Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD og norsk/europeiske trafikkregler og skilt

Startet av Jorgen Bjerke, mandag 06. mai 2019, klokken 09:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Teslaen trodde at det var en 40-sone på en 90 km/t-vei. Resulterte i en skikkelig bråbrems. Muligens noe veiarbeid som lå igjen fra den tiden databasen ble generert og veien ble bygd, men som aldri har blitt oppdatert. Er det i det hele tatt noen som har sett noen endringer på bilens opplysningen om fart de siste 3 årene?Mistenker at dataene er statiske.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

FSD: Tror at de vil utvikle FSD ferdig for USA før de i det hele tatt begynner med internasjonalisering. Det kan ta tid. Lang tid. Kanskje også veldig lang tid....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. mai 2019, klokken 15:13
Teslaen trodde at det var en 40-sone på en 90 km/t-vei. Resulterte i en skikkelig bråbrems. Muligens noe veiarbeid som lå igjen fra den tiden databasen ble generert og veien ble bygd, men som aldri har blitt oppdatert. Er det i det hele tatt noen som har sett noen endringer på bilens opplysningen om fart de siste 3 årene?Mistenker at dataene er statiske.

Dette har nok lite med FSD å gjøre, da bilen i dag baserer seg på kartdata.

pkhamre

Sitat fra: Motorwatt på mandag 06. mai 2019, klokken 15:16
FSD: Tror at de vil utvikle FSD ferdig for USA før de i det hele tatt begynner med internasjonalisering. Det kan ta tid. Lang tid. Kanskje også veldig lang tid....

Hvorfor tror du det tar lang tid? Det nevrale nettverket trenes opp ganske raskt virker det som. Og når man ta kan peke på statistikk som sier at vi kan spare tusenvis av liv i trafikken med et "tastetrykk", så bør det jo være en enkel avgjørelse for myndigheter å akseptere dette.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Motorwatt

Fordi alt tar lengre tid før det kommer hit. For eksempel ble NoA sluppet løs i USA for 6 måneder siden, og er fremdeles ikke her på S/X. Det må helt sikkert gjøres masse tilpasninger. Håper ikke det releases software som er under opplæring slik som NN uten en form for grunnopplæring. Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke, og jeg vil ikke kjøre med FSD BETA!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pkhamre

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 15:36
Håper ikke det releases software som er under opplæring slik som NN uten en form for grunnopplæring. Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke, og jeg vil ikke kjøre med FSD BETA!

Grunnopplæringen er nok ferdig for lengst.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pkhamre

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 22:07
Tenker på grunnopplæring for Europa og ROW.

Jeg og. Den er nok ferdig for lengst. De får jo inn mengder med data på daglig basis fra hele verden.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 15:36Tesla har en forkjærlighet til å slenge på BETA for alt de ikke har fått helt til å virke

Nei, de slenger "beta" på det som ikke er ferdig enda og som de vet må testes mer først.

hkaspenberg

Sitat fra: pkhamre på mandag 06. mai 2019, klokken 14:52
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2019, klokken 12:00
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.

Enda verre i denne 50-sonen hvor 90-skiltet på motorveien ble lest av min tidligere XC60.

Eller nedi Oslo-tunnellen vestgående hvor det påstås at tillatt hastighet er 100 km/t like før radarboksen i 70-sonen...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

stefse

Tråden forteller meg at det MÅ stilles større krav til vei, veioppmerking, skilt og andre trafikksymboler. Greit nok at Tesla kan få til noe, men det er 20 andre bilmerker som skal ansette sw ingeniører og få til det samme også, for alle verdens land der det kjører biler, med alle slags forskjellige skilt og veioppmerkingsregimer.
At det skal lages kode for alle tenkelige situasjoner, for alle biler, og de selvkjørende bilene skal spille sammen med hverandre er stor utfordring.
Dette mener jeg at MÅ føre til standardisering rundt selvkjøring.

Det viktigste er kanskje at selvkjøring KUN lar seg slå på der veien er egnet, og godkjent for det. Og det er kanskje der man trenger det mest også. (Les: motorvei, landevei) Selvkjøring bør endog bli påbudt på endel veier også, slik at sjåfører med avvikende atferd ikke kan skape problemer.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cyber

Sitat fra: stefse på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:58
Tråden forteller meg at det MÅ stilles større krav til vei, veioppmerking, skilt og andre trafikksymboler. Greit nok at Tesla kan få til noe, men det er 20 andre bilmerker som skal ansette sw ingeniører og få til det samme også, for alle verdens land der det kjører biler, med alle slags forskjellige skilt og veioppmerkingsregimer.
At det skal lages kode for alle tenkelige situasjoner, for alle biler, og de selvkjørende bilene skal spille sammen med hverandre er stor utfordring.
Dette mener jeg at MÅ føre til standardisering rundt selvkjøring.

Det viktigste er kanskje at selvkjøring KUN lar seg slå på der veien er egnet, og godkjent for det. Og det er kanskje der man trenger det mest også. (Les: motorvei, landevei) Selvkjøring bør endog bli påbudt på endel veier også, slik at sjåfører med avvikende atferd ikke kan skape problemer.
Det du skriver er helt riktig - ikke minst er kompleksiteten med selvkjørende og ikke-selvkjørende biler i samme trafikkmiljø svært S/W-krevende. Det kreves dessuten et detaljert regelverk mht til etikk som er komplisert å utforme.
Vi ser nok ikke selvkjørende biler i alminnelig trafikk før ikke-selvkjørende biler er avskaffet , og det kan ta en stund.  :-[

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GOS

Sitat fra: Motorwatt på fredag 10. mai 2019, klokken 11:31
Synes dette er litt skremmende:

https://electrek.co/2019/05/10/tesla-autopilot-restructuring-software-elon-takes-over/

Må si meg enig. Det begynner definitivt å bli for mye. En kan ikke holde på slikt i en så stor organisasjon, selv Elon har begrensing på 24 t i døgnet, og kan ikke direkte lede alt.

Tesla er og kommer til å forbli ett godt produkt, men det kommer fortsatt til å være en humpete vei...og for alt jeg vet en annen eier setting om noen år.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RuneW

Sitat fra: cyber på fredag 10. mai 2019, klokken 11:23
Vi ser nok ikke selvkjørende biler i alminnelig trafikk før ikke-selvkjørende biler er avskaffet , og det kan ta en stund.  :-[

Ja, det vil jeg tro! Hvordan ser du for deg at dette  skal foregå? Et tidspunkt/dato der all trafikk blir byttet fra 100% manuell til 100% selvkjørende trafikk?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA