Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, mandag 06. mai 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Veldig bra at EQC blir så bra at folk dropper sine fossile biler.
Jeg forventer ikke at EQC skal matche alle Tesla sine biler - kanskje man skal slutte å bruke betegnelse Tesla-killer så blir folk fornøyd med bilen slik den er?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

mathis

Sitat fra: DagfinnN på mandag 26. august 2019, klokken 13:13
Veldig bra at EQC blir så bra at folk dropper sine fossile biler.
Jeg forventer ikke at EQC skal matche alle Tesla sine biler - kanskje man skal slutte å bruke betegnelse Tesla-killer så blir folk fornøyd med bilen slik den er?
Enig  :+1:. Tesla-killer blir helt feil. Folk må gjerne sammenligne, men synes da det bør være på fornuftige premisser. De ulike bilmerkene har åpenbart sine sterke og svake sider. Så får folk ut fra sine behov velge den elbilen de mener passer best.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Counterpointer

Rekkevidde under veldig gode forhold/ «hørte om en som kjørte XX km som gir 100 mil rekkevidde» er temmelig irrelevant.
Det er «worst case» for din egen type kjøring som er standarden som må tilfredsstilles.
EQC ser ut til å være midt i flokken av de med store batteri. Hvor mye det blir på vinterføre med slaps og kuldegrader vil først vinteren vise.....

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. august 2019, klokken 10:29
Men ingen elbiler er uten kompromisser for tiden.
Amen. Men EQC er kanskje mest bil for pengene nå for tiden av de litt større bilene med firhjulstrekk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 07:03
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
«Das beste oder nichts» slang de på båten denne gangen. Eller, dvs de virker jo klart best på noen få utvalgte områder. Men enig i at en del faller igjennom ja. Antakelig hastverk og kost som styrte. Men prisen på både grunnmodell og ekstrautstyr har imponert mtp at vi snakker Bertel O Steen her!
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen  8)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. august 2019, klokken 21:25
Rekkevidde under veldig gode forhold/ «hørte om en som kjørte XX km som gir 100 mil rekkevidde» er temmelig irrelevant.
Det er «worst case» for din egen type kjøring som er standarden som må tilfredsstilles.
EQC ser ut til å være midt i flokken av de med store batteri. Hvor mye det blir på vinterføre med slaps og kuldegrader vil først vinteren vise.....
Med varmepumpe er det håp om litt mindre fall i rekkevidde enn for biler uten.
Worst case for min del er turene på hytta med godt lastet henger. Da tar jeg i blant 2-3 minutter på supercharger i Øyer før jeg kjører opp. Det blir mer styrete med EQC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1000kwh

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. august 2019, klokken 07:03
Sitat fra: mathis på mandag 26. august 2019, klokken 09:59
Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
Jeg hadde nok håpet om ikke forventet at Mercedes kunne slå en større bil som kom ut for 4 år siden.
«Das beste oder nichts» slang de på båten denne gangen. Eller, dvs de virker jo klart best på noen få utvalgte områder. Men enig i at en del faller igjennom ja. Antakelig hastverk og kost som styrte. Men prisen på både grunnmodell og ekstrautstyr har imponert mtp at vi snakker Bertel O Steen her!
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen  8)
Mercedes lager utrolig komfortable biler, så jeg antar at EQC vil være en meget fin bil! Gleder meg til å prøvekjøre (faktisk fremfor Audi og Jaguar)..

(men også Mercedesen bruker litt rare markedføringstriks.. B-klasse ble kalt kompromissløs, men nå som EQC kommer så virker det som om B-klassen aldri skjedde siden de omtaler EQC som Mercedeses første elbil)

fonberg

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen  8)

Kan man spørre ca hva du må ut med for din EQC, hvilket ekstrautstyr du har tatt med, og antatt leveringsdato?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jin1987

Alt utstyr med 20 sommer felger og 19 vinter felger utenom design belte som utstyr 758000kr :D

Øyvind.h

#70
Sitat fra: fonberg på tirsdag 27. august 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. august 2019, klokken 08:47
Jeg sitter igjen med følelsen av å ha gjort et ganske godt kjøp. Med Audien ville Møller ødelagt denne følelsen. Men klart, det glemmer man jo når man ser nybilen rulle ut av hallen  8)

Kan man spørre ca hva du må ut med for din EQC, hvilket ekstrautstyr du har tatt med, og antatt leveringsdato?
Krysset av for bortimot alt. Fra AMG styling til ventilerte masserende seter og AI. Prisen ble 730 med rabatt.
I farta tror jeg kun der var 21" felger jeg droppet. Gikk for 20. Og droppet ekstra klima bak da ungene bare vil justere den i fillebiter uansett.

Levering er ukjent pt. Kanskje neste sommer?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
(Teslarati er vel ikke en helt nøytral nettside, så «konklusjonene» der skal man ta med store inntak av salt:)
https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: kodax på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:23
I følge denne artikkelen er det bare registrert 55 EQC i Tyskland så lang.
Er det leveringsproblemer som er årsaken til dette, har Mercedes holdt igjen leveringene til i år med vilje, eller selger den så dårlig som artikkelen antyder?
Hva tror du? Tror du Mercedes bare har klart å selge 55 biler, eller tror du dette henger sammen med leveranseevne?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Det er vel mest nærliggende å tro at det skyldes leveranseevne eller leveransevilje, men jeg kjenner ikke godt nok til denne modellen til å gjøre noe kvalifisert antagelse. Jeg har hørt at Mercedes sliter litt i Norge og at denne modellen kanskje ikke kommer til å gjøre det så bra her siden den har lav bakkeklaring, men om det stemmer og om det også gjelder for feks Tyskland aner jeg ikke.
Bilen ser fin ut, og jeg har en kompis som har bestilt den, så jeg er bare nysgjerrig. «Beklager» hvis du syns spørsmålet var dumt;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Trond.m

Der er vel nokså opplagt at det lave antallet registreringer skyldes både de tekniske aksjonene, og de nye CO2 reglene. Bakkeklaring betyr nok lite i det tyske markedet, og de fleste i Norge som i dag kjører vanlige personbiler klarer seg jo fint med 10-13 cm. Men at Mercedes mister en del salg på grunn av lav bakkeklaring er det ikke tvil om. Vil ikke se bort fra at det kan komme luftfjæring på et tidspunkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA