Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Estimert rekkevidde kun 462 km ved lading til 100% første gang.

Startet av NorBil, onsdag 01. mai 2019, klokken 07:47

« forrige - neste »

NorBil

LR AWD kjørt CA 3500 km
Ladet for første gang til 100%. TWC hjemme over natten. Bilen viste 100%, men rekkeviddeestimatet var kun 462 km. Forventet å se over 500. Er det Boe form for kalibrering som må til?

TøddiVedder

Ikke forvent over 500. Men rett i underkant av 500, som er EPA rekkevidden. 74000w / 150w/km = ca 493km

GOS

Kun prøvd å lade en gang til 100%, men den stoppet da på 97% (489 km). (LR AWD, ikke P) Prøvde å starte /stoppe/starte flere ganger uten særlig hell, den vippet mellom 97 og 98% og viste 490 km. Hadde ikke tid til nå la den stå å balansere cellene. Hadde jeg latt den stå 1 t eller så og startet ladingen igjen så hadde den sikkert ladet til 100% som nok da hadde gitt ca 498 km.

462 km høres lavt ut, er du helt sikker på at den ble ladet helt opp og viste 100%. Er lett å komme borti innstillingen slik at den ikke står akkurat på 100%.

Hva viser den når du lader til 90%? Min viser 449, og om din også viser ca det så er jeg ganske sikker på at din ikke ble ladet til 100% ved 462 km.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

olavxxx

Er ikke så viktig hva bilen sier i km, den estimerer ca 50 mil ved forbruk på 150. Kjører du på lavere, kjører du lenger. Tesla sitt tall i bilen er knyttet til hva de mener er oppnåelig, det er da mye mer realistisk enn WLTP osv

GOS

Sitat fra: olavxxx på onsdag 01. mai 2019, klokken 08:47
Er ikke så viktig hva bilen sier i km, den estimerer ca 50 mil ved forbruk på 150. Kjører du på lavere, kjører du lenger. Tesla sitt tall i bilen er knyttet til hva de mener er oppnåelig, det er da mye mer realistisk enn WLTP osv


??? Det er viktig!
Det var jo det som var problemet. Den estimerer ikke ca 50 mil, kun 46 mil, og da kommer ikke han ca 50 mil om han bruker 150 wh/km
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

rkaspers

Rekkevidde i oppgitte km er relativt. Og endrer seg basert på kjøremønster
Endre til % visning og forhold deg til det.

NorBil

Den viste 100% og hadde stått en god stund. Får sjekke neste gang også. Husker ikke helt hva den sier på 90%

Handyman

Sitat fra: rkaspers på onsdag 01. mai 2019, klokken 10:57
Rekkevidde i oppgitte km er relativt. Og endrer seg basert på kjøremønster
Endre til % visning og forhold deg til det.
Det er vel ikke riktig. TM3 viser vel statisk rekkevidde, men kan pga lav temp "låse" noe av kapasiteten i batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rkaspers

På den skjermen som viser forbruk endrer den seg hvert fall fortløpende basert på forbruk 10, 20, 25 km.

Mener uansett at det er lite nytte i å konsekvent henge seg opp i antall km som er igjen. Bedre å lære seg å forholde seg til %

Er jo det samme som med fossildrevet. Forbruket varierer basert på kjørestil og terreng.

Lynkjapp

Sitat fra: rkaspers på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:33Er jo det samme som med fossildrevet. Forbruket varierer basert på kjørestil og terreng.

Diskusjonen om prosent eller kilometer er det beste er ganske morsom, fordi de som er tydelige tilhengere av det ene eller det andre er veldig overbeviste om at eget valg er det smarteste. (Ikke myntet på rkaspers selv om jeg bruker hans sitat.)

For meg blir prosent en unødvendig omvei og kilometer funker minst like bra. Under noen forhold vil kilometerne stemme ganske bra og er enkle å forholde seg til. Under andre forhold vil de funke like dårlig som prosent, men da har i hvert fall ikke jeg noe å vinne på å stille over til prosent. Jeg har en skala som går fra ca 500 km til null. Halvfullt batteri er 250 km. Enkelt å forholde seg til.

Men det er hva jeg mener. Å prøve å overbevise andre eller i det hele tatt gå rundt og tro at man gjør noe riktig og alle andre gjør det feil blir som å diskutere hvilken side av knekkebrødskiven man skal smøre på. Enten liker man små smakfulle smørklumper eller så liker man jevn fordeling. Det som funker for en selv er det beste.

Counterpointer

Det er temmelig skjelden en har behov for å ha mer nøyaktig kontroll enn det displayet viser.
Om en bruker km eller prosent er en smaksak, du må bare vite hva du forholder deg til.

På langtur er det mer aktuelt for å time mer optimal ladetid og få høyere snittfart på turen totalt. Men med over 40 mils rekkevidde er det skjelden sjåføren klarer mer enn bilen med forsvarlig kjøring.

Les om hvordan E-tron og I-Pace førere forholder seg til rekkevidde. Vi har det uansett bedre enn dem og det er ikke slik at de har det vanskelig.

NorBil

Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

olavxxx

Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.
Min sier 433 på ca 87 prosent.
Har aldri ladet helt til 100, aldri vært over 90.
Men er batteri veldig kaldt eller veldig varmt, vil den vise litt mindre.

olekvi

Sitat fra: NorBil på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:31
Ladet på SuC til 97%. Det ga estimert 449 km, så den ligger altså fortsatt litt under.

Av ren nysgjerrighet; hvorfor lader du så lenge på en SuC?
'19 TM3P

Handyman

Sitat fra: rkaspers på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:33
På den skjermen som viser forbruk endrer den seg hvert fall fortløpende basert på forbruk 10, 20, 25 km.
Det stemmer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA