Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye lynladere i Norge

Startet av daktari, onsdag 22. mai 2019, klokken 11:26

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 08:45
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
#krenkefest

Enig med foregående innlegg om at du burde få Jaguar til å bygge et eksklusivt nettverk hvor du kunne lade alene, siden det er det du ønsker deg.
Å tro at en har noen som helst rett til å nekte noen å bruke et fritt markedstilbud er mildt sagt naivt!

eivhelle

BKK har satt opp 2 stk 150 kW ladere i Eidfjord. Disse kan også deles på 2 x 75 kW.

Samme site har også 4 stk 50 kW ladere og det er satt av plass til to ladere til.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

daktari

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. juli 2019, klokken 09:39
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 08:45
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
#krenkefest

Enig med foregående innlegg om at du burde få Jaguar til å bygge et eksklusivt nettverk hvor du kunne lade alene, siden det er det du ønsker deg.
Å tro at en har noen som helst rett til å nekte noen å bruke et fritt markedstilbud er mildt sagt naivt!
Godt sagt! Tesla-haterne fornekter seg ikke...


Det som derimot er et problem er når elbilnoobs med Jaguar og e-tron opptar 3 av 4 Ionity-ladere når de er fulladet. DET er dårlig stil ass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: daktari på søndag 14. juli 2019, klokken 11:10
Tesla-haterne
Sitat fra: daktari på søndag 14. juli 2019, klokken 11:10elbilnoobs

Godt at du ikke har noen fordommer da ::)

Jeg synes det er fint med Teslaer på Ionityladerne, jeg. Greit å slå av en prat og få bekreftet at det ikke bare er oss med andre bilmerker som sliter med variabel ladehastighet og nettløsninger av tvilsom kvalitet (selv om Ionity skal ha at de funker fint når man først får registrert en brikke på rett sted).

Alle de jeg har møtt er dessuten hyggelige folk, så de som henger på nettforumene er heldigvis ikke representative.

Rollep

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 08:45
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.
Hvis de lader mer enn 47 kWh kommer de billigere fra det enn å bruke sitt eget nett, det er nok heller det som er grunnen tenker jeg :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Counterpointer


Ingeniøren

#21
Her var det mange fine ord fra Tesla gjengen gitt - som vanlig fra den kanten  :)

Dette handler ikke om Tesla hat, men om å kunne samarbeide om å nå et klimamål mot 2025 !

Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbil-1

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 18:25
Her var det mange fine ord fra Tesla gjengen gitt - som vanlig fra den kanten  :)

Dette handler ikke om Tesla hat, men om å kunne samarbeide om å nå et klimamål mot 2025 !

Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)

Så vidt jeg husker så har tesla invitert de andre bilprodusentene til å kjøpe seg inn i byggingen av ladenettverket - men de andre ville ikke gjøre
dette. De ville heller bygge eget (ionity)

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 18:25
Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Så du mener at Teslaene KUN skal lade på de få ladeplassene som Tesla har satt opp? Da sliter jeg litt, med hytte nord for Dokka uten innlagt strøm, 283km dit og ikke en eneste Tesla SC på veien...

Lader på CHAdeMO i Gran eller Dokka og det må da være helt greit. Jo mer hurtigladerne blir brukt, jo flere vil det bli bygget siden bruken genererer inntekter. Jeg la vel igjen ca. 8000,- hos Fortum i fjor.

Til høsten skal bilen min oppgraderes med CCS-adapter, om det dukker opp en Ionity-stasjon på Dokka så bruker jeg selvsagt den isteden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juli 2019, klokken 18:50
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 18:25
Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Så du mener at Teslaene KUN skal lade på de få ladeplassene som Tesla har satt opp? Da sliter jeg litt, med hytte nord for Dokka uten innlagt strøm, 283km dit og ikke en eneste Tesla SC på veien...

Lader på CHAdeMO i Gran eller Dokka og det må da være helt greit. Jo mer hurtigladerne blir brukt, jo flere vil det bli bygget siden bruken genererer inntekter. Jeg la vel igjen ca. 8000,- hos Fortum i fjor.

Til høsten skal bilen min oppgraderes med CCS-adapter, om det dukker opp en Ionity-stasjon på Dokka så bruker jeg selvsagt den isteden.

Du skjønner nok hva jeg mener om du legger godviljen til....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Counterpointer

Jeg er temmelig sikker på at Haugen Ihle (direktør for Ionity) er veldig glad for at Tesla kan lade på hans nettverk. Det er nok en forutsettning for å få til overskudd. Et overskudd som krever mer omsetning enn det er i dag. Det har han sagt mange ganger, også til meg personlig.

Men det er klart at vår venn ingeniøren vil ha Ionity for seg selv ...... Snufs, fordi slemme Tesla har bygget et stort nettverk for egne (dvs kundene og investorene sine ) penger, når ingen andre ville. Tilbudet om å kjøpe seg inn er stående fra øverste hold, hvorfor det ikke er blitt noe av lurer også jeg på, men det er ingen grunn til at Ionity ikke skal kunne få konkurrere om alle kundene.

Ingeniøren

Egentlig driter jeg i dette. Har vel hurtig ladet 10 ganger på siste 4 år med i3'n og nå er rekkevidden 2-3 ganger mer så ser ikke for meg det dette øker. Prøver å begrense forbruket mest mulig som "musa hu sa når hu pissa i havet".

Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 15. juli 2019, klokken 08:18
Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
Hvis de står i kø med en Nissan hos Ionity så er det vel på bomtur uansett...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. juli 2019, klokken 18:25
Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)
Det er mange grunner for å lade på Ionity for en Model 3:
- lader raskere
- det er kø/travelt på SuC
- billigere
- kan være bedre service tilbud rundt

Vet ikke hvor du har det fra at Tesla ikke vil samarbeide, de andre bilmerkene ble tidlig invitert med i SuC nettverket, men ingen ville. Ikke oppfunnet her syndromet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA