Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighet på SuC redusert fra 115 til 90 kw

Startet av Bjørn, mandag 22. april 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

sjokomelk

#45
Nå kan det være jeg farer med løgn, men jeg mener 18650-cellene var like helt fra starten av Model S med 40/60/85 og frem til 75/90 kom. Da puttet de silicon i anoden, og det er dette som gjør at de ikke tåler så mye hurtiglading. Jeg mener det er noe med at denne "sveller opp" etter mye kraftig lading, og at det er dette man må holde i sjakk med redusert ladeeffekt. Når 75/100 kom senere, så ble det mindre silicon i anoden (eller andre endringer) på cellene så de skulle tåle mere juling igjen uten fare for å ese opp som en ballong.

Edit: jkirkebo rettet meg på forskjell i cellene som var i Roadster og Model S
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på fredag 10. mai 2019, klokken 23:43
Nå kan det være jeg farer med løgn, men jeg mener 18650-cellene var like helt fra originale Roadster frem til 75/90 kom. Da puttet de silicon i anoden, og det er dette som gjør at de ikke tåler så mye hurtiglading. Jeg mener det er noe med at denne "sveller opp" etter mye kraftig lading, og at det er dette man må holde i sjakk med redusert ladeeffekt. Når 75/100 kom senere, så ble det mindre silicon i anoden (eller andre endringer) på cellene så de skulle tåle mere juling igjen uten fare for å ese opp som en ballong.

85kWh-pakkene fra 2012 og utover hadde en helt annen kjemi enn det Roadster-pakken brukte. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sjokomelk

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. mai 2019, klokken 23:47
85kWh-pakkene fra 2012 og utover hadde en helt annen kjemi enn det Roadster-pakken brukte. Kan ikke sammenlignes i det hele tatt.
I stand corrected. :)
Endret på innlegget mitt til å kun omhandle Model S.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

100 kom vel på vårparten 2017? Det var vel i samme runden det kom noen 75 med 85-batteri. Og at det kom nytt delenummer på DU.

Men i så fall, hvis det er tilfelle at kun gamle 75 får reduksjon, så er også infoen fra Bjørn feil. Han sier indirekte at alle 75 får det. I så fall vil jeg bli veldig overrasket om det ikke også gjelder 100.

sjokomelk

Mistenker Bjørn ikke har kontroll på at 75 finnes i to utgaver. (I tillegg til 75 som er SW-limit 85).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Kim-

Spørsmålet her blir jo om noen har en nyere 75 som har superladet mer enn 13000kwh?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Muffinman

Gamle kjemien har vel grafittanode. Den nye fikk silisiumanriket anode for å øke energitettheten. Det  kan synes å være en tradeoff mtp holdbarhet, slik at bilene har batterier som holder "godt nok".

Selv er jeg litt skeptisk; om det degraderes raskere må man i prinsippet overdimensjonere pakkene for å ta høyde for raskere degradering og mye av gevinsten spises opp. Alternativt kan man la være å gjøre det, men da vil biler med en del år/kilometer på baken ha mindre restkapasitet.

jkirkebo

Sitat fra: Kim- på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:32
Spørsmålet her blir jo om noen har en nyere 75 som har superladet mer enn 13000kwh?

Jeg antar man kan finne ut dette med TeslaSpy, ScanMyTesla eller lignende? Jeg har ihvertfall bestilt en kabel for det, så jeg får sjekket på min bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kim-

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. mai 2019, klokken 09:53
Sitat fra: Kim- på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:32
Spørsmålet her blir jo om noen har en nyere 75 som har superladet mer enn 13000kwh?

Jeg antar man kan finne ut dette med TeslaSpy, ScanMyTesla eller lignende? Jeg har ihvertfall bestilt en kabel for det, så jeg får sjekket på min bil.
ScanMyTesla med android, overgang og obd2 bluetooth connector så kan du finne det
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

mthoring

Sitat fra: sjokomelk på fredag 10. mai 2019, klokken 23:35
Kjemibyttet kom samtidig som 90-pakka forsvant og 100 kom inn. Den første 75-pakka var en krympet versjon av 90. Den har også høyere ladehastighet (over 100kW i starten) enn "dagens" 75-pakke som makser på 96kW. (Alle tall før 2019.12 kom med høyere effekt.)

Den nye 75-pakka har nøyaktig 75% så mange celler som 100-pakka. Og det er de samme cellene i begge to.

Jeg vet dessverre ikke hvilke versjoner av batteriene som er hvilke. Men hvis noen husker datoene 75/90 fantes og når 75/100 kom, så kan man bruke disse som utgangspunkt i hvilken type 75-pakke man har.

Interessant. Min bil er produsert aug 17, med nytt baksete og AP2,5. Batteripakken har ikke 5B-merking, som mange andre produsert før og etter (mon tro hva det egentlig betyr, er det fjernede celler pga partial overlap crash test?). Jeg har aldri sett mer enn 96kw på SuC, har ikke fått testet etter at jeg fikk 2019.12.

Har du noen kildehenvisninger til hvor man kan lese mer om forskjellige iterasjoner av 75-pakkene?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

sjokomelk

All info jeg kommer med er fra bl.a. "wk057" på Tesla Motors Club-forumet. Det er side opp og side ned med diskusjoner flere år tilbake i tid på degradering av pakkene, og at 90 og tidlig 75 er de som tåler minst.

Over 100 sider å lese i denne tråden f.eks.: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/if-you-fast-charge-tesla-will-permanently-throttle-charging.90230/
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Ikke mye lystelig lesning om de tidlige 90-pakkene ihvertfall. Flere som så oppgraderingen fra 85 til 90 "forsvinne" på temmelig kort tid.

Mao

Min 100D har på uforklarlig vis nylig fått nedsatt ladehastighet på SuC.
Tidligere gikk alltid ladingen rett opp i 118 kW og holdt seg stabilt der til ca. 50 % SOC før hastigheten sakte gikk nedover.
Men nå har jeg på flere superladere erfart det samme: ladingen starter på 92-94 kW og stiger sakte opp mot maks på 99 kW før den avtar sakte igjen. For ordens skyld: ankommer SuC med varmt batteri (kjørt f.eks. 30 mil, range mode av, 10-12 grader ute), deler ikke lader med noen, SOC ved ladestart 10-20 %.
Bilen har kjørt 24 000 km og er superladet lite (antar ca. 800-1000 kW totalt på SuC)

Så i stedet for økt ladehastighet i ny SW så har jeg fått det motsatte....
Er dette en kjent bug i software (2019.12.1.1) eller er det en feil med bilen?
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Kim-

Sitat fra: Mao på mandag 13. mai 2019, klokken 09:49
Min 100D har på uforklarlig vis nylig fått nedsatt ladehastighet på SuC.
Tidligere gikk alltid ladingen rett opp i 118 kW og holdt seg stabilt der til ca. 50 % SOC før hastigheten sakte gikk nedover.
Men nå har jeg på flere superladere erfart det samme: ladingen starter på 92-94 kW og stiger sakte opp mot maks på 99 kW før den avtar sakte igjen. For ordens skyld: ankommer SuC med varmt batteri (kjørt f.eks. 30 mil, range mode av, 10-12 grader ute), deler ikke lader med noen, SOC ved ladestart 10-20 %.
Bilen har kjørt 24 000 km og er superladet lite (antar ca. 800-1000 kW totalt på SuC)

Så i stedet for økt ladehastighet i ny SW så har jeg fått det motsatte....
Er dette en kjent bug i software (2019.12.1.1) eller er det en feil med bilen?

Kan ringe Tesla når du står og lader og forhøre deg da. Ser det unormalt ut oppretter de sak
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA