Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdt å bytte ut bilen

Startet av Teslaelsker, torsdag 25. april 2019, klokken 00:35

« forrige - neste »

Teslaelsker

Vi har en S60 2015-modell. Er godt fornøyd med bilen, selv om lenger rekkevidde selvsagt ikke ville være å forakte (dog sjelden vi kjører langturer). Tenker likevel på om det er verdt å selge bilen og hoppe på en rentekampanje for 75D som er tilgjengelig akkurat nå.

Argumenter for å bytte:
- med under ett år igjen av garantitiden har vi begynt å bekymre oss for utgifter til reparasjoner m.m. når garantitiden er ute
- muligens gunstig å selge bilen med noe garantitid igjen
- vi er usikre på hvordan inntoget av en mengde nye elbiler med bra rekkevidde over de neste par årene vil påvirke muligheten til å få solgt en S60 i årene fremover
- fare for at momsfritaket forsvinner om få år og da gjør det umulig å kjøpe en ny Tesla

Argumenter mot å bytte:
- stor investering (3-400.000 ekstra i lån)
- verditap nybil

Er svært interessert i å høre erfaringer fra noen som har litt eldre Teslaer om hva deres erfaringer er med hensyn på utgifter etter garantitidens utløp. Vi har for øvrig en kilometerstand på under 50.000 km.

Og generelt: hva tenker dere om argumentene for/mot? Andre momenter vi burde ta med i vurderingen?

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

BMW850

En annen fordel om man velger ny bil er dette:

"We also want to emphasize the critical impact each of our early Tesla owners has had on advancing our mission, so as a thank you, all existing Model S and Model X owners who wish to purchase a new Model S or Model X Performance car will get the Ludicrous Mode upgrade, a $20,000 value, at no additional charge."

Altså får man Ludicrous til en verdi av ca. 170.000NOK gratis ved kjøp av P-utgave.

Ref: https://www.tesla.com/no_NO/blog/longest-range-electric-vehicle-now-goes-even-farther

Men jeg beholder min 2014 P85 :+1: :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslaelsker

Sitat fra: Wibla på torsdag 25. april 2019, klokken 01:57
Har dere spurt Tesla om innbytte?

Ja, vi har fått beskjed om at de ikke lenger tilbyr innbytte.

Magel

Vilken rente får du i rentekampanjen?

Teslaelsker

Sitat fra: Magel på torsdag 25. april 2019, klokken 10:04
Vilken rente får du i rentekampanjen?

0,99% nominell rente første 3 år, deretter 3,6 %. (effektiv rente 2,38). Vet at de hadde en enda bedre kampanje for et par måneder siden, men den er tydeligvis over.

automat

Med såpass lav årlig kjørelengde vil det normalt være mest økonomisk å beholde bilen lenge. I hvertfall frem til vedlikeholdskostnadene begynner å bil høye.

Men nå som TM3 er på markedet vil Tesla ha interesse av å holde prismessig avstand opp til TMS. Den blir derfor neppe billigere. Og det kommer etterhvert avgifter. Venter du med å bytte ut S60'en så kan fort en ny S være utenfor budsjett. (Forutsatt at man er i lavbudsjettenden av TMS i dag)

Ved å bytte nå, så kan man skaffe seg fire ekstra år med «luksusbil».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1000kwh

Økonomisk så er det ingen tvil om at du skal holde på den bilen du har.

Det er uhyre sjeldent det lønner seg å kjøpe en ny bil for å unngå mulige reparasjoner på en eldre bil. Det føles som om man sparer penger, men prisen på den nye bilen overstiger jo reparasjonene med goood margin. Hvis vi snakker 400000,- i lån fordi du får 400000,- den bilen du har, så kan du reparere den gamle bilen mange ganger før du kan snakke om noen besparelse.

Teslaelsker

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 25. april 2019, klokken 11:04
Økonomisk så er det ingen tvil om at du skal holde på den bilen du har.

Det er uhyre sjeldent det lønner seg å kjøpe en ny bil for å unngå mulige reparasjoner på en eldre bil. Det føles som om man sparer penger, men prisen på den nye bilen overstiger jo reparasjonene med goood margin. Hvis vi snakker 400000,- i lån fordi du får 400000,- den bilen du har, så kan du reparere den gamle bilen mange ganger før du kan snakke om noen besparelse.

Ja, det er klart at totalt sett/på lang sikt svarer det seg ikke å kjøpe ny bil, det er også hovedgrunnen til at vi nøler. Men så er det det med penger i dag vs. penger i fremtiden, og at en ny bil med garanti kanskje vil gi en større grad av forutsigbarhet. Vi er, som en annen skriver her, i lavbudsjettenden/"familiebilenden"av TMS. En økt lånekostnad på et par tusen i måneden klarer vi å betjene, men hvis det plutselig begynner å komme vedlikeholdsutgifter på 10-20-30 tusen her og der, begynner vi å slite.

OhmPaPa

Sitat fra: Teslaelsker på torsdag 25. april 2019, klokken 11:11En økt lånekostnad på et par tusen i måneden klarer vi å betjene, men hvis det plutselig begynner å komme vedlikeholdsutgifter på 10-20-30 tusen her og der, begynner vi å slite.

Da er det et alternativ å fra og med neste lønning sette de "et par tusen" inn på en egen sparekonto. Etter ett år har dere en god buffer til å håndtere eventuelle uventede vedlikeholdsutgifter.

Og er dere heldige slipper dere å bruke disse pengene så snart. Slik at om et år eller så har dere nok på bufferkonto og kan slutte å spare og igjen bruke de "et par tusen" til morsommere formål. Og motsatt - hvis dere trenger å bruke bufferkontoen fortsetter dere sparingen til bufferen på nytt er fylt opp.

Beklager hvis dere allerede kjenner til denne måten å tenke på. Men ikke alle mine venner er klar over at det er et tredje alternativ til å beholde gamlebilen eller kjøpe ny.

1000kwh

Det er ikke uten grunn at nesten alt i dag selges med "månedspris". Lett å føle man har råd til noen tusen til, det er jo ikke mye. Men totalprisen kan fort være avskrekkende.

Når dere er ferdige med lånet på bilen dere har er det jo kjapt å spare opp penger hver måned. Hvis dere har 5000,- i lån i mnd så er det jo 60000,- bare i løpet av et år. Så mye reparasjoner blir det ikke..

Teslaelsker

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 25. april 2019, klokken 11:37
Det er ikke uten grunn at nesten alt i dag selges med "månedspris". Lett å føle man har råd til noen tusen til, det er jo ikke mye. Men totalprisen kan fort være avskrekkende.

Når dere er ferdige med lånet på bilen dere har er det jo kjapt å spare opp penger hver måned. Hvis dere har 5000,- i lån i mnd så er det jo 60000,- bare i løpet av et år. Så mye reparasjoner blir det ikke..

Klart et alternativ å spare litt per måned, men billånet er vi nok ikke ferdige med før vi sitter med en 7-8 år gammel TMS 60...

Så da blir kanskje spørsmålene mer hvor lenge det er verdt å sitte med en eldre TMS-modell med lavere rekkevidde enn mange elbiler etter hvert vil få, og at en evt. fjerning av momsfritaket om 2-3 år vil vanskeliggjøre kjøp av en ny TMS.

hELgenen

Hva lærer folk om økonomi om dagen? Lærte på barneskolen at minst 2 månedslønner på konto må man ha. Og når en blir 50 bør en prøve å være gjeldsfri og spare til pensjon.
Mulig oljerikdommen er i ferd med å ta kvelertak på dagens "ungdom"

En ting må en uansett forvente,og det er at uforutsette utgifter alltid kommer

Teslaelsker

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. april 2019, klokken 11:55
Hva lærer folk om økonomi om dagen? Lærte på barneskolen at minst 2 månedslønner på konto må man ha. Og når en blir 50 bør en prøve å være gjeldsfri og spare til pensjon.
Mulig oljerikdommen er i ferd med å ta kvelertak på dagens "ungdom"

En ting må en uansett forvente,og det er at uforutsette utgifter alltid kommer

Joda, men nå er det nå nok av andre uforutsette utgifter som skal dekkes også. Og usikkerheten vår knyttet til bilen er at vi ikke vet så mye om hvilken størrelsesorden det vil bli snakk om - det er derfor jeg bl.a. gjerne ønsker erfaringer fra bileiere med eldre TMS-er på hva man kan forvente.

1000kwh

Sitat fra: Teslaelsker på torsdag 25. april 2019, klokken 11:50
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 25. april 2019, klokken 11:37
Det er ikke uten grunn at nesten alt i dag selges med "månedspris". Lett å føle man har råd til noen tusen til, det er jo ikke mye. Men totalprisen kan fort være avskrekkende.

Når dere er ferdige med lånet på bilen dere har er det jo kjapt å spare opp penger hver måned. Hvis dere har 5000,- i lån i mnd så er det jo 60000,- bare i løpet av et år. Så mye reparasjoner blir det ikke..

Klart et alternativ å spare litt per måned, men billånet er vi nok ikke ferdige med før vi sitter med en 7-8 år gammel TMS 60...

Så da blir kanskje spørsmålene mer hvor lenge det er verdt å sitte med en eldre TMS-modell med lavere rekkevidde enn mange elbiler etter hvert vil få, og at en evt. fjerning av momsfritaket om 2-3 år vil vanskeliggjøre kjøp av en ny TMS.
Uten å bli helt Kvadsheim så høres det ut som om dere skal beholde bilen dere har og fokusere på å betale den ned.

Du havner i akkurat samme dilemmaet når den nye bilen er 4-5 år. Tenk hvor utdatert den er da når TMS har et helt annet utseende og interiør? Sikker flyvemodus også.

Du blir aldri kvitt dette lånet .. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA