Elbilforum.no
Bilmerker => Mercedes/ EQ => EQC => Emne startet av: Bjoris på mandag 06. mai 2019, klokken 21:31
Sikkert litt provoserende, men slik jeg ser det så er dette virkelig ett bra alternativ til Model Y som du nå kan få mye tidliger enn Y. 0-100 på 5,1 sek og greier:)
EQC er langt fra pen, men Y er jo heller ikke spesielt pen. E-Tron er jo veldig bra syns jeg, men litt for stor og litt for dyr når jeg ser EQC, den er iallefall nok til oss som solgte X fordi den var altfor stor.
Nei, det ble veldig vanskelig dette, vi har jo 3 i bestilling som vi skulle bruke til sommeren. Mja, kanskje vi bare tar den ut og reserverer denne, tror E-Tron utgår litt nå, jeg har jobbet fælt med å finne en fornuftig spek, men det blir veldig fort 750...
EQC er nok et veldig godt alternativ for mange.
Høy hengervekt, mer passende størrelse enn e-tron og TMX, sannsynligvis velbygd og "premium" nok for de fleste. Prisen er også grei.
Minusene er først og fremst at EQC er bygd på en "fossil" plattform med dårlig plassutnyttelse og høy vekt, den lader sakte både på AC og DC og rekkevidden kunne vært bedre.
Sammenligning med Model Y er litt vanskelig, for det kan ta ganske lang tid før de første Y leveres i Norge. Men Y gir bedre plassutnyttelse, bedre lading og effektivitet og du drar nytte av Teslas innovative utvikling. Derimot er det ingen grunn til å tro at Y blir like velbygd som MB. Ladenettverket er et pluss for Tesla, foreløpig. Servicenettverket derimot....
Enig der, jeg tenker at mange nok vil tilbake til Audi, Bmw og MB når disse kommer med skikkelige elbiler, jeg har hatt 3 Teslaer og har vært fornøyd, men er skeptisk til kommende model 3, støy er litt voldsomt i den bilen og det frister rett og slett med noe mer forseggjort om de så har noen ulemper.
Prøver E-Tron nå kommende onsdag så får vi se da, fordelen med E-tron er at jeg kan få den før ferien. EQC høres ut som det blir ett år til og jeg har allerede solgt familiebilen... E-Tron ser for min del mye bedre ut også, men er både litt for dyr og litt for stor. Syns forøvrig det er merkelig at EQC er like tung som E-Tron, den er jo 20 cm kortere...
Jeg tenker dette blir et godt alternativ til Model Y. En god del dyrere, men lengre utstyrsliste.
Størrelsen blir grei. E-tron, EQC og Model Y er alle en god del mindre enn X.
Det jeg er spent på er hvordan den føles i kupeen. Har de vært flinke til å utnytte plassen? Jeg ser frunk utgår. Litt synd da jeg bruker den mye nå, men der er jo ikke Audi særlig bedre.
Spent på plassen under gulv i bagasjen samt bredde i baksete.
Sitat fra: Bjoris på mandag 06. mai 2019, klokken 22:10
Syns forøvrig det er merkelig at EQC er like tung som E-Tron, den er jo 20 cm kortere...
14cm. Spørsmålet er om Mercedes har like langt panser og like lang avstand fra ende av støtfanger bak til bagasjerommet starter.
Sitat fra: Bjoris på mandag 06. mai 2019, klokken 21:31
Sikkert litt provoserende,
Jeg blir i hvert fall ikke provosert. Synes det er grei at Tesla blir satt opp som referanse når man kjøper elbil. Et flott utgangspunkt når man skal veie for eller i mot.
Selv har jeg jo gått for S75D, men for mine foreldre så kommer jeg til å be dem ta en titt på EQC. De har Mercedes fra før, og setter nok pris på et verksted i samme by ???
Siden du har slik en clickbait-overskrift...
Sitat fra: Bjoris på mandag 06. mai 2019, klokken 21:31
EQC - Endelig en Tesla-killer?
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som selger i bøtter og spann så Tesla ikke får solgt sine biler?
Nei. EQC må slåss om de samme batteriene som alle andre enn Tesla allerede slåss om. Så Tesla kommer til å selge mange flere biler av den enkle grunn at de vil ha biler å selge. Mens EQC sin produksjon vil stå batterifast.
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som teknisk sett er bedre enn Tesla?
Nei. EQC er en bil som er laget i all hast under tvang og bærer preg av å være en fossilbil som noen har dyttet batteripakke inni. Og ikke noe som er laget fra grunnen av. Isolert sett er det en praktisk bil som mange kan ha stor glede av. Men den bærer desverre preg av å være en nødløsning for å tekkes våre utslippsregler.
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som folk heller vil ha?
Tja. Som gammel MB-eier skjønner jeg at en del er merke-lojale. Og at den stjerna på rattet gir en god og velkjent følelse av status og soliditet. MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. Og slik sett passer EQC godt inn.
Men er man interessert i det som er nytt, spennende og moderne er Tesla et mere naturlig valg.
TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann! Men bilen er ingen Tesla-killer.
EQC vil vel primært konkurrere i markedet for dyre elbiler som i dag består av e-tron, I-Pace, TMS og TMX. Dette markedet er ikke veldig stort og Tesla merker allerede økt konkurranse (utenfor USA).
Det er da vel ingen som tror elbil-markedet er nullsum-spill?
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:11
...MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. ...
Dagens kommentar, her har vi kjennskap til bilmerket... ::)
Lurer på når Te**la og eventuellt andre ferskinger har registrert så mange 'first of' som Mercedes-Benz har, opp gjennom de siste +130 år...
De har ingen god track record på elbiler, heller ikke her, men det er ikke det MB er 'kjent for'.
Jeg tror ECQ først og fremst er en fantastisk bil for trofaste Mercedes-kunder!
Og for de som ikke har spesielle krav til plass, rekkevidde eller hurtiglading blir dette mye bil for pengene.
Konkurransen mellom Mercedes, Jaguar og Audi tror jeg kan bli hard, så gjenstår det å se om Mercedes har priset seg riktig.
Måtte jeg velge mellom disse tre, tror jeg det ville blitt Jaguar.
Som merke-agnostiker synes jeg fortsatt Tesla ligger langt foran konkurrentene -og det syntes jeg faktisk før jeg kjøpte vår Model X (når jeg trodde vi skulle kjøpe Jaguar) ;)
Vår familie (2 voksne og 2 ungdommer) hadde egentlig bestemt seg for E-Tron, men den ble frafalt fordi;
1) Den så veldig stor ut utvendig men var ikke større enn en Golf innvendig
2) For lite bagasjerom
3) Altfor dyr med tilleggsutstyret vi ville ha med
Hadde tenkt på EQC også faktisk men den kom(mer) for seint ut. Model X utgikk da den ikke kunne ha takboks (Thule bl.a. anbefaler ikke "likkista" på hengeren da dette gjør at deformasjons sonens karakteristikker bak endres for mye ved en evenutell påkjørsel bakfra) og også var for dyr. Så vi endte opp med en Model 3 Long Range firehjulstrekker som vi fikk i Mars. For vår familie er denne perfekt og kjørte med takboks fra Stavanger til Geilo uten problemer og med veldig lavt forbruk. Pluss i boka for at den er mange hundre tusen billigere enn alternativene som gjaldt den gang (og enda) og at det var uproblematisk med at all den vinterbagasjen vi skulle ha med gikk glatt inn i trunk og frunk. Og så er typegodkjenning for hengerfeste på plass i Europa så da kommer det også ettermontert om litt. Synes forøvrig det er kanonbra at flere leverandører kommer på markedet nå med sine alternativer - da blir det mindre eksos i gatene rundt omkring ihvertfall :-) Håper bare at de klarer å gå all in!
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:49
Dagens kommentar, her har vi kjennskap til bilmerket... ::)
Kjenner godt til de mange finessene MB har vært tidlig ute med. Deriblant elbiler for over 100 år siden. ABS. Night Vision Camera. Og mye mere.
Min utfordring med MB var vel at jeg aldri kjøpte S-klasse men mere folkelig prisete biler som selv om de var nye ikke hadde all moroa S-klassen hadde. Og dermed opplevdes som konservative i forhold til de nyvinningene de dyrere bilene hadde - eller rimeligere biler fra andre produsenter. Mercedes-eiere flest har ikke S-klasse desverre.
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:11
TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann!
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:19
Min utfordring med MB var vel at jeg aldri kjøpte S-klasse men mere folkelig prisete biler som selv om de var nye ikke hadde all moroa S-klassen hadde. Og dermed opplevdes som konservative i forhold til de nyvinningene de dyrere bilene hadde - eller rimeligere biler fra andre produsenter. Mercedes-eiere flest har ikke S-klasse desverre.
Det er tildels slutt på de tider også nå, siste A- og B-klasse kan fås med ganske mye fancy utstyr.
"Endelig en Tesla-killer"
Et slikt utspill må jo være den beste reklamen Tesla noen sinne kan få. At de andre annonserer at de kommer med en Tesla-killer betyr jo at det mener at Tesla er markedets beste elbil.
Ikke rart Tesla ikke trenger å bruker milliarder på reklame slik som mange andre bilmerker.
Sitat fra: My2cents på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:14
Vår familie (2 voksne og 2 ungdommer) hadde egentlig bestemt seg for E-Tron, men den ble frafalt fordi;
1) Den så veldig stor ut utvendig men var ikke større enn en Golf innvendig
2) For lite bagasjerom
3) Altfor dyr med tilleggsutstyret vi ville ha med
Hadde tenkt på EQC også faktisk men den kom(mer) for seint ut. Model X utgikk da den ikke kunne ha takboks (Thule bl.a. anbefaler ikke "likkista" på hengeren da dette gjør at deformasjons sonens karakteristikker bak endres for mye ved en evenutell påkjørsel bakfra) og også var for dyr. Så vi endte opp med en Model 3 Long Range firehjulstrekker som vi fikk i Mars. For vår familie er denne perfekt og kjørte med takboks fra Stavanger til Geilo uten problemer og med veldig lavt forbruk. Pluss i boka for at den er mange hundre tusen billigere enn alternativene som gjaldt den gang (og enda) og at det var uproblematisk med at all den vinterbagasjen vi skulle ha med gikk glatt inn i trunk og frunk. Og så er typegodkjenning for hengerfeste på plass i Europa så da kommer det også ettermontert om litt. Synes forøvrig det er kanonbra at flere leverandører kommer på markedet nå med sine alternativer - da blir det mindre eksos i gatene rundt omkring ihvertfall :-) Håper bare at de klarer å gå all in!
Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris. Jeg sliter der selv, har specet den med lite utstyr og skal prøve den i morgen, men ser jo at det blir vanskelig å bestille den med så lite utstyr. Er isåflall avhengig av at det er innertier bil for oss som vi beholder lenge.
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 12:11
Siden du har slik en clickbait-overskrift...
Sitat fra: Bjoris på mandag 06. mai 2019, klokken 21:31
EQC - Endelig en Tesla-killer?
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som selger i bøtter og spann så Tesla ikke får solgt sine biler?
Nei. EQC må slåss om de samme batteriene som alle andre enn Tesla allerede slåss om. Så Tesla kommer til å selge mange flere biler av den enkle grunn at de vil ha biler å selge. Mens EQC sin produksjon vil stå batterifast.
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som teknisk sett er bedre enn Tesla?
Nei. EQC er en bil som er laget i all hast under tvang og bærer preg av å være en fossilbil som noen har dyttet batteripakke inni. Og ikke noe som er laget fra grunnen av. Isolert sett er det en praktisk bil som mange kan ha stor glede av. Men den bærer desverre preg av å være en nødløsning for å tekkes våre utslippsregler.
Hvis du med Tesla-killer mener en bil som folk heller vil ha?
Tja. Som gammel MB-eier skjønner jeg at en del er merke-lojale. Og at den stjerna på rattet gir en god og velkjent følelse av status og soliditet. MB er kjent for å lage konservative biler som bruker velkjente løsninger og ikke er først ute med det nye. Og slik sett passer EQC godt inn.
Men er man interessert i det som er nytt, spennende og moderne er Tesla et mere naturlig valg.
TL;DR: Det er kjempebra at MB kommer med EQC og jeg håper de selger i bøtter og spann! Men bilen er ingen Tesla-killer.
På hvilken måte mener du dette er en hastverksbil? Den har jo ikke ille spec ifht pris slik jeg ser det. Jo Y har kanskje bedre spec/pris, men hadde du akseptert en MB/AUDI med det støynivået 3 har f.eks? Det ER enn annen kvalitet Tesla levere ut
Sitat fra: Bjoris på tirsdag 07. mai 2019, klokken 15:25
Ikke for å være spydig og ikke har jeg sett E-Tron heller, men du valgt altså TM3 fordi bagasjerommet på E-Tron var for lite, blant andre ting, ser den med pris.
Opplevd innvendig plass og pris - det stemmer :-)
Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?
Sitat fra: Disqusor på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:45
Faktum er er alt yder på at hele bilen er basert på bensineren ! Kardang midtkanal, halllo, 7,4 kwt ombordlader blir rett og slett rimelig ynkelig ! Hele fronten er stappfull av en gigantisk elmotor...give me a break, ingen frunk ?
Hva synes du om matrix-lysene, masserende seter, 360 view opplegget, elektrisk hengerfeste, støydemping, head-up og de andre løsningene som Mercedes byr på? Viktigere med frunk? Bare ett merke som leverer frunk med brukbar størrelse, men det merket mangler ganske mye utstyr som mange ønsker seg.
Hei. Noen som vet om det er varme i rattet. Kopierer en artikkel fra bil24.no hvor det beskriver forvaring.
Forvarming klimaanlegg:
Her er det snakk om å oppvarme bilens interiør ‒ ratt, bakrute og førersetet eller alle setene før du starter – må fungere perfekt. For å gjøre rekkevidden så lang som mulig, anbefales det å lade bilen på en ladestasjon, slik at energien som trengs for klimaanlegget kommer fra strømnettet, og ikke fra batteriet.
Varme i rattet er mulig å kjøpe ja. Kan visstnok ikke kombineres med amg ratt. Anbefaler at du går inn på nettsiden deres og bygger en bil selv, evt tar en kikk på prislisten.
Sitat fra: Vw e up på onsdag 15. mai 2019, klokken 20:46
Takk for det, om det medfører riktighet at ved forvarming så kan ågså rattet varmes i
opp ved en ekstra kald vinterdag.
Det ville jeg spurt spesielt om, det er ikke mulig å styre på I-Pace ihvertfall.
Ikke at jeg har savnet det heller, når kupeen er varm, rutene er varme og isfrie og rattet blir varmt på et halvt minutt er ting egentlig greit. Varmen i rattet er noe jeg helst bruker når man plutselig skal hive seg i bilen for å kjøre en tur og alt er kaldt, ikke ved forvarming/planlagt tur.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:52
Hva synes du om matrix-lysene, masserende seter, 360 view opplegget, elektrisk hengerfeste, støydemping, head-up og de andre løsningene som Mercedes byr på? Viktigere med frunk?
Alt dette er nice, men ikke mere. Og de gidder ikke gjøre en innsats for å utnytte mulighetene en elbil gjør. Ja, frunk er nyttig. Kardang tunnel er idiotisk. Og så greier de ikke lage gode brukeropplevelser. Tviholder ved fossilkonvensjoner.
Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Opplever du at frunk er viktigere enn det jeg nevnte av utstyr?
Og hvilken brukeropplevelse mener du de ikke klarer lage? Testerne virker jo ganske så fornøyd? Bortsett fra at de ikke har vært innovative og utnyttet hva en ny drivlinje kan medføre.
Det er ingenting som tyder på hastverk ved EQC, det er en elektrifisert GLC med de ulempene det gir på karosserisiden, men som samtidig nok har spart Daimler for masse utviklingskost.
Desto mer jeg ser på videoene og testene desto mer synes jeg dette virker som en bra bil, min største utfordring er designet som jeg ikke liker, men ellers er jeg positivt overrasket på flere felt, ikke minst prismessig.
Det er jo ikke slik at en elbil må ha frunk for å være bra, selv om enkelte stadig drar fram det.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:40
Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Bortsett fra at de ikke har vært innovative og utnyttet hva en ny drivlinje kan medføre.
Nettopp dette. Før elbiler var MB the shit! Nå er det mere blæh...
Ser ingen grunn til å bytte ut TMX men håper mange bytter ut GLC ol. Håper MB fortsetter å satse så jeg får lyst til å sege TMX etter hvert...
Det er naturligvis mulig å kritisere MB for å lage en bil som ikke er som elbil fra bunnen. Likevel er vel de fleste som har testet bilen imponert over komfort (støysvak, fjæringskomfort), generell kvalitetsfølelse og kjøreegenskaper. Når de da kan levere dette til en lavere pris enn konkurrentene, så synes jeg de kompromissene de har gjort er akseptable. Men den er ikke utviklet for å kjøre på traktorveier eller i terrengen, så de som trenger det må se på andre alternativer. Det er nok likevel mange som nå vil velge Mercedes framfor Tesla. Men Tesla vil nok ha et marked, og presse de etablerte leverandørene til å tenke nytt. Forøvrig synes det tittelen på denne tråden er mer egnet til å provosere framfor å gi grunnlag for en saklig diskusjon. Foregående innlegg er et godt eksempel i så måte, men noen har jo ikke kommet over barnehagestadiet når det gjelder argumentasjon.
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 15. mai 2019, klokken 23:17
Det er ingenting som tyder på hastverk ved EQC, det er en elektrifisert GLC med de ulempene det gir på karosserisiden, men som samtidig nok har spart Daimler for masse utviklingskost.
Desto mer jeg ser på videoene og testene desto mer synes jeg dette virker som en bra bil, min største utfordring er designet som jeg ikke liker, men ellers er jeg positivt overrasket på flere felt, ikke minst prismessig.
Det er jo ikke slik at en elbil må ha frunk for å være bra, selv om enkelte stadig drar fram det.
Veldig enig med deg her. Sitter med det samme inntrykket nå, og må innrømme at den egentlig har overrasket på en positiv måte. Store trekk fra mitt ståsted må være ladingen og trolig forbruk/rekkevidden. Design og størrelse blir smak- og behovsstyrt. Ser frem til ordentlige rekkeviddetester av denne.
Lader ganske likt som min x90d ser jeg. Kanskje litt raskere.
Men må sjekke litt rundt 400v. Det står at bilen kun støtter 230v enfas 32a, men samtidig kan den lade med 22kW med veggboks? Rimer ikke helt såfremt det ikke er ac/dc i boksen.
Har 400v på hytta. Går fint med lav effekt da vi stort sett er der lenge, men hadde vært fint å kunne utnytte 11kW som jeg bruker der i dag.
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:18
..Det står at bilen kun støtter 230v enfas 32a, men samtidig kan den lade med 22kW med veggboks?
Det står vel ingen steder at du får 22kW, det sto et sted at det var en 22kW veggboks som ble levert om du bestiller ladestasjon for hjemmebruk..? Såvidt jeg kan skjønne har den tilsvarende AC-løsning som I-Pace.
De leverer vel 22 kW veggboks for de som har 400V og kapasitet til det. Med 11 kW antar jeg at den bare ville lade med 16A. Men vi kan jo håpe at de har valgt en løsning som på e-Golf som visstnok skal kunne trekke 2 x 16A.
Kanskje det er behov for en egen ledetråd for EQC ?
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 16. mai 2019, klokken 01:09
Nettopp dette. Før elbiler var MB the shit! Nå er det mere blæh...
Ser ingen grunn til å bytte ut TMX men håper mange bytter ut GLC ol. Håper MB fortsetter å satse så jeg får lyst til å sege TMX etter hvert...
Sitat fra: TM på torsdag 16. mai 2019, klokken 06:42
Forøvrig synes det tittelen på denne tråden er mer egnet til å provosere framfor å gi grunnlag for en saklig diskusjon. Foregående innlegg er et godt eksempel i så måte, men noen har jo ikke kommet over barnehagestadiet når det gjelder argumentasjon.
Det er vi helt enige om. Kombinasjonen av rødvin og forum slår ikke alltid heldig ut. :o
13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 22. august 2019, klokken 12:21
13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil
Kommer helt an på hva du legger i "hyttebil". Om hyttebil er noe som skal takle dype kjerrespor, røtter, stein osv for å komme til i ulendt terreng er jeg helt enig. Da faller EQC igjennom. SKal du bruke den til Trysil, Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Oppdal, Hemsedal og andre destinasjoner hvor de fleste hytteene har brøytet vei helt frem er det en utmerket hyttebil.
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 22. august 2019, klokken 12:21
13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil
Hvorfor dette maset om hytte hele tida? Vi har ikke hytte, og har aldri hatt hytte. Har venner som har hytte, riktignok. Bilparken har bestått av Passater, Octaviaer, A6, 5-serier og Nissaner opp gjennom årene. Uten luftfjæring, og med normalt lav bakkeklaring. Aldri opplevd problemer. Og de fleste av de har bare hatt drift på 2 hjul.
EQC er bestilt, og det eneste drawback jeg har på den er ladehastigheten. Der skulle jeg ønske Mercedes gikk for minimum 150 kW.
Nå er jo uansett hyttefeltene så tett bebygd at det straks utløser krav til 4-feltsvei frem til hyttedøra. Så høy bakkeklaring blir et sjeldent behov, så fremt man ikke vil leke bajas i lysløypa.
Når det er sagt, så forstår jeg jo veldig godt at enkelte vil en gang i blant ha behov for økt bakkeklaring. Og det er ekstra kjekt å ha den dagen man kjører seg fast.
For øvrig (generelt avsnitt): EQC er et Tesla-supplement. Ikke killer. Sammen skal de sørge for å utvide folks aksept for full-elektrisk drivlinje. Ikke kjempe med nebb og klør om å være best.
Du skal ikke veldig langt unna allfarsvei før litt høyere bakkeklaring kommer godt med.
Jeg har selv hytte på fjellet, hvor jeg må være forsiktig når jeg kjører outlander med 18+cm klaring. I fjor kjørte jeg 3-4 mil ubrøytet vei hvor jeg subba nedi løssnøen hele veien, det ville vært særdeles slitsomt med lavere bil.
EQC kunne vært min neste bil, men bakkeklaring alene gjør den uaktuell.
Bakkeklaringen er så lav med full bil at den vil slå ned i bakken på sideveier med litt telehiv.
Har selv eid biler med ca 10 cm bakkeklaring og de slo nede i både over fartshumper (som da ikke var iht.
standard) - og på veier med mye telehiv. Så å kjøre rundt med en fullastet EQC der bakkeklaringen går ned mot 10 cm (eller lavere) - vil potensielt blir problematisk. Jeg synes også bilen ser ut til å være en flott bil, men basert
på egen erfaring mhp. bakkeklaring så er den fullstendig uaktuell
Og en liten ting til - skader du bilen under - får en smell der batteriene er, så kan det ende ille dyrt
Bakkeklaring er ikke alt. Vi drar jevnlig på en hytte der veien opp nærmest har en rampelignende avslutning, dvs. bakken går brått over i flatt terreng. Her har jeg opplevd å subbe med model X hevet til maks på luft (ca 21 cm?), mens med passat alltrack (ca. 18 cm bakkeklaring) har jeg aldri hatt den utfordringen. Størrelsen på bilen må også sees i sammenheng med klaringen under, særlig akselavstanden.
Jeg er uansett enig i at 13 cm er litt for lite i mange situasjoner. Sørlig med tanke på telehiv, som hELgenen skriver. Men luftfjæring bak skal vel hindre at EQC blir lavere bak med last?
OK, Outlander har kortere akselavstand enn EQC, så de faller jo også gjennom der. I tillegg til at den mest sannsynlig er flat under, så man i realiteten har mindre å gå på.
Kjører til hytta på Hafjell med Model X i low. Kun når jeg skal finne på noe kreativt at jeg hever den. Det er jo fin brøytet vei helt frem :)
Det store volumet av hytter på store hyttedestinasjoner har fin brøytet vei helt til døra. Men forstår godt de som har veldig dårlig vei opp på hytta. De må kikke på E-Tron, Model X etc.
Laveste punkt under bilen er for øvrig midt mellom hjulene på bakaksel. Bakaksel har luftregulering av høyde.
Tror disse 13 cm er et overdrevet problem og feil tall. Ikke noe problem i praksis.
Tallene er ekte nok. Hva de betyr i praksis for den enkelte vil nok variere.
Har stått på venteliste på Eqc i straks to år nå, men når det ble kjent at bilen kun har 13 cm bakkeklaring og mangler luftfjæring som kunne hevet bakkeklaring falt den dessverre ut av min ønskeliste. Men dette er individuelt, for de fleste er sikkert bilen ok som den er. For min del som ferdes en del på dårlige veier og også dårlig brøytet vei ble dette avgjørende.
Sitat fra: SurSnasen på fredag 23. august 2019, klokken 08:29
For øvrig (generelt avsnitt): EQC er et Tesla-supplement. Ikke killer.
Det finnes ingen Tesla killer. Tesla lever fremdeles og bare vokser.
Den eneste som kan muligens drepe Tesla er Elon Musk, han er et tveegget sverd som både hever firmaet og omtrent ruinerer det..........
Forøvrig er jeg helt enig at EQC er et fint supplement. Tror ganske mange egentlig ville ha en EQG, men det får de altså ikke.
Bakkeklaringen er nok tilstrekkelig for de fleste. Men BOS må endre hjemmesiden med oversikt over bilmodeller. Der skriver de:
EQC
Offroader
fra kr 616 900
Man kan nok kalle EQC for en Crossover eller under tvil en SUV, men noen Offroader er den definitivt ikke.
Ref. Wikipedia:
«Outside of the United States, the term crossover tends to be used for C-segment (compact) or smaller vehicles, with large unibody vehicles— such as the Audi Q7, BMW X7 and Volkswagen Touareg— are usually called SUVs rather than crossovers»
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:40
Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Opplever du at frunk er viktigere enn det jeg nevnte av utstyr?
Og hvilken brukeropplevelse mener du de ikke klarer lage?
Så ikke denne før nå. Siden EQC kun er femseter må vi da ha tre passasjerer på andre rad. Kardangtunnel gir da dårligere plass til bein og bagger m.m. som typisk står på gulvet.
Brukeropplevelser er sånne ting som å ikke ha startknapp, automatisk lukking / åpning av dør, automatisk lås osv. Knytning av funksjoner mot lokasjon som f.eks garasjeportåpner (det har kanskje eqc ?). Altså ting som gjør hverdagen enklere, og som merkes veldig godt når man bytter fra Tesla til en annen bil.
Av de tingene du nevnte er det vel kun 360 graders kamera som jeg til en viss grad savner, men som til stor grad kompenseres av ultralydsensorene til Tesla.
Men altså, det er som du sier mye EQC er bedre på enn X. Jeg synes bare MB har lagd en bil med minimal innsats, og som er god på det samme som fossilbilene deres. De har bare ikke gått inn for å utnytte mulighetene til en elbil.
For de som eqc oppfyller kravene til plass og bakkeklaring for så forstår jeg godt at dette er en høyaktuell bil. Og jeg er selv lei nok feil på X og den nedadgående servicen til Tesla til å vurdere alternativer hvor eqc står høyest på lista. Dessverre er plassen i den mindre enn ønskelig. Og skal jeg bytte bil ønsker jeg meg lengre rekkevidde, ikke kortere.
Jeg tror ikke MB hadde i tankene å ta knekken på Tesla med EQC. De måtte komme seg på elbil-markedet før toget dro fra de. Resultatet er EQC, en meget fin bil sådan.
Og de som i dag eier en elbil og er skuffet over noen av valgene MB har tatt, vel... jeg tror ikke de er målgruppen. Jeg hører folk klager på mangel på frunk, at bilen er treig og at rekkevidden er kort. Til det kan jeg bare si at de fleste som vurderer en EQC i dag har verken frunk, kjører ikke rundt med 400 hestekrefter og det kan se ut til at MB holder det de lover med 400km rekkevidde. I motsetning til noen av de andre elbilmerkene som er på markedet. Sistnevnte har i hvert fall TeslaBjørn gått ut å sagt på youtube når han har drevet å testet bilen. Nå var det feil på den han brukte, men ut fra det han har sett mener han altså at med riktig kjøring og forhold så rekker den altså 400km. Dette skal han komme tilbake til de neste ukene.
Når jeg prøvekjørte EQC sparket den godt i fra seg. For min del blir bilbytte som å bytte ut hest og kjerre med en rakett. Så om de av dere som har en elbil i dag verdsetter at du kan lagre en gymbag i frunken og kjørelengde de fleste sjelden trenger å bruke opp mot kvalitet, kjørekomfor, bedre navigasjonssystem, bedre lydanlegg og sikkert et par andre ting jeg glemmer. Ja, så velg en bil med frunk.
Jeg er enig med de som sier at EQC ikke er noe Tesla-killer, noe jeg ikke tror var meningen heller. Dog... jeg mener også at det eneste Tesla nå er suveren på sammenlignet med de andre. Det er ladenettverk og software-håndtering. Med riktig satsning kan man utfordre Tesla på dette område også.
Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 13:48
Jeg tror ikke MB hadde i tankene å ta knekken på Tesla med EQC. De måtte komme seg på elbil-markedet før toget dro fra de. Resultatet er EQC, en meget fin bil sådan.
Dog... jeg mener også at det eneste Tesla nå er suveren på sammenlignet med de andre. Det er ladenettverk og software-håndtering. Med riktig satsning kan man utfordre Tesla på dette område også.
Eqc er nok først og fremst rettet mot de som handler GLC og konkurenter fra før av. Og der treffer de nok godt :)
Det er dog en ting til konkurentene ikke er like gode på som Tesla og det er forbruk/rekkevidde. Stor forskjell på 40 og 60 mil wltp.
Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 15:42
Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
S LR er oppgitt til 61 mil. X LR er vel 50,5 mil.
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. august 2019, klokken 15:47
Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 15:42
Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
S LR er oppgitt til 61 mil. X LR er vel 50,5 mil.
TeslaBjørn kjørte LR raven Performance til 55 mil i 90 km/t, og Model 3 SR+ til estimert 400 km i 90 km/t. X60 derimot gikk 320 km i 90.
Så jeg tenker 400 km er "good shieet" for en SUV og litt over det X75 klarer.
550km for raven er bra! Gull verd for de som har solid rekkeviddebehov.
EQC ville gått ca 440km med fungerende batteri. Virker ganske likt som x90d. Jeg synes det er godkjent selv om det ikke imponerer.
EQC får nok litt ut av at den er såpass rund. Bra hvis den får rekkevidde på over 400.
Forøvrig en fyr på FB som klarte ca 420 km med I-pace t/r Uddevalla i 90 km/t etter samme prosedyre som TeslaBjørn. 18,7 kWh/mil. Da kan vi bare håpe på en oppdatering av e-tron for litt mer eco kanskje?
Sitat fra: daktari på søndag 25. august 2019, klokken 21:44
TeslaBjørn kjørte LR raven Performance til 55 mil i 90 km/t, og Model 3 SR+ til estimert 400 km i 90 km/t. X60 derimot gikk 320 km i 90.
Så jeg tenker 400 km er "good shieet" for en SUV og litt over det X75 klarer.
Jepp, stemmer det, men Raven testen var i delvis regnvær om jeg ikke husker feil. Greit å forholde seg til WLTP og EPA tenker jeg, og evt samletester (kjører biler samtidig på samme strekningene med samme fart). Testene til Bjørn er greie nok de, men han tar selv forbehold om variable forhold.
Regner med EQC slår X75 med god margin, er nok mere lik SR hvis den noensinne kommer i salg igjen.
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
EQC er en grei første bil fra Mercedes, med rekkevidde omtrent lik som X90D. Ladekurven er også relativt lik, med en ladekurve som ligger litt under ved 40-60% og litt over fra 70 og opp.
Dette fungerer bra for meg i hvert fall. Tilgang til ladestasjoner er en langt større bekymring enn om bilen går 40 eller 50 mil under ideelle forhold. Ideelle forhold er det omtrent aldri uansett.
Mercedes har tatt noen snarveier og burde utnyttet plass bedre. Men samtidig – når du får en EQC proppfull av utstyr til rett over 700k vil nok en del (som meg) vurdere den som et bra alternativ på tross av størrelse, manglende luft foran og en ladekurve som ligger under E-Tron, Model 3 og X100D. Jeg har to små og to store barn og setter egentlig pris på 7 seter, men de to største blir ikke med på langturer mer har jeg inntrykk av. Så da står jeg igjen med manglende fleksibilitet til å ta med flere unger evt. 2 ekstra vennepar på tur.
Kunne jeg ønsket meg en mer gjennomført elbil? Absolutt. Smartere løsninger som automatiske dører, ingen start-knapp, større skjermer? Jepp. Men ingen elbiler er uten kompromisser for tiden.
Bra oppsummert. :+1:
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Veldig bra at EQC blir så bra at folk dropper sine fossile biler.
Jeg forventer ikke at EQC skal matche alle Tesla sine biler - kanskje man skal slutte å bruke betegnelse Tesla-killer så blir folk fornøyd med bilen slik den er?
Sitat fra: DagfinnN på mandag 26. august 2019, klokken 13:13
Veldig bra at EQC blir så bra at folk dropper sine fossile biler.
Jeg forventer ikke at EQC skal matche alle Tesla sine biler - kanskje man skal slutte å bruke betegnelse Tesla-killer så blir folk fornøyd med bilen slik den er?
Enig :+1:. Tesla-killer blir helt feil. Folk må gjerne sammenligne, men synes da det bør være på fornuftige premisser. De ulike bilmerkene har åpenbart sine sterke og svake sider. Så får folk ut fra sine behov velge den elbilen de mener passer best.
Rekkevidde under veldig gode forhold/ «hørte om en som kjørte XX km som gir 100 mil rekkevidde» er temmelig irrelevant.
Det er «worst case» for din egen type kjøring som er standarden som må tilfredsstilles.
EQC ser ut til å være midt i flokken av de med store batteri. Hvor mye det blir på vinterføre med slaps og kuldegrader vil først vinteren vise.....
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. august 2019, klokken 10:29
Men ingen elbiler er uten kompromisser for tiden.
Amen. Men EQC er kanskje mest bil for pengene nå for tiden av de litt større bilene med firhjulstrekk.
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 07:03
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
«Das beste oder nichts» slang de på båten denne gangen. Eller, dvs de virker jo klart best på noen få utvalgte områder. Men enig i at en del faller igjennom ja. Antakelig hastverk og kost som styrte. Men prisen på både grunnmodell og ekstrautstyr har imponert mtp at vi snakker Bertel O Steen her!
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen 8)
Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. august 2019, klokken 21:25
Rekkevidde under veldig gode forhold/ «hørte om en som kjørte XX km som gir 100 mil rekkevidde» er temmelig irrelevant.
Det er «worst case» for din egen type kjøring som er standarden som må tilfredsstilles.
EQC ser ut til å være midt i flokken av de med store batteri. Hvor mye det blir på vinterføre med slaps og kuldegrader vil først vinteren vise.....
Med varmepumpe er det håp om litt mindre fall i rekkevidde enn for biler uten.
Worst case for min del er turene på hytta med godt lastet henger. Da tar jeg i blant 2-3 minutter på supercharger i Øyer før jeg kjører opp. Det blir mer styrete med EQC.
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 07:03
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
«Das beste oder nichts» slang de på båten denne gangen. Eller, dvs de virker jo klart best på noen få utvalgte områder. Men enig i at en del faller igjennom ja. Antakelig hastverk og kost som styrte. Men prisen på både grunnmodell og ekstrautstyr har imponert mtp at vi snakker Bertel O Steen her!
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen 8)
Mercedes lager utrolig komfortable biler, så jeg antar at EQC vil være en meget fin bil! Gleder meg til å prøvekjøre (faktisk fremfor Audi og Jaguar)..
(men også Mercedesen bruker litt rare markedføringstriks.. B-klasse ble kalt kompromissløs, men nå som EQC kommer så virker det som om B-klassen aldri skjedde siden de omtaler EQC som Mercedeses første elbil)
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen 8)
Kan man spørre ca hva du må ut med for din EQC, hvilket ekstrautstyr du har tatt med, og antatt leveringsdato?
Alt utstyr med 20 sommer felger og 19 vinter felger utenom design belte som utstyr 758000kr :D
Sitat fra: fonberg på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen 8)
Kan man spørre ca hva du må ut med for din EQC, hvilket ekstrautstyr du har tatt med, og antatt leveringsdato?
Krysset av for bortimot alt. Fra AMG styling til ventilerte masserende seter og AI. Prisen ble 730 med rabatt.
I farta tror jeg kun der var 21" felger jeg droppet. Gikk for 20. Og droppet ekstra klima bak da ungene bare vil justere den i fillebiter uansett.
Levering er ukjent pt. Kanskje neste sommer?
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
Hva tror du? Tror du Mercedes bare har klart å selge 55 biler, eller tror du dette henger sammen med leveranseevne?
Det er vel mest nærliggende å tro at det skyldes leveranseevne eller leveransevilje, men jeg kjenner ikke godt nok til denne modellen til å gjøre noe kvalifisert antagelse. Jeg har hørt at Mercedes sliter litt i Norge og at denne modellen kanskje ikke kommer til å gjøre det så bra her siden den har lav bakkeklaring, men om det stemmer og om det også gjelder for feks Tyskland aner jeg ikke.
Bilen ser fin ut, og jeg har en kompis som har bestilt den, så jeg er bare nysgjerrig. «Beklager» hvis du syns spørsmålet var dumt;)
Der er vel nokså opplagt at det lave antallet registreringer skyldes både de tekniske aksjonene, og de nye CO2 reglene. Bakkeklaring betyr nok lite i det tyske markedet, og de fleste i Norge som i dag kjører vanlige personbiler klarer seg jo fint med 10-13 cm. Men at Mercedes mister en del salg på grunn av lav bakkeklaring er det ikke tvil om. Vil ikke se bort fra at det kan komme luftfjæring på et tidspunkt.
Sikkert dumt spørsmål, men hva er de «tekniske aksjonene»?
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/
I steden for å lese Teslarati og lure på om de er nøytrale eller ikke kan man gå til kilden - en tysk avis:
https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html (https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html)
Edit:
EQC solgte 19 biler i November, Audi sin e-Tron solgte 192, Tesla solgte 280 og BMW i3 solgte 546.
Ekstra statistikk fikk jeg fra https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/ (https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/)
Som tidligere MB-eier og elbil-entusiast håper jeg tallene øker kraftig i 2020.
Siste jeg hørte var 2-3000 signerte kontrakter for noen måneder siden i Norge. Mister sikkert noen salg med personbil-høyde, men selv i Norge holder den jo selv for hyttebruk så jeg tviler på at de mister stor andel.
Når det gjelder forsinkelsen er vel EU-utslipps-surret og en bolt noen av årsakene til forsinkelser:
https://www.dn.no/motor/elbil/mercedes-benz/elbiler/bolt-forsinker-mercedes-nye-elbil/2-1-705005
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 11:50
Sikkert dumt spørsmål, men hva er de «tekniske aksjonene»?
Et stort antall GLC og EQC har blitt holdt tilbake av sikkerhetsmessige grunner da det ble oppdaget en produksjonsfeil på bolter i drivverket. Feilen gjelder også leverte biler, og begrenset tilgang på deler gjorde at biler på veien ble prioritert. Opptil 3 mnd forsinkelse ble resultatet for mange (ink. min bil)
Høyere (noen cm?) bakkeklaring enn Model 3 som ble mest solgt i 2019, så kan ikke se at det er et stort problem.
Jeg tror den vil selge veldig bra inntil Y kommer, slik som e-tron og I-pace har gjort. Det er de to og Y som er de største konkurrentene, men også ID4x. X er for dyr.
Høyere er den vel ikke. Model 3 har vel 4,5 in = 14 cm. EQC har oppgitt 97 mm...i praksis nærmere 13 uten last.
Sitat fra: TM på lørdag 04. januar 2020, klokken 15:05
Høyere er den vel ikke. Model 3 har vel 4,5 in = 14 cm. EQC har oppgitt 97 mm...i praksis nærmere 13 uten last.
Det vil da si at EQC har samme makshøyde som min Model 3 preformance. Det betyr at du kan kjøre omtrent som du vil på vanlig vei men får litt utfordringer på noen spesielle steder. Hyttevei i betydningen dårlig eller utfordrende egner det seg dårlig for.
Nettopp. Jeg kjører av og til på fjellveier som har en opphøyning på midten. Gresset rasler ofte under bilen, men har også opplevet at jeg har slått ned i en stein. Har tidligere bestilt ekstra beskyttelsesplate under motoren på Mercedes personbil, og det er kanskje ikke helt gunstig å la batteriet fungere som beskyttelses-plate. Så derfor ble min. vurdering at det er bedre å redusere rekkevidden i bytte mot SUV med luftfjæring + 150K spart ;)
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 04. januar 2020, klokken 12:35
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/
I steden for å lese Teslarati og lure på om de er nøytrale eller ikke kan man gå til kilden - en tysk avis:
https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html (https://www.welt.de/wirtschaft/article204706654/Elektroauto-Mercedes-EQC-Nur-19-Autos-im-November-zugelassen.html)
Edit:
EQC solgte 19 biler i November, Audi sin e-Tron solgte 192, Tesla solgte 280 og BMW i3 solgte 546.
Ekstra statistikk fikk jeg fra https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/ (https://insideevs.com/news/387879/plugin-car-sales-germany-november-2019/)
Som tidligere MB-eier og elbil-entusiast håper jeg tallene øker kraftig i 2020.
Jeg kan ikke tysk, så derfor spurte jeg her.
Selv om jeg også er også tidligere MB-eier, gir deg meg ingen spesiell glede om de selger godt, men jeg setter pris på alle elbiler som erstatter fossilbiler, så sånn sett er det supert om tallene øker.
Men først og fremst er jeg nyskjerrig på vegne av kompisen min som altså har bestilt en slik.
Leste forøvrig nå i kommentarene til Teslarati-artikkelen at Welt visstnok er veldig anti-EV, så hvis det stemmer så er vel ikke den artikkelen heller akkurat objektiv.
Tallene Die Welt refererer til er antallet registrerte biler fra januar 2019 tom. november 2019:
https://www.kba.de/SharedDocs/Publikationen/DE/Statistik/Fahrzeuge/FZ/2019_monatlich/FZ8/fz8_201911_pdf.pdf?__blob=publicationFile&v=4
Det er selvfølgelig ikke det samme som antallet solgte biler...
Siden Mercedes ikke vil gå ut med salgstallene, har de skrevet en artikkel basert på registreringer.
Bestilte man en EQC i Norge i 3. kvartal, ble man forespeilet levering i desember 2020.
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:48
Leste forøvrig nå i kommentarene til Teslarati-artikkelen at Welt visstnok er veldig anti-EV, så hvis det stemmer så er vel ikke den artikkelen heller akkurat objektiv.
Aner ikke - men er generelt skeptisk til alt som står i aviser og på webben i disse clickbait-tider.
Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:29
Men først og fremst er jeg nyskjerrig på vegne av kompisen min som altså har bestilt en slik.
Håper det ordner seg uten alt for mange forsinkelser!
I romjula hørte jeg fra selger at det var bestilt ca 6000 EQC i Norge. Og jeg vet med sikkerhet at det ihvertfall ble to til før nyttår :) Ble forespeilet levering i august.
Sitat fra: Kitchendog på lørdag 04. januar 2020, klokken 20:31
I romjula hørte jeg fra selger at det var bestilt ca 6000 EQC i Norge.
Forecastet fra BOS, faktisk solgt eller folk på den opprinnelige ventelista? Jeg kjenner meg veldig skeptisk til at MB sitter på 6000 signerte kontrakter nå, spesielt satt opp mot alt som kommer på elbilfronten i 2020...
6000 kontrakter er usannsynlig. BOS sa vel i oktober at de hadde 2600 på reservasjonsliste og at andelen kontrakter var høy. Tror ikke antallet kontrakter er over 3000, men det er jo heller ikke dårlig når de bare har klart å levere et par ti-talls kundebiler i fjor.
Jeg har også lest 2600 og at halvparten av disse skrev kontrakt. Noen ekstra sikkert, men ikke mange.
Nå etter prisstigning når prisen burde gå nedover bremses sikkert salget opp.
Spår at det snart kommer kampanjer på flere merker
Den analysen er vi helt enige om :+1:
Gjorde en interessant øvelse som jeg også gjorde da jeg kjøpte den første i3. Sammenlignet prisene med tyske priser med samme konfigurasjon. i3 ble da solgt til nøyaktig samme pris som i Tyskland, som gjorde at jeg syntes jeg fikk en riktig pris i motsetning til VW eGolf, som lå betydelig over i Norge.
EQC med alt utstyret jeg vil ha, har også samme pris som i Tyskland uten moms.
Men f.eks. e-tron ligger ca 100 000.- over i Norge "med alt".
Ulempen med dette er at Audi har mer å gå på ift kampanjer i 2020, for oss som vil ha en god pris på EQC gift e-tron.
I følge denne artikkelen har det Daimler/BMW-eide "Free now" bestilt 50 Teslaer for å kunne tilby elbiler i flåten:
https://electrek.co/2020/01/08/tesla-large-order-competition-daimler-bmw-free-now-app/
https://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.handelsblatt.com%2Fdpa%2Fwirtschaft-handel-und-finanzen-mobilitaetsanbieter-free-now-will-angebot-auf-mehr-staedte-ausdehnen%2F25398780.html%3Fticket%3DST-50787864-NZzlYFy42T9SY5jM49GJ-ap4
Det virker jo helt kokko. Å bruke EQC ville jo gitt mye bra reklame, og EQC vil vel ikke koste noe særlig mer for dem enn å kjøpe TM3 fra Tesla.
Er dette tulleartikler, eller er det noen i Daimler som kommer til å bli bra forbannet fordi det ikke er bestilt EQC?
Sitat fra: kodax på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:46
Det virker jo helt kokko. Å bruke EQC ville jo gitt mye bra reklame, og EQC vil vel ikke koste noe særlig mer for dem enn å kjøpe TM3 fra Tesla.
Det er bilde av en lang rekke med Model X !
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:19
Sitat fra: kodax på onsdag 08. januar 2020, klokken 14:46
Det virker jo helt kokko. Å bruke EQC ville jo gitt mye bra reklame, og EQC vil vel ikke koste noe særlig mer for dem enn å kjøpe TM3 fra Tesla.
Det er bilde av en lang rekke med Model X !
Tror bildet bare er illustrasjonsfoto. I den tyske artikkelen står det ikke hva slags bil som er bestilt, og i electrk står det at det ikke er bekreftet hvilken modell.
Jeg sammenlignet med TM3 fordi det er den billigste av Teslaene, hvis de velger TMX så er vel det for å få mer plass, men overraskende hvis det prioriteres framfor reklameeffekten/den negative reklamen ift ikke å velge egne biler.
I tyske Handelsblatt nevner de også at 60 Teslaer er innkjøpt:
https://www.handelsblatt.com/dpa/wirtschaft-handel-und-finanzen-mobilitaetsanbieter-free-now-will-angebot-auf-mehr-staedte-ausdehnen/25398780.html?ticket=ST-54373143-welFlQdudL76PrYRxd2k-ap5 (https://www.handelsblatt.com/dpa/wirtschaft-handel-und-finanzen-mobilitaetsanbieter-free-now-will-angebot-auf-mehr-staedte-ausdehnen/25398780.html?ticket=ST-54373143-welFlQdudL76PrYRxd2k-ap5)
Der Mobilitätsanbieter Free Now, ein Tochterunternehmen von BMW und Daimler , will seine Expansion in weitere Städte in Deutschland fortsetzen. So soll die Elektro-Autoflotte ausgebaut werden, zunächst mit 60 Tesla -Fahrzeugen in Hamburg, teilte Free Now in der Hansestadt mit. Im vergangenen Jahr seien in Deutschland 20 Prozent mehr Fahrgäste mit Free Now unterwegs gewesen als im Jahr zuvor; die Zahl der Fahrer habe sich um 27 Prozenhttps://elbilforum.no/Themes/blu/images/bbc/quote.gift auf mehr als 28 000 erhöht.
Hentet min EQC -400 hos BOS Asker og Bærum i dag. For en bil ! :-)
Er veldig godt fornøyd med service før og under utlevering, selv om det har vært frustrerende å vente så lenge. Forsinkelsen er jo ikke deres skyld. :o
I morgen blir det langtur til Vestlandet :+1:
Gratulerer! Vi ønsker oss bilder av vidunderet.
Sitat fra: TM på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:11
Hentet min EQC -400 hos BOS Asker og Bærum i dag. For en bil ! :-)
Er veldig godt fornøyd med service før og under utlevering, selv om det har vært frustrerende å vente så lenge. Forsinkelsen er jo ikke deres skyld. :o
I morgen blir det langtur til Vestlandet :+1:
Gratulerer
Er jo en rolig og behagelig bil. Har selv kun kjørt 1886 versjonen (to ganger) så er jo gøy å høre om forskjeller fra den.
Sitat fra: boppus på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:27
Gratulerer! Vi ønsker oss bilder av vidunderet.
Takk, Bilder kommer...må bare bli lyst først 😏
Sitat fra: TM på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:38
Sitat fra: boppus på onsdag 08. januar 2020, klokken 20:27
Gratulerer! Vi ønsker oss bilder av vidunderet.
Takk, Bilder kommer...må bare bli lyst først 😏
gratulerer, spent på å høre hvordan det går!
Sitat fra: TM på onsdag 08. januar 2020, klokken 19:11
Hentet min EQC -400 hos BOS Asker og Bærum i dag. For en bil ! :-)
Er veldig godt fornøyd med service før og under utlevering, selv om det har vært frustrerende å vente så lenge. Forsinkelsen er jo ikke deres skyld. :o
I morgen blir det langtur til Vestlandet :+1:
Grattis! Start gjerne en eier-erfaringstråd med bilder, tips, pros/cons.
Gratulerer TM!
Hører gjerne mere om hva du syns!
Spent på hvordan forbruket blir på turen TM!
Hva tror folk er realistisk rekkevidde? Går Oslo - Kristiansand uten ladestopp?
Sitat fra: Mats på onsdag 08. januar 2020, klokken 23:37
Spent på hvordan forbruket blir på turen TM!
Hva tror folk er realistisk rekkevidde? Går Oslo - Kristiansand uten ladestopp?
Jeg startet uten fullading da jeg bare hadde 16A tilgjengelig før jeg dro. Forvarmet ikke, men bilen sto i temperert garasje (ca 10 grader) natten før jeg reiste og ladet med 3,5 kW til jeg dro. Da burde det være litt lunk i batteriet. SOC viste 66 % ved avreise. Det var gode forhold med tørr vei, ca 0 grader det meste av veien. Jeg ønsket å kjøre fra Asker til Lillehammer via E6 non-stop og hadde god tid og ingen trafikk. Derfor kjørte jeg med temp 20-21 grader, og ikke over 100. Eco mode. Ble litt bekymret da SOC og rekkevidde forsvant raskere enn jeg trodde. Forbruksmåleren lå rundt 23 som jo isolert sett høres bra ut, selv om snitthastigheten på turen på 207 km bare var 69 km/t. Fram til veiarbeiderne ved Hamar var snitthastigheten 76.
Ved ankomst Lillehammer hadde jeg vare 2 % SOC, og det er ubehagelig lite når man ikke kjenner bilen. Kjørte på slutten i Range mode, selv om det da virker som om wattpedalen sitter fast i lim. Endte på 22,7 kWh/100 km.
Ut i fra avlest forbruk skulle jeg da ha brukt 47 kWh. 64 % av 80 kwh (oppgitt kapasitet blir 51 kwh, så litt avvik i forhold til teoretisk forbruk. Reellt forbruk kan se ut til å ligge nærmere 25 kwh/100 km og nokså likt hva jeg ville forventet for e-tron under samme forhold. Helt ok, men hadde naturligvis håpet at det lå litt lavere.Vi snakker om en teoretisk rekkevidde på 32 mil, kg jeg ville derfor glemme å kjøre Oslo - Kristiansand uten ladestopp bortsett fra en fin sommerdag med litt medvind ;)
Komforten er i toppklasse og en tur på 50 mil var overhode ikke slitsom. Men siden jeg startet uten 100 % SOC og måtte lade på 50 kW lader før jeg kom til Ionity på Dombås, så tok det litt tid.
Fin bil. Modig kjøring.
Lavt forbruk, men uten trafikk på E6 fra Oslo er jo Hamar på rett over 1 time realistisk og komfortabelt og trygt. Aldri over 100 betyr jo minst 1t. og 30 minutter. Forståelse for valget med lav start SOC.
Hvor mye ladet du til på Lillehammer, og betraktninger om hvorfor du måtte lade på veien til Dombås?
PS:
Mangler noen lynladere i Tangen-Hamar-Brumundal-Rudshøgda-Moelv-området, det er vel en på Circle K Minnesund og neste er helt på Lillehammer. Dal/Gardermoen er for mitt bruk for nærme, men med 66% ved start kunne kanskje en stopp egnet seg. Uansett ekstremt kjedelig sted for en pause... Her må Ionity på banen, vi med Audi/MB trenger lynlader på og FØR Lillehammer. Og mellom Lillehammer og Dombås. Det gir fleksibilitet. Jeg foreslår Rudshøgda og Gjøvik for å dekke E6 og Rv4.
Sitat fra: daktari på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:10
Fin bil. Modig kjøring.
Hvor mye ladet du til på Lillehammer, og betraktninger om hvorfor du måtte lade på veien til Dombås?
.......
Her må Ionity på banen, vi med Audi/MB trenger lynlader på og FØR Lillehammer. Og mellom Lillehammer og Dombås. Det gir fleksibilitet. Jeg foreslår Rudshøgda og Gjøvik for å dekke E6 og Rv4.
Ja, jeg ser i ettertid at jeg burde ha stoppet på Minnesund og ladet på lynlader til litt over 90 %. Da kunne jeg kjørt direkte tid og spart tid. Men tid hadde jeg egentlig nok av, og jeg var derfor mer interessert i å stoppe på Fortum på Strandtorget / Lillehammer ved Mc Donalds siden jeg da kunne handle på Rema 1000.
Det var overraskende at hverken Grønn kontakt eller Fortum hadde oppgradert laderne, som så ut til å være mange år gamle. Koblet meg på den av Fortum laderne som så nyest ut, men fikk da beskjed etter å ha forsøkt å lade, at den var ute av drift på grunn av feil. ☹️ Den andre så urgammel ut, og jeg ladet 40 minutter (lenger ladestopp gidder jeg ikke) Laderen hadde da levert 29 kwh som tilsvarer 43 kw. Tror ikke laderen klarer mer enn det i praksis. Da viste bilen SOC 40 % og planen var at det skulle holde til Fortum på Otta 114 km. 40 % falt imidlertid raskt til 36 % etter noen km kjøring, og etter å ha regnet på det, så tyder levert strøm på at ladenivået da jeg dro fra Lillehammer i realiteten var bare 36-37 %. Til Fortum Vinstra er det 81 km og jeg hadde 10 % SOC ved ankomst. Skulle bilen ha brukt 30 % av 80 kW på 81 km med økonomikjøring, så tilsvarer det 29,6 kwh/100 km. 36 % ved Lillehammer tilsvarer 25,6 kwh/100 km til Vinstra, så jeg ble «lurt» av for høy SOC rett etter lading. Det tror jeg er et nokså vanlig fenomen, så man bør nok kompensere litt for det når man regner ut behovet til neste lading.
På Vinstra lader jeg 26,8 kWh på 38 minutter, som var mer enn nok til Ionity på Dombås hvor jeg ladet 61 kwh til 92 % på 50 minutter. Da var ladefarten nede i 41 kwh når jeg sluttet. Det gir 73 kw levert i snitt, men litt mindre inn på batteriet siden litt sikkert går til varme.
Her ble det mye tall å og tull synes sikkert noen, men de som ikke er interessert kan jo bare hoppe over 😏. Det er jo alltid litt utfordrende å kjøre en vei man ikke er vant til, med en elbil man ikke kjenner. På ruter man kjører ofte, så lærer man raskt hva som er de beste ladestedene og hvor lenge man skal lade. Det som irriterte meg mest er hvor forvirrende Ionity laderen på Dombås er. Den står på Circle K og er merket Circle K. Men den kommer ikke opp i Circle K appen. Jeg forsøkte derfor 2 ganger med Ionity appen, som må være en god kandidat til en pris for «worst app ever». Ekstremt treg. Hadde lagt inn betalingskort på forhånd, men likevel må man taste inn kode fra bank ID kalkulator og passord. Så ventet den lenge før den kom med en halv side med kryptiske meldinger på telefonen og ladestasjonen ba meg koble fra ladepistolen igjen. Det gjorde jeg 2 ganger. Men så kom jeg på at noen hadde tipset om å legge inn link til elbilforeningens ladebrikke i Circle K appen. Da fungerte deg greit, men nå har jeg blitt fakturert 2X 80 fra Ionity + 80 fra CircleK. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre som Ionity ☹️
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.
Det som beskrives her er det verste med elbiler som ikke er Tesla: Hvordan lade på langtur. Gruer meg. Det er så rørende enkelt med Teslas ladenettverk. Rygg inn, plugg inn, ferdig.
Dersom lading på langtur forblir kronglete blir det "veldig elbil", og da er jeg raskt tilbake på Tesla. Orker ikke mye styr. Men jeg skal gi det et ærlig forsøk.
Er kartet i bilen oppdatert med tilgjengelige ladestasjoner? Fra Fortum, Grønn Kontakt, Ionity, og hva-heter-de-allesammen? Foreslår bilen ladestasjoner langs veien når du navigerer en lang rute?
Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.
Det stemmer, det står 3 doble rett utenfor Burger King, på andre siden av plassen for Teslas superladere. Der finnes det kun to ting, Burger King og Esso. Ingen handlemulighet.
Skal man bare handle mat og lade anbefaler jeg heller Kiwi Vingnes på andre siden av brua. Kun 50kW der også, men en MYE roligere plass og stort sett er begge ladere ledige.
Godt tips, @jkirkebo. Ikke si det til for mange ;)
Sitat fra: boppus på fredag 10. januar 2020, klokken 08:59
Det som beskrives her er det verste med elbiler som ikke er Tesla: Hvordan lade på langtur. Gruer meg. Det er så rørende enkelt med Teslas ladenettverk. Rygg inn, plugg inn, ferdig.
Dersom lading på langtur forblir kronglete blir det "veldig elbil", og da er jeg raskt tilbake på Tesla. Orker ikke mye styr. Men jeg skal gi det et ærlig forsøk.
Er kartet i bilen oppdatert med tilgjengelige ladestasjoner? Fra Fortum, Grønn Kontakt, Ionity, og hva-heter-de-allesammen? Foreslår bilen ladestasjoner langs veien når du navigerer en lang rute?
Ikke gru deg, bare sett av en time til å laste ned alle 6 appene (Circle K, GK, Fortum, Ionity, BKK, Lade i Norge, + elbilforeningen), registrer deg, kort og én ladebrikke på alle. Husk Coop- og Obos-rabatt hos Fortum og GK. Går veldig lett. Opsjon for utlandet er brikke fra PlugSurfin som også kan registreres hos alle de samme.
Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 08:39
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 08:08
Flere hevder det er lynladere på strandtorget? Usikker på hvilken leverandør.
elbilappen sier 6 stk GK men det er ved superladeren/Burger king, altså ikke Strandtorget.
Hmm. Fake news her på forumet da. Synd. Ikke at jeg kunne tenke meg å stoppe på Strandtorget da jeg synes det er veldig kaotisk der, men jo fler jo bedre mtp hvor mange CCS biler det er på veien nå.
Sitat fra: TM på fredag 10. januar 2020, klokken 06:59
På ruter man kjører ofte, så lærer man raskt hva som er de beste ladestedene og hvor lenge man skal lade. Det som irriterte meg mest er hvor forvirrende Ionity laderen på Dombås er. Den står på Circle K og er merket Circle K. Men den kommer ikke opp i Circle K appen. Jeg forsøkte derfor 2 ganger med Ionity appen, som må være en god kandidat til en pris for «worst app ever». Ekstremt treg. Hadde lagt inn betalingskort på forhånd, men likevel må man taste inn kode fra bank ID kalkulator og passord. Så ventet den lenge før den kom med en halv side med kryptiske meldinger på telefonen og ladestasjonen ba meg koble fra ladepistolen igjen. Det gjorde jeg 2 ganger. Men så kom jeg på at noen hadde tipset om å legge inn link til elbilforeningens ladebrikke i Circle K appen. Da fungerte deg greit, men nå har jeg blitt fakturert 2X 80 fra Ionity + 80 fra CircleK. Hvorfor gjøre det lett når man kan gjøre som Ionity ☹️
Takk for tips om lader.
Trøbbelet du opplever med diverse ladere er ikke uventet. Leser om veldig mange forskjellige problemer når folk skal lade. Alt fra sesjoner som stopper etter kort tid og ladekabler som sitter fast, til defekte ladere, ladere som må restartes, kontakte kundeservice, flerdoble belastninger osv.
Noen hevder lading på kommerse ladere fungerer problemfritt, men da undergraves gjerne info om kontakt med kundeservice/restart av ladere, og en har lært seg alle tips og triks i boka ift prosedyrer på forskjellige ladere hos forskjellige aktører.
For Audi på Ionity er ett av tipsene å holde kabelen hardt inn i ladeporten til det sier klikk.
Krysser selvfølgelig fingrene for at CCS lading fungerer feilfritt og raskt på EQC, men tyskerne som kjørte Oslo-Berlin opplevde i hvert fall noen utfordringer med å starte lading (med brikke), og opplevde at ladesesjon plutselig ble avbrutt.
Sitat fra: daktari på fredag 10. januar 2020, klokken 10:47
Ikke gru deg, bare sett av en time til å laste ned alle 6 appene (Circle K, GK, Fortum, Ionity, BKK, Lade i Norge, + elbilforeningen), registrer deg, kort og én ladebrikke på alle. Husk Coop- og Obos-rabatt hos Fortum og GK. Går veldig lett. Opsjon for utlandet er brikke fra PlugSurfin som også kan registreres hos alle de samme.
Hovedtipset er vel å ikke bruke app uansett, selv om de skal fungere og er en av de aksepterte aktiveringsmulighetene?
Må en betale noe for å være registrert hos de forskjellige tilbyderne, eller får man gratis brikke fra alle? Jeg har brikke fra fortum ett eller annet sted, men mener i hvert fall GK ville ha betalt et årlig gebyr for å ha ladebrikke fra dem tidligere.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. januar 2020, klokken 10:51
Hovedtipset er vel å ikke bruke app uansett, selv om de skal fungere og er en av de aksepterte aktiveringsmulighetene?
Må en betale noe for å være registrert hos de forskjellige tilbyderne, eller får man gratis brikke fra alle? Jeg har brikke fra fortum ett eller annet sted, men mener i hvert fall GK ville ha betalt et årlig gebyr for å ha ladebrikke fra dem tidligere.
Det er sant, du trenger ikke appen men kan registrere deg på web.
Jeg bruker samme brikke på alle de nevnte laderne. Elbilforeningen sin. Vet ikke om man kan kjøpe en vilkårlig RFID-brikke på kjell.com og bruke?
"Lade i Norge" har ikke app, men en webside som brukes. Mest destinasjonslading virker det som.
PS aldri hatt problem med avbrutt hurtiglading, men ser en del opplever det på e-tron og Jaguar. Kanskje et bil-problem?
Usikker på hva det kan være. Om ladeport er knyttet til lås-opp funksjon med nøkkel eller noe annet tilfeldig. Om folk opplever det med E-Tron, iPace og nå EQC er jeg usikker på om man bør lete på bilsiden eller ladesiden. Lettere da når en produsent sitter med bukta og begge ender.
Sist jeg skulle lade på 50kW måtte stasjonen startes på nytt. Artig å se boot sekvensen på skjermen :) Gangen før der (Kiwi Vingnes som Jens viser til) fungerte alt som det skulle. Var i gang på få minutter. Fikk akkurat plass ved siden av en eSoul. Fungerer det stort sett så enkelt er jeg fornøyd.
Jeg tror ikke alt er helt krise på kommerse ladere ift kø, selv om jeg ser det allerede tidvis kan være fullt på Dal, Gol og Dombås. Selv om det er snart 100.000 CCS biler på veien, det dobbelte av antall solgte Tesla, er en vesentlig andel av dem ikke biler som brukes i særlig grad på langtur. Med siste prishopp på Ionity tipper jeg mange av de Model 3`ene jeg har sett lade der heller tar turen til supercharger, om det er kronestykkene det står på. Sist jeg passerte Ionity Dal var det faktisk flere Model 3 som ladet der, selv om supercharger er nærmest rett nedi gata. Ingen andre biler ladet der da.
Om det koster 50 eller 150 når jeg lader typisk 10-70% er ikke så veldig nøye kjenner jeg. Viktigste er at laderen fungerer, er ledig og gir god effekt.