Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning mellom Audi og Tesla med hensyn til bruktpriser

Startet av z4rd, mandag 08. april 2019, klokken 18:00

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på mandag 15. april 2019, klokken 12:20
Nye interiør med skjerm virker mye mer billig masseprodusert og litt overdrevet «desperat» nymoderne. Tipper skjermen er såpass fremtidsrettet som digitale speedometer var på 80-tallet. Se tilbake på det i dag, hvilken er mest tidløs?

Morsomt at du nevner dette. Vi har jo en snart 8 år gammel Leaf, med digitalt speedometer. Jeg synes fortsatt den ser mye mer moderne ut inn enn helt nye eGolf (da uten active info display eller hva de nå kaller det). Gamle analoge instrumenter virker rett og slett utrolig gammeldags. Digitale tall er også mye enklere å forholde seg til enn analog visning etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 15. april 2019, klokken 12:40
Nei, e-tron vil også om 12 år fremstå som en utdatert elbil i fossilinnpakning. Og eierne vil ha omtrent samme utdaterte bil som da de kjøpte den.

"Veteran" Model S er nå ca fem år gammel. Hvor mye får eierne av disse oppdateringer som forbedrer bilen og tilfører nye funksjoner?

e-tron er IKKE utdatert allerede. Hva vet du om det? Hva legger du bak ditt utsagn?

Jeg kan ta et par eksempler (selv om jeg HATER denne oppståtte drittslengingen frem og tilbake hvor man på død og liv skal sammenligne e-tron med Model 3):
HUD: en funksjon jeg elsker. Enkelt og oversiktlig, og på e-tron en glimrende implementasjon mot navigasjonen.
Omgivelseskamera: at Tesla ikke har noen muligheter for et omgivelseskamera/360-kamera er dårlig. e-tron sin med 3D-visning, og enkel og flott kameravalg, synes jeg er i særklasse.
Ryggekamera med spyler: ville vært bedre med innfellbart kamera som blant annet Volkswagen har, men spyleren til e-tron for å fjerne skitt fra ryggekameraet er langt bedre enn å måtte gå ut av bilen med pussefille/papir for å fjerne skitt fra det slik man må på Tesla. Ønsker Tesla har litt fokus på dette.
Matrix LED: Audi er her milevis foran Tesla (både S, X og 3). Kjørte for et par uker siden en liten sammenligningstest av lys på Model 3 og e-tron sammen med en bekjent som har en Model 3. Med så mye mørketid vi har her i landet, elg og annet vilt, er lys noe av det viktigste vi har på bilene.
Regnsensor: nå har jeg ikke fått testet Model 3 sine vindusviskere ennå, og da også den grad av funksjonalitet regnsensoren har. Men kan bekrefte at e-tron har en meget velfungerende regnsensor. Ut fra min bekjentes erfaringer så var ikke han videre imponert over hvordan de fungerer. Men, det kan nok utbedres pr internettet.
Praktisk design: Model 3 har en sær takkonstruksjon som medfører at det, pr nå, eneste alternativet du har for takstativ, er Teslas eget (som alltid er utsolgt, eller evt kan kjøpes på svartebørsen til svinhøy pris). Model X mangler mulighet for takstativ (særdeles lite gunstig for oss som liker godt å frakte ski halve året). Videre er Model 3 en SEDAN. e-tron vinner soleklart på langt mer praktisk bakluke og innlasting.
ISOFIX: joda, Model 3 har. Men jeg skulle ønske de hadde en brakettløsning som VW og Audi, så man slipper å lirke og lure ISOFIX'en mellom to sensitive kunstskinnputer for å komme frem til ISOFIX-ankerne. Vi tar ukentlig ISOFIX-seter inn og ut av bilen, og jeg mistenker detter blir et stort irritasjonsmoment når vår Model 3 kommer.

Men Tesla har definitivt sine positive sider:
Ladenettverk: ingen over, ingen ved siden.
Effektivitet: Model 3 går naturligvis langt mer effektivt (men det skulle da bare mangle...)
Nye funksjoner som introduseres: her liker jeg Teslas tilnærming hvor de fra tid til annen introduserer nye funksjoner.

Men det jeg derimot ikke liker med OTA er hvordan Tesla rusher ut oppdateringer i tide og utide. Hadde jeg jobbet der og hatt ansvar for oppdateringer, hadde jeg heller fokusert på færre slipp, og heller hatt mer kvalitetssikret og utprøvd programvare.
Etter et par ti-år med bilhold er jeg likevel der hvor en bil for meg er et fremkomstmiddel. Det er en fryd å kjøre e-tron, men den har nå blitt en dagligcruiser for meg. Fantastisk komfortabel. Ikke opplevd en eneste bug/feil. Ikke opplevd snev av rekkeviddeangst. Lynlading går kjapt selv opp til høy SoC.
Og om 2-3 uker kommer vår nummer 2-bil, altså Model 3. Den har ikke noen som helst sjanse til å overta nummer 1-rollen, og langtursrollen, fra e-tron. Til det er e-tron rett og slett altfor suveren.



Magnus Hansen

Av en ellers annen grunn har diskusjon om verdifall for Model 3 utviklet seg til en diskusjon om Model 3 vs etron. Det dreier seg vel om en viss debattants behov for å spre etron reklame i alle tråder..  Men etron  kommer til å selge i såpass få eksemplarer at den neppe kommer til å ja merkbar innvirkning på Model 3 bruktpriser. Så dette hører vel hjemme i en annen tråd

kirky

De som tok opp Tesla i E-tronforumet ble jo hivd ut og satt munnkurv på, men ikke her tydeligvis  :)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

SurSnasen

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 15. april 2019, klokken 14:23
Av en ellers annen grunn har diskusjon om verdifall for Model 3 utviklet seg til en diskusjon om Model 3 vs etron. Det dreier seg vel om en viss debattants behov for å spre etron reklame i alle tråder..

Strengt tatt var det vel olavxxx som først dro inn e-tron allerede på side 2.
Men det er som alle andre diskusjoner; sklir ut. Var opprinnelig tenkt å holde meg langt unna denne tråden, men så håpløst langt på viddene som denne tråden har kommet seg, tenkte jeg selv at det kanskje var å få noen synspunkter fra en som sitter i begge leire.

Konklusjon? Eneste grunn til å sammenligne Model 3 og e-tron: de er elbiler. I så måte kunne man like gjerne sammenlignet Model 3 med en iMiev. Det gir like mye mening. Bortsett fra for de som bare skal ha seg en elbil fordi det er en elbil, befinner e-tron seg i et helt annet kundesegment enn Model 3. Men det er det tydeligvis ikke alle som liker å innse.

ok67

Rart at moderator ikkje grip inn, med tanke på denne https://elbilforum.no/index.php?topic=45610.0 og at han greip inn på tilsvarande trådar i etron forumet.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Burger

Tror m3 holder seg i pris til det kommer tilsvarende rekkevidde/pris men noe man ønsker seg eller at det skjer ett stort sprang i batteriteknologi/pris.

Dersom det blir tillhengerfeste, så kan den duge, selv om man egentlig ønsker seg pickup/suv/stasjonsvogn. Når det kommer så blir det plutselig mange bruktbiler på markedet og prisen vil falle til den normaliserer seg.

Mitt tips er å selge elbilen man skal skifte ut ca 4-6 måneder før det blir levert modell y eller tilsvarende bil markedet vil ha og leveringsevne og pris er riktig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

JorEl

Sitat fra: ok67 på mandag 15. april 2019, klokken 14:35
Rart at moderator ikkje grip inn, med tanke på denne https://elbilforum.no/index.php?topic=45610.0 og at han greip inn på tilsvarande trådar i etron forumet.
Moderator må få litt fri inn i mellom. Synes moderator gjør en ok jobb 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

E-tron vs TM3, er litt som modelS vs Audi A3 med LG sine batterier ;) Men Audi har vel ikke så mange elbiler, så vi får tåle det til de får ut den berømte fingeren. :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 15. april 2019, klokken 11:51
Snodig tråd dette her. Blir som å høre noen krangle om hva som er best av en Range Rover og en Alfa Romeo. Hvilken av de to vil tape man mest penger på å kjøpe? Mitt svar: Den dyreste
KABOOM. Der tror jeg du traff spikeren på hodet. :+1:
+at Audi sikkert setter el-drivverk på flere av bilene sine etter hvert. "Kongens nye klær" ;)
Edit: eh det var vel keiseren.. ::) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

tuono

Sånne markedskrefter er egentlig ganske enkle.
- Stort tilbud på markedet (forentelig når f.eks. TMY er på tur over dammen eller VW gjør en genistrek.....?) vil medføre prisfall om markedet ikke tar unna bilene tilstrekkelig fort.

Selv om situasjonen rundt Kona var spesiell, så viser starten på flippingen (les: endret liv- eller jobbsituasjon) og utviklingen videre nøyaktig hva forholdet tilbud og etterspørsel resulterer i. Og dette er en modell med begrenset tilgang på nybil og forholdsvis få biler ute på markedet i forhold til worst case TM3 (prosentvis stor andel av den totale norske modellparken legges ut for salg før en eller annen attraktiv ny modell kommer til landet).

Om dette ikke skjer, så har vel TM3 gode forutsetninger for å holde seg greit på bruktmarkedet. Alt avhenger av om den gemene hop kjøpte TM3 til tross for.... Eller om de kjøpte den på grunn av....

pberg

Sitat fra: knut.aulie på søndag 14. april 2019, klokken 20:15
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2019, klokken 10:37
Det kommer nok an på øynene som ser.
Synes jeg ser mer Porsche enn Mazda i M3. Men det er nå meg.
Med de rette felgene blir det litt italiener også



Forøvrig er jeg mest enig i Porche referansen

Når du nevner det med italiener, etter å ha fått bildet på netthinnen, så minner den lave fronten på 3 meg om fronten til en Fiat Multipla, sett forfra. Lav front, stor frontrute..

:o :o
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

JorEl

Denne er vel nokså lik en TM3, eller klarer ikke Audifolket å presse seg til å se det?
For et utrent øye, så er det jo disse felgene man får med gratis på TM3 ;)
Edit; den koster vel minst 4 ganger mer enn TM3 Performance, men må spise støvet til Teslaen likevel.
Edit2. Skal finne TM3, men her er modelS mot "de andre"...enjoy 8)

https://youtu.be/8I-6_H0haAw?t=248
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"


Geir K

#59
Forstår etter å ha kommet i innen elbil segmentet, at eiere er litt anderledes.
Tidligere har jeg hatt Audi A6 uten feil. Siste var en Peugeot 508 RXH, dieselhybrid 2016. En fantastisk bil. Solgt i januar til meget bra pris.

I DES, tenkte jeg å bestille E Tron, men pga ventelistene ble det ikke det. Gidder ikke vente lenge på bil, og bestilte da en Model 3P. Etter råd fra IT AVD. Hadde ikke sett den engang.

Tror ikke Model 3 velges av bilentusiaster, men mere pga fordelene Tesla har med infrastruktur, otap osv.

E tron ser kulere ut, og mulig fossil stempelet henger igjen. Men tøff er den.
X er også tøff

Men angrer jeg på Model 3? Nei, den er en skikkelig leken rakker.

Uansett, jeg kunne hatt begge. Synes begge er bra valg. Uansett vil det komme nye modeller også fra nye leverandører. Fordi el-bilbransjen er fersk.
Og der vil medføre raskere nedskrivning av bilene.

Uansett, kos dere med bilen dere har. Og klar å se at andre biler er kule og.
Men årsaken til valget kan være kan være av forskjellige grunner.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA