Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning mellom Audi og Tesla med hensyn til bruktpriser

Startet av z4rd, mandag 08. april 2019, klokken 18:00

« forrige - neste »

Counterpointer

@Imagine jeg kan gjerne ta en langtur med en E-tron med 21' (er det ikke det du synes er finest?) og så kjøre samme turen med min Preformance med 18'. Er villig til å satse farsarven på at resultatet ikke blir som du antyder fra svensk grisekjøring i snø med 20' eller tyske tester......

Det blir veldig latterlig når du avviser DIFFERANSENE mellom Model 3 og E-tron på EPA og WLTP. Dette er offisielle testmetoder som har litt mer kvalitet en din og kompisene sin egentest (som hadde mye for seg uten å være vitenskap)

Ser også frem til dagen jeg skal selge min Model 3 da kan vi sammenligne med din E-tron både i kroner og prosent. Det er jo morsom detalj at din står på verksted, mens min ikke har vært der.

Forøvrig ønsker jeg deg ikke utestengt. Jeg ønsker at du skal stoppe «kampanjen» du holder på med.
Jeg er fremdeles litt sur på moderator som kastet ut Nasatech for noe som var en bagatell og ikke plaget noen.

z4rd

Sagt det før og jeg gjentar det gjerne igjen. Det er litt vel mye håndplukking av fakta og klassisk confirmation bias blant enkelte eiere av elbil her.

Sitat
cherry-picking
/ˈtʃɛrɪpɪkɪŋ/
noun
noun: cherry-picking; plural noun: cherry-pickings; noun: cherrypicking; plural noun: cherrypickings
the action or practice of choosing and taking only the most beneficial or profitable items, opportunities, etc., from what is available.
"it is an exaggeration based on the cherry-picking of facts"

Skal prøve å være så diplomatisk som jeg kan. Vi må alle bli flinkere til å være kritiske til egne tanker og meninger og slutte med håndplukking av informasjon som passer best med egne valg.

Også må jeg si at det er mye e-tron-snakk i Model 3-forumet ;)
Høres kjent ut?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13

I vår test ble forskjellen mellom Model 3 og E-teon 5,1 mil..
Dette gjør du stadig. Unnlater å nevne at dette var en performance med 20" vinterhjul når det passer deg best. Samme når du sammenlignet med Model S P100, som bruker under halve tiden fra 0-100. Altså du sammenligner med verstingene fra Tesla mot en trøtt etron. Hadde du i det minste vært litt ærlig og ikke prøvd å fremstille ting annerledes enn de er så hadde det jo vært interessant. Etron har mye bra for seg den, sannsynligvis en av de bilene som har minst variasjon i rekkevidde mellom sommer og vinter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Hva med å diskutere hva tråden er ment for og ikke alle andre ting her.
Det er fortsatt fritt frem med opprettelser av nye emner på hele Elbilforum.no
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Imagine

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. april 2019, klokken 15:14
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13

I vår test ble forskjellen mellom Model 3 og E-teon 5,1 mil..
Dette gjør du stadig. Unnlater å nevne at dette var en performance med 20" vinterhjul når det passer deg best. Samme når du sammenlignet med Model S P100, som bruker under halve tiden fra 0-100. Altså du sammenligner med verstingene fra Tesla mot en trøtt etron. Hadde du i det minste vært litt ærlig og ikke prøvd å fremstille ting annerledes enn de er så hadde det jo vært interessant. Etron har mye bra for seg den, sannsynligvis en av de bilene som har minst variasjon i rekkevidde mellom sommer og vinter.


Hehe - skal man nevne alle detaljer i hele testen hver gang man nevner den?
Alt står nevnt i testen som det er linket til her. Ærligere enn det blir det ikke.
Er bare å face fakta. Prioritere det man liker best.

Knut Aulie - det er nok garantert større prisfall på e-tron enn en Model 3. Alle biler har prisfall og dagens elbiler vil nok alle miste ganske mye verdi. Alt går på hvor mye du kjøpte bilen for.
Men på kort sikt har e-tron betydelig lenger leveringstid i forhold til etterspørsel, så akkurat nå holder den seg grei. Mens Model 3 kan bestilles til 380.000 og fåes på uker. Eller en Long range og få den ganske raskt.

Magnus Hansen

Minner om den gangen jeg testet min egolf 180km mot en etron. Vi testet fra Drammen til Gardemoen. Min egolf var fremdeles 98% full ved ankomst mens etronen var tom for strøm i Lier. Ærligere test blir det ikke. 

emurof

Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Det hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#23
Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Det hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.

Vi kan gjerne være enige om å være uenige. Synes ikke Tesla har så mye ny teknologi utover denne i-paden og at de har satset såpass mye på online oppdateringer. Og superchargernettverket er godt bygget ut.
Jeg synes det at e-tron er en skikkelig bil på en konservativ måte, slik det alltid har vært, som tilfeldigvis har elmotor er helt perfekt. Slippe disse elbilfinessene som mam må sette seg inn i og følge med på hele tiden. Og man slipper at uinteresserte folk vet at du kjører elbil. Og man kan la bilen stå uten å være tilkoblet og uten å miste strøm. Man kan kjøre rundt uten hørselvern for ørene og man kan nyte en stille komfortsbel tur man ikke kan få tilbudt av andre elbiler. Gode lys, panoramasoltak, 4WD, god plass og masse utstyr. Hengerfeste til og med. Akkurat det tyske premiumkjøpere ønsker seg.
Men er det ikke nok prat om e-tron her inne nå, kanskje?

Synes egentlig også at Model 3 ser ganske vanlig ut. På en positiv måte. Er ikke mye som skiller den fra f eks en helt vanlig Mazda 6 sedan om man ser på begge bilene ved siden av hverandre. Styrken til Model S er den samme, at den nettopp ser ut som og kjører som en vanlig bil. Bare at den har elmotor. Vil man ha noe mer ekstremt futuristisk med gjennruksmaterialer og lav vekt kombinert med karbonfiner bør man kanskje velge BMW i3. Model X er mye mer vågal med flyve-dørene sine.

Å sammenligne bilbransjen med telefonbransjen er jo litt merkelig, da det er to helt forskjellige typer bruk og egenskaper. Dette ked Nokia vs Apple blir jo ganske feil. At man satser på en annen drivlinje er jo ikke spesielt revolusjonerende for bilen som sådann, det er faktisk bare et annet drivstoff. Og alle bilmerker kan tilby dette når som helst så lenge ladenettverket er bygget ut og batterileveransene er gode nok.

VW-konsernet er et av de fremste på elbilsatsning. Nissan også. Mangfold er bra så kan man velge seg selv hva man vil kjøre rundt i. Jeg synes det er flott at det har kommet et par elbiler også jeg kan like, hvis ikke hadde jeg fortsatt kjørt V8 til daglig.

Men hvordan du får dette til å bli til at Model 3 holder seg bedre i pris fordi den er mer fremtidsrettet enn de mer konservstive konkurrentene, f eks en e-golf? Jeg tenker at Model 3 blir fortere gsmmel for de som bryr seg om slike biler da teknologien går fort. Mens en e-golf vil fortsatt være en golf, men i forrige generasjon. Begge deler stuper i pris. Model 3 kommer til å falle akkurat like bratt som e-golf og i3. Bare at de er dyrere innkjøp og derfor blir
verditapet ytterligere stort i rene penger.

Verditap regnes slik:
Nypris under 1 mill:
3 første år 35-40% tap. 5 første år: 50-55% tap. 10 år 80-90% tap.

Nypris godt over 1,5 mill:
Første 3 år 50% tap. 5 år: 60% tap. 10 år 75% tap. 15 år 90% tap.

Spesielle biler holder seg gjerne på en spesiell måte som kommer utenom dette. F eks porsche 911 eller ferrari 355.
Model 3 er en helt vanlig elbil sedan og den kommer ikke til å få klassiker-status. Den blir en bruk og kast. Akkurat som en e-golf.

HalvorV

Sitat fra: Imagine link=topic=45509.msg795280#msg795280 date=
Og man slipper at uinteresserte folk vet at du kjører elbil.
Ja for det er jo plagsomt at folk som ikke bryr seg plutselig skulle bry seg om at du kjører elbil... og mest sannsynlig kan de heller ikke se det på skiltet heller, men det er nok mest fordi de ikke bryr seg tenker jeg.
Tesla Model Y Perfomance

Imagine

Sitat fra: HalvorV på lørdag 13. april 2019, klokken 20:22
Sitat fra: Imagine link=topic=45509.msg795280#msg795280 date=
Og man slipper at uinteresserte folk vet at du kjører elbil.
Ja for det er jo plagsomt at folk som ikke bryr seg plutselig skulle bry seg om at du kjører elbil... og mest sannsynlig kan de heller ikke se det på skiltet heller, men det er nok mest fordi de ikke bryr seg tenker jeg.

Ok  :D

z4rd

Et greit utgangspunkt den tabellen der, men det vil jo selvfølgelig være variasjoner mht konkret etterspørsel, tilstand på bil og utstyrsnivå. Jeg tror Model 3 vil på generelt grunnlag holde seg bedre på bruktmarkedet enn mange andre elbiler i sitt prissegment, grunnet høyere vil-ha-faktor og utstyr/ladenettverk, i alle fall på kort-sikt (1-3 år). Når det er sagt, så vil de aller fleste elbiler holde seg bedre i pris og være mer attraktive som bruktbiler, sammenlignet med bensin og diesel, nå som man får mer erfaring med dette markedet også.

Ellers skriver du, Imagine: "Synes egentlig også at Model 3 ser ganske vanlig ut. På en positiv måte. Er ikke mye som skiller den fra f eks en helt vanlig Mazda 6 sedan om man ser på begge bilene ved siden av hverandre."

Mener du virkelig det? Slenger ved en collage som jeg satte sammen, kun for deg :)
Jeg synes nå den Mazda-en minner mer om en annen modell, som har stor grill.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Det kommer nok an på øynene som ser.
Synes jeg ser mer Porsche enn Mazda i M3. Men det er nå meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

3 har ett flott design, men den ser ut som en lekebil når den står ved siden av nesten hva som helst pga den lave fronten og Donald nebbet, men jeg må si jeg liker det bare mer og mer:)

emurof

Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 19:15
Sitat fra: emurof på lørdag 13. april 2019, klokken 18:26
Sitat fra: Imagine på lørdag 13. april 2019, klokken 12:13Forskjellen mellom Model 3 og e-tron som bilkonsept er som natt og dag både prismessig, plassmessig, vektmessig, komfortmessig, konseptmessig, støydempingmessig, bruksområdemessig, kvalitetsmessig osv og derfor utover den nå sammenlignede rekkevidden er det etter min mening totalt uinteressant (og uvesentlig) å sammenligne bilmodellene.

Det hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.

Vi kan gjerne være enige om å være uenige. Synes ikke Tesla har så mye ny teknologi utover denne i-paden og at de har satset såpass mye på online oppdateringer. Og superchargernettverket er godt bygget ut.

For ikke å snakke om app, batteritenknologi, motorer, autopilot, selvkjøringsegenskaper, osv.

"Denne i-paden" er helt sentral og gir rom for kontinuerlige forbedringer langt ut over det man vil klare å få fra en elbil i fossil-innpakning. OTA er helt sentralt her, og der feiler Audi stort.

Jeg har forståelse for å at du ønsker å minimere teknologiforspranget i Model 3, men Model3 er altså objektivt sett langt foran på teknologi og tilrettelegging for fremtidens teknologier.

SitatJeg synes det at e-tron er en skikkelig bil på en konservativ måte, slik det alltid har vært, som tilfeldigvis har elmotor er helt perfekt. Slippe disse elbilfinessene som mam må sette seg inn i og følge med på hele tiden. Og man slipper at uinteresserte folk vet at du kjører elbil. Og man kan la bilen stå uten å være tilkoblet og uten å miste strøm. Man kan kjøre rundt uten hørselvern for ørene og man kan nyte en stille komfortsbel tur man ikke kan få tilbudt av andre elbiler. Gode lys, panoramasoltak, 4WD, god plass og masse utstyr. Hengerfeste til og med. Akkurat det tyske premiumkjøpere ønsker seg.

Men likevel kjøper man altså en elbil i fossil-innpakning som er utdatert allerede før den forlater fabrikk.

Hørselvern? Hva mener du med det?

SitatÅ sammenligne bilbransjen med telefonbransjen er jo litt merkelig, da det er to helt forskjellige typer bruk og egenskaper. Dette ked Nokia vs Apple blir jo ganske feil. At man satser på en annen drivlinje er jo ikke spesielt revolusjonerende for bilen som sådann, det er faktisk bare et annet drivstoff. Og alle bilmerker kan tilby dette når som helst så lenge ladenettverket er bygget ut og batterileveransene er gode nok.

Og ren berøringsskjerm var jo ikke spesielt revolusjonerende da iPhone kom heller. Man hadde jo hatt berøringsskjerm før, må vite.

Men så var det visst ikke bare bare å tilby berøringsskjerm og teknologi som kunne konkurrere med iPhone likevel, og mange tradisjonelle telefonprodusenter har gått under.

SitatVW-konsernet er et av de fremste på elbilsatsning. Nissan også. Mangfold er br
a så kan man velge seg selv hva man vil kjøre rundt i. Jeg synes det er flott at det har kommet et par elbiler også jeg kan like, hvis ikke hadde jeg fortsatt kjørt V8 til daglig.

VW-konsernet er et av de fremste på å komme med store ord om elbilsatsning. Selv tilbake i 2010 så skulle de bli så store på det så. Men det har blitt mye løfter og lite resultater så langt.

SitatMen hvordan du får dette til å bli til at Model 3 holder seg bedre i pris fordi den er mer fremtidsrettet enn de mer konservstive konkurrentene, f eks en e-golf? Jeg tenker at Model 3 blir fortere gsmmel for de som bryr seg om slike biler da teknologien går fort. Mens en e-golf vil fortsatt være en golf, men i forrige generasjon. Begge deler stuper i pris. Model 3 kommer til å falle akkurat like bratt som e-golf og i3. Bare at de er dyrere innkjøp og derfor blir verditapet ytterligere stort i rene penger.

Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA