Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, mandag 06. mai 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

kodax

Sikkert dumt spørsmål, men hva er de «tekniske aksjonene»?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OhmPaPa

#76
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/

I steden for å lese Teslarati og lure på om de er nøytrale eller ikke kan man gå til kilden - en tysk avis:

https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html

Edit:

EQC solgte 19 biler i November, Audi sin e-Tron solgte 192, Tesla solgte 280 og BMW i3 solgte 546.

Ekstra statistikk fikk jeg fra https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/

Som tidligere MB-eier og elbil-entusiast håper jeg tallene øker kraftig i 2020.

Øyvind.h

Siste jeg hørte var 2-3000 signerte kontrakter for noen måneder siden i Norge. Mister sikkert noen salg med personbil-høyde, men selv i Norge holder den jo selv for hyttebruk så jeg tviler på at de mister stor andel.

Når det gjelder forsinkelsen er vel EU-utslipps-surret og en bolt noen av årsakene til forsinkelser:
https://www.dn.no/motor/elbil/mercedes-benz/elbiler/bolt-forsinker-mercedes-nye-elbil/2-1-705005
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 11:50
Sikkert dumt spørsmål, men hva er de «tekniske aksjonene»?
Et stort antall GLC og EQC har blitt holdt tilbake av sikkerhetsmessige grunner da det ble oppdaget en produksjonsfeil på bolter i drivverket. Feilen gjelder også leverte biler, og begrenset tilgang på deler gjorde at biler på veien ble prioritert. Opptil 3 mnd forsinkelse ble resultatet for mange (ink. min bil)

daktari

Høyere (noen cm?) bakkeklaring enn Model 3 som ble mest solgt i 2019, så kan ikke se at det er et stort problem.
Jeg tror den vil selge veldig bra inntil Y kommer, slik som e-tron og I-pace har gjort. Det er de to og Y som er de største konkurrentene, men også ID4x. X er for dyr.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Høyere er den vel ikke. Model 3 har vel 4,5 in = 14 cm. EQC har oppgitt 97 mm...i praksis nærmere 13 uten last.

Counterpointer

Sitat fra: TM på lørdag 04. januar 2020, klokken 15:05
Høyere er den vel ikke. Model 3 har vel 4,5 in = 14 cm. EQC har oppgitt 97 mm...i praksis nærmere 13 uten last.
Det vil da si at EQC har samme makshøyde som min Model 3 preformance. Det betyr at du kan kjøre omtrent som du vil på vanlig vei men får litt utfordringer på noen spesielle steder. Hyttevei i betydningen dårlig eller utfordrende egner det seg dårlig for.

Trond.m

Nettopp. Jeg kjører av og til på fjellveier som har en opphøyning på midten. Gresset rasler ofte under bilen, men har også opplevet at jeg har slått ned i en stein. Har tidligere bestilt ekstra beskyttelsesplate under motoren på Mercedes personbil, og det er kanskje ikke helt gunstig å la batteriet fungere som beskyttelses-plate. Så derfor ble min. vurdering at det er bedre å redusere rekkevidden i bytte mot SUV med luftfjæring + 150K spart  ;)

kodax

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:35
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/

I steden for å lese Teslarati og lure på om de er nøytrale eller ikke kan man gå til kilden - en tysk avis:

https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html

Edit:

EQC solgte 19 biler i November, Audi sin e-Tron solgte 192, Tesla solgte 280 og BMW i3 solgte 546.

Ekstra statistikk fikk jeg fra https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/

Som tidligere MB-eier og elbil-entusiast håper jeg tallene øker kraftig i 2020.
Jeg kan ikke tysk, så derfor spurte jeg her.
Selv om jeg også er også tidligere MB-eier, gir deg meg ingen spesiell glede om de selger godt, men jeg setter pris på alle elbiler som erstatter fossilbiler, så sånn sett er det supert om tallene øker.
Men først og fremst er jeg nyskjerrig på vegne av kompisen min som altså har bestilt en slik.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Leste forøvrig nå i kommentarene til Teslarati-artikkelen at Welt visstnok er veldig anti-EV, så hvis det stemmer så er vel ikke den artikkelen heller akkurat objektiv.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thomas Parsli

#85
Tallene Die Welt refererer til er antallet registrerte biler fra januar 2019 tom. november 2019:

https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Statistik/Fahrzeuge/FZ/2019_monatlich/FZ8/fz8_201911_pdf.pdf?__blob=publicationFile&v=4

Det er selvfølgelig ikke det samme som antallet solgte biler...

Siden Mercedes ikke vil gå ut med salgstallene, har de skrevet en artikkel basert på registreringer.

Bestilte man en EQC i Norge i 3. kvartal, ble man forespeilet levering i desember 2020.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OhmPaPa

Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:48
Leste forøvrig nå i kommentarene til Teslarati-artikkelen at Welt visstnok er veldig anti-EV, så hvis det stemmer så er vel ikke den artikkelen heller akkurat objektiv.

Aner ikke - men er generelt skeptisk til alt som står i aviser og på webben i disse clickbait-tider.

Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:29
Men først og fremst er jeg nyskjerrig på vegne av kompisen min som altså har bestilt en slik.

Håper det ordner seg uten alt for mange forsinkelser!

Kitchendog

I romjula hørte jeg fra selger at det var bestilt ca 6000 EQC i Norge. Og jeg vet med sikkerhet at det ihvertfall ble to til før nyttår   :) Ble forespeilet levering i august.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kitchendog på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:31
I romjula hørte jeg fra selger at det var bestilt ca 6000 EQC i Norge.
Forecastet fra BOS, faktisk solgt eller folk på den opprinnelige ventelista? Jeg kjenner meg veldig skeptisk til at MB sitter på 6000 signerte kontrakter nå, spesielt satt opp mot alt som kommer på elbilfronten i 2020...

Trond.m

6000 kontrakter er usannsynlig. BOS sa vel i oktober at de hadde 2600 på reservasjonsliste og at andelen kontrakter var høy. Tror ikke antallet kontrakter er over 3000, men det er jo heller ikke dårlig når de bare har klart å levere et par ti-talls kundebiler i fjor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA