Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighet på SuC redusert fra 115 til 90 kw

Startet av Bjørn, mandag 22. april 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 25. april 2019, klokken 11:34
Er det virkelig antall DC ladinger som teller? Vil det si at hvis man er grei og flytter seg for å gi plass til en TM3 så blir man belastet en ekstra lading?
Tror ikke det er noen utenfor Tesla som vet dette sikkert, men jeg tipper det teller sykluser på samme måte som i andre varer med Lithiumbatterier.
Det betyr at 10 ladinger fra 70% til 80% her en syklus, altså 100%.
2 ladinger hvor man legger på 50% blir også en syklus.
Slitasje på lithiumbatterier måles vanligvis som antall 100% sykluser.
Mener Tesla oppfordrer til å lade når du kan, og ikke når du må, og at de også har uttalt at antall ladestarter ikke betyr noe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Er enig med deg, men det har vært flere som hevder de har opplevd begrensning etter 300 ladesesjoner på DC. Hvis det er riktig så er det en voldsom forenkling som burde være unødvendig. For meg er det i så fall grunn nok til å ikke flytte mellom ladere på SuC om man står på en Model 3-lader og det blir ledig på X/S, eller lade lenger enn jeg må for å unngå å lade én gang til. Bakgrunnen for dette skulle vært allment kjent. Personlig kommer jeg til å kreve svar fra Tesla dersom det skjer på min bil, men bilen blir sikkert 10-15 år før det skjer, så da har jeg den neppe.

Muffinman

Ser forresten ut som det er en bug på en del av laderene som er oppgradert med CCS. Noen av dem makser på 95kW både på S, X og 3. Det kan kanskje lure en stakkar til å tro at bilen har fått begresning før den egentlig har fått det.

Stig-Arne

Sitat fra: gr på fredag 26. april 2019, klokken 13:52
Er enig med deg, men det har vært flere som hevder de har opplevd begrensning etter 300 ladesesjoner på DC. Hvis det er riktig så er det en voldsom forenkling som burde være unødvendig. For meg er det i så fall grunn nok til å ikke flytte mellom ladere på SuC om man står på en Model 3-lader og det blir ledig på X/S, eller lade lenger enn jeg må for å unngå å lade én gang til. Bakgrunnen for dette skulle vært allment kjent. Personlig kommer jeg til å kreve svar fra Tesla dersom det skjer på min bil, men bilen blir sikkert 10-15 år før det skjer, så da har jeg den neppe.
Er vel heller antall kWh levert på SuC kontra antall ganger den plugges inn som avgjør begrensningen.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


geear

Hvilken bakgrunn har du for å si det? Er det noe du vet eller antar?

Stig-Arne

Sitat fra: gr på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:38
Hvilken bakgrunn har du for å si det? Er det noe du vet eller antar?

Vel, ut ifra denne artikkelen , så får jeg det til at det er en blanding av antall ganger og antall kWh levert og ikke nødvendigvis kun antall ganger man plugger i som bestemmer begrensningen.

https://electrek.co/2017/05/07/tesla-limits-supercharging-speed-number-charges/

geear

Påstanden din var at det var mengde strøm og ikke antall som gjaldt. Slik jeg leser artikkelen så er det iallfall ikke nok til å konkludere ene eller andre veien, og jeg syns den heller mot antall.

Tekniker: According to Tesla engineers, once vehicle has been DC fast charged over a specified amount, the battery management system restricts DC charging to prevent degradation of the battery pack.

Amount som i antall sesjoner eller mengde strøm?


Eier: He said that he accumulated 6,685.603 kWh of DC fast charges during 245 total charge ups on CHAdeMO only – and he estimates that he used Superchargers on "50 to 60 occasions" on top of that.

Fryktelig nær 300...


Tesla selv: The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions.

Antall...

Stig-Arne

Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 09:18
Påstanden din var at det var mengde strøm og ikke antall som gjaldt. Slik jeg leser artikkelen så er det iallfall ikke nok til å konkludere ene eller andre veien, og jeg syns den heller mot antall.

Tekniker: According to Tesla engineers, once vehicle has been DC fast charged over a specified amount, the battery management system restricts DC charging to prevent degradation of the battery pack.

Amount som i antall sesjoner eller mengde strøm?


Eier: He said that he accumulated 6,685.603 kWh of DC fast charges during 245 total charge ups on CHAdeMO only – and he estimates that he used Superchargers on "50 to 60 occasions" on top of that.

Fryktelig nær 300...


Tesla selv: The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions.

Antall...
Min påstand er jo like aktuell som andre sin påstand, da det er helt tydelig at ingen har 100 % bekreftet hva som virkelig gjelder.
Ikke ser jeg helt poenget med å kun bruke kun antall tilkoblinger som grense. Og DC lading på Chademo bør jo være betydelig mer skånsomt mot batteriet enn hva SuC lading, siden hastigheten er kun halvparten? Men om man plugger i å lader f. Eks kun 10 kWh på Chademo så teller det like mye som 60 kWh på SuC?

Om man f.eks driver utstrakt testing av DC ladere rundt om, så er det jo ingen problem å gå over 300 ganger iløpet av ett pr. mnd, men kun ladet f eks 100 kWh på all testingen. Eneste man sliter ut da er jo ladeporten

Så jeg mener bestemt at det må minimum være en kombinasjon, om ikke mest mot antall kWh levert til batteriet som teller.


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

OhmPaPa

Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 09:18
Amount som i antall sesjoner eller mengde strøm?

En tredje mulighet er at amount henviser til antall ladesykluser. Dvs en syklus er 0-100% på batteriet. Så hvis man lader 25% hver gang er 4 ladinger en syklus.

Tar jo ikke bokmerke av alt jeg leser online - men slik ble slitasjen av batteriet beskrevet når det var snakk om levetid. Dvs flere delvis oppladninger ble lagt sammen til en 100% og det var antall 100% som telte.

Stig-Arne

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 01. mai 2019, klokken 09:54
Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 09:18
Amount som i antall sesjoner eller mengde strøm?

En tredje mulighet er at amount henviser til antall ladesykluser. Dvs en syklus er 0-100% på batteriet. Så hvis man lader 25% hver gang er 4 ladinger en syklus.

Tar jo ikke bokmerke av alt jeg leser online - men slik ble slitasjen av batteriet beskrevet når det var snakk om levetid. Dvs flere delvis oppladninger ble lagt sammen til en 100% og det var antall 100% som telte.
Det kan godt tenkes at det er slik det regnes. Batteriet er jo som regel oppgitt til antall ladesykluser som det er beregnet for. Og burde jo ikke være anerledes med DC lading

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


geear

Vi er helt enige om at antall ikke er fornuftig måte å gjøre det på, men du svarte som om du visste at det ikke var slik, når det finnes flere som mener de har håndfast info som tilsier at det faktisk er 300 ladinger.

Stig-Arne

Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 11:35
Vi er helt enige om at antall ikke er fornuftig måte å gjøre det på, men du svarte som om du visste at det ikke var slik, når det finnes flere som mener de har håndfast info som tilsier at det faktisk er 300 ladinger.
Det var din tolking av svaret. Jeg hentet info fra artikkelen som jeg tolket dithen at antall tilkoblinger ikke har noe å si.
Mulig jeg formulerte meg dumt. Og det beklager jeg


Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


geear

Er ikke meningen å være kranglefant, men det er så ufattelig mye info på nettet som det er umulig å vite om er riktig eller ei, og om man skriver som om man har svaret eller om man tror noe, så er det veldig forskjellige ting. Syns emnet er interessant, mest fordi noen hevder nettopp dette med 300 ladinger. I så fall så har ikke jeg lyst til å flytte på meg på SuC eller lade flere ganger enn nødvendig. Per i dag så kobler jeg meg til på chademo ved butikken vi handler på når vi er på hytta, så det blir mange korte ladinger. Lader også gjerne litt "short" på langtur på vei hjem, og tar en femminutter på SuC tre mil hjemmefra hvis jeg trenger mer.

OhmPaPa

Sitat fra: gr på onsdag 01. mai 2019, klokken 13:22
Per i dag så kobler jeg meg til på chademo ved butikken vi handler på når vi er på hytta, så det blir mange korte ladinger. Lader også gjerne litt "short" på langtur på vei hjem, og tar en femminutter på SuC tre mil hjemmefra hvis jeg trenger mer.

Det gjør jeg også. Og om hastigheten på SuC reduseres av dette så bryr jeg meg egentlig ikke. Ser det heller slik som at bilen lader uvanlig kjapt mens den er ny og senere stabiliserer det seg.

Skal jeg gjøre diverse krumspring for å lade skjeldnere men lengre hver gang så kaster jeg bort tid på det også. Da heller noen minutter ekstra på en superlader. Vanligvis er bilen ferdigladet før jeg er ferdig med min (mat)pause likevel.

Handyman

Syns det er rart dersom (sakte)lading med CHAdeMO skal trigge telleren som reduserer SuC hastigheten.
CHAdeMO ligger jo ca på halvparten av den reduserte hastigheten. Tenker at det bare burde være lading på over 90kW som trigget telleren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA