Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det jeg kjenner til av subsidier:

  • Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.
  • Det er noen diskusjoner om støtte til lading i borettslag og sameier.
  • Det foresvever jeg at det finnes støtteordninger for etablering av hydrogenstasjoner, men jeg kjenner ikke til at det blir etablert fyllestasjoner til personbiler, dog er det teoretikere som mener hydrogen passer bra til lastebiler som har plass til stor tank og som ikke trenger så høyt trykk.
Hvor mye ressurser bruker vi på forskere som skal ha meninger om støtteordningene?

DagfinnN

Sitat fra: Myrknir på onsdag 15. mai 2019, klokken 15:53
Hva med turister, utenlandske registrerte biler og vogntog?
Tja, hvordan gjør man det i Italia? Tar en billett når man kjører inn på motorveien og betaler når man kommer ut. Manglende billett = dyr utgang (egen erfaring :) :))
Denne billetten i Italia kan erstattes ved grensepassering av en gps dings i Norge. Denne må man betale depositum for med kredittkort for å få utlevert i automat. Penger tilbake på kredittkortet når man leverer tilbake dingsen ved utkjøring av landet. Intet kredittkort, ingen adgang til landet - why not?
Så kan depositumet settes så høgt slik at ingen har lyst til å kjøre ut av landet uten å levere brikken tilbake. Manglende brikke = stor bot. Kredittkortet som man brukte, brukes videre til automatisk trekk for "bompenger/km kjøring".
Mye som kan virke bare man ser etter løsninger i stedet for problemer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 14. mai 2019, klokken 23:28
Sitat fra: PK snekker på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:47
Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?

Elbiler har vært solgt i Norge siden 1997, 22 år senere er under 8% av personbilene er elektriske.
Når er "om kort tid"?

Uten å sjekke tallene helt nøye så vil jeg tippe at siste året ble det solgt like mange elbiler som de foregående 21 årene så hvilken vei det går er nokså åpenbart både "frivillig" og "tvungent", en meget positiv utvikling etter mitt syn.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

fredag

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Konsekvensen er at GPS vil bli mye mindre pålitelig. Noe som igjen kan føre til at folk dør.

Det koster bare 70 kr for en GPS jammer.

Veldig mange vil ha stort incentiv for å kjøre rundt med sånn, hvis innkrevingen flyttes over til GPS-baserte loggere.

Forøvrig vil slik innkreving bli mye dyrere, og mindre treffsikker. I dag beskattes bruken av bensin og diesel, og det er jo forbruket av dette som står for mesteparten av forurensningen som beskatningen skal redusere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/a25bWO/Lastebilsjaforer-blokkerte-GPS-signalene-til-ambulansehelikopter-Det-skjer-stadig-oftere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRxaL7/slik-slaar-gps-jammerne-ut-i-helikoptrene
https://www.bt.no/nyheter/i/On5yyO/Luftambulansen-mistet-navigasjonssystemet-pa-vei-til-pasient-Arsaken-sto-i-sigarettenneren-til-en-bil
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:09
Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.

Min kommune er en (av trolig ganske mange!) som ikke har hurtiglader.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

Slipper vel unna da.

I tillegg, kan vi stole på at de ikke fakturer oss for kjøring i utlandet? Staten er jo ganske grådig...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

THE

Sitat fra: cra på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:40
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:09
Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.

Min kommune er en (av trolig ganske mange!) som ikke har hurtiglader.

Ifølge oversikten på Enova sine sider er det ca. 135 kommuner i Norge som ikke har hurtiglader (eller som har fått støtte til bygging av minst en hurtiglader). https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/oversikt-over-kommuner/

Hadde vært interessant med en oversikt over hvor stor andel borettslag og større sameier som ikke har lademuligheter også.

Skal ikke legge meg opp i bruken av ordet subsidier, men personlig mener jeg det er for tidlig å kutte støttetiltak for å legge til rette for elbil. Synes også insentivet med 0% mva. bør bestå noen år til uavhengig av om det er en avgiftslette, subsidie eller fordel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: fredag på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:23
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Konsekvensen er at GPS vil bli mye mindre pålitelig. Noe som igjen kan føre til at folk dør.

Det koster bare 70 kr for en GPS jammer.

Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dede

biltype x km kjørt pr år x bosted = årlig avgift differensiert etter de 3 elementene (biltype kan splittes på både alder og drivstoff og tilog med merke?)
Akkurat same info som beregner forsikringspremie..
Vil selvsagt være noen som kan finne på å forsøke å registrere bil et annet bosted (da får du også lavere forsikringspremie) men det kan sikkert gi "straffegebyr" om det oppdages.  Evt lange ferieturer utenlands blir selvsagt da belastet men mulig en kan bruke noen form for GPS eller stemple ut og inn av landet om en vil slippe unna de?

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:27
Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.

Strafferammen er i utgangspunktet "bøter eller fengsel inntil seks måneder" (https://lovdata.no/lov/2003-07-04-83/§12-4). I tillegg ser vi at politiet i Norge tar førerkortet fra de som ikke er "skikket" (går som regel ut over de som har tatt en blås, men ikke kjører i rus).

Strafferammen er sannsynligvis god nok i dag :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

olavxxx

Sitat fra: Dede på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:49
biltype x km kjørt pr år x bosted = årlig avgift differensiert etter de 3 elementene (biltype kan splittes på både alder og drivstoff og tilog med merke?)
Akkurat same info som beregner forsikringspremie..
Vil selvsagt være noen som kan finne på å forsøke å registrere bil et annet bosted (da får du også lavere forsikringspremie) men det kan sikkert gi "straffegebyr" om det oppdages.  Evt lange ferieturer utenlands blir selvsagt da belastet men mulig en kan bruke noen form for GPS eller stemple ut og inn av landet om en vil slippe unna de?
I Beijing løser de det med at biler registrert utenfor byen bare får lov å kjøre X antall ganger inn i byen per år.

I tillegg må folk delta i et "lotteri" som er veldig dyrt å delta i, for å kanskje vinne mulighet for å kjøpe en bil, så må de hvis de taper prøve igjen neste år.  Vinner de, må de både betale for bil og sertifikat, skilt på fossilbil er da mye dyrere.

Systemet høres crazy ut :P men det konseptet med bil fra annet sted bare får besøke X antall ganger er jo mulig. Ellers fins det jo piggdekk oblat for besøkende i byer med piggdekk, mulig å gjøre samme for diesel/bensin.

Amigakongen

GPS sporing. NEI TAKK!!!
Sett heller opp skatten. Og bruk de pengene til vei og slikt.
2015 BMW I3 - 11800km

Ingeniøren

#27
@Myrknir:
Dette har vært kjent lenge og bom selskapene bryr seg vel egentlig ikke med å kreve det inn da det koster mer enn det smaker. Oss nordmenn derimot...
https://www.tv2.no/a/9249347/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xyzzy

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:09
Det jeg kjenner til av subsidier:

  • Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.
  • Det er noen diskusjoner om støtte til lading i borettslag og sameier.
  • Det foresvever jeg at det finnes støtteordninger for etablering av hydrogenstasjoner, men jeg kjenner ikke til at det blir etablert fyllestasjoner til personbiler, dog er det teoretikere som mener hydrogen passer bra til lastebiler som har plass til stor tank og som ikke trenger så høyt trykk.
Hvor mye ressurser bruker vi på forskere som skal ha meninger om støtteordningene?

Momsfritak er også en klar subsidie, det er moms på så å si alt annet - inkludert enda mer miljøvennlige valg, som sykler og spasersko.


jlan

#29
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 15. mai 2019, klokken 18:27
Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.
Jeg tror ikke det er nødvendig å basere seg på GPS i det hele tatt for veiprising. Det er vel bare å utvikle dashboardkameraer som sender data om andre biler automatisk. Så kan de monteres i alle offentlige kjøretøy, og hos private mot en liten rabatt.  Supplert med  noen flere bompengekameraer/RFID lesere. Det vil også gjøre det lettere å stoppe vogntog som kjører ulovlig.

Jeg forutsetter da at man bare skal betale for de virkelige kostnadene man påfører samfunnet med kjøringen sin.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA