Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det anbefales å kutte i fordelene for elbil

Startet av Roy Aasen, tirsdag 14. mai 2019, klokken 08:30

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: TM på søndag 09. juni 2019, klokken 08:27
Hvis bilfabrikkene ikke kan / eller vil lage elektriske biler som gjør dem konkurransedyktige i pris, så kan vi ikke bare fortsette å subsidiere bilene i all framtid. Kanskje vi bare må akseptere at moderne dieselmotorer er så rene at de i mange år framover er det beste alternativet for store biler.
Dieselmotorer er ikke rene, det er pølsevev. CO2 utslippet blir ikke redusert uansett hvordan man snur og vender på det. I tillegg lager de massiv støyforurensning i tettsteder (spesielt tungtransport).

Og husk at fossilbiler man selger i dag vil leve 10-20 år til, med bare verre og verre utslipp. Elbiler blir bare renere og renere etter hvert som kraftproduksjon forbedres.

Siden du argumenterer for at de som trenger større elbiler alltid har 100k ekstra tilgjengelig, hvorfor ikke skru opp avgiftene på fossilbiler og drivstoff? Når elbilene dominerer markedet kan man begynne å skru opp mva på de.

Foreløpig er ikke elbiler i nærheten av konkurransedyktige på innkjøpspris, og de som kjører lite greier ikke å regne de hjem. Elbilene må hele tiden være billigere inkludert eventuelle avgifter, først da får vi til skiftet vi vil ha. Folk flest handler etter lommeboka, de leser tabloidoverskrifter og søker "sannheter" som harmonerer med deres valg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Enkelte av de nye dieselmotorene har vesentlig lavere utslipp av NOx. Nå gjenstår det bare at de får på plass et CO2-filter så har vi en løsning  :)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Kristian O

Øk mva på biler generelt med 5 prosentpoeng i året i 5 år.
Da får staten inntekter, og elbilen beholder fordelen vs fossil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Jalla

Voldsomme summer på bil flipping i USA for tiden.

Dennis Wang bought a brand new Tesla five months ago. But the offer he recently got from a dealer was too good to pass up — $101,000. Wang paid $87,000 for his new Tesla in March. "Absolutely insane! Mind blowing!" Wang said.

Eddie Gribust flipped his Tesla for $5,000 more than he paid for it. "In the last two years, I've been driving brand new cars and I have not lost a cent on them," he said.

Men nå har produsentene begynt å reagere.

https://www.cbsnews.com/news/reselling-tesla-new-cars-profit/

bno

Her skjer det fornuftige ting på bilfronte også
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2022/10/13/195877430/tror-nye-avgifter-gjor-at-mange-heller-velger-dieselbil

Kjørte elbil i 12 år, men (blir som å banne i kirka dette her inne) fant ut for 2 år siden at dette gidder jeg ikke lengre. For dyrt, for mye bal og usikker annenhåndsverdi (med få unntak se ovenfor). Gikk over til Golf 8 Hybrid, men fant ut at jeg ville gå for Diesel. Nå kjører jeg flerbruksbilen Berlingo og har ikke angret en dag på det.
Å drive med bilkjøp i 500 - 700 klassen og med tanke på potensiell ladekø etc. så fikk jeg nok. Så også at det ville bli harmonisering på kost etter hvert. Nei, friheten med vår bil nå er deilig. For øvrig så tror jeg heller ikke på noe menneskeskapt klimakrise. Dette er kun som et påskudd for at multinasjonale selskap skal kunne hanke inn kronasjer.

turfsurf

Sitat fra: bno på torsdag 13. oktober 2022, klokken 09:35
Å drive med bilkjøp i 500 - 700 klassen og med tanke på potensiell ladekø etc. så fikk jeg nok. Så også at det ville bli harmonisering på kost etter hvert. Nei, friheten med vår bil nå er deilig. For øvrig så tror jeg heller ikke på noe menneskeskapt klimakrise. Dette er kun som et påskudd for at multinasjonale selskap skal kunne hanke inn kronasjer.
Skjønner egentlig ikke hva du poster på elbilforum etter. Selv hadde jeg kjøpt elbil uansett om jeg hadde trodd på klimakrise eller ikke. Brukskomfort og mangel på lokal miljøpåvirkning holder i massevis. Forbud mot salg av diesel og bensin personbiler kan ikke komme fort nok. Det er ingen som i dag ikke kan klare seg med elbil til privat bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#81
Kunne tatt BNOs innlegg og snudd alle argumentene, så har en min tilnærming.
Jeg kjører elbil fordi elbilen er bedre å kjøre, mer komfortabel, billigere (så lenge en ikke sammenligner epler og pærer). Slipper å være bundet til fylling av drivstoff på fyllestasjoner mange ganger i året.

Jeg kunne kjøpt en billig dieselbil for å slippe investering i elbil, men nå har verditap på elbil vært så latterlig lavt (sågar i pluss) de senere år at det ville vært økonomisk uansvarlig å gå tilbake til en eldre dieselbil. I tillegg savner jeg på ingen måte usikkerheten ved en billig eldre bil, med plutselige ekstreme reparasjonskostnader, feil etc.
Bensin- og dieselbiler går mot slutten her i Norge, noe jeg er takknemlig for. Forskningen bak er grundig, forskning på klimaendringer er svært grundig, og jeg står støtt i min vurdering. Trenger ikke lete i alternative kilder for å forsøke å finne en alternativ sannhet slik at jeg slipper å endre noe. Rett og slett fordi endringen har vært gledelig. Det hender jeg leser diverse alternative nyheter og undersøkelser, men ender stort sett opp med å være sjokkert over hvilken manglende kildekritikk som skal til for å understøtte materialet.

Med forventet 40-50 år igjen av livet ønsker jeg heller ikke å ta feil i akkurat klimaspørsmålet, verken for egen del eller mine barns del. Konsekvensene ved å ta feil vedrørende menneskeskapte vs ikke menneskeskapte klimaforandringer er så hinsides mye verre om vi turer på som før enn om vi endrer oss. Og de som rammes verst er de som har minst.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Fantastisk flott svar Øvind. Håper minst halvparten deler dette synet. Jeg er hjertens enig som jeg kanskje bare har 20 år igjen av livet. De 10% som stemmer FRP og enda lenger til høyre og mener at alt som ikke stemmer med eget syn er konspirasjon eller er fake news, skal vi klare å kjøre over.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: bno på torsdag 13. oktober 2022, klokken 09:35
For øvrig så tror jeg heller ikke på noe menneskeskapt klimakrise. Dette er kun som et påskudd for at multinasjonale selskap skal kunne hanke inn kronasjer.
Helt sikker på at du har postet på rett sted? Document.no eller resett hadde passet bedre for et slikt innlegg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Forstmann

Med henvisning til artikkelen i innlegget lenger opp er det noe jeg ikke helt skjønner. Dersom NAF mener at økte elbilavgifter vil føre til økt salg av brukte dieselbiler, hvor mener de at de skal komme fra? Det forutsetter i tilfelle en massiv bruktimport av dieselbiler........

Det er vel ingen som selger dieselbilen sin fordi elbiler har blitt dyrere?

bno

#86
Synes ar Øyvind H har noe gode poeng, men denne "Jeg kjører elbil fordi elbilen er bedre å kjøre, mer komfortabel, billigere (så lenge en ikke sammenligner epler og pærer). Slipper å være bundet til fylling av drivstoff på fyllestasjoner mange ganger i året." Var det jeg også graviterte mot.
Nå er jeg snart 70 år, jeg syntes faktisk at friheten jeg fikk tilbake virker bra for meg. Jeg hadde mange av de samme tankene, men etter hvert som jeg lete meg opp på saker og ting og fikk et enda mer balansert syn på transport og i særdeles het Elbil, kom jeg til konklusjonen at det ikke er bærekraftig og at elbil ikke nødvendigvis er fremtidens transport basert på strøm er realistisk for det store flertall, men at den kunne fungere i et nisjeland som "vårt."

Det er slik teknologien er i dag ikke bærekraftig rett os slett IMHO. Men det var ikke derfor jeg valgte vekk elbil da, jeg står for det jeg postulerte ovenfor at jeg syntes for min del at jeg fikk mer frihet the old fashion way så fikk jeg heller ta med meg det som følger av valget.

Det er flere om har kommet til samme konklusjon og her er et eksempel på det: (Ha da det jeg sa ovenfor om nisjeland i mente)
https://www.youtube.com/watch?v=ZyfUIgc01zE&ab_channel=TheMacMaster


NB! @Dagfinn
Man må være en ivrig leser av Document.no og Resett.no for å kunne dra slike konklusjoner skulle jeg anta, men det kan da ikke være noe galt i det da.

Øyvind.h

#87
Friheten du omtaler ville for min del gitt noe mer fleksibilitet på kanskje 1% av våre bilturer. Å ta bort vesentlige fordeler på 99% av turene, for "peace of mind" på 1% av turene, er rett og slett svært ufornuftig for vår del.
Om jeg tenker kjapt igjennom de titalls personene jeg kjenner som har gått over til elbil kommer jeg på èn person som har byttet tilbake. Og hadde han fortsatt vært her ville han gått fra diesel over til iX50 i dag.
Så ja - hvis en trenger å finne støtte for en slik konklusjon, så finnes det en og annen som har landet på samme konklusjon. Kom faktisk på èn til, men det var vel rundt 7-8 år siden hvor Leaf 24kWh ble forsøkt som dekkende for alt. Og der er vi jo ikke i dag, noe som er en god illustrasjon av hva som har skjedd med elbilene på få år.

Skal en først trekke inn bærekraft kan du bare skrinlegge personbilen i sin helhet. Men ser en elbil mot fossil har jeg lest tilstrekkelig antall LCA`er og forskningsrapporter til å stå støtt i vurderingen.
Batteriene er fortsatt tunge, dyre og komplekse. Men jeg forventer at den brede satsningen på energibærer for strøm vil fortsette med gode fremskritt slik den har gjort de senere år.

Sitat fra: bno på torsdag 13. oktober 2022, klokken 21:01
Man må være en ivrig leser av Document.no og Resett.no for å kunne dra slike konklusjoner skulle jeg anta, men det kan da ikke være noe galt i det da.
Det går ikke galt så lenge en evner å være kildekritisk og forstå agendaen. Jeg har lest mye sprøyt på de sidene hvor jeg har tenkt "hvem i alle dager biter på dette" fordi mye har vært så utrolig lett å plukke i fillebiter. En del referanser har også vist seg å være fryktelig tynne, og artikler spres i de samme "alternative" mediene slik at det ved bredere dekning skapes en form for legitimitet. En kan finne grundige artikler som tar for seg fravær av kildekritikk, oppstykking spredning som verifikasjonsmetode, passe på å publisere innhold både med og uten agenda mm.
Når det er sagt - jeg titter fortsatt innom slike sider nå og da, for å se om alternative tolkninger holder vann. Og Resett har flere ganger hatt artikler verd å lese den senere tid. Men da primært nyhetssaker og noe utvidet informasjon i enkelte kjente saker. Intervjuet med tidligere redaktør der var interessant, og det kan være de har endret litt strategi den senere tid? Ukjent for meg da jeg ikke er fast leser.
Det verste makkverket finner en fortsatt stort sett hos Steigan, som uten at jeg har tatt meg bryet meg å lese noe der den senere tid, har fremstått som direkte farlig da en del tror på det som produseres der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

At moms kommer på elbiler etterhvert er vel uunngåelig, men det som føles spesielt urettferdig for de som allerede har kjøpt elbil er at godene ved bruk reduseres.  Kanskje var det endel goder som ikke var veloverveid i utgangspunktet, men 50% regelen er et greit prinsipp, og helt unødvendig å fravike. Det er bare å sette opp taksten til det som er nødvendig. Til slutt har gjerne taksten doblet seg, men det oppfattes da som mer rettferdig at fossilbiler betaler 200%.

Mange i kystkommunene har kjøpt elbil for å kunne pendle med ferge til en overkommelig pris. Når nå mange ferger blir gratis for alle biler, så oppfattes det av mange som at man har blitt presset til en investering som nå er bortkastet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

La oss si du kjøper en pent brukt Toyota hybrid til ca 200´.

Den kan sammenlignes med feks tesla 3 LR som kommer til å koste ca 400´mer (bortsett fra at toyota er av mye bedre kvalitet)

Du må bruke uendelig antall  år med elbil for å spare inn de 400´du må betale mer for en elbil. Og om en tesla 3 er verdt noe særlig etter 8 er er usikkert. Batteriet kan ryke og det koster minst 150´ En toyota går minst 15 år uten store problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA