Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Robotaxi

Startet av OhmPaPa, tirsdag 23. april 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

OhmPaPa

Tesla og Elon Musk ser for seg at i nær fremtid kan vi låne ut våre biler til Tesla sin egen drosjetjeneste - Robotaxi. Da vil bilen helt på egenhånd ta turer og tjene penger for bilens eier.

Dette er såpass spennende at det fortjener en egen tråd!

Mange er skeptiske til hvor realistisk disse planene er på kort sikt. Musk antyder at de kan begynne med dette allerede i 2020.

Vil våre Teslaer bli helt selvkjørende raskt nok?

Vil myndighetene godta selvkjørende biler?

Vil myndighetene tillate Robotaxi å konkurrere med dagens taxitjenester?


Her er et par linker til artikler om uttalelsene til Elon Musk og Tesla:

https://www.tek.no/artikler/tesla-viste-frem-ny-autopilot/463406

https://www.teslarati.com/tesla-network-robotaxi-fleet-details-elon-musk/


Som eier av en TMX med FSD og HW2.0 så heier jeg på Tesla men holder ikke pusten... :laugh:

bmw2002

Vedder en kasse pils på at vi ikke får noen robotaxi fra Tesla i 2020 i Norge.

Kanskje de klarer å lage en begrenset tjeneste som kjører et par veier i California, men tviler sterkt på det også.

OhmPaPa

Det jeg håper og tror at denne innsatsen vil føre til er en bedre autopilot. Som skjønner skilt og trafikklys. Som ikke så lett får panikk. Som cruiser gjennom rundkjøringer. Som klarer å kjøre på vei uten tydelige linjer - som f.eks. på snøføre.

creal

I første omgang er det et stort fortrinn at Tesla kan ha nøkkelfri bildeling, f.eks. på nabobil. Bare dette gjør det mye lettere å få en inntekt fra bilen.

Ser for meg at en del norske byer vil være interessert i å få Tesla-taxi som pilot-prosjekt. Kanskje som alternativ til mye dyrere og mye mindre fleksible offentlige busser. Kan se for meg at de godtar Teslaer som kjører forhåndsangitte ruter, f.eks. fra studentbyer til universitetscampus, fra kjøpesenter til sentrum, fra park & drive inn til sentrum, osv. Store muligheter for å forbedre kollektiv/transporttilbud.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA