Levering av biler med hengerfeste!

Startet av Bjoris, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:38

« forrige - neste »

raypettersen

Bestilte i starten av april, har fått VIN og FI dog ingen dato. Tesla sa i går at bilen min står i Belgia, sannsynligvis levering i starten av Juni eller midten. Sikkert i en eller annen henger-feste kø for montering.

Forøvrig, ikke for å spore av tråden men har noen funnet en ideell henger for våre tesla 3s?

thomas_ja27

Sitat fra: raypettersen på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:00
Bestilte i starten av april, har fått VIN og FI dog ingen dato. Tesla sa i går at bilen min står i Belgia, sannsynligvis levering i starten av Juni eller midten. Sikkert i en eller annen henger-feste kø for montering.

Forøvrig, ikke for å spore av tråden men har noen funnet en ideell henger for våre tesla 3s?

Fikk samme beskjed, Trondheim eller? Håpet egentlig at bilen min skulle være med båten som kom til Trondheim forleden dag siden den har stått i Belgia siden 2. mai...

Når det gjelder henger så har jeg sett på mye på Gaupen, disse har relativt lav egenvekt. Har man BE sertifikat så kan man fint dra de som har totalvekt på 1300kg, hvis du bare har B, så må man få hengeren nedregistrert til 910 kg totalvekt :) Jeg vurderer denne: https://gaupen.no/produkter/varehengere/b1335b
Tesla Model 3 LR m/HF, HW3 og FSD
Nissan Leaf Tekna 2018 (solgt mai 2019)
Peugeot ION 2015

Bjoris

Da har jeg snakket med Delivery og de sier at bilen vår vil bli levert i slutten av Juni! Bilen er mest sannsynlig blant de som kommer til Zeebrygge nå, hvis ikke ville ikke bilen bli levert før ferien. Vi får bare se da, har ikke fått VIN enda...

Spørsmålet er jo om jeg skal tørre å aventere ENiroen som jeg får i neste uke eller om jeg bør vente til jeg har fått TM3 og sett at alt er på stell... hmm

raypettersen

Sitat fra: thomas_ja27 på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:23
Sitat fra: raypettersen på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:00

Fikk samme beskjed, Trondheim eller? Håpet egentlig at bilen min skulle være med båten som kom til Trondheim forleden dag siden den har stått i Belgia siden 2. mai...

Når det gjelder henger så har jeg sett på mye på Gaupen, disse har relativt lav egenvekt. Har man BE sertifikat så kan man fint dra de som har totalvekt på 1300kg, hvis du bare har B, så må man få hengeren nedregistrert til 910 kg totalvekt :) Jeg vurderer denne: https://gaupen.no/produkter/varehengere/b1335b

Stemmer, Trondheim. Var oppglødd når jeg så det kom en tesla sending denne uka så jeg ville bare ha en bekreftelse på at en av de 3stk grå var min.. Til min skuffelse så sa tesla over tlf at bilen min enda står i Belgia. Ganske sikker på at jeg hadde hatt bilen i disse dager om jeg ikke hev meg på hengerfeste-tilbudet de sendte pr epost.

jsa061

Fikk beskjed om at min bil med henger-feste står i Belgia og venter på transport. De regnet med levering i midten av juni. JEG ER KLAR!

Bjoris

Forstod på Tesla Delivery at det ikke kom biler med hengerfeste enda, men det er vel folk som skal hente i slutten av uken nå, MED hengerfeste så ikke vet jeg...

Fush

Hadde kontakt med Tesla Delivery i dag, og de kunne fortelle meg at for oss med utlevering i Drammen, men uten leveringsdato avtalt, ville det ikke skje noe nytt før de var klare til leveranse i Lillestrøm siste halvdel av juni.

Alle med levering satt til Drammen kommer til å få bil levert i Lillestrøm dersom man ikke allerede har fått dato kunne han meddele.

Liknende spurt / utleveringskaos på Lillestrøm som slutten av forrige kvartal med andre ord.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: thomas_ja27 på onsdag 22. mai 2019, klokken 11:23
Når det gjelder henger så har jeg sett på mye på Gaupen, disse har relativt lav egenvekt. Har man BE sertifikat så kan man fint dra de som har totalvekt på 1300kg, hvis du bare har B, så må man få hengeren nedregistrert til 910 kg totalvekt :)
Nei.
Tillatt tilhengervekt i vognkortet har ingen ting med hva man får trekke med førerkortet.

TM3 LR AWD:
Tillatt totalvekt 2305
Maks tilhengervekt med brems: 910

For førerkort klasse B:
Max total tillatt totalvekt 3500 kg
eller tilhenger med maks 750 kg etter bil med maks 3500 kg

Dvs:
3500-2305 = 1195
Maks tillatt totalvekt for tilhenger etter TM3 LR AWD (med kl.B)
Den aktuelle totalvekten for tilhengeren må allikevel ikke lastes til mer enn 910, som er begrensningen i vognkortet.

Bruk vegvesenets tilhengerkalkulator.
https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator
Sier den at man har lov, så har man lov.
Har man BE fra før 19. januar 2013, er det ikke begrensning på tillatt totalvekt for tilhenger, men det er andre krav til så stor tilhenger, og de færreste biler under 3500 kg støtter slike bremser, så det er et ganske søkt unntak.

JayJay

Snakket nettopp med Tesla, etterspurte leveringsdato på vår bil. Denne skal komme med hengerfeste, og fikk fortalt at det ikkje er levert ut ein einaste model 3 MED hengarfeste før den 06.06.2019. Fortalte om den fra Molde, og da var svaret at denne hadde nok ikkje feste, men kun vektene i vognkortet.
Fikk beskjed om at vår bil ikkje var komt til Belgia enda, så avventer ny last med hengarfester i løpet av juni.
Begynner bli meget meget lei av å vente no.

123kris

Sitat fra: JayJay på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:28
Snakket nettopp med Tesla, etterspurte leveringsdato på vår bil. Denne skal komme med hengerfeste, og fikk fortalt at det ikkje er levert ut ein einaste model 3 MED hengarfeste før den 06.06.2019. Fortalte om den fra Molde, og da var svaret at denne hadde nok ikkje feste, men kun vektene i vognkortet.
Fikk beskjed om at vår bil ikkje var komt til Belgia enda, så avventer ny last med hengarfester i løpet av juni.

Det flere som har fått sms og avtale om utlevering av LR AWD med hengerfeste i slutten av mai. Beskjeden du fikk er jo bare enda et eksempel på at man ikke kan høre på noe av hva som blir sagt fra delivery, men rett og slett bare smøre seg med to krukker tålmodighet og vente til bilen står klar i utleveringshallen.
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

JayJay

Sitat fra: 123kris på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:38
Sitat fra: JayJay på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:28

Det flere som har fått sms og avtale om utlevering av LR AWD med hengerfeste i slutten av mai. Beskjeden du fikk er jo bare enda et eksempel på at man ikke kan høre på noe av hva som blir sagt fra delivery, men rett og slett bare smøre seg med to krukker tålmodighet og vente til bilen står klar i utleveringshallen.

Ja, virker som det er veldig stort sprik i informasjonen fra Tesla.
Håper virkelig det er kjøpere som får bilen sin med hengarfeste i slutten av Mai, også legger ut bilde av det her asap!

jsa061

Han jeg snakket med fortalte at jeg var tildelt bil med henger-feste og at den stod i Belgia. Spurte ham hvorfor jeg ikke hadde fått final invoice og han kunne da fortelle at final invoice ble laget når bilen var booket med båt til Norge - vanligvis.

NegativeElectrode

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019 (solgt)
Grå TMS 2015 modell (solgt)

GOS

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 22. mai 2019, klokken 16:26
En fersk eier av TM3 med hengerfeste har lagt ut bilder på TM3 Norge gruppen https://www.facebook.com/groups/model3/permalink/3252229428135763/

Har ikke fjesbok. Laster du ned bilde og legger det inn her?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

skysurfer

2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA