Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Sandvika på lørdag 09. februar 2019, klokken 14:54
Hvorfor diskutere vekt? Eneste gangen dette har noe å si er delta effekt av regenering vs akselerasjon. På motorvei med jevn fart så er dette fullstendig neglisjerbart. Luftmotstanden er derimot eksponensiell og har alt å si.

Nja. Rullemotstand øker vel lineært med vekten på bilen? I så fall vil en bil som er 20% tyngre også ha 20% rullemotstand. Det har selvsagt mindre og mindre å si for total motstand jo raskere man kjører, men det har definitivt en innvirkning i vanlige motoveishastigheter. Hvis ikke ville det ikke vært så stor forskjell på forbruket mellom dekkdimensjoner og -typer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

noto

Vekten har selvsagt stor betydning ja. Ellers ville trilling sikkert brukt like mye som TMS siden de neppe har veldig mye mindre luftmotstand.

turfsurf

Vekten har mindre betydning en luftmotstand ja, men jeg merker klar forskjell på vår X med ferieklar bil og bare meg i. 10-20% avhengig av fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 09. februar 2019, klokken 10:59
Mye 130..så 150 er innafor.  Er også delvis 110-soner.

Hvis du tror 150 er innafor når fartsgrensa er 130 må du lese boka på nytt.  ::) :police:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på mandag 11. februar 2019, klokken 08:21
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 09. februar 2019, klokken 10:59
Mye 130..så 150 er innafor.  Er også delvis 110-soner.

Hvis du tror 150 er innafor når fartsgrensa er 130 må du lese boka på nytt.  ::) :police:
Virker ikke som politiet i DK bryr seg overhodet. De har en sjelden gang kontroll der du kommer innenfor bygrenser, dvs der folk går og ferdes i lav hastighet. På motorvei gir de tilnærmet fullstendig blanke.
Veldig mange ligger i 150 i 130-sonen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

150km/t flyter fint med resterende trafikk. Det blir en avveining mellom flyt og komfort.
Pusher du opp i 180+ blir det for stor differanse ift annen trafikk og komfort reduseres pga vindstøy og mye opp/ned i hastighet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Motorwatt

Jeg har blitt stoppet i 110-sone av Færdselspolitiet ved Randers. Målt til 116 km/t. Reaksjon? Tilsnakk. Politimotorsykkelen hadde påmontert en finerplate hvor det var limt fast en lommekalkulator og en stoppeklokke. Var noen år siden da.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

noto

I følge kalkulatoren noen hadde linket til ovenfor er bøtenivået heller ikke så skremmende. F.eks. 1000 danske for 130 i 110-sonen.

Joachim@sancon.no

Min erfaring med 130 sone i Danmark var at du ikke kan bruke autopilot da den maxer på 150. Da må du hele tiden legge deg inn for å la MB Sprintere, polo'er og små franske biler passere.  ;D

Spesielt på tidlig kveld før det blir mørkt går det heftig unna der nede..

tornaldo

75D, 19" piggfri dekk, 2 voksne 2 barn 1 hund, rimelig fullpakket bil.
Oslo-Hadeland (RV4)-Gjøvik-Lillehammer-Otta-Stryn-Ørsta. Temperatur -6 til +10. Våt/tørr asfalt. Forbruk 215 wh/km. Totalt 55 mil.

Retur til Oslo på E6 på Hamar siden. Forbruk 227 Wh/km. Antagelig pga høy hastighet på motorvei Hamar-Oslo (135 km/t)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jejl

Kristiansand - Haugesund med vår 2013 P85 for noen daager siden. Start - stopp ca 2 moh.     312 km og brukte 64-65% av batteriet. Forbruk på rundt 150 wh/km. Fulgte trafikken og tok ca 15 forbikjøringer. Gøy å se at gamlingen fremdeles kan klare bortimot 500 km.

Tiger123

#837
.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA