Hastighet på SuC redusert fra 115 til 90 kw

Startet av Bjørn, mandag 22. april 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Kim-

Ser hvertfall på canbusen at den kun skiller mellom antall kwh på dc og ac
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på onsdag 01. mai 2019, klokken 23:37
Ser hvertfall på canbusen at den kun skiller mellom antall kwh på dc og ac
Interessant!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Muffinman

Det du ser er hva den som har laget appen eller softwaren du bruker til å lese har klart å dekode av informasjon fra bussen. Det betyr ikke at det ikke finnes mer info der. I tillegg kan neppe alt leses fra canbus uansett.

Kim-

Da er det hvertfall bekreftet fra Tesla at 75 versjonene starter med derating på 2526kwh og når høyeste derating på 13125kwh ved bruk av DC lading.
Dette gjelder mest sannsynligvis 90 pakkene og.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OhmPaPa

#34
Sitat fra: Kim- på fredag 10. mai 2019, klokken 17:56
Dette gjelder mest sannsynligvis 90 pakkene og.


75kWh:

2526 / 75 = 33.68 eller ca 33 ganger "full tank" på SuC eller mere realistisk ca 66 ganger halv tank.

13125 / 75 = 175 fulle ladinger eller  ca 350 ganger hvor du lader opp 50% av kapasiteten.


90kWh:   (edit: dette batteriet har sannsynligvis litt høyere grenseverdier i kWt?)

Antar dette batteriet har litt høyere grenser i kWh og derfor også får redusert lading etter  33-66 ladesesjoner og får maks reduksjon etter 175-350 sesjoner? Noen som vet?

Øyvind.h

Har i hvert fall sett 90-pakker få redusert maks ladehastighet til 95kW ved massiv bruk av supercharger. Så det gjelder utvilsomt 90 også. Blant annet Bjørns.

Synes egentlig det er bra at det er kWh og ikke antall ganger. 2500kWh er mange år med hurtiglading ved normal bruk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Somni

Har SuC 3785 kWh så langt på en 75D, men etter sist oppgradering har jeg fått langt bedre ladehastighet. I dag peaket jeg på 112kW.
E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Kim-

Denne 75 versjonen som har fått denne derstingen lader nå på maks 85kW, kontra ca 100kW når ny.

Ny software gjør at man nå kan lade 75 versjoner på 110kW, kanskje max hastighet blir da 95kW etter >13125 kwh ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. mai 2019, klokken 18:23
Har i hvert fall sett 90-pakker få redusert maks ladehastighet til 95kW ved massiv bruk av supercharger. Så det gjelder utvilsomt 90 også. Blant annet Bjørns.

Synes egentlig det er bra at det er kWh og ikke antall ganger. 2500kWh er mange år med hurtiglading ved normal bruk.

Tja, er det det? Jeg startet å bruke TeslaFI 31/10 i fjor og den har logget 1004kWh på SC og CHAdeMO siden da. Om det er representativt for bruken min så har bilen min ladet ca. 4000-4500kWh på DC siden den var ny for drøye to år siden. Men det var nok mer bruk i fjor pga. mye hengerkjøring så jeg tipper den har passert 5000kWh allerede.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Stig-Arne

Bjørn fortalte jo at 100 pakkene ikke påvirkes av dette, stemmer det, og hvorfor er det forskjell egentlig?
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

geear

Jeg gjetter på at han snakker om ting han ikke vet. Jeg tror 100-pakken har akkurat samme reduksjonen, men prosentvis større batteri, og siden 118-120kW ikke har vært reell maksfart, og begrenset av SuC (sammenlignet med 75-pakkene), så har det tatt lenger tid å nå grensen og ikke vært merkbart på samme måten.

Men gledelig at det ikke er 300 ladinger. Mye bedre logikk i strømmengde. Det kjipe er at det ikke er åpenhet rundt det. Tesla skulle informert om dette ved kjøp av bil og i manualen.

sjokomelk

Det er annen kjemi i cellene i 90- og første generasjon 75-pakker enn i de andre pakkene. Det er denne som ikke tåler hurtiglading like godt som de andre batteriene.
De nye 100 og 75 (som har 75% av cellene til en 100-pakke) har en annen kjemi igjen, da Tesla innså hvor lite 90-pakka tålte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: sjokomelk på fredag 10. mai 2019, klokken 22:44
Det er annen kjemi i cellene i 90- og første generasjon 75-pakker enn i de andre pakkene. Det er denne som ikke tåler hurtiglading like godt som de andre batteriene.
De nye 100 og 75 (som har 75% av cellene til en 100-pakke) har en annen kjemi igjen, da Tesla innså hvor lite 90-pakka tålte.

Hvordan ser man forskjell på 1.gen og 2.gen av 75kWh-pakkene og når var byttet mellom disse?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

automat

Sitat fra: sjokomelk på fredag 10. mai 2019, klokken 22:44
Det er annen kjemi i cellene i 90- og første generasjon 75-pakker enn i de andre pakkene. Det er denne som ikke tåler hurtiglading like godt som de andre batteriene.
De nye 100 og 75 (som har 75% av cellene til en 100-pakke) har en annen kjemi igjen, da Tesla innså hvor lite 90-pakka tålte.
Når skjedde kjemibyttet i 75kwh-batteriene?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Kjemibyttet kom samtidig som 90-pakka forsvant og 100 kom inn. Den første 75-pakka var en krympet versjon av 90. Den har også høyere ladehastighet (over 100kW i starten) enn "dagens" 75-pakke som makser på 96kW. (Alle tall før 2019.12 kom med høyere effekt.)

Den nye 75-pakka har nøyaktig 75% så mange celler som 100-pakka. Og det er de samme cellene i begge to.

Jeg vet dessverre ikke hvilke versjoner av batteriene som er hvilke. Men hvis noen husker datoene 75/90 fantes og når 75/100 kom, så kan man bruke disse som utgangspunkt i hvilken type 75-pakke man har.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA