Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knerten - en gul(l)bil!

Startet av Kewetķnerten, fredag 17. mai 2019, klokken 07:03

« forrige - neste »

Kewetķnerten

Heia og gratulerer med dagen!  Vil bare dele noen tanker rundt Knerten som de av dere som har vært her lenge sikkert kjenner da den tilhørte Hans Aspenberg som har masse info på sine sider om denne bilen.  Jeg har aldri hatt elbil men har flere fossilbiler hvorav noen veteraner.  Ifm med at jeg fikk bomringen noen hundre meter fra boligen var det et irritasjonsmoment at jeg ikke kunne komme meg på andre siden.  Fant Knerten på Finn og var ikke lenger unna enn jeg kunne gå til selger og kjøre den hjem. 1997 El jet 5. Nye skiver og bremsewire så gikk den gjennom EU.  Den er en fryd å bruke i sentrum og alle blir glade av å se den.  Kmteller lyser bare delvis men iflg selger er den gått ca 120' km .  Rekkevidde 30 til 40 km som er nok for meg og lader 2 til 3 ganger i uken.  Jeg har all dokumentasjon og kvitteringer fra den var ny så jeg syns den fortjener å bli tatt vare på på linje med de litt "finere" bilene.  Eneste jeg kunne tenkt meg å gjort noe med, er den "klunkelyden" når jeg starter, er veldig mye slakk i mellomaksler ut fra diff/gearkasse, men såvidt jeg forstår er dette normalt?  Den vribryteren for save, normal til sport virker ikke helt godt, jeg var etter dem i Oslo, men når de hørte jeg var i Rogaland mistet de interessen for de ville helst ha den inn på verksted...  Vet noen hvor jeg får kjøpt en ny bryter?  Hvis noen har gode deler, motor, børster osv til den for fremtiden så gi et vink -kjekt å ha :-)  Jeg ser ikke mange andre i trafikken, en og annen Buddy så antar tiden som billig bruksbil begynner å sette spor.  Her er bilde av Knerten tatt i dag, den får seg en 17. Mai tur gjennom sentrum for å gjøre store og små glade! 

RoadRunner

Kjempebra at du har lyst å holde liv i den! Sist jeg sjekket var det 10 registrerte Kewet'er, så denne er verneverdig! Junior har en avskiltet '98-utgave i garasjen, som skal få nytt liv når anledningen byr seg. Den har gårlig gearkasse og mye slarke også. Til info så er "Ræser"-mode er ikke vesentlig raskere ;-)
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

goggo

Nei nå ble jeg virkelig glad, og måtte nesten felle en tåre her. Er det virkelig liv i Knerten ennå??

Knerten var min første elbil, jeg kjøpte den av Hans Aspenberg i 2007 og solgte den igjen i 2008. 
Da kom det et par med en stasjonsvogn og Statoil leiehenger helt fra Stavanger området for å hente den, og siden trodde jeg at den hadde dødd for det var ingen på forumet som så ut til å vite noe om den.

Så flott at den fremdeles blir tatt vare på. Har den fremdeles NiCad batteriene som Hans monterte i den, eller har den fått blybatterier igjen?

mvh
Hugo


Bilde 1 viser min flåte av flotte transportmidler høsten 2007. Måtte dessverre selge alle 3 med tungt hjerte da jeg flyttet til USA i løpet av kort tid etterpå.
Bilde 2 viser Knerten som skulle på langtur til Stavanger våren 2008.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hkaspenberg

#3
Dette er et bilde jeg fikk av nåværende eier for en tid tilbake. Ser ut som den trives i godt selskap.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Når det gjelder klunkelyden så kommer den av to ting, selve gearkassa som går omtrent 1/3 omdreiing før den "griper", og deretter (litt mindre heldig) fra kryssene på drivakslene. Sjekk kryssene, de kan antakelig pakkes om og overhales. Værre med gearkassa - den bare er sånn.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kewetķnerten

#4
Hei igjen, så kjekt dere likte  :+1:  Ja den har NiCad batteriene ennå og jeg er spent på hva som er maks rekkevidde når varmen kommer.  Hei Hans visste ikke at du var aktiv her ennå, må få meg sticker i e-typen om "my other car is a Kewet"! Da tenker jeg ikke mer på slarken og skal passe på Knerten som virker til å trives!  Mvh Thor

hkaspenberg

Jeg har ikke vært så veldig aktiv her inne de siste årene, men mye i det siste. Veldig artig at Knerten stadig lever, men nå er det TM3 for alle penga!

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

#6
Kjekt å lese denne tråden og høre at både Knerten og Haspenberg er oppegående. Det gikk en annen gul Kewet i Stavanger for 6-8 år siden, og så begynte det som antakelig er Knerten å vise seg.

Beste farge, og med batterikjemibytte til NiCd har du evigvarende batteri i bilen.

Høstplanen vår i år er forøvrig Wavetrophy 2019 gjennom Tyskland i en M9 litium ombygget 15 kW børsteløs Buddy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Kewetķnerten

Da fikk Knerten en bror etter det tøffe utseendet å dømme, en 08 Citijet 6 som kun er gått 17t km men ser litt sliten ut og har minst ett batteri som er kaputt da den kjører bare noen meter før er er slutt.  Det jeg merket når jeg kjørte de få meterene var at den starter og stopper mye mykere enn Knerten, så kan den bli donor dvs at drivverk kan byttes over?  Er rammen lik den gamle?
I mellomtiden er den for god til å ødelegge så hvis noen har brukbare batterier liggende er jeg takknemlig for tips!

Nyt ferien.  Thor

Kewetķnerten

Alle på ferie?  Ingen som vet om Buddyen er en donormatch?

hkaspenberg

Usikker om bakhjulsopphenget er likt på de to rammene. Jeg mener de endret litt på svingarmgeometrien når de bytta til den nye gearkassa. Du får forsøke å måle litt.

;-)) Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kewetķnerten

Hei Hans, fint takk, jeg sjekker.  Hvis ikke kan jeg jo sette Nicad batteriene over i Buddyen og la Knerten hvile blant veteranene imens.  Må de byttes på noen spesiell måte for ikke å ødelegge noe i så fall?  :-)

hkaspenberg

#11
Sitat fra: Kewetķnerten på onsdag 07. august 2019, klokken 15:54
Hei Hans, fint takk, jeg sjekker.  Hvis ikke kan jeg jo sette Nicad batteriene over i Buddyen og la Knerten hvile blant veteranene imens.  Må de byttes på noen spesiell måte for ikke å ødelegge noe i så fall?  :-)

NiCad-blokkene er noe høyere enn blybatteriene, slik at seteramma og batterikassa under må forhøyes noe, noe du enkelt ser hvordan er gjort på Knerten. I tillegg slanker du bilen med 300 kg, slik at fjærene må kappes 1.5 tørn, hvis ikke blir det "styltebil". Laderen må også flyttes over da ladeprofilen for NiCad er annerledes enn for bly. Det er vel det hele.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kewetķnerten

Da er Knerten godkjent for to nye år, fikk mangel for dårlige hjullagre bak, var nytt for meg at det kunne bety noe for EU, er jo ikke akkurat autobahn kjøring ....  så da ble det nye lagre og skiftet kryssene samtidig på drivakslingene så nå er den lydløs og blid!  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA