Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla stjålet

Startet av Amatøren, lørdag 20. april 2019, klokken 15:33

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: DT.noStjal Tesla – koblet ut sporingssystem

Politiet ber om publikums hjelp i jakten på en stjålet Tesla X.

LIER: Normalt skal en Tesla kunne spores live via Teslas app, men eieren fikk bare opp en feilmelding da han gikk inn på appen fredag morgen for å spore bilen sin, ifølge politiet.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TeslaModelX

Hadde vel ikke aktivert PIN to drive?

Amatøren

Vil det si at Tesla har så dårlig sikkerhet at man kan stikke av med bilen uten nøkkel (fob) hvis man ikke legger inn pin kode?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OhmPaPa

Hvis tyven lader på Teslas ladere kan vel Tesla fortelle hvor den grovt sett er?

z4rd

#4
Sitat fra: Amatøren på lørdag 20. april 2019, klokken 15:52
Vil det si at Tesla har så dårlig sikkerhet at man kan stikke av med bilen uten nøkkel (fob) hvis man ikke legger inn pin kode?

Du mener på samme måte som man kan stikke av med alle andre moderne biler med key-less? Man kan klone/forsterke signalene fra original key-fob. Dette er dog en litt mer avansert teknikk å utnytte og er noe ikke alle har tilgang på.

Meg bekjent er Tesla de eneste som faktisk tilbyr PIN, som en ekstra sikkerhet mot slike teknikker.

I dette tilfellet kan det også hende at de fysisk har key-fob'en. Artikkelen sier iaff ingenting om det.

Uansett er jo det interessante at sporingen er satt ut av spill. Mest sannsynlig er SIM koblet ut slik at bilen ikke har tilgang på LTE.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Robert Sund

Den kan også være plassert i trailer/kontainer/osv. . Mange metallkasser slipper ikke radiosignaler ut (eller inn).

z4rd

#6
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 20. april 2019, klokken 15:54
Hvis tyven lader på Teslas ladere kan vel Tesla fortelle hvor den grovt sett er?

Det er riktig. Laderen vil kjenne igjen bilen og Tesla vil vite at den aktuelle bilen har vært tilkoblet gitt lader.

Men for å få utnyttet denne bilen skikkelig i fremtiden, må den på et eller annet tidspunkt på nett. Kjedelig å ha en helt offline Tesla...

Alternativet er vel å demontere og selge delene?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amatøren

Selvfølgelig stjålet nøkkel eller nøkkel link/forsterker er muligheten. Håper ikke at nøklene til Tesla kan klones. De har vel rullerende koder...

Det var en stund Audi S4/S6 (begge A6 karosseri) var veldig ettertraktet til sjokk brekk.

Vi får se om den dukker opp til det eller blir 'bare' funnet igjen.

Håper bare den ikke kjøres i stykker.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OlaM

Sikkert inni en lastebil på vei til hugging utenlands.
'21 3LR

mthoring

Det var en nyhet en stund tilbake om at FOBen til S hadde så svak kryptering at den var klonbar. Tror dette er rettet opp på nyere FOBer til S. På X har det aldri vært et problem.

Tipper relay angrep, eller god gammeldags stjeling av nøkkel. Bilen blir nok plukket fra hverandre og solgt i deler et annet sted i Europa.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

turfsurf

Sitat fra: mthoring på lørdag 20. april 2019, klokken 20:45
Det var en nyhet en stund tilbake om at FOBen til S hadde så svak kryptering at den var klonbar. Tror dette er rettet opp på nyere FOBer til S. På X har det aldri vært et problem.

X har hatt Bluetooth basert fob hele tiden. S byttet til det en eller annen gang. De før det er klonbare. Derav pin to drive og passive entry. Første hindrer kloning, andre hindrer relay.

Tofaktor m.a.o. som resten av IT industrien har standardisert på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mthoring

Har ikke fått med meg at det var blåtann FOB på X. Det som ble skrevet var at S brukte 56bit krypering på FOB og X 128bit, mener jeg.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

RuneW

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 20. april 2019, klokken 16:47
Den kan også være plassert i trailer/kontainer/osv. . Mange metallkasser slipper ikke radiosignaler ut (eller inn).

En enkel GPS-jammer gjør vel også susen?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på søndag 21. april 2019, klokken 07:01
En enkel GPS-jammer gjør vel også susen?
Kommer an på. De fleste mobiler og datamaskiner gjør i dag lokasjon basert på kombinert mobildata/GPS/WiFi. GPS er mest nøyaktig, de andre er raskere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

CaZpaH

Sitat fra: z4rd

Uansett er jo det interessante at sporingen er satt ut av spill. Mest sannsynlig er SIM koblet ut slik at bilen ikke har tilgang på LTE.

Her er det nok noen med kunnskap ja. Man får jo ikke deaktivert dette i skjermen. Hvis man forsøker å fjerne mobiltilgang må man jo inn med passord til tesla-kontoen.
Nåværende: 2021 Tesla Y LR AWD
Nåværende: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA