FSD og norsk/europeiske trafikkregler og skilt

Startet av Jorgen Bjerke, mandag 06. mai 2019, klokken 09:55

« forrige - neste »

Jorgen Bjerke

Alt jeg har klart å lese meg til er hvordan Tesla videreutvikler FSD til amerikanske trafikkregler og skilt. Nå skal den gjenkjenne stopp-skilt, noe vi knapt har her i Norge. Men ingen info om vikepliktskilt eller høyreregel, noe de knapt har over der. Eller dette med å svinge til høyre på rødt lys, som er tillatt der, men ikke her. Noen som vet hvordan Tesla jobber med europeiske/norske trafikkregler?

haavares

Vanskelig å si, men på den positive siden ble Norge og Nederland prioritert med Navigate on Autopilot. Så vidt jeg vet er det fremdeles de to eneste Europeiske landene med NoA. Det har nok med Tesla-tettheten å gjøre, og det er derfor grunn til å forvente at Norge også vil bli prioritert i utviklingen fremover.

Fornybarbil

Å lære bilen vikepliktskilt burde vel ikke være noe problem? Det burde vel heller ikke være vanskelig å si til de europeiske bilene at de ikke kan kjøre til høyre om det er rødt lys? Stoppskilt finnes jo her også så at det blir implementert er uproblematisk.

Forøvrig en interessant problemstilling og jeg forventer nesten en drøss med "bilen min kjører til høyre på rødt lys!" - poster når FSD blir aktivert.

Bilen min navigerte forresten en rundkjøring i dag for første gang. Noe rykkete og uten å bremse ned, men den greide det.

RuneW

Interessant problemstilling. Jeg antar at trafikkreglene per i dag håndkodes (og må gjøres for hvert enkelt land) og at maskinlæringen går på gjenkjenning av skiltene/markeringen i veibanen. Når det er sagt, så er det jo selve (trafikk)regelsettet relativt begrenset, så det burde ikke være noen uoverkommelig oppgave.

Men det kan nok ta tid.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Stoppskilt i USA følges ofte omtrent på samme måte som vikepliktskilt i Europa. De praktiserer ofte "rolling stop", selv om det kan resultere i bot. Antar at Teslaer alltid vil stoppe helt likevel.
Det vel bare gjenkjenning av et annet skilt som skal til. Bilen skal uansett vike for annen trafikk, og om bilen skal stoppe helt eller trille forbi og fortsette dersom det er "klart bane" blir vel bare en detalj?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Like viktig er om bilen kan lese fartsgrense og justere farten etter dette. Det betyr mer i hverdagen.  GPS basert fartgrense er jo ikke til å stole på i det hele tatt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Motorwatt

Blir nok ikke bedre før kamera kan lese fartsskilt slik det gjør på drøssevis av andre bilmerker.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fornybarbil

Hva er egentlig problematikken bak det å lese fartsgrense-skilt? Jeg har forstått det sånn at det er et selskap, MobilEye, som har patent på teknologien Tesla benyttet i f.eks AP1-bilene. På de nyere Teslaene styres fartsgrenselesing av kartdata.

Betyr det at Tesla ikke kan skrive egen software som leser skilt med kameraer, eller at Tesla rett og slett ikke har prioritert dette enda?

Motorwatt

Kan neppe tas patent på å fotografere et skilt,  ;D og heller ikke på hvordan en datamaskin behandler informasjonen i ettertid. Så det må nok være et Tesla-fenomen. Men når bilene skal om en tid lese stoppskilt, så kommer det nok.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018

Inop

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2019, klokken 12:00
Har i hvert fall skiltlesing på min X med AP1. Det fører til at den holder 60 i 80-sone ved Mjøsa fordi 60-skiltet på naboveien står dumt plassert. Men helt klart at det må kombo av skiltleser og kartdata til slik AP1 har.

Leide en fossil-Opel i Spania med skiltlesing og det ble jaggu mye feil der også. Der borte er de veldig glad i å vise hastighet til avstikkerveier i form av et hastighetsskilt med en pil under (for å vise at hastigheten gjelder på avstikkeren) og de ble noen ganger plukket opp. I tillegg hendte det at den tok med skilt fra parallelle veier. Det var også noen skilt den ikke klarte å lese slik at forrige hastighet ble hengende igjen.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Jorgen Bjerke

Skal også bli interessant å se hvordan Tesla takler vikeplikten for buss som kjører ut fra bussholdeplass. For det første må Teslaen se forskjell på buss og trailer/lastebil. For det andre må den vite at den kommer ut fra en holdeplass og ikke bare et annet felt. Eller det at vi IKKE har vikeplikt for de som kommer ut fra en parkeringsplass. Av og til må vi bruke litt menneskelig visdom for å skjønne trafikkbildet :) Jeg er ikke skeptisk til hele FSD-greiene. Har bestilt det selv. Er bare spent.

Handyman

Sitat fra: Jorgen Bjerke på mandag 06. mai 2019, klokken 14:10
Skal også bli interessant å se hvordan Tesla takler vikeplikten for buss som kjører ut fra bussholdeplass. For det første må Teslaen se forskjell på buss og trailer/lastebil. For det andre må den vite at den kommer ut fra en holdeplass og ikke bare et annet felt. Eller det at vi IKKE har vikeplikt for de som kommer ut fra en parkeringsplass. Av og til må vi bruke litt menneskelig visdom for å skjønne trafikkbildet :) Jeg er ikke skeptisk til hele FSD-greiene. Har bestilt det selv. Er bare spent.
Info om mye av dette ligger i veidataene i "kartet". Bilen trenger eksempelvis bare sjekke om bilen fra høyre står på en vei, eller ikke. Ansiktsgjenkjenningssystemer i Kina skanner folkemengder og kan plukke enkeltpersoner på brøkdelen i løpet av sekunder. iPhone kan gjenkjenne ansiktene på barna dine bedre enn deg selv. Er ikke redd for at bilen ikke skal klare å skille mellom buss og lastebil. Tror bare vi så vidt har sett starten på hva som er mulig.
Jeg tipper at grunnen til at Tesla ligger bak på bla. skiltlesing har med skilsmissen med Mobileye å gjøre.
De bygger tilsynelatende opp et mer sofistikert og integrert system for tolkning av trafikk og info enn det andre har. Tipper det krever mer arbeid å få til, men når det fungere så antar jeg at det er færre begrensningene enn dedikerte systemer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

pkhamre

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2019, klokken 12:00

Enda verre i denne 50-sonen hvor 90-skiltet på motorveien ble lest av min tidligere XC60.
2018 Tesla Model X75D - Uglen

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA