Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Robotaxi

Startet av OhmPaPa, tirsdag 23. april 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#30
Sitat fra: Marzo på lørdag 12. oktober 2024, klokken 14:57Åpenbart vanskelig å skalere opp en produksjon på et produkt før fabrikken er bygd...

Jeg trekker parralleller til flyvende biler på 60-tallet når det kommer til Robotaxi.
Mange husker sikkert https://www.arngren.net/moller.html som i sin tid solgte konseptet med en forventet levering i 2006 :p
Ja Arngren assa, det var tider - det var kule greier det der ;D

Klykken

Arngren Sky Commuter AS er fortsatt et oppegående AS, så det var ikke bare tider - men ER fortsatt tider. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Klykken på onsdag 16. oktober 2024, klokken 10:19Arngren Sky Commuter AS er fortsatt et oppegående AS, så det var ikke bare tider - men ER fortsatt tider. :)
Jeg vet.. men hypen om å være i lufta er vel borte nå som dronene har kommet. Vi er jo 10 15 år frem i tid nå

Marzo


Electric cars in Norway


JRF

Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Handyman

#36
Er det ikke denne udfordringen 4680 skal "løse"?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.
Nei det tror jeg går bra. De holder i lang tid.

OlaM

Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
'21 3LR

JRF

Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).

Electric cars in Norway

Sitat fra: JRF på fredag 18. oktober 2024, klokken 00:18
Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).
Ja du har gode poenger,,,,jeg er usikker,

turfsurf

Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.
Som en tommelfingerregel tiganges antall sykluser på batteriet når man reduserer maks/min SOC med 10%. Dvs oversizer man batteriet og legger inn buffer topp og bunn så holder batteriet "evig" mtp sykluser. Da er det evt konstruksjonsfeil eller produksjonsfeil som tar knekken på det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på fredag 18. oktober 2024, klokken 05:24
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.
Som en tommelfingerregel tiganges antall sykluser på batteriet når man reduserer maks/min SOC med 10%. Dvs oversizer man batteriet og legger inn buffer topp og bunn så holder batteriet "evig" mtp sykluser. Da er det evt konstruksjonsfeil eller produksjonsfeil som tar knekken på det.
Ja det er nok annen generell bilslitasje som man vil se før batteri problemer.

Speeder

Sitat fra: JRF på fredag 18. oktober 2024, klokken 00:18
Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).
La oss fortsette med dine tall og gjette på litt batteristørrelse og pris:
40kwh, 100wh per km forbruk og 400 000 NOK pris.
Den får da kjørt 40000wh/100wh=400km per syklus.
400km*3000sykluser = 1200k km kjørelengde.
400k/1200k = 0,33 NOK per km om man regner null verdi på bil etter dette.

Batteriet er ikke problemet.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Ellemelle

#44
Sitat fra: JRF på fredag 18. oktober 2024, klokken 00:18
Sitat fra: OlaM på torsdag 17. oktober 2024, klokken 20:26
Sitat fra: JRF på torsdag 17. oktober 2024, klokken 13:58Hvordan skal dette fungere uten noe store fremskritt i batteri teknologi? Hvis bilen skal gå som taxi 24/7 vil den jo fort få enormt mange cykler på batteriet og det vil fort bli degradert til det ubrukelige.

Samme som vanlig drosje det vel? Hvis den sliter ut batteriet på bare betalte turer så har den jo sannsynligvis tjent mye penger.
Og dette er tatt med i den ekstremt lave estimerte prisen per tur?
La oss si at den bruker et LFP batteri som har en brukbar levetid på 3000 fulle sykluser før det er dødt. Og taxien bruker 3 fulle sykluser av batteriet per dag mens den er i drift. Batteriet vil da være dødt etter under 3 år i drift som taxi. Og i og med at batteribytte på en elbil i dag er så dyrt at bilene som regel vrakes hvis batteripakka har sviktet siden det koster mer å bytte til ny enn bilen er verdt så må man altså regne hele bilens pris i løpet av under 3 års driftstid inn i kostnadene per tur. Og i typisk Musk fashion så kan man nok se langt etter den 30 000 dollar prisen. Den blir nok doblet eller triplet hvis bilen noen sinne blir produsert (bare se på prisen på cybertruck vs hva de reklamerte med at den skulle koste).
3 fulle sykluser per dag? Rekkevidden er sikker minst 500 km, det blir 1500 km pr dag som er 1,5 millioner km på 1000 dager. Det er ikke så verst eller?

Og hvorfor skal en mindre og enklere bil med to seter, uten ratt og pedaler, bli mye dyrere enn dagens Model 3 og Y?

Den billigste Model 3 i Norge (omregnet til dollar) koster 32 600 USD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA