse i rattet heller.

Akkurat som jkirkebo har jeg albuen i vinduet og hånda lett på rattet ca 9-10.

På motorvei funker det heller dårlig, mulig du har svingete veier?
e-Golf 2018 300 FL

turfsurf

Sitat fra: emmern på tir 11. jun 2019, kl. 11:19
På motorvei funker det heller dårlig, mulig du har svingete veier?
Tja, jeg får maks 1-2 nag på 15-20 mil på motorvei. Gjør som andre her, bare henger hånden lett i rattet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Sitat fra: Vhagar på man 10. jun 2019, kl. 16:20
Den saken var for model 3.

Uavhengig av den saken, de som kjøper en Tesla og klager på at FSD ikke kommer raskt nok vil få mye å klage på for FSD vil ta tid (avhengig av hvilken FSD en sikter til). Nå ordnet det seg jo for den gruppen av biler der, merkelig nok. Saken var veldig merkelig skrevet, med vinkling mot pris når det handlet om andre ting i følge sitatene.
Artikkelen(overskriften) var litt misvisende og rotete, ja.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

emmern

Sitat fra: Vhagar på man 10. jun 2019, kl. 00:22Ah, side 21 ja. Det står ingenting om vinkel på fronthjulene der. Som jeg tidligere har skrevet, Tesla har hatt en dårlig forumlering igjen. Jeg tok meg en liten test tur for å finne ut av hvilke krefeter som er i sving. Og jeg kom ikke i nærhten av 0.3G Tok en tur på et øde strekke med svingete (men oversiktlig) vei som har 60 sone og presset bilen gjennom noen svært krappe kurver i over 80km/t. Ikke behagelig i det heletatt og neppe noe en kommer utfor under normale forhold der autosteer funksjonen er tiltenkt. Dette er veier hvor autosteer på ingen måte er tiltenkt. Og desse svingene finner du garantert ikke igjen på motorveier med 80-130km/t hastigheter. Så jeg vil si at det ikke er grunn til bekymring.

Tesla snakker om vinkel på rattet, og dette står så klart ikke i dokumentet. Det er fordi Tesla valgte den lette løsningen og la begrensningen uten å regne ut med g-krefter og slikt.

Sitat fra: Vhagar på man 10. jun 2019, kl. 00:22De som merker at bilen ikke tar svinger like godt som før må enten ha prøvd dette på veier hvor det ikke er tenkt å virke i det heletatt, eller bare tilfeldigheter.

Ja det er på svingete landevei

Sitat fra: Vhagar på man 10. jun 2019, kl. 00:22Klart jeg starter blinkingen etter at jeg har sjekket at det er ok og før jeg har tenkt å skifte fil. Noe annet ville jo vært litt rart. Å sette på blinking, for så å sjekke, det sier seg selv at det da tar lenger tid og det vil bare irritere medtraffikanter. Selv om bilen setter på blinklysene og da har 5 sekunder på seg, betyr ikke at den ikke har tenkt seg om på forhånd. Den har nok også vurdert det som klart og da bør de 5 sekundene være nok i de fleste situasjoner. Men altså ikke skyt Tesla for det da, skyt de som regulerer dette om du er uenig i parameterene.

Dette gjør ikke Tesla, ikke sant. Den starter bare å blinke når intensjonen er å skifte fil, og timer ut. Nok en lat/lett løsning

Sitat fra: Vhagar på man 10. jun 2019, kl. 00:22Jeg ser ingen opplagte grunner til at Summon ikke skal virke på lengre avstand (styring) men at det er begrenset til 6 meter i slengen. Det er jo derfor jeg viser til at bluetooth virker inntil 100 meter. Så dette er nok en kombinasjon av så mangt. Med mindre Tesla hoster opp noen dokumenter som er særegne for EU i tillegg til det dokumentet vi har diskutert her så vet jeg ærlig talt ikke.

Det er et mysterium for meg og. Hadde ikke skadet med en bloggpost for å rydde opp i alle misforståelsene. Hvorfor er dette så sykt vanskelig for dem???
e-Golf 2018 300 FL

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA