Elbilforum.no

Populære temaer => Elbiler i media => Emne startet av: Roy Aasen på tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

Tittel: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30
Norge anbefales å kutte el-bilfordelene og i stedet øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, ifølge en rapport som legges fram tirsdag.

https://www.nrk.no/norge/internasjonal-rapport_-norge-anbefales-a-kutte-elbil-fordeler-1.14549768

God eller dårlig ide?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: zbktirsdag 14. mai 2019, klokken 08:32
Skal man øke avgiftene på elbiler er nok dette den beste måten å gjøre det på. Mener fortsatt det er for tidlig, men tidspunktet nærmer seg nok.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Troaldtirsdag 14. mai 2019, klokken 08:33
God ide, privatbilisme er ikke bærekraftig. Det vil koste en ekstra og kanskje ubehagelig innsats fra alle ved reduksjon av privatbil, men det må til i det lange løp.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Up_&_Awaytirsdag 14. mai 2019, klokken 08:45
privatbilisme er bærekraftig i sikkert 50-70 år til - for alle som ikke bor eller jobber i en av våre 8-10 største byer.

Kollektivtransport er IKKE bærekraftig på litt mindre sentrale strøk.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Burgertirsdag 14. mai 2019, klokken 09:14
Fikk ikke ett klart bilde av hvordan skattlegging av fossilbiler skulle gjøres. Kanskje de ikke tar høyde for det i forskninga si. Helt lov når det gjelder forskning det, det får noen andre forske på :-)

Jeg tror økning på løpende utgifter gir best virkning for å få ned antall km, men skeptisk til for stor økning på drivstoff siden det fører til enda større fordeler for utenlandsk transport. Da gjenstår bompenger og årsavgift. Bompenger føler vel en del politikere i Norge er politisk selvmord selv om det er veldig effektivt. Årsavgift har ikke noe med km å gjøre heller. Men det kan innføres siden det taes inn via forsikringselskap og da må vi registere km også.

Personelig håper jeg selvkjøring kommer fort og kan benytte meg av 'Car as a Service' i stedet for å ha egne biler og får rabatt for å være villig til samkjøring.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Elbil fundamentalisttirsdag 14. mai 2019, klokken 11:01
Å satse på elbiler er der riktige svaret på mye i klima sammenheng.
•vil reduserer oljeforbruket globalt
•intensiverer forskning og utvikling på batterier uten sjeldne jordarter. Solid state batteriet med grafen vil revolusjonere alt inne fossilt forbruk.
•degraderte batterier fra elbiler kan brukes til stasjonære batteribanker som også er en forutsetning for videre utbredelse av sol og vind
•med mer sol og vind reduseres kullkraft

Elbiler uansett om det er eiet modell eller «by service» eller begge deler er veien å gå. Altså legge enda mer til rette for elbiler:
•øke ladeplasser langs fortauer i byene slik at de som bor i bygårder ute egen p-plass kan få seg elbiler
•fjerne effektavgift på hurtigladere, da de gjerne er satt opp med egne trafoer og lettere kan dimensjoneres.
•økt satsning på hurtiglading i distriktene og i korridorer. De sentrale hurtigladere lønner seg på kommersielle vilkår basert på sterkt øket bruk.
•bompenge aksjoner er ikke en anti elbilaksjon. Mange misforstår dette.
•man må fortsette veibygging også i byene. Trengsel er ueffektivt og klimafiendtlig. Overdreven bruk av sykkel og elscootere gir mange alvorlige skader ihht statistikker fra legevakten. Trafikksikkerhet er også viktig for myke trafikanter. Virker som det er helt glemt... myke trafikanter må skilles fra biltrafikk. Se på Danmark og andre sykkelvennlige byer. Få tilpasser trikk og lokaltog til å kunne ha med seg mer sykler, slik som i Danmark.
•klimavennlig drivstoff utvunnet på bærekraftig måte må prioriteres luftfart og andre applikasjoner hvor elektrifisering ikke egner seg.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: elektroluxtirsdag 14. mai 2019, klokken 11:10
Ser ingen problemer med å fase ut elbilinsentiv som momsfritak, og øke avgiftene på eksosbiler.

Tvert imot kan det føre til at vi passer bedre på våre eksisterende biler i stedet for å hele tiden kjøpe nytt og ofte tyngre og større.

Kan disse pengene i stedet brukes til felles glede som f.eks infrastruktur som vei og kollektiv i stedet for å ta det som en fast minsteskatt er jeg "all in" for en slik løsning
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Muffinmantirsdag 14. mai 2019, klokken 11:37
Etternavn: Holtsmark.

I slekt med den mye omtalte Bjart kanskje  :o
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 14. mai 2019, klokken 14:59
Skal man øke avgiftene på elbiler er nok dette den beste måten å gjøre det på. Mener fortsatt det er for tidlig, men tidspunktet nærmer seg nok.

Under 8% av personbilene er elektriske, for varebiler er tallet knappe 1%...
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: HVollandtirsdag 14. mai 2019, klokken 19:51
Kanskje det er riktig å gradvis innføre mva på hydrogen- og elbiler fra 2021 med 5%, deretter 10, 15, 20 og til slutt 25% i 2025. Samtidig som avgiftene øker på fossilbiler.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: olavxxxtirsdag 14. mai 2019, klokken 20:31
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.

Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.

Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.

De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.

Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: PK snekkertirsdag 14. mai 2019, klokken 22:47
Sitat
På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

Dette systemet er allerede i bruk og har vært det i mange år. Man betaler nemlig avgift på drivstoff, jo mer man bruker jo mer betaler man. Det er mye rimeligere å kjøre med elektronisk bil enn bensinbil så dette er jo differansiert allerede. Hvorfor er så mange opptatt av at diesel og bensinbiler skal bidra enda mer? Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Thomas Parslitirsdag 14. mai 2019, klokken 23:28
Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?

Elbiler har vært solgt i Norge siden 1997, 22 år senere er under 8% av personbilene er elektriske.
Når er "om kort tid"?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: PK snekkeronsdag 15. mai 2019, klokken 05:56
Fra 2025 så skal det vel kun selges nullutslipp biler, så kan man legge på 15år for da vil de fleste bilene være oppbrukt. Men er nok en høy andel elbiler allerede før 2025 som forøvrig bør være året elbilfordelene blir helt borte.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Myrknironsdag 15. mai 2019, klokken 15:53
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

På denne måten kan man da kreve inn X kroner per kjørte km for en dieselbil, Y kroner for en fossilbil og Z kroner for en elbil. Står bilen parkert, betaler man ikke noe, selv om det er en dieselbil.

I tillegg kan man da kreve inn i hele Norge (unntak: private veier), samt man kan differensiere basert på lokal forurensing, rushtid osv. Man kan også legge ned alle bomselskapene som også medfører høyere effektivitet av innkreving. Kanksje innkrevingsbeløpet for eksempel burde være lavere i de tidspunktene det ikke går buss på en strekning.

Jeg tenker på sett å vis at dette er en bedre modell enn moms på kjøretøy, at man heller beskattes på bruk enn innkjøp og bruken straffes relativt hardt etter forurensingen man påfører lokalmiljøet.

Denne løsningen gjør også at man da kan lage "soner" hvor det er andre regler, i et naturreservat eller nært et drikkevann er det kanskje dyrere å kjøre en gammel diesel enn det er å kjøre den langt ute på landet langs en motorvei. Det er jo pga konsekvensene ved lokalforurensing noen steder er høyere enn andre.

De kunne jo enkelt laget dette basert på kartdata osv.

Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Nå er jo mange i mot overvåkning da, men jeg tenker jo at så lenge den boksen sender inn anonymiserte og aggregerte data, men kanskje den i tillegg da har lokal logg med tilfeldige måletider tilbake tilbake i tid, vil man kunne ivareta brukernes rett om privatliv, samtidig som at man kan sikre seg "juks".

Hva med turister, utenlandske registrerte biler og vogntog?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 15. mai 2019, klokken 16:09
Det jeg kjenner til av subsidier:
Hvor mye ressurser bruker vi på forskere som skal ha meninger om støtteordningene?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: DagfinnNonsdag 15. mai 2019, klokken 16:20
Hva med turister, utenlandske registrerte biler og vogntog?
Tja, hvordan gjør man det i Italia? Tar en billett når man kjører inn på motorveien og betaler når man kommer ut. Manglende billett = dyr utgang (egen erfaring :) :))
Denne billetten i Italia kan erstattes ved grensepassering av en gps dings i Norge. Denne må man betale depositum for med kredittkort for å få utlevert i automat. Penger tilbake på kredittkortet når man leverer tilbake dingsen ved utkjøring av landet. Intet kredittkort, ingen adgang til landet - why not?
Så kan depositumet settes så høgt slik at ingen har lyst til å kjøre ut av landet uten å levere brikken tilbake. Manglende brikke = stor bot. Kredittkortet som man brukte, brukes videre til automatisk trekk for "bompenger/km kjøring".
Mye som kan virke bare man ser etter løsninger i stedet for problemer.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: arthuronsdag 15. mai 2019, klokken 16:22
Om kort tid er det kun elbiler på veien og da blir de automatisk statens melkeku. Hadde det ikke vært fint om alle har råd til å kjøre?

Elbiler har vært solgt i Norge siden 1997, 22 år senere er under 8% av personbilene er elektriske.
Når er "om kort tid"?

Uten å sjekke tallene helt nøye så vil jeg tippe at siste året ble det solgt like mange elbiler som de foregående 21 årene så hvilken vei det går er nokså åpenbart både "frivillig" og "tvungent", en meget positiv utvikling etter mitt syn.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: fredagonsdag 15. mai 2019, klokken 16:23
Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Konsekvensen er at GPS vil bli mye mindre pålitelig. Noe som igjen kan føre til at folk dør.

Det koster bare 70 kr for en GPS jammer.

Veldig mange vil ha stort incentiv for å kjøre rundt med sånn, hvis innkrevingen flyttes over til GPS-baserte loggere.

Forøvrig vil slik innkreving bli mye dyrere, og mindre treffsikker. I dag beskattes bruken av bensin og diesel, og det er jo forbruket av dette som står for mesteparten av forurensningen som beskatningen skal redusere.

https://www.aftenposten.no/norge/i/a25bWO/Lastebilsjaforer-blokkerte-GPS-signalene-til-ambulansehelikopter-Det-skjer-stadig-oftere
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BRxaL7/slik-slaar-gps-jammerne-ut-i-helikoptrene
https://www.bt.no/nyheter/i/On5yyO/Luftambulansen-mistet-navigasjonssystemet-pa-vei-til-pasient-Arsaken-sto-i-sigarettenneren-til-en-bil
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: craonsdag 15. mai 2019, klokken 16:40
Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.

Min kommune er en (av trolig ganske mange!) som ikke har hurtiglader.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Amatørenonsdag 15. mai 2019, klokken 17:43
Slipper vel unna da.

I tillegg, kan vi stole på at de ikke fakturer oss for kjøring i utlandet? Staten er jo ganske grådig...
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: THEonsdag 15. mai 2019, klokken 17:59
Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.

Min kommune er en (av trolig ganske mange!) som ikke har hurtiglader.

Ifølge oversikten på Enova sine sider er det ca. 135 kommuner i Norge som ikke har hurtiglader (eller som har fått støtte til bygging av minst en hurtiglader). https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/oversikt-over-kommuner/ (https://www.enova.no/bedrift/landtransport/stotte-til-infrastruktur/hurtiglading/oversikt-over-kommuner/)

Hadde vært interessant med en oversikt over hvor stor andel borettslag og større sameier som ikke har lademuligheter også.

Skal ikke legge meg opp i bruken av ordet subsidier, men personlig mener jeg det er for tidlig å kutte støttetiltak for å legge til rette for elbil. Synes også insentivet med 0% mva. bør bestå noen år til uavhengig av om det er en avgiftslette, subsidie eller fordel.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: jkirkeboonsdag 15. mai 2019, klokken 18:27
Klart det må i så fall være VELDIG straffbart å tukle med GPS-boksen :-)

Konsekvensen er at GPS vil bli mye mindre pålitelig. Noe som igjen kan føre til at folk dør.

Det koster bare 70 kr for en GPS jammer.

Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Dedeonsdag 15. mai 2019, klokken 18:49
biltype x km kjørt pr år x bosted = årlig avgift differensiert etter de 3 elementene (biltype kan splittes på både alder og drivstoff og tilog med merke?)
Akkurat same info som beregner forsikringspremie..
Vil selvsagt være noen som kan finne på å forsøke å registrere bil et annet bosted (da får du også lavere forsikringspremie) men det kan sikkert gi "straffegebyr" om det oppdages.  Evt lange ferieturer utenlands blir selvsagt da belastet men mulig en kan bruke noen form for GPS eller stemple ut og inn av landet om en vil slippe unna de?
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 15. mai 2019, klokken 19:31
Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.

Strafferammen er i utgangspunktet "bøter eller fengsel inntil seks måneder" (https://lovdata.no/lov/2003-07-04-83/§12-4). I tillegg ser vi at politiet i Norge tar førerkortet fra de som ikke er "skikket" (går som regel ut over de som har tatt en blås, men ikke kjører i rus).

Strafferammen er sannsynligvis god nok i dag :)
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: olavxxxonsdag 15. mai 2019, klokken 21:48
biltype x km kjørt pr år x bosted = årlig avgift differensiert etter de 3 elementene (biltype kan splittes på både alder og drivstoff og tilog med merke?)
Akkurat same info som beregner forsikringspremie..
Vil selvsagt være noen som kan finne på å forsøke å registrere bil et annet bosted (da får du også lavere forsikringspremie) men det kan sikkert gi "straffegebyr" om det oppdages.  Evt lange ferieturer utenlands blir selvsagt da belastet men mulig en kan bruke noen form for GPS eller stemple ut og inn av landet om en vil slippe unna de?
I Beijing løser de det med at biler registrert utenfor byen bare får lov å kjøre X antall ganger inn i byen per år.

I tillegg må folk delta i et "lotteri" som er veldig dyrt å delta i, for å kanskje vinne mulighet for å kjøpe en bil, så må de hvis de taper prøve igjen neste år.  Vinner de, må de både betale for bil og sertifikat, skilt på fossilbil er da mye dyrere.

Systemet høres crazy ut :P men det konseptet med bil fra annet sted bare får besøke X antall ganger er jo mulig. Ellers fins det jo piggdekk oblat for besøkende i byer med piggdekk, mulig å gjøre samme for diesel/bensin.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Amigakongenonsdag 15. mai 2019, klokken 23:17
GPS sporing. NEI TAKK!!!
Sett heller opp skatten. Og bruk de pengene til vei og slikt.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Ingeniørentorsdag 16. mai 2019, klokken 07:01
@Myrknir:
Dette har vært kjent lenge og bom selskapene bryr seg vel egentlig ikke med å kreve det inn da det koster mer enn det smaker. Oss nordmenn derimot...
https://www.tv2.no/a/9249347/
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: xyzzytorsdag 16. mai 2019, klokken 09:41
Det jeg kjenner til av subsidier:
  • Enova gir støtte til hurtiglader i kommuner hvor det ikke finnes hurtiglader fra før.Jeg tviler på at du finner mange sånne kommuner.
  • Det er noen diskusjoner om støtte til lading i borettslag og sameier.
  • Det foresvever jeg at det finnes støtteordninger for etablering av hydrogenstasjoner, men jeg kjenner ikke til at det blir etablert fyllestasjoner til personbiler, dog er det teoretikere som mener hydrogen passer bra til lastebiler som har plass til stor tank og som ikke trenger så høyt trykk.
Hvor mye ressurser bruker vi på forskere som skal ha meninger om støtteordningene?

Momsfritak er også en klar subsidie, det er moms på så å si alt annet - inkludert enda mer miljøvennlige valg, som sykler og spasersko.

Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: jlanlørdag 18. mai 2019, klokken 19:42
Det er ikke vanskelig å avsløre GPS-jammere. Det er bare å ha kontroller med mobile detektorer som avslører når biler med jammer kjører forbi detektoren. Så setter vi bøtesatsen til kr. 100.000,-. Problem solved.
Jeg tror ikke det er nødvendig å basere seg på GPS i det hele tatt for veiprising. Det er vel bare å utvikle dashboardkameraer som sender data om andre biler automatisk. Så kan de monteres i alle offentlige kjøretøy, og hos private mot en liten rabatt.  Supplert med  noen flere bompengekameraer/RFID lesere. Det vil også gjøre det lettere å stoppe vogntog som kjører ulovlig.

Jeg forutsetter da at man bare skal betale for de virkelige kostnadene man påfører samfunnet med kjøringen sin.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: OhmPaPalørdag 18. mai 2019, klokken 20:40
Det aller beste er å fjerne alt som heter moms på alle kjøretøy, så tar man inn alt i "bompenger".
Men for at dette skal virke, må de innføre GPS-basert innkreving som de jobber med (det er allerede godkjent av datatilsynet).

Nei, nei og nei!  :o

Problemet med GPS-basert innkreving er at man blander seg voldsomt inn i privatlivet til den enkelte. Det må da nødvendigvis være en registrering av hvor man er på gitte tidspunkt. Helt hårreisende! Det er ille nok med dagens bomstasjoner - men denne løsningen medfører enda mere presis logging av hvor man er.

Jeg skjønner at mange ikke ser problemet - Facebook og Google vet allerede hvor man er. Så hva er en til database fra eller til? Jo da - men i allefall med Google kan man si nei takk og melde seg ut. Det er også mange gode grunner til å ikke ville oppgi sin lokasjon. Man kan ha en psykopat av en eksmann som prøver å spore en opp. Joda - det gjelder bare noen få. Men for de som er i den situasjonen er det et spørsmål om liv eller død. Bokstavelig.

Skal vi godta en tvilsom overvåknng fordi det bare blir et problem for noen få?

Eller skal vi si at hvis du har en psykopat av en eks så får du værsågod klare deg uten bil?

Prisen for veiprising blir etter min mening alt for høy. Så nei takk!
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Roy Aasenlørdag 18. mai 2019, klokken 21:21
Veiprising....for vel gjøre som i gamle dager på dieselbiler. Flat pris pr kjørte kilometer i Norge uansett vei
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Carl Anton Stenlinglørdag 18. mai 2019, klokken 22:00
Et hovedproblem med å legge mye av avgiftene over på veibruk er at ulikhetene i liten grad tas hensyn til i kjøpsøyeblikket. Det blir omtrent som barberbladtilnærmingen - billig kjøp og overraskende dyr bruk uten at man tenker på det ved kjøpet.

Skal man bruke en slik tilnærming så bør man kanskje belaste en viss sum for bruken allerede ved kjøpet. F.eks. at man betaler for gjennomsnittlig 5 års forbruk og deretter avregnes faktisk bruk. Da kan man synliggjøre konsekvensene av å kjøpe forurensende bil ihvertfall i noen grad.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: hELgenenlørdag 18. mai 2019, klokken 22:11
Veiprising i et vidstrakt land som Norge der det mange steder knapt finnes alternativer til bilen er galskap. Da snakker vi tiltak for ekstrem sentralisering.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Jon65lørdag 18. mai 2019, klokken 22:37
Problemet med GPS-basert innkreving er at man blander seg voldsomt inn i privatlivet til den enkelte. Det må da nødvendigvis være en registrering av hvor man er på gitte tidspunkt. Helt hårreisende! Det er ille nok med dagens bomstasjoner - men denne løsningen medfører enda mere presis logging av hvor man er.

Denne registreringen behøver jo ikke å oversendes noen steder. Hvis boksen laster ned reglene for prising kan den selv regne ut hva som skal betales og bare overføre denne summen til en sentral. Da er det bare den som fysisk har boksen som kan se loggene.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: elektroluxsøndag 19. mai 2019, klokken 14:09
Løsningen er uendelig enkel. Dobbel pris på fossil energi. Siden eksosbiler kun er relativt effektive på langturer vil de likevel kunne brukes til det uten noen vesentlig økt kostnad, men de blir dyre å bruke på småkjøring.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: PK snekkersøndag 19. mai 2019, klokken 14:34
Løsningen er uendelig enkel. Dobbel pris på fossil energi. Siden eksosbiler kun er relativt effektive på langturer vil de likevel kunne brukes til det uten noen vesentlig økt kostnad, men de blir dyre å bruke på småkjøring.

Vil heller si at den enkleste løsning er at elbiler også betaler mva. Bensin og diesel går snart ut av produksjon og man kan ikke basere inntekt på de. Det er ikke nok elektriske alternativer til at alle kan ha en elbil i dag, så det blir feil å straffe folk som ikke har råd eller mulighet til å kjøre elektronisk.

Ett annet poeng er hvorfor ikke heller kutte i utgifter. Stortigsgarasjen hadde vært ett fint sted å starte. Kutte ut barnebidrag siden flere mennesker kun gir høyere utslipp. Samt effektivisere stat og kommune.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Amatørensøndag 19. mai 2019, klokken 15:18
Veiprising basert på kjørte km, tenk for et styr hver gang man krysser landegrensen.

Fordelen er at da kan man kreve det av alle utlendingene, men for noen køer det vil medføre på grenseovergangene.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Leaf_2014mandag 20. mai 2019, klokken 08:15
Aftenposten i dag: Ap og Høyre går inn for at elbiler skal betale noe (halv pris?) i beboersoner. Gjelder ikke beboere. FrP vil ha full pris.

https://www.aftenposten.no/osloby/i/LAke51/Alle-de-tingene-som-har-lokket-deg-til-a-kjope-elbil_-blir-bare-borte
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Amatørenmandag 20. mai 2019, klokken 08:32
Først store lokkemidler for å få folk til å kjøpe diesel biler.

Så ble elbiler det store da vi fikk mer en Kewet og Think (ikke noe galt om de - de var jo pioner biler!).

Snart kommer vel lokkemidler for bensinbiler med argumenter fra klimafornektere om at de er bedre enn elbiler.

Så kommer vel kraftige avgass gebyrer og restriksjoner på de.

Resultatet er at nesten ingen får råd til nye biler så bilparkens gjennomsnitts alder øker dramatisk og det sammen med at importgrensen for å slippe avgifter på gamle biler er senket fra 30 til 20 år. Da blir vel Norge verdens dumpingplass for gamle biler...
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Magnus Hansenmandag 20. mai 2019, klokken 08:52
Når det gjelder beboerparkering, så måtte jo dette ta slutt på et eller annet tidspunkt. Antall elbiler eksploderer, og folk som har betalt for beboerparkering får større og større problemer med å finne parkering. Vedr prisnivå:

Sitat
Vi har ikke landet på et prisnivå ennå, men det skal fortsatt være gunstig å være miljøvennlig. Et nasjonalt vedtak sier også at elbiler maksimalt skal betale halvparten av ordinær takst, sier Halse.
 

Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Thomas Parslimandag 20. mai 2019, klokken 09:01
Og ladeplassene brukes jo som parkeringsplasser av mange, så der er definitivt betaling velkomment.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ikke har fått ladet med nesten tom elbil, mens fulladet elbil har stått på ladeplass. Bonus er fulladet hybrid 08:00 om morgene...
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMfredag 07. juni 2019, klokken 06:16
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge. Jeg har selv hatt stor glede / nytte av disse fordelene, men jeg mener at det er på høy tid å gjøre noe med bortfallet av inntekter som velferdsstaten trenger til andre gode formål. Det første de burde gjøre er å sette en maksgrense på mva fradraget. Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie. Det vil også presse importører til å redusere Norges-påslaget for å kunne markedsføre biler uten avgift. Det er for meg komplett uforståelig at man subsidierer folk som kjøper kjøretøy på over 2.5 tonn til en pris nærmere 1 million. Selv er vi bare 2 personer i husstanden, men fordi insentivene er så ekstremt gode kjøper vi kanskje også en av disse strømslukende tungvekterne av noen EL SUV’er. Disse bilene er da på ingen måte miljøvennlige, og representerer dessuten, med alt for kraftige motorer og ekstremt høy vekt, en økt trafikkfare for andre som kjører små og eldre fossilbiler. I møte med en overvektig EL SUV er det ikke tvil om hvem som kommer dårligst ut.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: turfsurffredag 07. juni 2019, klokken 07:25
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge.
Det er ikke subsidier til elbiler i Norge. De har bare ikke MVA eller andre avgifter. Derfor er det riktig å snakke om å begynne å skattelegge de.

Trenger staten mere inntekter kan de begynne med å gjennomføre avgiftene som de har fjernet fra fossile biler, det har ført til større inntektstap. Gjør de det vil elbilsalget øke enda mere, og da er det fornuftig å gradvis øke avgiftene på elbil.

Avgiftene bør hele tiden totalt sett være slik at det er klart lønnsomt å velge elbil. Det vil det ikke være hvis de f.eks innføres full mva på elbiler.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMfredag 07. juni 2019, klokken 08:04
Man kan kalle det hva man vil, men det er iallefall en støtte til en vare / næring ved at staten frafaller krav om avgifter og merverdiavgift.

Mitt poeng er at støtten må få et tak på mva frittak som vil føre til en at det blir mindre lønnsomt å kjøpe mellomklassebiler enn luksusbiler som eksempelvis i-Pace, Model X, EQC og e-tron. Det er ikke misunnelse bak mitt argument, da jeg har bestilt en EQC på grunn av mva fritaket. Men jeg er tror jeg kunne klart meg med en e-Soul, ID.3 eller liknende og ville helt sikkert valgt det hvis det var et tak på mva fradraget.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: turfsurffredag 07. juni 2019, klokken 12:15

Mitt poeng er at støtten må få et tak på mva frittak som vil føre til en at det blir mindre lønnsomt å kjøpe mellomklassebiler enn luksusbiler som eksempelvis i-Pace, Model X, EQC og e-tron. Det er ikke misunnelse bak mitt argument, da jeg har bestilt en EQC på grunn av mva fritaket. Men jeg er tror jeg kunne klart meg med en e-Soul, ID.3 eller liknende og ville helt sikkert valgt det hvis det var et tak på mva fradraget.
Jeg er ikke enig. Vi kjøpte ikke Model X bare for gøy, men fordi det er den eneste med skikkelig plass til 5.

Hadde det vært mva på den så ville den blitt så dyr at vi hadde endt opp med en hybrid av noe slag, selv om vi ikke ønsker det. Da hadde vi også endt opp med å fly i stedet for å kjøre bil på mange turer.

Vi med 5 eller flere i familien med X forurenser mindre pr passasjerkilometer enn DINKS med en snerten Model 3.

Snevert å se kun på bilpris.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMfredag 07. juni 2019, klokken 15:20
Vel, jeg har ikke noen statistikk, men at elbil-eiere flyr så mye mindre enn andre betviler jeg. Dessuten er det langreiser med fly som virkelig monner i miljøregnskapet, og der vil jeg tro at Tesla eiere ikke er bedre enn folk flest. Heller det motsatte, siden de som har god økonomi bruker mer penger på feriereiser.
Nå har jeg aldri sagt at det skal innføre full mva fra dag 1, men kjøper man en bil til nærmere en million bør man kunne bidra med 50-100.000 til fellesskapet.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: OhmPaPafredag 07. juni 2019, klokken 17:03
Problemet, TM, er at forurensning stinker. Og selv om vi er verdensledende på elbil er det nesten ikke elbiler her til lands.

Så da bør vi bruke alle virkemidler for å få opp prosenten på elbiler.

Selv om vi her inne skjønner at elbil er bra så skjønner ikke folk flest det. Så folk flest trenger lokkemidler. Og folk med tykk lommebok har samme mentalitet.

Samtidig er mange rikfolk også trendsettere. Så hvis vi får fx Røkke til å velge en elektrisk Ferrari når den kommer så er det verdt det for signaleffekten.

Og det er bedre at folk med dårligere økonomi kjøper en 3 år gammel Tesla som en riking har kjøpt enn at samme person kjøper en 3 år gammel X5 og fortsetter forurensningsgaloppen.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: hELgenenfredag 07. juni 2019, klokken 17:17
Enig i det TM skriver vedr. mva.
Et mva tak bør det være. Folk som virkelig har råd skummer fløten og fører bare til større sosial uro. Det er til ulempe for alle. Men jeg mener også elbiler må få avgiftsfritak,men altså kun opp til en definert grense. Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.

Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: arthurfredag 07. juni 2019, klokken 18:40
Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.

Ilegges en avgift med tilbakevirkende kraft (når da) eller mener du at ved et salg så skal selger (kjøper?) betale en eller annen avgift beregnet på hva? Et praktisk eksempel fra din side vil kanskje kunne beskrive/forklare dette på et vis.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: hELgenenfredag 07. juni 2019, klokken 19:09
Brukte elbiler som er over en event. grense bør også ilegges en avgift slik at de som sitter på dyre elbiler ikke casher inn på tidligere mva fritak.

Ilegges en avgift med tilbakevirkende kraft (når da) eller mener du at ved et salg så skal selger (kjøper?) betale en eller annen avgift beregnet på hva? Et praktisk eksempel fra din side vil kanskje kunne beskrive/forklare dette på et vis.

Tenker det kan gjøres på samme måte som det gjøres for utenlandske brukte fossil biler som importeres og belastes avgift. Her må jo avgiftsgrunnlaget ta utgangspunkt i nybilpris justert for år på f.eks samme måte som bilens verdi justeres formuesmessig mhp skatt.
Ser at det er visse utfordringer her,men poenget er å hindre
 engangs avgiftspekulasjon der f.eks en kjøper bil uten avgift 30.12,og selger den 02.01 og tar deler av mva gevinsten i egen lomme. Det synes jeg er uheldig og derfor bør det kanskje være en overgangsløsning der f.eks selger må betale en avgift ved salg gitt visse forutsetninger. Ved omsetning av bolig har en jo en slik sperrefrist på ett år nettopp for å redusere spekulasjon. Å ikke gjøre noe og så sette en dato for f.eks full mva innføring i en eller annen form vil jo gi flippere en gyllen mulighet til å kjøpe opp store volum avgiftsfrie biler og så selge dem etter avgiftsinnføring og i bunn og grunn tjene på innføringen av en omfattende avgiftsøkning. En annen mulighet kan jo være å gradvis øke mva på elbiler med små steg over tid. Da slipper en store sprang i pris og unngår avgiftsflipping. Noen fasit har jeg ikke,men synes bare det vil være uheldig å legge tilrette for omfattende avgiftsflipping
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: crafredag 07. juni 2019, klokken 21:16
Gradvis innføring av mva vil nok være det beste. Du unngår spekulantene, og du unngår at det blir bom stopp i salget over natta. Kanskje vil det sette litt fart i dem som sitter på gjerdet også, når de ser at det er på vei til å bli dyrere.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Gardinfredag 07. juni 2019, klokken 22:45
Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie.
Hvorfor akkurat denne grensen?

Hvis man vil gi fordeler helt opp til 400 000 kr, så har det lite med sosial utjevning å gjøre. Folk som har råd til å kjøpe bil for 400 000 er blant de privilegerte og trenger ikke hjelp fra fattigkassa. Det samme kan for så vidt sies om folk som har råd til å kjøpe bil for 200 000 eller enda lavere beløp også.

Hva som er nødvendig og hva som er overdådig luksus er subjektivt, og jeg liker ikke tanken på at politikere skal definere hvor skillet går. Jeg er generelt mot at det offentlige skal blande seg inn i ting de ikke har noe med. Avgiftene bør være nøytrale. Lik moms sats for alle prisklasser er det eneste fornuftige. Så kan folk selv bestemme hva som passer for seg selv, uten innblanding fra moraliserende øvrigheter.

Ellers er jeg enig i at det er på tide å begynne å fase inn moms på elbiler. Det er viktig at dette gjøres gradvis og forutsigbart over mange år. Plutselige avgiftssprang er ingen tjent med. Det beste må være å øke momsen med for eksempel ett prosentpoeng om gangen kanskje hver tredje eller fjerde måned, inntil man har full moms.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Carl Anton Stenlingfredag 07. juni 2019, klokken 22:57
Det er nok minst like stort behov for at kjøpere av store biler velger elbil. I utregningene til EFTAs overvåkingsorgan viste det seg faktisk at de minste bilene var nærmere å være konkurransedyktige på pris enn de større bilene.
Det er viktig at vi ikke kommer i en situasjon hvor klimatiltak bare skal være aktuelt for de med lave inntekter.

Dersom man ønsker å innføre en progressiv beskatning av bilene så tenker jeg det kunne være smart å innføre en lik avgift fra kr 400.000 for fossilbiler og tilsvarende fra kr 500.000 for elbiler. F.eks. 5 % av det overskytende fra innslagspunktet.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: arthurlørdag 08. juni 2019, klokken 07:07
Ved å sette et tak på 75.000 i mva fradrag, så ville i praksis biler opp til 400.000 fortsatt bli moms-frie.
Hva som er nødvendig og hva som er overdådig luksus er subjektivt, og jeg liker ikke tanken på at politikere skal definere hvor skillet går. Jeg er generelt mot at det offentlige skal blande seg inn i ting de ikke har noe med.

Tja, det er vel nettopp hva politikerne gjør i dag på alle bauger og kanter? Og hvem andre enn nettopp politikerne skal avgjøre dette og sørge for at statens finanser går i hop?

En gradvis innføring av moms synes som den greieste og (forhåpentligvis) mest forutsigbare løsningen. Eksempelvis en innføring i år en med fem prosent og deretter ytterligere fire år til full uttelling.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMlørdag 08. juni 2019, klokken 07:11
Avgifter på elbiler er nok et stykke fram i tid, og hybridbiler har jo også i dag nærmest 0 avgift. En Mitsubishi Outlander har jo under 10.000 kr i avgift.
Det er mva fradraget som man først må gjøre noe med. Det er jo ikke rimelig at en som ønsker å kjøpe en transportsykkel av idealistiske grunner betaler full mva, mens en e-Tron til 1 million ikke skal bidra til fellesskapet. Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er. Det må da være et veldig fornuftig prinsipp. Man kan vurdere en forsiktig trinnvis innføring hvor det er 100 % refusjon for de første 100.000 i Mva, deretter 50 % refusjon for de neste 100.000. Da vil en bil til 500K være mva fri ennå en stund, mens en bil til 1 mill vil få 50.000 i  mva. På sikt må det bli full mva for alle biler, for det kan ikke være fellesskapets midler som skal finansiere privatbilismen. Det tror jeg de fleste er enige i.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Motorwattlørdag 08. juni 2019, klokken 08:38
Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er.
Da vil en barnefamilie med høy klimaprofil, og som trenger flere seter enn 4 (5, 6 eller 7 seter), rammes av høyere avgifter. Det skal vel ikke alltid regnes som luksus å ha stor barnefamilie, men slike biler er normalt betydelig dyrere.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: 1000kwhlørdag 08. juni 2019, klokken 09:12
Avgifter på elbiler er nok et stykke fram i tid, og hybridbiler har jo også i dag nærmest 0 avgift. En Mitsubishi Outlander har jo under 10.000 kr i avgift.
Det er mva fradraget som man først må gjøre noe med. Det er jo ikke rimelig at en som ønsker å kjøpe en transportsykkel av idealistiske grunner betaler full mva, mens en e-Tron til 1 million ikke skal bidra til fellesskapet. Hvis man setter en grense for maks mva fradrag, så vil både billige og dyre biler få fradrag, men prosentvis vil støtten bli mindre jo dyrere bilen er. Det må da være et veldig fornuftig prinsipp. Man kan vurdere en forsiktig trinnvis innføring hvor det er 100 % refusjon for de første 100.000 i Mva, deretter 50 % refusjon for de neste 100.000. Da vil en bil til 500K være mva fri ennå en stund, mens en bil til 1 mill vil få 50.000 i  mva. På sikt må det bli full mva for alle biler, for det kan ikke være fellesskapets midler som skal finansiere privatbilismen. Det tror jeg de fleste er enige i.
Ingen moms er noe alle kan ta del i, så dette er rettferdig og fornuftig slik det er i dag ;)
 
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: hELgenenlørdag 08. juni 2019, klokken 09:28
Er man for flat moms fra 0 til uendelig så er man også for flat skatt. De fleste i Norge ønsker progressiv skatt og synes det er rettferdig. For miljøet blir det ikke noe bedre om kjøper en e-up eller en  Porsche taycan cross turismo,så hvorfor staten skal gi bort et mye større moms fritak til sistnevnte bil når begge er biler som kan håndtere samme transportbehov er litt vanskelig å forstå..Da må det vel være bedre å få mest mulig miljø ut av pengene og dele ut momsfritak på flere og billigere alternativer
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Gardinlørdag 08. juni 2019, klokken 10:32
Hvorfor i all verden skulle vi innføre progressiv moms på elbiler?

Momsen er da flat på alt mulig annet. Momsen er den samme på grisedyre fossilbiler som på billige fossilbiler. Dyre håndvesker har samme momssats som billige. Det er redusert moms på både billige og dyre matvarer, og både Klassekampen og Kapital får momsfritak.

Inntektsskatten er annerledes. Den er temmelig treffsikker på at folk med høy skattbar inntekt også har god inntekt, og der derfor et godt virkemiddel for å sørge for sosial utjevning. På bilkjøp er det ingen garanti for at alle som kjøper dyre biler nødvendigvis har så mye bedre råd enn de som kjøper litt billigere biler, og progressive elbilavgifter vil nødvendigvis slå urettferdig ut for noen. Dessuten er det mye mere penger å hente inn gjennom å innføre en lav momssats for alle enn å innføre en høyere momssats for bare noen få.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Jallalørdag 08. juni 2019, klokken 13:19
Ser at mange (inklusiv media) omtaler det som forslag om «skattlegging» av EL biler når det snakkes om å fjerne / refusere elbil-fordeler som blant annet mva. Å redusere subsidier er ikke det samme som å skattlegge.
Det er ikke subsidier til elbiler i Norge. De har bare ikke MVA eller andre avgifter. Derfor er det riktig å snakke om å begynne å skattelegge de.
At du i 2019 påstår at man ikke kan si at elbiler i Norge er subsidierte er ganske godt gjort.
Dette brukes av både myndigheter, foreninger og media. Som f.eks i EØS saken elbiler i Norge - Men når elbilene nå i økende grad konkurrerer med konvensjonelle biler, spør ESA om staten bruker mer penger enn nødvendig på å subsidiere elbiler. Dette var tidligere i høst tema da ESA møtte Finansdepartementet.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMlørdag 08. juni 2019, klokken 13:20
Vi har vel lav og høy sats for mva i dag også. Uansett er «null» mva et ekstremt og etterhvert unødvendig kostbart virkemiddel for å få folk til å velge såkalte nullutslippsbiler-biler. Elbiler bør uansett få høy mva sats på 25 %, men det bør være et mva fradrag som kan være fast eller variabelt. Å mene at «null» mva er rettferdig ikke holdbart. Biler har en levetid på 15-20 år, og det er et fåtall (konsentrert primært rundt de store byene) som kjøper elbiler. Og da kjøpes de typisk som bil nr 2 eller 3 i husstanden. Undersøkelser viser også at siden de er så billige å bruke, så fører de til økt bruk av privatbil. Man får følelsen av å være miljøbevisst hver gang man tar bilen, selv om det faktisk hadde vært mulig å benytte kollektiv transport, sykkel eller gå til fots. Sykkel og joggesko som man forøvrig må betale 25 % mva for å kjøpe   ;)
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: hELgenenlørdag 08. juni 2019, klokken 13:25
Hvorfor i all verden skulle vi innføre progressiv moms på elbiler?

Fordi momsfritak på elbiler var og er et miljøtiltak!

For å få mest mulig miljø for pengene er det fornuftig å se på
hvordan momsfritaket kan fungere mest mulig effektivt.
I prisklassen 1 mill++ så selges det relativt få biler, men avgiftsfritaket
utgjør i kroner og øre mye mer pr. bil her, enn f.eks i prisområdet
500k. Det er innlysende. Dersom staten i sine budsjetter har en ramme
på hvor mye avgifter på bil som skal trekkes inn, vel så "koster" det
momsfritaket mye pr. bil i det øvre prissjiktet samtidig som det gir marginale
miljøeffekter. Det er rett og slett sløseri med offentlige penger.
Nå er jeg ikke noe stor tilhenger av måten staten grupperer opp alle avgiftene
som er miljørelaterte da noen slipper alt for billig gitt f.eks CO2 avtrykk (f.eks
flypassasjerer),mens andre betaler dyrt (fossilbil eiere)
Men dersom en skal se på avgiftsregimet for biler isolert og elbiler spesielt, så
er det ingen tvil at jo mer du forbruker på en avgiftsfri bil, jo mer avgiftsfritak får en - og
det sier staten er helt ok selv om effekten for miljøet er ekstremt marginalt for bilene
i det øvre prissjiktet. Så om staten skal bruke f.eks 1 milliard på momsfritak på elbiler
så bør de jo innrette det slik at effekten for miljøet blir størst - mao. slik at det
gir flest mulig elbiler igjen for pengene som erstatning for fossiler som skal fases ut.

Personlig nyter jeg godt av momsfritaket på elbiler og synes det er en genial måte å
få modernisert bilparken på. Men jeg synes hver og en må kunne nyte like godt av dette
uavhengig av egen lommebok. Derfor synes jeg det bør innføres
et avgifts-tak på f.eks 75k eller 100k. Samtidig så ser jeg at en slik absolutt grense
vil kunne gi uheldige utslag i en overgangsfase. Så en kombinasjon av en videreføring av
momsfritak opp til en grense, og så en gradvis økning av momsen over denne grensen
synes jeg høres ut som en fornuftig overgang.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Philip Marlowelørdag 08. juni 2019, klokken 15:55
Jeg er tilhenger at man skal gjøres ting enklest mulig. 

At en billig elbil er bedre for miljøet enn en dyr, er jeg også uenig i. Dyre elbiler har gjerne større batterier og dermed lenger kjørelengde, de har ofte større plass, noen til og med tilhengerfeste. I det hele tatt så har de blitt fullkomne alternativ til familienes nummer 1-biler!

Hvem konkurrerer de små elbilene mot? Trikken? Bussen? Elsykler?

Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: arthurlørdag 08. juni 2019, klokken 16:08
Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Hadde det bare vært så enkelt! En slik opptrapping skal gjennomføres i løpet av en periode med tre stortingsvalg, tolv statsbudsjetter og like mange reviderte budsjetter og med skiftende vinder og farge på det politiske flertallet, dessverre. I politikken gjelder at ethvert vedtak gjelder til et nytt vedtak fattes. Så ja, i prinsippet forutsigbarhet, men nei, i praksis, nye irritasjoner og frustrasjoner.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMlørdag 08. juni 2019, klokken 16:09
Innføring av mva er ett skritt, men hvor skal bortfallet av drivstoffavgifter og årsavgift komme fra ? Vi bor i et land hvor det er kostbart å bygge og vedlikeholde veier. Tidlig på 80-tallet måtte man montere offentlig godkjente km tellere på navet på dieselbiler som var grunnlag for fakturering av km-avgift. Det var for å kompensere for at det ikke var avgift på dieselen. En form for vegprising må også komme på plass og det er urealistisk å forvente at man kan kjøpe en avgift- og mva fri strømslukende SUV i dag og kjøre for 3-4 kr/mil i bilens levetid. Å legge drivstoffavgift på strøm til biler er neppe realistisk, så da er vel veiprising eneste alternativ for å få på plass en bærekraftig avgiftsmodell.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Philip Marlowelørdag 08. juni 2019, klokken 17:01
Gjør det enkelt! Innfør en ny momssats for elbiler som justeres litt opp for hvert år. Kan f.eks. starte på 5% i år 0, deretter 8% i år 1, 11% i år 3, osv. Dette gir forutsigbarhet.

Hadde det bare vært så enkelt! En slik opptrapping skal gjennomføres i løpet av en periode med tre stortingsvalg, tolv statsbudsjetter og like mange reviderte budsjetter og med skiftende vinder og farge på det politiske flertallet, dessverre. I politikken gjelder at ethvert vedtak gjelder til et nytt vedtak fattes. Så ja, i prinsippet forutsigbarhet, men nei, i praksis, nye irritasjoner og frustrasjoner.

Jeg tolker deg slik at du er litt pessimistisk på at våre politikere ikke kan ta gode langsiktige beslutninger. Der er jeg mer optimistisk. Tvert i mot. Den politikken som Stortinget har ført nå gjennom flere år, har gitt en voldsom suksess for utbredelsen av elbiler i Norge, og tillegg bidratt til en ikke ubetydelig endring av verdens elbilutvikling.

At noen nå stiller spørsmål ved om at ikke også elbilene skal betale, synes jeg er helt forståelig og jeg har heller ikke noe mot at vi elbilister fra og med juni betaler litt bompenger.

Jeg tror fortsatt at en egen momssats for elbiler med en liten økning hvert år, kanskje 5% istedenfor 3%, er bedre enn mer kompliserte regler.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: turfsurflørdag 08. juni 2019, klokken 17:31

Jeg tror fortsatt at en egen momssats for elbiler med en liten økning hvert år, kanskje 5% istedenfor 3%, er bedre enn mer kompliserte regler.
Mener jeg leste her tidligere at man ikke kan ha uendelig mange mva satser, og at to faktisk er maks.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: cralørdag 08. juni 2019, klokken 17:47
At en billig elbil er bedre for miljøet enn en dyr, er jeg også uenig i. Dyre elbiler har gjerne større batterier og dermed lenger kjørelengde, de har ofte større plass, noen til og med tilhengerfeste. I det hele tatt så har de blitt fullkomne alternativ til familienes nummer 1-biler!

Nettopp! Vi hadde elbil i mange år før vi kjøte en til langt over 400.000. Thinken var ypperlig til små handleturer og jobbpendling, men ubrukelig som familiebil med mind, dine og våre barn. Leafen som kom noen år seinere var hagget bedre; hvis ikke absolutt alle skulle være med så var det i alle fall mulig å ta med de minste på handletur eller besøk til slekt i nabokommunen. Men vi måtte fremdeles bruke Caravella for å komme oss til Svigers på helgetur og i ferier.

Da Caravella virkelig begynte å skrante var jeg i utgangspunktet tenkt å kjøpe en ny av samme sort, men skulle man ha noe tilsvarende med motor som ikke gjorde oss til fotgjengere i motbakker kom prisen fort opp i over trekvart million. Og regnearket for eksisternde Caravelle viste at det gikk en drøy kubikkmeter diesel i året. Da ble det faktisk billigere med en ny Tesla (takket være fritak for mva), og så er jo driftskostnadene meget hyggelige på elektriske biler da. Den gamle Caravella brukes fortsatt av noen andre i bygda, så jeg ser den jevnlig, men vi kommer ikke til å bidra til at det lages flere fossilbiler. Det er 100% elektrisk framover.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Ferrylørdag 08. juni 2019, klokken 19:33
Det er en ambisjon om å selge kun nullutslippsbiler i 2025. Noen som har en formening om hvordan dette kan oppnås? Økt moms drar i hvert fall i feil retning.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMlørdag 08. juni 2019, klokken 20:00
Det er en ambisjon om å selge kun nullutslippsbiler i 2025. Noen som har en formening om hvordan dette kan oppnås? Økt moms drar i hvert fall i feil retning.
Det er vel en visjon, og det er jo ingen som tror man kommer dit. Finansdepartementet har heller ikke forutsatt det i sine prognoser. Det er også en visjon om null drepte i trafikken. Visjoner er viktige for å bevege seg i en bestemt retning, selv om man ikke kommer til målet. Det virker litt urealistisk at Norge setter slike mål, og siden vi ikke selv har en bilindustri så er vi avhengige av utviklingen i utlandet. Kraftigere skattlegging av fossile biler er en måte å bevege seg mot målet. Merklig nok har man nærmest fjernet beskatning av hybridbiler, selv om de i praksis ikke bidrar vesentlig til bedret miljø.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Jon65lørdag 08. juni 2019, klokken 20:43
Da vil en barnefamilie med høy klimaprofil, og som trenger flere seter enn 4 (5, 6 eller 7 seter), rammes av høyere avgifter. Det skal vel ikke alltid regnes som luksus å ha stor barnefamilie, men slike biler er normalt betydelig dyrere.
En barnefamilie med høy klimaprofil har ikke så mange barn at man har behov for mer enn 5 seter.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 09. juni 2019, klokken 00:44
Å ensidig gjøre det mindre attraktivt å kjøpe elbiler uansett prisklasse vil ikke bringe oss nærmere 100 % elbilsalg i 2025.
Dersom man skal fase inn mva. nå så er det viktig å ha god kontroll på det komparative fortrinnet til elbilene i kjøpsøyeblikket. Enten må det legges mer avgifter på fossilbiler for å gi rom for innfasing av mva. på elbiler eller så må fabrikkprisen for elbilen være redusert tilsvarende pga. lavere produksjonskostnader.

Alt for ofte glemmer de som argumenterer for ensidig økte avgifter for elbiler å vise hva som er grunnen til at en slik økning ikke skal redusere elbilandelen av salget.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: TMsøndag 09. juni 2019, klokken 08:27
Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.

For å sette mva fritaket i perspektiv. Det er mange eksempler på alvorlig syke som ikke får de beste / dyreste medisinene i Norge fordi prognosene til livsforlengelse er for dårlig eller at de er for gamle. De som da velger å ta opp lån eller selge eiendeler for å betale for medisinene selv, må i tillegg til prisen i betale store summer  i mva til staten. Samtidig kaster staten penger etter folk med solid økonomi for at de skal kunne kjøpe overprisede biler.

Problemet nå er at politikerne har kjørt seg opp i et hjørne. Det har blitt så mange som er interessert i subsidierte biler at de frykter velgerflukt hvis de strammer inn. Men forutsigbarhet er et poeng, så er det gitt et løfte om å bevare fordelene ut tom. 2020, så bør man ikke endre på det. Men det må snarest ble enighet om å innføre mva fra 2021, eventuelt med en lavere sats første året.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 09. juni 2019, klokken 09:08
Hvis tradisjonelle produsenter ikke vil endre seg gir det bare større rom for nykommere som går inn og tar deres plass.

For øvrig er jeg enig i at mva bør innføres, men ikke brått over et år eller to. Jeg mener mva bør innføres så gradvis at det ikke blir hverken panikkhandel eller panikkstans i salget. 5% i året over en 5-års periode vil være mye mer skånsomt for et marked i oppbygning.
Samtidig er det jo godt illustrerende at kun 8% av Norges bilpark er elektrisk mtp vurderingen av avgifter. Skal vi skifte ut fossilbilene er det ikke tiden å dra til skrua raskt og hardt. Under perfekte forhold er splitter nye fossilmotorer med nyeste renseteknikk ganske så rene i test.  Men med kulde, alder, variabel service etc går det bare en retning med utslipp også for disse. Fossilbilens rykte er allerede ødelagt og tilliten til at produsentene leverer er borte. Det hjelper ikke at utslippene er svært lave, du blir fortsatt uglesett når du står på tomgang utenfor butikken/barnehagen osv.

Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: turfsurfsøndag 09. juni 2019, klokken 09:19
Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.
Dieselmotorer er ikke rene, det er pølsevev. CO2 utslippet blir ikke redusert uansett hvordan man snur og vender på det. I tillegg lager de massiv støyforurensning i tettsteder (spesielt tungtransport).

Og husk at fossilbiler man selger i dag vil leve 10-20 år til, med bare verre og verre utslipp. Elbiler blir bare renere og renere etter hvert som kraftproduksjon forbedres.

Siden du argumenterer for at de som trenger større elbiler alltid har 100k ekstra tilgjengelig, hvorfor ikke skru opp avgiftene på fossilbiler og drivstoff? Når elbilene dominerer markedet kan man begynne å skru opp mva på de.

Foreløpig er ikke elbiler i nærheten av konkurransedyktige på innkjøpspris, og de som kjører lite greier ikke å regne de hjem. Elbilene må hele tiden være billigere inkludert eventuelle avgifter, først da får vi til skiftet vi vil ha. Folk flest handler etter lommeboka, de leser tabloidoverskrifter og søker "sannheter" som harmonerer med deres valg.
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Carl Anton Stenlingsøndag 09. juni 2019, klokken 09:55
Enkelte av de nye dieselmotorene har vesentlig lavere utslipp av NOx. Nå gjenstår det bare at de får på plass et CO2-filter så har vi en løsning  :)
Tittel: Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
Skrevet av: Kristian Osøndag 09. juni 2019, klokken 11:20
Øk mva på biler generelt med 5 prosentpoeng i året i 5 år.
Da får staten inntekter, og elbilen beholder fordelen vs fossil.