Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen akselererte ukontrollert i revers og krasjet i en steinmur.

Startet av Villa, lørdag 13. april 2019, klokken 21:35

« forrige - neste »

JPM


Espen Hugaas Andersen

#16
Virker ikke som det er snakk om at det er trykket inn feil pedal, ettersom Villa forklarer at det var gassen som ble trykket inn, og da er akselerasjon riktig oppførsel.

Hvordan gjør i-Pace det med trykking av både gasspedal og bremsepedal? Det som skjer på Tesla er at du får masse feilmeldinger, og effekten begrenses kraftig. Da kan jeg se for meg at om man bommer litt med foten og får trykket inn begge pedalene, så kan man få bilen i bevegelse. Og om man så får flyttet foten bittelitt, slik at bremsepedalen slippes, så vil da denne effektbegrensingen oppheves, og bilen kan akselerere voldsomt. (Ikke at jeg har forsøkt dette.)

Et annet alternativ er et feilscenario som jeg vet at har inntruffet på Tesla - aktivering av cruise control. Om man er litt uheldig og får utilsiktet aktivert cruise control, så kan bilen akselere opp til forhåndsinnstilt hastighet, som kan være mye over fartsgrensen. Men får man i det hele tatt aktivert cruise control i revers? Og ville den forsøke å komme seg opp til ønsket hastighet *i revers*? Kan ikke si jeg vet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Chimp


Ingeniøren

Sitat fra: JPM på mandag 15. april 2019, klokken 15:29
Lukter brukerfeil og bortforklaring lang vei.  ;)

Men det er og menneskelig. Hvem ville ikke dratt en slik om man hadde dr... på draget og ikke hadde helt klart for seg hva som skjedde og hvorfor :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chimp

Skal ikke tro for mye i den retning da man aldri vet 100 % sikkert, men hvis det er snakk om at hun har trykket feil/hengt opp sko eller liknende: hvis hun går inn i litt sjokktilstand så er det svært vanskelig å huske korrekt hva som skjedde. Så jeg synes ikke det er på sin plass å si at det er bortforklaringer

xref

S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

bmw2002

Her er det masse ting som kan ha skjedd:

- Stein eller annen hindring bak bilen. Gir gass og ingenting skjer. Trykker plutselig inn gassen og så fyker bilen av gårde når den passerer hindring.

- Håndbrekk går ikke av. Trykker gassen godt inn og brekket løsner.

- Feil pedal trykket

I elbil er det ikke noen motorlyd så man merker ikke hvor mye gass man gir like lett som en bensinbil.

Alt dette er langt mer sannsynlig enn at bilen gir full gass av seg selv.

sjokomelk

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 15. april 2019, klokken 08:35
Samtidig mener jeg å ha lest at gasspedalen gjerne har to sensorer som jobber motsatt vei, dvs den ene trykkes inn og den andre dras. De må gå likt for at bilen skal akselerere. Da unngår man at feil på en sensor fører til aks, for de må jobbe i par og har motsatt virkemåte.
Helt riktig. Det er to pot-metere som går hver sin vei. Summen av disse må alltid være 100% for at bilen skal godta det som en reell kommando. Får den beskjed om 20% fra det ene og 80% fra det andre, så er dette OK og bilen "gir" 20% gass. Får den 20% og 30% går ikke dette opp, og signalet blir avvist og bilen reagerer med tomgang.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ingeniøren

Sitat fra: bmw2002 på mandag 15. april 2019, klokken 21:57
Her er det masse ting som kan ha skjedd:

- Stein eller annen hindring bak bilen. Gir gass og ingenting skjer. Trykker plutselig inn gassen og så fyker bilen av gårde når den passerer hindring.

- Håndbrekk går ikke av. Trykker gassen godt inn og brekket løsner.

- Feil pedal trykket

I elbil er det ikke noen motorlyd så man merker ikke hvor mye gass man gir like lett som en bensinbil.

Alt dette er langt mer sannsynlig enn at bilen gir full gass av seg selv.

Man kan legge til at om bilen var nyvasket og bremsene hadde rustet fast. Skjedd meg flere gang og ofte skal det litt gass til for å få løsnet hjulene og da kryper den ikke heller..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

RayBomb

Håper egentlig det er brukerfeil, men håper virkelig brukeren faktisk mener det ikke er brukerfeil; og ikke bare at hun er redd/flau for å si det. For dette setter mange folk i sving, og masse penger blir brukt for å grundig undersøke feilkilde.
Til syvende og sist er det priser på biler som må opp pga sånt tull. Det er surt..


Norge
I-Pace S Edition X590 (19MY) |
Produsert: 01/02-19 | Levert: 15/03-19 |
Telematics: 14.2 | InControl: S18D | Kart: 8.30.93.157
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Geir K

Man legger ikke ut historien her og på amerikanske forum, hvis man mener der er brukerfeil. Men det er ikke det samme som at det ikke er det. I en stresset situasjon, kan ting skje.

Ingeniøren

Håper i alle fall at man melder tilbake hva som blir konklusjonen. Dette bør tas fort hos Jaguar, og ikke bli liggende i uker. Vet det er påske og at dagene går fort, men har ikke lyst til å rygge ukontrollert ut av en trang garasje.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

TS sitter kun med andrehåndskunnskap om dette og vi med tredjehåndskunnskap. Ingen av oss vet med sikkerhet om denne hendelsen skyldes menneskelig eller teknisk feil.

Ingeniøren

Har det skjedd noe i saken - snart en uke etter påske uten lyd. Har f.eks Jaguar sett på loggen i bilen og kommet med noe, eller var det en stresset morgen der alt gikk galt ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA