Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen akselererte ukontrollert i revers og krasjet i en steinmur.

Startet av Villa, lørdag 13. april 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

Villa

På tirsdag i denne uken opplevde min kone en veldig skremmende opplevelse:
Tirsdag 9 april ca 7.30 satte hun seg som vanlig i bilen som stod på gårdsplassen. Hun tok på seg seg sikkerhetsbeltet, startet bilen og slo av håndbrekket og satte den i revers. Når hun så trykket forsiktig på gasspedalen gav bilen selv full gass bakover. Det gikk så raskt at hun ble kastet frem i sikkerhetsbeltet og ikke fikk summet seg før bilen i full fart krasjet i en steinmur med store skader bak på bilen. Hadde det vært mennesker bak bilen hadde de blitt drept eller kraftig skadet. Heldigvis gikk det bra med min kone bortsett fra sjokkskader. Det er en betydelig kraft i full gass med 400 hk el-motor.
Vi ringte Jaguar Assistanse og fikk beskjed om at bilen ikke må kjøres da det kan være farlig.  De sendte en bergingsbil for å hente den til forhandler.
Så langt har ikke verksted funnet noe spor i loggen i bilen. Flere logger er nå sendt videre til UK.
De kunne se at creep mode var "off". Noe som er merkelig da vi alltid har creep mode i "on". Bilen må ha slått creep mode av som en del av feilen/hendelsen.
Forhandler sier at de ikke har hørt om tilsvarende.
Bilen har tidligere hatt betydelige problemer med sorte skjermer/software og var en de som gikk ned før jul og ble stående og vente på ny programmering i julen. Dette er en First Edition m alt utstyr levert okt 2018.

Jeg la ut en tråd på det Amerikanske I-pace forumet i denne uken. I går meldt en seg og sa at det samme skjedde vedkommende den 11. april, men at han hadde klart å finne bremsen før bilen krasjet med et tre.

Noen som har opplevd tilsvarende?

Dette er meget bekymringsfullt, og vi er meget bekymret over å ha en bil som kan være en tikkende bombe. Foreløbig er den heldigvis ikke kjørbar...
PS. Det er en meget flott og god bil som vi har vært veldig tilfreds med.

1000kwh

Hvis det stemmer at det ikke var brukerfeil så er det jo rn skandale.

Nå er det jo de fleste ganger slik at sjåfør tar feil pedal og klarer ikke rette opp feilen før kollisjon er et fsktum.

Må neste bare vente på hva Jaguar sier.

daktari

Pedalene sitter tett. Pass på valg av skotøy. Leit med bilen.
Jeg har merket meg at en del innstillinger ikke lagres mellom kjøreturer. Dog ikke merket at creep on/off stiller seg tilbake.
Har dere flere profiler? Kanskje feil profil ble lastet inn, en Der creep car av.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Finnes mange slike historier om en rekke forskjellige biler. Mest sannsynlige årsak er brukerfeil og at det er relativt flaut å innrømme at man treffer feil pedal. Sønnen min greide det samme en gang, men greide å treffe bremsepedalen på andre forsøk tidsnok til å unngå at noen skade inntraff.
Man kan selvfølgelig ikke helt utelukke teknisk feil.

Villa

Vi har ingen profiler lagret, og bruker kun 1 nøkkel.

Ser argumentet om feil pedal, men ikke i dette tilfellet her siden hun hadde foten først på bremsen da hun startet opp bilen og deretter flyttet foten over til gasspedalen for å kjøre.

Ingeniøren

#5
Sitat fra: Tellus på lørdag 13. april 2019, klokken 22:10
Finnes mange slike historier om en rekke forskjellige biler. Mest sannsynlige årsak er brukerfeil og at det er relativt flaut å innrømme at man treffer feil pedal. Sønnen min greide det samme en gang, men greide å treffe bremsepedalen på andre forsøk tidsnok til å unngå at noen skade inntraff.
Man kan selvfølgelig ikke helt utelukke teknisk feil.

Skal ikke påstå noe, men om man tar en titt på Youtube så ligger det masse videoer der om damer som rygger aldeles bananas - ikke tilsvarende på menn men det kan vel ha sine årsaker. Menn kan som kjent ikke multitaske mens damer gjør det hele tiden og har gjerne hodet et helt annet sted...
Loggen på bilen vil nok vise hvilken padel som trykket og hvor mye. Vet ikke hvor mye hun kjører men det er kjent at det trengs trening i å håndtere uventede hendelser. Om hun ga litt mye gass og fikk panikk så er hun i fall ikke den første.

Om antikollisjon virker på rygging vet jeg ikke men har hørt av slike systemer kan overstyres av å gi gass.

Uansett, veldig kjedelig, håper hun ikke tar det for ille  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

xref

Utrolig kjedelig og urovekkende hendelse. Er det ikke brukerfeil håper jeg dette fremkommer av loggene og at man finner ut av problemet.

Når det er sagt har jeg sett slike historier fra Tesla-verdenen også og det har alltid vist seg å være brukerfeil. Det har vært populært å skylde på autopiloten for "plutselig akselerasjon" men det har vist seg å være feil bruk pedalene hver gang :/

Problemet er også at skulle dette være bilens feil så har JLR et kjempeproblem. Hold oss oppdatert.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Ingeniøren

Det som er litt synd her er at Jaguar sitter med alle kortene. De kan velge å gå ut ut det som er nok til å frikjenne de mens de kanskje har oppdaget noe de ikke vil komme med.

Vet ikke hvor stor denne plassen er og om det er rom for å tenke. Det sto ikke noe om at hun tro på bremsen men det er vel opplagt eller kan man faktisk legge inn revers med brekket på på denne, skulle vel ikke gå ? Hva om hun hadde støvletter med lange heler, noe som neste burde vært forbudt i bil..., og klarte å tråkke på gass og brems samtidig når bilen ikke begynte å krype bakover som normal da creep mode var av eller at hun gjorde det idet hun trykket R.

Spennende å høre hva de finner ut - kanskje alle biler må inn....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Skummel hendelse, godt det gikk etter forholdene fint. Vanskelig å huske hva man gjør, spesielt hvis man opplever et mindre sjokk. Det finner vel ferdskriveren ut av.

Man må holde inne brems pluss trykke startknapp for å starte bilen. Når du velger R eller D vil parkeringsbremsen automatisk gå av. Jeg har aldri prøvd å ta den av manuelt.

Øyvind.h

Sikker på at man kan gå fra Park til D eller R uten å holde bremsen inne? Mener det ikke har vært mulig på noen biler jeg har hatt så langt (både nåværende og en eldre fossilbil).
Det er jo en mulig forklaring at foten var på gasspedalen når girvelger ble dyttet til D, om man kan sette den i D uten å holde bremsen inne. Men det høres veldig rart ut om det er mulig. Da kan man risikere nettopp dette - feil pedal holdt inne og momentan akselerasjon.
Men mulig jeg misforstår. Om bilen flyr avgårde når man ikke har foten på noe (dvs ved flytting fra brems til gass) må det nesten være sw feil. Samtidig mener jeg å ha lest at gasspedalen gjerne har to sensorer som jobber motsatt vei, dvs den ene trykkes inn og den andre dras. De må gå likt for at bilen skal akselerere. Da unngår man at feil på en sensor fører til aks, for de må jobbe i par og har motsatt virkemåte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Toyota hadde jo et problem med Prius som gasset ukontrollert. Det viste seg vel tilslutt å være gulvmatte som presset på gasspedal. Ikke selve pedalen men giveren/sensor.

På mange biler får en jo ikke full gass i revers heller, de er begrenset til noen få km/t. Hvordan er dette på I-Pace?

elektrolux

Får meg til å tenke på fergemannskap som gjerne plasserer seg framfor eller bak bilen mens de vinker en inntil seg. Jeg har flere ganger måttet vifte dem vekk før jeg rører noe som helst inne i bilen min.

Skulle dette vise seg å være bilens feil og ikke førerfeil har nok software gutta både hos Jaguar og andre bilprodusenter en del jobb å gjøre. Uansett bør det sperres for råaks bakover på bilene. Det er jo ikke en funksjon en trenger til vanlig. På film ja, om en må rygge seg i sikkerhet fra gangsteren, men i det virkelige liv neppe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

#12
Det er jo ikke sikkert det gikk så veldig fort, men bare for fort. En bil på over 2 tonn trenger ikke stor fart for å lage stor skade..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2019, klokken 08:35
Sikker på at man kan gå fra Park til D eller R uten å holde bremsen inne? Mener det ikke har vært mulig på noen biler jeg har hatt så langt (både nåværende og en eldre fossilbil).

Det er ikke mulig å gå fra park til D/R uten å holde bremsen inne.

daktari

Det er selvfølgelig ikke sw-feil...
Da hadde vi hatt mange fler hendelser., Jmfr svarte skjermer som mange har hatt.

Men 700nm og 400hk akselererer veldig kraftig, og pedalene står tett...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA