Sammenligning mellom Audi og Tesla med hensyn til bruktpriser

Startet av z4rd, mandag 08. april 2019, klokken 18:00

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 10:37
Det kommer nok an på øynene som ser.
Synes jeg ser mer Porsche enn Mazda i M3. Men det er nå meg.
Med de rette felgene blir det litt italiener også

Forøvrig er jeg mest enig i Porche referansen

Counterpointer

Sitat fra: emurof på søndag 14. april 2019, klokken 13:16
Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.
Jeg har siden februar fått fem nye funksjoner (Sentry, Dashcam mm) og 5% effektøkning og høyere toppfart.

På den samme tiden har Imagine sin E-Tron stått på verksted fordi software ikke virker ......

Btw synes jeg Imagine skal ha honnør for å ikke ha skjult dette

Sannheten er at alle andre produsenter sliter med oppdateringer, mens Tesla pøser de ut OTA. Dette tilsier mindre verdifall på Model 3

Imagine

SitatDet hele er ganske enkelt. Med e-tron får du en elbil i fossilbil-innpakning, med dårlig effektivitet og utdatert teknologi.

Model 3 er fremtidsrettet, mens e-tron er fortid. Model 3 vil derfor holde seg bedre i pris.

Jeg hører du mener dette hele tiden. Men jeg kan ikke se hvor Model 3 er mer fremtidsrettet?
Er det Drain/vampire loss mens den står stille, er det mangelen på knapper, er det akselerasjonen (som man kan få i mange andre biler også), er det bilkonseptet sedan? I Norge er det relativt bra pris/ytelse pga mangel på avgifter og mva, hadde den hatt vanlige avgifter og moms ville den koster mer enn en BMW 340xi.

Om du ser i andre land er hele elbilkonseptet foreløpig tatt ganske lite seriøst. Og det andre landene er langt bak Norge på utvikling av ladestruktur osv, f eks i UK. Og ingen har differensiert kostnadene/avgiftene mellom forssilt og elbiler mer enn i Norge.

E-tron er en nyere modell enn Model 3. Den er helt ny og konseptet er genialt da den baler inn elmotor i en helt vanlig grom bil med skikkelig komfort og alle funksjoner man ser etter. Man får et reellt alternativ til en fossil Audi SUV og får den til halv pris pga drivlinjen.

At den ikke ser ut som en «hypet miljøbil» bare for å få bittelitt lavere forbruk er jo en stor fordel i mine øyne. Så får de som er opptatt av dette heller kjøpe seg Tesla og få enda øktt lavere forbruk. Selv om E-tron bruker litt mer enn en Model S så er det jo ikke akkurat verdens undergang. Den bruker faktisk ikke nædvendigvis mer enn Model X. Forbruksmåleren i Model X måler sannsynligvis uten varmetap, mens Audi sin måler med varmetap. Tyske automotorundsport hadde forklaring på dette.

SitatVW-konsernet er et av de fremste på å komme med store ord om elbilsatsning. Selv tilbake i 2010 så skulle de bli så store på det så. Men det har blitt mye løfter og lite resultater så langt.

Det lanseres jo en ID i år. Og VW har strengt tatt solgt minst like mange elbiler i Norge som det Tesla har. VW har registrert over 44.000 samlet sett i Norge så langt og Tesla har 38300.
Det kommer dessuten ekstremt mange elbilnyheter nå fremover fra veldig mange produsenter. Utfordringen blir vel heller å få noen andre enn Kina, USA og Norge til å kjøpe dem fremfor fossile drivlinjer. Om det blir produsert for mange elbiler i forhold til etterspørselen synker inntjeningen til alle bilprodusenter da de må gi store rabatter på nye biler. Og da faller prisene på Model 3 og andre brukte elbiler enda mer.

SitatModel 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.

At softwaren kan onlineoppdateres er først og fremst bra hvis det går noe galt med bilen. Utover dette kan alle software også utføres ved service eller oppmøte på verksted. At dette skal gjøre bilen ung i mange år har jeg vanskeøig for å se. Alle biler eldes fort og det er gjerne utseendet som bestemmer hvor fort de eldes.

Men online-oppdatering er uansett noe alle bilprodusenter burde ha mulighet for og slik sett lære av.

trykkertor

Må si meg enig med Imagine her.
Mange mener at Model 3 er så vannvittig fremtidsrettet fordi den
Har "ingen" knapper.
Har en iPad.
Får oppdateringer jevnlig, og bilen blir bare "bedre og bedre".

Nå har vi hatt vår Model 3 i 1 måned.
Jeg trenger ikke en bil uten knapper, med en iPad, og å få oppdateringer i hytt og gevær, for at den skal være en ny og "moderne" bil.

(Kommer fra Kona Electric og e-Niro).  I løpet av den måneden vi har hatt vår Model 3:

* Har "ingen" knapper.
Gud bedre meg hvor "mye" tid jeg bruker på å lete etter funksjoner på den skjermen.
Ja, jeg er i situasjoner direkte trafikkfarlig, da jeg må bla og lete etter en funksjon jeg ikke husker hvor var.
I forrige biler gikk dette tactilt og knapt uten å fjerne blikke fra veien.
Jeg kan fint klare meg med mye direkteknapper i en bil. I dataverden kalles det "snarveier".

* Har en iPad.
Med alt det som følger den. Autodimming er langsomt og tregt.
Om kvelden foretrekker jeg så lite skjermforstyrrelser som mulig. Da må jeg inn i tegneprogrammet,
og farge skjermen sort.
Skjermen har hikket et par ganger, og gått i sort, for så å restarte og komme tilbake.
Jeg har jevnlig måttet restarte bilen fordi lyd i høyttalere har sviktet, eller en annen funksjon er midlertidig bugget.

*Får oppdateringer jevnlig, og bilen blir bare "bedre og bedre".
I min eietid har vi vel vært gjennom 3 eller 4 programmvarer. Det "fantastiske" er at for hver oppdatering,
får vi servert en ny bug vi ikke hadde før. Når ny programvare kommer, blir buggen fiksen, men enda en ny bug dukker opp.
Første programvare 2018.et eller annet, Bilens lys var lås til "Auto", og kunne ikke slides.
2019.8.3 (?) Lysene  var fikset, men nå fikk vi SOS-call-feilmelding som vi ikke hadde hatt tidligere.
2019.8.4 SOS-medlingen fjernet, men nå flimret venstre hovedlykt hver gang vi stod i park.
2019.8.6 Hovedlykten virker igjen, men nå er nissemodus og prompeputer bugget. Ikke at jeg bryr meg om de latterlige funksjonene, men en av ungene synes det er gøy å rote med. Nå går det ikke an å skru av nissemodus, selv om det står "turn off". Den forblir på. Og trykker en prompepute høyre foran, så blir alle lyder spilt av høyre foran uansett hvor en trykker.

På kommende 2019.8.x er de sikkert fiksen, men jeg forventer en bugg et annet sted.

Så ja. Jeg trenger ikke en bil som blir "bedre og bedre" hvis jeg skal være beta-tester hele veien. Da kunne jeg klart meg med en oppdatering i halvåret, hvor de vet alt funker.
Jeg kan fint leve med knapper i bilen. Da er øynene mer på veien, og jeg slipper å lete etter funksjoner i undermenyer.
iPad er gøy og bra det. Men hadde satt pris på å få kunne slå den av hvis jeg ønsket det.
Eller i det minste hatt et Zen-mode hvor kun fart oppe i venstre hjørne var det eneste som viste.
(Og for ikke å snakke om hvor mange ganger jeg har måttet "resette" bilen. Dette var det aldri behov for i tidligere biler. Det er og blir mer pålitelig med mekaniske brytere og valg, enn at alt skal gjennom en software.)

For all del. Tesla Model 3 er en kurrant bil det. Men noen blir helt blendet av oppdateringer og en iPad.

Bjoris

Det blir for dumt å snakke drit om e-tron. Bare innrømme det, ingen av oss (snart) med model 3 hadde lagt seg på magen og nektet! Knallfin bil syns jeg, uten å ha prøvd den, litt for dyr, men hadde nok valgt den frem for X når vi kjøpte Xen. Xen var for stor og har disse dørene som gjorde at ski ble ett problem f.eks. Elsket Xen på mange måter, men tror nok jeg kunne vent meg til e-tron kvalitet og ikke minst det at den er så sykt stillegående etter det jeg har hørt...

3 er genial med at den både fremstår moderne og er rimelig å produsere, så blir det jo aldri smart å ha viskere på en touch screen f.eks, men det er billigere enn en ekstra bryter. E-Tron må være veldig kostbar slik den er bygd og derfor blir det veldig vanskelig å få en slik bil til under 500 med AWD/Rekkevidde etc som 3.

Det skal vel komme mindre Etron også og kommer den ned på prisen på Y så er det helt klart ett alternativ som blir interessant å kikke nærmere på når den tid kommer. Superladeren til Tesla blir vanskelige å slå så på Europatur i år ville jeg valgt Tesla fremfor E-Tron, men spørs om ikke det blir ganske kurrant å kjøre langtur med E-Tron neste år...

cyber

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 20:15

Mener dere 911'n med speilegglyktene ? ( som ingen vil ha .. )
Nei, inspirasjonen på M3-fronten kommer nok fra Ferrari FF eller dens forgjenger - noe som passer bra for de som mener at M3 konkurrerer med Ferrari ytelsesmessig  :D

emurof

Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 09:26Jeg hører du mener dette hele tiden. Men jeg kan ikke se hvor Model 3 er mer fremtidsrettet?

Bortsett fra overlegent batteri og andre "permanente" ting påpekte jeg også følgende:

"Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år."

SitatE-tron er en nyere modell enn Model 3.

Og likevel utdatert allerede før den forlater fabrikken. Hurra, liksom.

Sitat
SitatModel 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år.

At softwaren kan onlineoppdateres er først og fremst bra hvis det går noe galt med bilen. Utover dette kan alle software også utføres ved service eller oppmøte på verksted. At dette skal gjøre bilen ung i mange år har jeg vanskeøig for å se. Alle biler eldes fort og det er gjerne utseendet som bestemmer hvor fort de eldes.

Du henger igjen i en utdatert tankegang. Med Tesla slipper du å dra på verksted for å få forbedringer og nye funksjoner. Igjen, Model oppdateres kontinuerlig. Du får en stadig bedre bil også etter at du har kjøpt den.

turfsurf

Sitat fra: emurof på mandag 15. april 2019, klokken 11:33
Du henger igjen i en utdatert tankegang. Med Tesla slipper du å dra på verksted for å få forbedringer og nye funksjoner. Igjen, Model oppdateres kontinuerlig. Du får en stadig bedre bil også etter at du har kjøpt den.
Imagine er fanget av tyskernes modus operandi. Små forbedringer med lange mellomrom (2-4 år). Gir kjøperne det trygge, velkjente. Selv når de lager elbiler presterer de å maskere de som en fossil. Se på manglende enpedal på etron, eller begrenset effekt på EQC (skal oppleves som en V6).

Tyskerne lager biler for late majority, Tesla for early adopters. Og klart, da blir det nok feil nå som Model 3 begynner å bli attraktiv for late majority, og vi får reaksjoner som over her.

Realiteten er jo at vi trenger begge typer produsenter, så får late majority biler de trives med og.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Philip Marlowe

Snodig tråd dette her. Blir som å høre noen krangle om hva som er best av en Range Rover og en Alfa Romeo. Hvilken av de to vil tape man mest penger på å kjøpe? Mitt svar: Den dyreste

Imagine

Sitat fra: emurof på mandag 15. april 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 09:26Jeg hører du mener dette hele tiden. Men jeg kan ikke se hvor Model 3 er mer fremtidsrettet?

Bortsett fra overlegent batteri og andre "permanente" ting påpekte jeg også følgende:

"Model 3 vil bli kontinuerlig oppdatert. En Model 3 du kjøper i dag vil ikke være samme Model 3 som du har om noen år."

SitatE-tron er en nyere modell enn Model 3.

Og likevel utdatert allerede før den forlater fabrikken. Hurra, liksom.

Sitat

Mens du igjen overdriver hvor moderne dette med skjerm er, selv om det fungerer greit på en smartphone er det noe litt annet i en bil.

E-tron er langt fra utdatert selv om det er mer konservativt. Snarere tvert i mot tar den med seg de godene fra bilene slik de er og mikser det med moderne elbilteknologi. Personlig liker jeg ikke alle skjermene i Audien og skulle gjerne hatt det gamle interiøret med svinghjulet som er i Q7.
Personlig liker jeg interiøret i gamle Panamera fremfor nye Panamera også der knappene er mange og nedover midtkonsollen. Herlig!
Nye interiør med skjerm virker mye mer billig masseprodusert og litt overdrevet «desperat» nymoderne. Tipper skjermen er såpass fremtidsrettet som digitale speedometer var på 80-tallet. Se tilbake på det i dag, hvilken er mest tidløs?

Model 3 vil om 12 år fremstå som en 12 år gammel analog radar, eller 12 år gammel GPS, mens en E-tron vil fremstå som en 12 år gammel elbil med fortsatt bra funksjoner som virker bra i det daglige selv om det er av eldre dato.

Batteriteknologien på E-tron fungerer mye bedre enn den i Model 3. F eks mister ikke etron strøm av betydning når den står stille og kan f eks stå stille på gardermoen i ukesvis uten å være plugget i.
Og etron har avanserte kjøle og varmesystemer som gjør den mindre negativt påvirket for kuldetap osv.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cyber på mandag 15. april 2019, klokken 10:39
Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 20:15

Mener dere 911'n med speilegglyktene ? ( som ingen vil ha .. )
Nei, inspirasjonen på M3-fronten kommer nok fra Ferrari FF eller dens forgjenger - noe som passer bra for de som mener at M3 konkurrerer med Ferrari ytelsesmessig  :D

Det er vel faktisk Panamera den ligner mest på når en krymper Panameraen. Se f.eks. nedenfor:
Tesla Model Y                         2021-

Imagine

Ekstremt stor størrelsesforskjell mellom Panamera og Model 3, klasseforskjell. Så det er bare på bilder man kan tro noe sånt.

Øyvind.h

Så fordi den er mindre så skal man ikke se likhetstrekk? Nå har jeg hørt det også....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Bjoris på mandag 15. april 2019, klokken 10:24
Det blir for dumt å snakke drit om e-tron. Bare innrømme det, ingen av oss (snart) med model 3 hadde lagt seg på magen og nektet! Knallfin bil syns jeg, uten å ha prøvd den, litt for dyr, men hadde nok valgt den frem for X når vi kjøpte Xen.
Prøvekjør den, så blir bildet langt mer nyansert. Jeg har ikke sett den opp mot M3 da det er helt forskjellige biler og M3 dekker ikke mine behov. Derimot har jeg sett den opp mot Model X og det bildet er definitivt ikke svart/hvitt. Men jeg trodde også det ville bli kjøp, før jeg prøvekjørte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 12:20Mens du igjen overdriver hvor moderne dette med skjerm er, selv om det fungerer greit på en smartphone er det noe litt annet i en bil.

Nei, jeg har egentlig ikke sagt noe om skjermen som sådan. Jeg snakker om fremtidsretting og teknologi. Skjermen er naturligvis en del av dette, men å fokusere ensidig på skjermen blir feil.

SitatE-tron er langt fra utdatert selv om det er mer konservativt.

Utdatert/konservativt - tomayto/tomahto.

SitatNye interiør med skjerm virker mye mer billig masseprodusert og litt overdrevet «desperat» nymoderne.

Nei, skjermen er en sentral del av fremtidsrettingen.

SitatModel 3 vil om 12 år fremstå som en 12 år gammel analog radar, eller 12 år gammel GPS, mens en E-tron vil fremstå som en 12 år gammel elbil med fortsatt bra funksjoner som virker bra i det daglige selv om det er av eldre dato.

Nei, e-tron vil også om 12 år fremstå som en utdatert elbil i fossilinnpakning. Og eierne vil ha omtrent samme utdaterte bil som da de kjøpte den.

SitatBatteriteknologien på E-tron fungerer mye bedre enn den i Model 3. F eks mister ikke etron strøm av betydning når den står stille og kan f eks stå stille på gardermoen i ukesvis uten å være plugget i.
Og etron har avanserte kjøle og varmesystemer som gjør den mindre negativt påvirket for kuldetap osv.

Batteriteknologien er dårlig i e-tron sammenlignet med Model 3. Husk at Model 3 bruker batterier som har nyere og bedre teknologi enn noen andre klarer å oppdrive. Så trekker teknologi strøm. Fordelen med en utdatert elbil i fossilinnpakning er ganske riktig at den nettopp er utdatert og har lite å komme med. Men man må uansett regne med at har man en elbil, så bør den så koblet til lader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA