Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil  (Lest 3776 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6043
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
« Svar #75 på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 09:19 »
Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.
Dieselmotorer er ikke rene, det er pølsevev. CO2 utslippet blir ikke redusert uansett hvordan man snur og vender på det. I tillegg lager de massiv støyforurensning i tettsteder (spesielt tungtransport).

Og husk at fossilbiler man selger i dag vil leve 10-20 år til, med bare verre og verre utslipp. Elbiler blir bare renere og renere etter hvert som kraftproduksjon forbedres.

Siden du argumenterer for at de som trenger større elbiler alltid har 100k ekstra tilgjengelig, hvorfor ikke skru opp avgiftene på fossilbiler og drivstoff? Når elbilene dominerer markedet kan man begynne å skru opp mva på de.

Foreløpig er ikke elbiler i nærheten av konkurransedyktige på innkjøpspris, og de som kjører lite greier ikke å regne de hjem. Elbilene må hele tiden være billigere inkludert eventuelle avgifter, først da får vi til skiftet vi vil ha. Folk flest handler etter lommeboka, de leser tabloidoverskrifter og søker "sannheter" som harmonerer med deres valg.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Carl Anton Stenling

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1470
    • Vis profil
Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
« Svar #76 på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 09:55 »
Enkelte av de nye dieselmotorene har vesentlig lavere utslipp av NOx. Nå gjenstår det bare at de får på plass et CO2-filter så har vi en løsning  :)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kristian O

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 758
    • Vis profil
Sv: Det anbefales å kutte i fordelene for elbil
« Svar #77 på: ſøndag 09. Juni 2019, klokken 11:20 »
Øk mva på biler generelt med 5 prosentpoeng i året i 5 år.
Da får staten inntekter, og elbilen beholder fordelen vs fossil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019