Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => ChaDeMo/Combo hurtigladere => Emne startet av: daktari på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:26

Tittel: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: daktarionsdag 22. mai 2019, klokken 11:26
Kanskje greit å samle en tråd med rykter og status.

Interessant nyhet fra TU er at "Fortum har kjøpt inn 100 lynladere fra Hypercharger/Alpitronic, som alle skal leveres i 2019" https://www.tu.no/artikler/elbilene-far-storre-batterier-na-skal-det-bli-enklere-a-lade-dem-raskt/465682

"Norge i dag finnes 1829 hurtigladere med minst 50 kW, mens det bare er 58 lynladere med mer enn 150 kW"
Av disse 58 er vel flesteparten Ionity, mens Circle K har Fjellhamar og Økern, Fortum har i Ski og Skøyen i Oslo/Akershus.

"Grønn Kontakt skal innen sommeren etablere en rekke større ladestasjoner med 150 kW-ladere. De har et mål om å få på plass 80 slike bare i 2019."
"Tyske Alpitronic skal i løpet av 2019 levere 100 av sine Hypercharger-ladere til Fortum, hver med en effekt på 150 til 300 kW. Noen kan bli brukt til helt nye ladestasjoner, men Fortum vurderer også å oppgradere en rekke av sine eksisterende ladestasjoner til lynlading."

Hvilke andre lynladere finnes og hvilke er på vei?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: xyzzyonsdag 22. mai 2019, klokken 22:01
Fortum har også lynlader i Rygge - fikk ca 100 kW på i-Pacen der i april.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: daktarisøndag 26. mai 2019, klokken 23:14
Ionity Rygge, BKK ved Gullgruven senter utenfor Bergen og Circle K Forus notert.
8 nye stasjoner i uka hadde vært stas!
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Sølvesøndag 26. mai 2019, klokken 23:45
Det kommer minst 35 nye lynladere forskjellige steder i Hordaland i år.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Orbitonsdag 29. mai 2019, klokken 15:17
Fortum Bekkelaget (Oslo) er live med 220kW CCS / 63kW Chademo
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.aulieonsdag 29. mai 2019, klokken 15:23
Fortum Bekkelaget (Oslo) er live med 220kW CCS / 63kW Chademo
Var det ikke 225 kW (egentlig er vel A mer viktig, da ikke er noen som utnytter differansen over 150kW)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Orbitonsdag 29. mai 2019, klokken 15:38
Vises som 220kW i app'en i alle fall......
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.aulieonsdag 29. mai 2019, klokken 15:51
Så bare at de sa 225 på face post akkurat i stad.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.aulieonsdag 29. mai 2019, klokken 15:53
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190529/9e19ceded63a45a82f352f5920491e41.jpg)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Siggenonsdag 26. juni 2019, klokken 20:11
Lyse har også en 150kW på Hundvåg
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knuteonsdag 26. juni 2019, klokken 20:58
Circle K Grelland, som ligger i nordgående retning på E-18 i Vestfold ved Holmestrand / Sande, har fått opp 2x 150 kW (ikke aktive enda) - se her for bilde (https://elbilforum.no/index.php?topic=44728.msg819128#msg819128)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Marius Kotsbaklørdag 13. juli 2019, klokken 15:41
Fortum har også satt opp to lynladere i Trondheim ved Dora.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurflørdag 13. juli 2019, klokken 18:41
Bkk har lynlader på Rema Gol.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190713/db24ab38d263eca5df5cec576f724dcc.jpg)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. juli 2019, klokken 08:45
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurfsøndag 14. juli 2019, klokken 08:57
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.
Må være dagens dummeste innlegg. Hvis andre merker vil lade i fred så står de fritt til å bygge ett eget nettverk. De hadde muligheten til å samarbeide med Tesla men ville ikke. Så nå kan de stå der mens Tesla har sitt eget merkespesifikke nettverk + alle andre.

Syt til produsenten av bilen din, ladetilbyderne er i gamet for å tjene penger. Greier de å friste Tesla eiere med bedre ytelse, tilgjengelighet eller oppetid, så bra for de.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.auliesøndag 14. juli 2019, klokken 09:39
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
#krenkefest

Enig med foregående innlegg om at du burde få Jaguar til å bygge et eksklusivt nettverk hvor du kunne lade alene, siden det er det du ønsker deg.
Å tro at en har noen som helst rett til å nekte noen å bruke et fritt markedstilbud er mildt sagt naivt!
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: eivhellesøndag 14. juli 2019, klokken 10:05
BKK har satt opp 2 stk 150 kW ladere i Eidfjord. Disse kan også deles på 2 x 75 kW.

Samme site har også 4 stk 50 kW ladere og det er satt av plass til to ladere til.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: daktarisøndag 14. juli 2019, klokken 11:10
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:
#krenkefest

Enig med foregående innlegg om at du burde få Jaguar til å bygge et eksklusivt nettverk hvor du kunne lade alene, siden det er det du ønsker deg.
Å tro at en har noen som helst rett til å nekte noen å bruke et fritt markedstilbud er mildt sagt naivt!
Godt sagt! Tesla-haterne fornekter seg ikke...


Det som derimot er et problem er når elbilnoobs med Jaguar og e-tron opptar 3 av 4 Ionity-ladere når de er fulladet. DET er dårlig stil ass.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Eyvind Bernhardsensøndag 14. juli 2019, klokken 11:32
Tesla-haterne
elbilnoobs

Godt at du ikke har noen fordommer da ::)

Jeg synes det er fint med Teslaer på Ionityladerne, jeg. Greit å slå av en prat og få bekreftet at det ikke bare er oss med andre bilmerker som sliter med variabel ladehastighet og nettløsninger av tvilsom kvalitet (selv om Ionity skal ha at de funker fint når man først får registrert en brikke på rett sted).

Alle de jeg har møtt er dessuten hyggelige folk, så de som henger på nettforumene er heldigvis ikke representative.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Rollepsøndag 14. juli 2019, klokken 11:59
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.
Hvis de lader mer enn 47 kWh kommer de billigere fra det enn å bruke sitt eget nett, det er nok heller det som er grunnen tenker jeg :D
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.auliesøndag 14. juli 2019, klokken 14:16
Tesla-haterne
elbilnoobs

Godt at du ikke har noen fordommer da ::)
Synes du virkelig dette var fordommer, ligger nærmere en beskrivelse synes jeg.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. juli 2019, klokken 18:25
Her var det mange fine ord fra Tesla gjengen gitt - som vanlig fra den kanten  :)

Dette handler ikke om Tesla hat, men om å kunne samarbeide om å nå et klimamål mot 2025 !

Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)

 
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 14. juli 2019, klokken 18:33
Er det mulig....  :-1:
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: elbil-1søndag 14. juli 2019, klokken 18:43
Her var det mange fine ord fra Tesla gjengen gitt - som vanlig fra den kanten  :)

Dette handler ikke om Tesla hat, men om å kunne samarbeide om å nå et klimamål mot 2025 !

Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)

Så vidt jeg husker så har tesla invitert de andre bilprodusentene til å kjøpe seg inn i byggingen av ladenettverket - men de andre ville ikke gjøre
dette. De ville heller bygge eget (ionity)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: jkirkebosøndag 14. juli 2019, klokken 18:50
Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Så du mener at Teslaene KUN skal lade på de få ladeplassene som Tesla har satt opp? Da sliter jeg litt, med hytte nord for Dokka uten innlagt strøm, 283km dit og ikke en eneste Tesla SC på veien...

Lader på CHAdeMO i Gran eller Dokka og det må da være helt greit. Jo mer hurtigladerne blir brukt, jo flere vil det bli bygget siden bruken genererer inntekter. Jeg la vel igjen ca. 8000,- hos Fortum i fjor.

Til høsten skal bilen min oppgraderes med CCS-adapter, om det dukker opp en Ionity-stasjon på Dokka så bruker jeg selvsagt den isteden.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Ingeniørensøndag 14. juli 2019, klokken 19:00
Tesla har fra dag en valgt å kjøre sitt eget løp. Ikke har de villet samarbeide med noen om standarder på kabler, lade nettverk ja faktisk på det meste. På Tesla 3 har de tatt litt til vettet og levert bilen med en europeisk standard kontakt slik at bilene kan velge Tesla eller ikke Tesla lader. Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Så du mener at Teslaene KUN skal lade på de få ladeplassene som Tesla har satt opp? Da sliter jeg litt, med hytte nord for Dokka uten innlagt strøm, 283km dit og ikke en eneste Tesla SC på veien...

Lader på CHAdeMO i Gran eller Dokka og det må da være helt greit. Jo mer hurtigladerne blir brukt, jo flere vil det bli bygget siden bruken genererer inntekter. Jeg la vel igjen ca. 8000,- hos Fortum i fjor.

Til høsten skal bilen min oppgraderes med CCS-adapter, om det dukker opp en Ionity-stasjon på Dokka så bruker jeg selvsagt den isteden.

Du skjønner nok hva jeg mener om du legger godviljen til....
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.auliesøndag 14. juli 2019, klokken 22:37
Jeg er temmelig sikker på at Haugen Ihle (direktør for Ionity) er veldig glad for at Tesla kan lade på hans nettverk. Det er nok en forutsettning for å få til overskudd. Et overskudd som krever mer omsetning enn det er i dag. Det har han sagt mange ganger, også til meg personlig.

Men det er klart at vår venn ingeniøren vil ha Ionity for seg selv ...... Snufs, fordi slemme Tesla har bygget et stort nettverk for egne (dvs kundene og investorene sine ) penger, når ingen andre ville. Tilbudet om å kjøpe seg inn er stående fra øverste hold, hvorfor det ikke er blitt noe av lurer også jeg på, men det er ingen grunn til at Ionity ikke skal kunne få konkurrere om alle kundene.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Ingeniørenmandag 15. juli 2019, klokken 08:18
Egentlig driter jeg i dette. Har vel hurtig ladet 10 ganger på siste 4 år med i3'n og nå er rekkevidden 2-3 ganger mer så ser ikke for meg det dette øker. Prøver å begrense forbruket mest mulig som "musa hu sa når hu pissa i havet".

Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurfmandag 15. juli 2019, klokken 08:30
Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
Hvis de står i kø med en Nissan hos Ionity så er det vel på bomtur uansett...
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurfmandag 15. juli 2019, klokken 08:36
Vi har i alle hørt hvor fantastisk dette lade nettverket til Tesla er - sikkert riktig og Tesla skal ha all ære for det, med da forstår jeg ikke hva en Tesla gjør på Ionity lader som er primært men som et tilbud til oss som ikke kan lade hos Tesla ?

Selv om det kommer et Ionity nettverk nå så vill ikke det dekke behovet på langt nær fremover, ifølge Elbilforeningen, og da kan ikke Tesla eiere konkurrere om disse plassene med oss andre. Noe helt annet hadde det vert om Nissan, BMW med flere  kunne benytte Tesla's nett men det er slik jeg forstår det ikke aktuelt for Tesla. Både Ionity og Tesla er kommersielle aktører som trolig har benyttet seg av de samme statlige støtte ordningene så slik sett står de likt.

Folk er hyggelig på begge sider, og jeg tror de fleste naboene mine synes jeg er hyggelig selv om folk her inne har sine syn på den saken..men så lenge Tesla's Musk ikke vil samarbeide så vil ikke jeg heller  :)
Det er mange grunner for å lade på Ionity for en Model 3:
- lader raskere
- det er kø/travelt på SuC
- billigere
- kan være bedre service tilbud rundt

Vet ikke hvor du har det fra at Tesla ikke vil samarbeide, de andre bilmerkene ble tidlig invitert med i SuC nettverket, men ingen ville. Ikke oppfunnet her syndromet...
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: automatmandag 15. juli 2019, klokken 08:47


Synes dog litt synd på de som står i kø bak Teslaer hos Ionity, en søndag ettermiddag i sin Nissan, mens det er mange ledige plasser hos Tesla 2 km unna...
Stiller man seg i kø på Ionity-laderen med Chademo-bilen sin, så må man nok vente bra lenge. En Tesla fra eller til i køen spiller ingen rolle.

Hvis du ser på realitetene så hadde ikke Tesla noe valg når de lanserte TMS. Eneste standarden som fantes var  Chademo, og den var ikke rask nok for Teslas behov. Og det fantes kun enkeltladere, ikke noe nettverk.

Og når nå Tesla har begynt å tilpasse seg standardene med CCS, så blir det også feil.

Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: opheimmandag 15. juli 2019, klokken 11:57
Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Hvorfor ikke? De fleste skjønner at det ikke er samfunns- og miljømessig bærekraftig at det bygges proprietære ladestasjoner som tar opp masse areal og legger beslag på elektrisk infrastruktur uten å bli brukt «maksimalt». Det er _ingenting_ som hindrer Tesla i å åpne opp SuC nettverket for andre mot betaling, på lik linje med alle andre ladeoperatører. Den eneste ærlige grunnen er at de vil tviholde på et konkurransefortrinn så lenge det er mulig. Og det er en ærlig sak - fullt forståelig fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, men selvsagt ikke i tråd med den påståtte ambisjonen om å «redde verden».

«Tilbudet» det stadig vekk pekes på, hvor Tesla angivelig skal ha tilbudt hvem som helst å bli med på SuC er enn så lenge ikke underbygget med fakta. Hva var tilbudet? I kroner og øre? Det sier seg selv at dette må ha vært ganske lite fordelaktig for at så mange produsenter har «takket nei» og funnet det mer fornuftig å starte et helt eget selskap og bygge ut standardiserte ladere helt fra scratch. I stedet for å komme til duk og dekket bord og pøse på med ytterligere styrking av SuC. Det er med andre ord en fin historie som tilsynelatende setter Tesla i et godt lys, men som ingen klarer å forklare eller materialisere på en måte som er troverdig.

Når det er sagt - fordelen med CCS er at «hvem som helst» kan lade der, noe som selvsagt er det eneste fornuftige i det store bildet. At også Tesla begynner å skjønne det, og utstyre bilene sine med det, er en god ting. Selv om det kan skape litt ekstra kø nå i starten.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: grmandag 15. juli 2019, klokken 12:17
Forespørselen som gikk til de andre produsentene var å VÆRE MED å bygge ut et ladenettverk, ikke å kjøpe seg inn i det eksisterende. Men Tesla ble nærmest ledd av, fordi de andre sannsynligvis ikke har sett nytten og vært villige til å ta risikoen med å legge penger i noe slikt så tidlig, og når Tesla først hadde brukt vanvittige summer på å bygge det ut, og det var et STORT konkurransefortrinn, hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?

Dessuten så har Tesla en egen kommunikasjonsprotokoll, så du skal ikke se bort fra at laderne vil måtte gjennom en større eller mindre endring for å kunne støtte ordinær CCS-standard (slik jeg har forstått det så støtter Model 3 begge kommunikasjonsmetodene, og kan derfor lade både på SuC og på vanlig CCS).
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Rosstophermandag 15. juli 2019, klokken 12:21
hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?
For å tjene mer penger? For å få positiv PR? For å være snille? For å redde verden?

Dessuten så har Tesla en egen kommunikasjonsprotokoll, så du skal ikke se bort fra at laderne vil måtte gjennom en større eller mindre endring for å kunne støtte ordinær CCS-standard
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen. Evt. kan selvfølgelig biler bygges med Teslas kommunikasjonsprotokoll.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: automatmandag 15. juli 2019, klokken 12:36
Og du forventer ikke at Tesla slipper inn andre aktører i superladernettverket uten at disse er med på å betale de reelle kostnadene?

Hvorfor ikke? De fleste skjønner at det ikke er samfunns- og miljømessig bærekraftig at det bygges proprietære ladestasjoner som tar opp masse areal og legger beslag på elektrisk infrastruktur uten å bli brukt «maksimalt». Det er _ingenting_ som hindrer Tesla i å åpne opp SuC nettverket for andre mot betaling, på lik linje med alle andre ladeoperatører. Den eneste ærlige grunnen er at de vil tviholde på et konkurransefortrinn så lenge det er mulig. Og det er en ærlig sak - fullt forståelig fra et bedriftsøkonomisk perspektiv, men selvsagt ikke i tråd med den påståtte ambisjonen om å «redde verden».

«Tilbudet» det stadig vekk pekes på, hvor Tesla angivelig skal ha tilbudt hvem som helst å bli med på SuC er enn så lenge ikke underbygget med fakta. Hva var tilbudet? I kroner og øre? Det sier seg selv at dette må ha vært ganske lite fordelaktig for at så mange produsenter har «takket nei» og funnet det mer fornuftig å starte et helt eget selskap og bygge ut standardiserte ladere helt fra scratch. I stedet for å komme til duk og dekket bord og pøse på med ytterligere styrking av SuC. Det er med andre ord en fin historie som tilsynelatende setter Tesla i et godt lys, men som ingen klarer å forklare eller materialisere på en måte som er troverdig.

Fordi Tesla i bunn og grunn driver butikk, og ikke kan gi bort penger. Selv om de har gitt bort patenter.

Et av de første treffene på omtale om dette når jeg googlet:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/

En annen omtale: https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/

Det er neppe noen bilprodusent som har gjort mer enn Tesla for å gjøre bilene bærekraftig.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: grmandag 15. juli 2019, klokken 13:30
hvorfor i all verden skulle de da åpne opp for alle mulige?
For å tjene mer penger? For å få positiv PR? For å være snille? For å redde verden?
Skjønner det hadde passet deg godt med tilgang, men da jeg bestilte meg en Model X, så vil jeg påstå 25% av bakgrunnen for valget var for å få tilgang til Tesla sine superladere. Tviler på at noen andre produsenter ville betalt nok til å dekke inn tapet av denne 25% kjøpsårsaken, spesielt nå som de hadde anledning til å få EU med på å betale en solid del av gildet på sitt eget nettverk (var det 400 millioner i første runde?). Har liten tro på at Tesla ville tjent mer penger om de slapp inn andre på nettverket. Og skal Tesla redde verden, så er de helt avhengige av å overleve lenge nok til at de klarer å snu bilsalget mot elektrisk. De har jammen meg gjort en god innsats så langt, men det er fortsatt helt i startgropa. BMW mener for eksempel fortsatt at det ikke eksisterer reell etterspørsel etter elbiler. For å få en reell etterspørsel etter elbiler, også drevet uavhengig av insentiver, så må volumet opp på lignende nivå som fossilbiler, for å igjen få prisene ned. Tesla er børsnotert og må levere resultater, ellers overlever de ikke. Er ganske sikker på at Musk ikke hadde solgt ZEV creditsene sine, eller inngått avtale med FCA om å dele utslippstallene sine på Alfa Romeo, Maserati og Jeep, om han ikke måtte for å overleve. Det er en del av midlene som må til for å nå målet. Uten Tesla tror jeg verken e-tron, e-Niro, Kona og flere av de andre eksistert i dag, så jeg vil påstå de har gjort stor betydning allerede, og jeg vet at Tesla vil "redde verden", men skal vi kun snakke miljø, så er iallfall jeg rimelig klar i meningen om at ingen redder verden med å kjøpe seg en Tesla. Det gjør man med å redusere forbruk. Slutte å pendle. Og så videre...
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: knut.auliemandag 15. juli 2019, klokken 14:34
Vi er over på en annen diskusjon om Tesla skal slippe inn andre på sine SuC.

Det som ble tatt opp her var at selv om Ionity tillater alle med CCS å lade på sine stasjoner så synes noen at det burde de ikke gjøre. Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil.

Det er jo ingen fryd å komme bak en bunnfrossen I-pace som skal lade til 100%  på vinterstid heller...........

Mitt personlige ønske er at alle kunne lade overalt med samme standard til samme pris for effektnivå, men det er langt dit og da må vi forholde oss til realitetene slik de er i dag.
Tittel: Lynladere i Norge
Skrevet av: automatmandag 15. juli 2019, klokken 16:44
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: OhmPaPamandag 15. juli 2019, klokken 16:53
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurfmandag 15. juli 2019, klokken 17:28
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Rosstophermandag 15. juli 2019, klokken 17:35
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.

Og du mener det er umulig å få laget en adapter samt å få programmert laderen til å forstå signalene fra biler som ikke er Tesla?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurfmandag 15. juli 2019, klokken 18:17
Endringen kan være så enkel som å sette en liten NFC-leser på stasjonen.
Uh, nei. Tesla bruker CAN for kommunikasjon, CCS bruker en variant av homeplug.

Og du mener det er umulig å få laget en adapter samt å få programmert laderen til å forstå signalene fra biler som ikke er Tesla?
Absolutt ikke, men en NFC leser som du foreslår gjør absolutt ikke det. NFC har ikke noe som helst med hverken CCS eller Tesla SuC protokoller å gjøre.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: grmandag 15. juli 2019, klokken 18:21
Enda mer relevant for denne "sutringen", har noen FAKTISK stått i kø bak Teslaer på en Ionity-lader? Har noen stått i kø på Ionity-lader i det hele tatt? Eller er det kun hypotetisk?

Jeg syns de ser nesten helt forlatt ut når jeg passerer de. Som oftest ingen, en sjelden gang én ladende. Madammen har ladet og var alene, foruten en stakkar som ikke fikk startet lading. Selv på søndag for en uke siden, midt i hjemfartstiden, var Ionity sine ladere på Kjerlingland helt uten ladende, mens det til enhver tid var 12-14 Teslaer på SuCen ti meter unna, med høy utskiftningsrate.

Betaler man har man rett til å lade, til og med til 100% om man har behov for det, så enkelt er det faktisk. Men skal jeg stå i kø bak noen, så vil jeg heller stå bak noen som lader med 150kW+, og vite at de faktisk utnytter en slik lader, enn noen som lader med 25-35kW ala Leaf, e-Golf og i3, som like godt kunne ladet på 50kW.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Rollepmandag 15. juli 2019, klokken 18:27
Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil
Jeg synes definitivt ikke at 50 kW bilene skal ta opp plass på lynladerne og jeg synes selvsagt også at det å lade til 100% er feil. Forhåpentligvis skjer det noe positivt når introduksjonsperioden er over og Ionity forandrer prissettingen. Hvis det fortsetter som nå er sannsynligheten for at jeg går over til elbil på langturene svært liten.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: automatmandag 15. juli 2019, klokken 19:06
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?
Å sette opp flere ladere er jo en ekstremt mye dyrere løsning enn å endre prismodell. En kostnad som til syvende og sist veltes over på kundene.

Men i flg andre innlegg her ser det ikke ut som kø er noe stort problem på ionityladere. Jeg trodde det var det, siden det kom klager her.

Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: daktarimandag 15. juli 2019, klokken 19:45
Det ligner litt på at noen ikke synes 50 kW biler skal lade på lynlader og at noen vil lade til 100% er også feil
Jeg synes definitivt ikke at 50 kW bilene skal ta opp plass på lynladerne og jeg synes selvsagt også at det å lade til 100% er feil. Forhåpentligvis skjer det noe positivt når introduksjonsperioden er over og Ionity forandrer prissettingen. Hvis det fortsetter som nå er sannsynligheten for at jeg går over til elbil på langturene svært liten.
Enig, men "helst ikke" mer enn "aldri". Går greit når det ikke er fullt.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: daktarimandag 15. juli 2019, klokken 19:53
Synes Tesla-haterne kan stille seg spørsmålet hvorfor EU valgte CCS som standard når Tesla allerede hadde en fungerende løsning klar?
(Svaret ligger seff hos tysk og fransk bilindustri som fant en mulighet for å vanskeliggjøre konkurranse fra Asia og Kina, som begge foreslo CANbus-standarder. Tesla valgte også åpenbart å satse på en egen standard. Burde EU/europeisk bilindustri snudd?)
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: OhmPaPamandag 15. juli 2019, klokken 20:07
Det egentlige problemet her er Ionity sin prissetting, med 80kr pr lading.

Det er jo en oppfordring til å henge lengst mulig på ladestasjon.

Høres heller ut som om det er satt opp for få ladestasjoner på de plassene du tenker på?
Å sette opp flere ladere er jo en ekstremt mye dyrere løsning enn å endre prismodell. En kostnad som til syvende og sist veltes over på kundene.

Men i flg andre innlegg her ser det ikke ut som kø er noe stort problem på ionityladere. Jeg trodde det var det, siden det kom klager her.

Men det er vel lønnsomt hvis det aldri er ledige ladere siden alle lader "full tank" for sine 80 kroner?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Tellusmandag 15. juli 2019, klokken 21:40
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: hELgenenmandag 15. juli 2019, klokken 21:52
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.

Propertiære ladeløsninger er det fortsatt flust av på bærbare pc'er selv om bærbare pc'er var å få kjøpt for over 40 år siden..Så hvem vet
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: xyzzymandag 15. juli 2019, klokken 21:59
Kjenner jeg blir litt irritert når jeg leser at Tesla 3 eiere oppsøker Ionity laderne da de er raskere enn Tesla sine. De har sitt eget nett som vi andre ikke har tilgang til og skal ikke lage kø for oss som ikke kan bruke deres. Greit der Tesla ikke har ladere men ellers nei, etter mitt syn.

Men, nok om det og ikke spor av tråden, men gi de gjerne ei lekse om de står foran deg i køen på en Ionity  :+1:

Uenig.Det er bra at flest mulig bruker de andre laderne og bidrar til at markedet vokser. Jo før SC-nettverket er irrelevant, jo bedre. Ingen ville vel hatt en bensinstasjonkjede som bare fungerte for et merke?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: automatmandag 15. juli 2019, klokken 22:04

Men det er vel lønnsomt hvis det aldri er ledige ladere siden alle lader "full tank" for sine 80 kroner?
Hvis kunden står lenger enn 23 minutter taper man penger, hvis alternativet er å ta kr 3,50/min. 

Og man risikerer at kunder som blir stående i kø bak noen som insisterer på å lade fullt til fastpris, blir sure.

Men så lenge det ikke er kø på ionity-laderne, så er det jo ikke noe problem.

Og 100% belegg vil man neppe klare så mange timene i uka uansett.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: xyzzymandag 15. juli 2019, klokken 22:05
Enda mer relevant for denne "sutringen", har noen FAKTISK stått i kø bak Teslaer på en Ionity-lader? Har noen stått i kø på Ionity-lader i det hele tatt? Eller er det kun hypotetisk?


Da jeg var ferdig (80%) på Ionity Strömstad for et par dager siden, var det to i-Pace, en e-Tron og en Tesla Model 3 som ladet. En e-Tron og en e-Golf i kø.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: grmandag 15. juli 2019, klokken 22:15
Hvis det går slik de fleste av oss tror, nemlig at elbilen vil erstatte fosilbilen fullstendig om ikke så alt for mange år, vil denne diskusjonen fremstå som veldig snodig. Selvfølgelig vil det det bli en standard og alle ladere vil åpnes for alle bilister. Samfunnet er innrettet slik at effektive og billige løsninger vinner fem. Det er ikke samfunnsøkonomisk fornuftig med propertiære ladeløsninger. Det er ikke tilfeldig at dagens bensinpumper passer alle bensinbiler. Det er heller ikke tilfeldig at alle biler kan fylle bensin på alle bensinstasjoner.

Situasjonen slik den er i dag vil i fremtiden kun fremstå som en morsom ankronistisk periode i elbilens historie.
Det du beskriver forutsetter at dette blir markedsstyrt, som bensin og diesel. I dag betaler vi ikke det hurtiglading koster. Teslaladerne er delfinansiert av bilkjøpet (og har omtrent symbolsk kWh-sum på 1,70), Fortum, Grønn Kontakt og de andre norske delfinansieres av Enova, Ionity har fått 400 millioner i støtte til 356 ladesteder eller hva det nå er. Skal det bli markedsstyrt og proprietære løsninger (som ironisk nok fantes som åpen standard før den nå valgte løsningen) forsvinne, så må det først bli drivverdig. Per i dag er ikke elbilister flest villige til å betale prisen. Jeg syns det er ganske dyrt med 5,40 for kWh hos e-On i Danmark, selv på billige AC-stolper. Med Model X/i-Pace/e-tron på motorvei snakker vi fort 13-16,- kroner per mil med den prisen. Da kan man kjøre grom fossilbil også. Jeg kjenner ikke til om e-On har fått noen form for støtte i Danmark, eller om det er faktisk kost de må ha for å drive med fortjeneste.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Tellustirsdag 16. juli 2019, klokken 00:35
I et samfunn hvor det kun finnes elbiler er det vel ganske opplagt at de som tilbyr lading må gjøre det under normale kommersielle betingelser. Dette innebærer at de må kunne ha avkastning på den investeringen de har gjort. Hva prisen måtte bli har således ingen betydning. Den blir styrt av markedet på samme måte som pumpeprisen er det idag.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: grtirsdag 16. juli 2019, klokken 11:19
Ja, men det er altså ikke det som driver Tesla sitt supercharger-nettverk. Det drives ikke for å tjene penger, men for å selge biler.
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: daktaritirsdag 16. juli 2019, klokken 12:20
På tide å få tråden tilbake på sporet:
Hvor er det lynladere i Norge?
Tittel: Sv: Lynladere i Norge
Skrevet av: Marius Kotsbaktorsdag 18. juli 2019, klokken 12:53
Jepp, da kommer det veldig snart lynlader i Holtålen: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2351596964889276&id=144020765646918

Det gjør det samtidig mulig å kjøre Trondheim-Røros med elbiler med lite batteri (vært litt langt mellom Støren og Røros til nå, og bare noen stikkontakter på jernbanestasjoner imellom).
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: daktaritirsdag 30. juli 2019, klokken 11:26
To lynladere i Notodden og en lynlader ved XY i Hakadal er rapportert.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Sølvetirsdag 06. august 2019, klokken 13:53
Tallet på lynladere i Hordaland vil passere 50 før utgangen av 2019.  Flere av de vil være lokalisert på samme ladestasjon.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Sølvetorsdag 08. august 2019, klokken 08:58
Så langt er det i alle fall 17 raske lynladere (150+) kW for elbil i Hordaland på disse stedene:
 
Bergen: Haukås 4 (Ionity), Gullgruven 2 stk (BKK), Dolviken (BKK), Bystasjonen taxiholdeplass 2 stk(BKK), Lone (Fortum), IKEA (Fortum) , Trengereid (BKK)
Lindås: Knarvik (BKK) + Ostereidet (BKK)
Etne: Åkrafjordtunet (Fortum)
Eidfjord 2 stk (BKK)

Er det noen jeg har glemt i oversikten?   Antall vil nok øke sterkt utover høsten.   
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Sølvelørdag 10. august 2019, klokken 16:42
Legger vi på Ionity sine 4 på Cirkle K på Stord i tillegg til de ovet så er vi nå oppe i 20 lynladere så langt i år i Hordaland. (Pluss Tesla sine superchargere)
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: turfsurflørdag 10. august 2019, klokken 16:59
Det kom og opp to lynladere utenfor Rema på Gol fra bkk.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: SveinJlørdag 10. august 2019, klokken 22:40
To lynladere i Notodden og en lynlader ved XY i Hakadal er rapportert.

Tilsammen 3 150kW ladere på Notodden nå.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: weaverwavertorsdag 15. august 2019, klokken 16:28
Fortum har åpnet ny lynlader på 225 kW ved Esso Rønvik i Bodø.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Cougartorsdag 15. august 2019, klokken 23:27
Fortum har en 150kW-lader på YX-stasjonen på E18 ved avkjøring til Spydeberg.
Denne har CCS + Chademo, og deler effekten om to biler lader samtidig.
Pris: 2,75 / 50kW  og 3,50 / 150 kW (i skrivende stund)
De har også 2 stk 50Kw ladere + en hel haug Tesla-ladere
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Kiresfredag 30. august 2019, klokken 20:25
Noen som har oversikt over om det planlegges noen lynladere i Gudbrandsdalen på strekningen Gjøvik - Vinstra? Er kun 50kw på denne strekningen
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: daktarilørdag 28. september 2019, klokken 13:03
2x 150kW ved Circle K Lier E18 og
2x 150 kW fra BKK på Fagernes.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Amigakongenlørdag 28. september 2019, klokken 13:17
@daktari
Hvor på Fagernes er disse? :)
Sitat
2x 150kW ved Circle K Lier E18 og
2x 150 kW fra BKK på Fagernes.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Amatørenlørdag 28. september 2019, klokken 13:23

https://maps.app.goo.gl/3ndd1sUuRryhLmKR8
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Lars_Flørdag 28. september 2019, klokken 14:15
Sitat
Hvor på Fagernes er disse? :)

Fagernes Kjøpesenter  :+1:
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: daktaritirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:31
Coop Extra Dønski (GK), Circle K Geilo og Circle K Sandvika er meldt inn.

Lenge siden vi har hørt noe nytt fra Ionity og savner nytt fra Rv3 Østerdalen.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Lars_Fonsdag 16. oktober 2019, klokken 12:48
Her er en oversikt BKK/Lyse sine lynlade-lokasjoner pr. oktober 2019:

I løpet av de neste månedene ruller vi ut ca. 30 stk. 150 kW ladere til + noen på 350 kW.... :+1:
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Orbitonsdag 16. oktober 2019, klokken 13:03
Hadde vært flott om det også ble mulig å filtrere på effekt i app'en, slik at bare lokasjoner med (ledig) lader over en gitt effekt vises i liste/kart.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Amatørenonsdag 16. oktober 2019, klokken 13:07
@Lars_F:  :+1:

Utrolig flott arbeid.

Liten tilbakemelding: Synes laderne på Fagernes har uheldig plassering da de ligger i en bakke/helling. Det er ikke alle som er like forsiktige når de åpner bildøren. Samt en del barn som er raskere enn sine foreldre.....

Forslag: YX/7-Eleven, Nes i Ådal (E16, nordenden av Sperillen) har en Fortum med to 50 kW DC ladere og en 22 kW AC lader. Fortsatt mye plass der og mye trafikk til og fra hytter som passerer. Kiosk og veikro er der allerede. Hva med lynladere der?


@Orbit:  :+1:

Jeg ønsker også filter på både effekt og ledige.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Lars_Fonsdag 16. oktober 2019, klokken 13:29
Hadde vært flott om det også ble mulig å filtrere på effekt i app'en, slik at bare lokasjoner med (ledig) lader over en gitt effekt vises i liste/kart.

Dette jobber vi med og vil komme i ny versjon av Bilkraft-appen.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Lars_Fonsdag 16. oktober 2019, klokken 13:40
@Lars_F:  :+1:
Synes laderne på Fagernes har uheldig plassering da de ligger i en bakke/helling. Det er ikke alle som er like forsiktige når de åpner bildøren. Samt en del barn som er raskere enn sine foreldre.....

Ja vi er klar over det, men det var denne plassen senteret var villig å avse til oss. Vi har prøvd å gjøre det beste ut av det.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: knut.aulieonsdag 16. oktober 2019, klokken 13:55
Hadde vært flott om det også ble mulig å filtrere på effekt i app'en, slik at bare lokasjoner med (ledig) lader over en gitt effekt vises i liste/kart.

Dette jobber vi med og vil komme i ny versjon av Bilkraft-appen.
Det hadde vært supert Når en er ute på langtur er dette det aller viktigste.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: daktarifredag 25. oktober 2019, klokken 21:58
Circle K monterer 2 150kW på Alnabru i disse dager. Ser ut som de er ferdig men foreløpig avsperret.
Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 28. oktober 2019, klokken 07:07
Ja vi er over på en annen diskusjon om Tesla skal slippe inn andre på sine SuC som nevnt over men den debatten er viktig  for mange. Men den debatten passer ikke inn her.

Er det opprettet tidl en debatt om dette temaet?


Tittel: Sv: Nye lynladere i Norge
Skrevet av: Sølvemandag 28. oktober 2019, klokken 18:33
BKK har satt opp 150 kW lynlader ved Rema 1000 i Fitjar kommune.