Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: Mr Oizo på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:47
Bedre å selge en hel, ny bil, enn å ettermontere en krok på en bil som allerede eksisterer? Ikke mye økonomi i å drive verkstedtjenester, det er salg av biler som er inntektskilden.

Jeg tror nok ikke Tesla er dumme nok til å tro at de kan selge ny bil til folk som kjøpte bil for to måneder siden. I alle fall ikke i noe som helst volum som har betydning. Jeg tror forøvrig heller ikke servicesentrene hadde blitt nedrent av folk som ville etterinstallere hengerfeste. Til det ville nok prisen bli for høy. Og så regner jeg med at de aller, aller fleste som absolutt trenger hengerfeste har vært lure nok til å avvente.

olavxxx

Jeg leste på Facebook en som påstod at typegodkjenning som var aktuell når bil får skilt avgjør om den kan få hengerfeste eller ei. Ryktet på Facebook var at dette var en regelendring 2017-2018 en gang

18650

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:13
Sitat fra: GOS på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:09
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:01
«kunder som er opptatt av hengerfeste bør avvente nærmere informasjon»

Altså ikke bestill nå hvis du er opptatt av hengerfeste. Klinkende klart og ingen grunn til å komme å klage på tesla nå

Den meldingen kom vel etter at mange av oss alt hadde bestilt !?

5. desember. Altså når de åpnet for bestilling

https://elbil.no/forste-tesla-model-3-fra-464-020-kroner/

Det sitatet du har linket til flere ganger er ingen uttalelse fra Tesla, det kommer fra elbilforeningen. Det er ingen tvil om at dette har vært iskald beregning fra Tesla sin side. Ikke for å øke salget totalt, men for at melding om nært forestående hengerfeste ville fått de fleste kjøperne i Norge til å ventet. Det finnes selvsagt noen der ute som hadde gitt blanke fordi de «skulle ha bil tidlig», men er nok flere der ute idag som prøver å rettferdiggjøre for seg selv (og andre) at man ikke trenger hengerfeste.

Det er en velkjent businessmodell og stadig justere pris, spesifikasjoner rentekampanjer og utstyr. Google «promotional pricing strategies». Hensikten er selvsagt å booste korttidssalg ved å skape entusiasme over et tidsbegrenset tilbud. Det er kjente negative effekter av en slik strategi. Folk venter på «tilbud» før de kjøper, og kanskje viktigere: det kan skade en merkevares kredibilitet, spesielt overfor kunder som allerede har kjøpt produktet. Det siste er en kardinalsynd i businessammenheng. Missfornøyde kunder er det dyreste som finnes. Det er 3 ganger så stor sannsynlighet at man forteller venner/kjente om negative opplevelser. Det tar 10-12 positive tilbakemeldinger om et firma for å oppheve 1(!) negativ tilbakemld overfor potensielle nye kunder. Hvis man som firma ikke evner å ta dette til etterretning, er man i trøbbel. På sett og vis kan Tesla tillate seg å være noe arrogante overfor dårlig kundetilfredshet da de foreløpig  mangler reelle konkurrenter. Men det er ikke slik man over tid bygger et urokkelig godt internasjonalt rykte slik f.eks Toyota har gjort over de siste 30 årene.

turfsurf

Sitat fra: olavxxx på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:13
Jeg leste på Facebook en som påstod at typegodkjenning som var aktuell når bil får skilt avgjør om den kan få hengerfeste eller ei. Ryktet på Facebook var at dette var en regelendring 2017-2018 en gang
Det var vel Sigurd som postet det, han pleier å være etterrettelig. Virker sannsynlig og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Tipper Tesla visste for et år eller to siden at de skulle få på plass hengerfeste, men det ble ikke prioritert. Hovedpri var å få salget i gang. Veldig få valgmuligheter for å effektivisere.

Om Tesla for et par år siden hadde sagt at hengerfeste kommer i midten av 2019 - kunne det potensielt fått selskapet til å nærme seg konk? Med noen hundre tusen biler solgt er det vel ganske sannsynlig at de ville solgt noen titusener mindre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Ingen juridiske hinder for at tekniske data kan endres i ettertid. Produsent må utstede et dokument som spesifiserer nye for eksempel hengervekter for et bestemt chassisnummer. Hadde Tesla solgt dette for en spiselig sum til "gamle" Model 3 hadde de gjort ekstremt lettjente penger, null innsats, og alle hadde vært fornøyd.

Hengerfeste kan fint ettermonteres selv om Tesla selv ikke gjør dette.
:)

Bjoris

Fasinerende hvor lite forståelse enkelte har for de som nå har fått bilen og som ønsket hengerfeste. Jo, det har vært antydet og det er lett å si at «jeg visste det ville komme»!

Det har vært tilsvarende rykter på Model S også uten at det har skjedd noe på 6 år. Jeg mener det var nærliggende å tro at det samme ville skje med 3 og at alle ryktene egentlig gjaldt Y som jo er en 3Mule‼️

daktari

Jeg trodde 3ern ikke vil få hengerfeste.

Men uansett, til vinteren vil brukte 3ere med og uten hengerfeste gå på bruktmarkedet for omtrent akkurat samme pris. Kjører man kort kan man kanskje til og med spare penger på å kjøpe en 3er med HF og lengre kjøreavstand.

3-4 måneder lengre driftstid på en bil teller lite på finn.no
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ok67

Nokon som har sjekka kva Tesla gir i innbytte for ein 1-2 mnd gammal TM3? I tilfelle det skulle vere aktuelt å bytte til ein med Gabrielsen? For eigen del trur eg nok eg ventar 2 kanskje 3 år før eg byttar, iom at eg har ein billeg varebil som blir brukt til tilhegaroppdrag, men hadde Gabrielse vore tilgjengeleg når eg bestilte så hadde eg kjøpt med, og hadde eg vist at Gabrielsen kom til sommaren, så hadde eg nok venta med å bestille.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Bjoris

Noen som har fått VIN på bestilling med hengefeste, når sånn ca får en VIN`? Har bestilt i Mars, ikke VIN enda, endret til hengerfest nå

Tybekk

Jeg har en bestilling på Model 3 med full selvkjøring som kostet 41 800

Ringte min kontaktperson i Tesla for å be om hengerfest på min bestilling. Jeg fikk også mail hvor det sto at dette skulle koste +8300kr.

Når jeg fikk ny bestillingsavtale var hengerfeste lagt til for 8300 kr, men full selvkjøring var nå på 50 000. Så hengerfeste ble 16 500kr dyrere.

Noen andre som har opplevd dette?

Kartelaven

Jeg har en LR RWD i bestilling som jeg har fått med AP inkludert (unntak for bestilling før månedsskiftet april/mai).

Da jeg skulle endre bestillingen til å inkludere hengerfeste, sendte jeg e-post som var tydelig på at jeg ønsket endringen bare hvis prisen jeg hadde fått ikke også ble endret. Det lot seg gjøre.

Ring eller skriv til de, tipper det lar seg ordne.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Jorgen Bjerke

Sitat fra: Tybekk på fredag 10. mai 2019, klokken 14:45
Jeg har en bestilling på Model 3 med full selvkjøring som kostet 41 800

Ringte min kontaktperson i Tesla for å be om hengerfest på min bestilling. Jeg fikk også mail hvor det sto at dette skulle koste +8300kr.

Når jeg fikk ny bestillingsavtale var hengerfeste lagt til for 8300 kr, men full selvkjøring var nå på 50 000. Så hengerfeste ble 16 500kr dyrere.

Noen andre som har opplevd dette?

Jepp. Jeg opplevde akkurat det. Så det ikke først (og postet her at prisen kun gikk opp med 8300,-), men så etterpå at jeg fikk dyrere FSD også. Men skal prøve det @Kartelaven har gjort og se om jeg kan få prisen ned igjen.

Nå skal det sies at Tesla gjør det klart at hvis man endrer noe på designen i ettertid, vil dette påvirke prisen.

Fush

Har noen med hengerfeste fått VIN enda? Tesla hevder stadig levering i mai, men har ingen VIN
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

StaticApnea

Jeg har lyst til å ha en elbil, men det irriterer vettet av meg at ikke tesla er i stand til å lage en bil som gjør at Vectraen min kan kjøres på dungen... 910 kg er rett og slett for dårlig, det er mitt poeng.

Dette er grunnen til at jeg nå har kansellert min tesla model 3 som jeg reserverte i 2017. Tesla model Y preordren lar jeg stå enn så lenge

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA