Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT

Startet av esoy, onsdag 10. april 2019, klokken 20:41

« forrige - neste »

esoy

Hei,

Har til nå ladet kiaen med schuko/kladd på egen 10A (1fas) kurs, men dette duger ikke nå som elbil nr 2 er i hus. Jeg har derfor 2 easee ladebokser +pulse i bestilling fra tibber med forventet levering en av de neste ukene. Har 3fas IT nett i sikringsskap, og tenkte i utgangspunktet jeg skulle be om å få lagt opp en 3fas kurs til easee boksene. Men, siden jeg har en tesla X (som vel klarer å utnytte IT 3fas i åpen delta) og en kia soul (som er vel er ren 1fas) er jeg usikker på hvordan dette vil fungere. Klarer jeg å hente noe effekt av 3fas til teslaen overhode hvis kiaen er koblet på og lader på 1fas? Og klarer easee boksen å lastfordele dette fornuftig? Blir det noe bedre om jeg ber om 2 separate kurser fra sikringsskap?

Ulvis

Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette, mtp alle Tesla i landet.  Du kan nok passe på å vri fasane slik at den andre boksen brukar dei to minst belasta fasane ved 1-fas lading. Pulse ser strøm i inntaket ditt, så lastereguleringa skal redusere uavhengig av evt skeivlast på fasane. Om du har veldig lite effekt tilovers så regulering kjem ned i 6 ampere så kan det tenkast Easee har litt  å tenke på.
Om Pulse er felles referanse i sikringskapet så er vel 1 eller 2 kursar kun eit spørsmål om å bringe fram økt effekt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

esoy

Takk for svar! Hvis jeg har forstått lastfordelingen rett, vil det da bli som dette? (forutsatt at jeg har en 3x16A kurs med 50/50 lastsplit dvs 8A til hver)

   Tesla   Kia   Sum   
L1   8   8   16   A
L2   8   8   16   A
L3   13,84   0   13,84   A
Sum   3183,2   1840   5023,2   W

Kiaen kjører ikke veldig langt hver dag så 1,8kW vil holde lenge for den. Teslaen kan vel da få opp mot 6kW når Kiaen er ferdig?

Ulvis

#3
"2-fase" for Tesla skal visst gi ca 15% ekstra enn "1-fase".

Så Tesla får nok ikkje 3.2 kw ved 8 A, desverre.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

PalEngh

#4
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 10. april 2019, klokken 21:27
Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette.
Easee har laget lasbalansering mellom maksimalt tre ladeautomater. Disse seriekobles med tilførsel i automat nummer en, og deretter kabel over til automat nummer to, og ev. nummer tre.
Dette er beskrevet i monteringsveiledningen.
http://www.easee.no/wp-content/uploads/2019/03/Quick-Guide-v2.00-Digital-NO.pdf

JFa

Jeg har to Easee bokser på en 3-fase 16A 400V TN kurs.
Dynamisk lastdeling er ikke klar ennå, så lastdelingen ble gjort ved at boksene ble tildelt hver sin fase.
Begge bilene har 3-faseladere, Tesla trakk 4 Kw og Mercedes B-klasse 2 Kw.
Satte derfor opp boksene uten lastdeling og stilte de inn på hhv. 10A og 6A.
Dette gir 7 Kw til Tesla og 4 Kw til Mercedes.

Venter på dynamisk lastdeling, i løpet av april ble det sagt.

esoy

Høres ikke ut som om det er en stor fordel å koble begge bokser på IT 3fas og ha lastdeling da nei.. Da blir vel fast deling av tilgjengelig strøm hvor en er 3fas IT og en er 1fas for å utnytte kursen best mulig beste løsning?

Eksempel 3x20A sikring

Faseleder   Ladeboks 1 (16A-3fas)  Ladeboks 2 (8A-1fas)  Total
L1              9,25A                          8A                             17,25A
L2              9,25A                          8A                             17,25A
L3              16A                             -                               16A

Hva får jeg i ladeeffekt hvis jeg kobler teslaen til ladeboks 1? 4,2kW?

Ulvis

For 4.2kw må du vel opp i 16A i L1 og L2 ?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lurker

Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.


PalEngh

Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:50
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Lurker

Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34


Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Enig! Da tror jeg min TWC havner på finn.no, og 2 x Easee settes i bestilling!

elektrolux

Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PalEngh

Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:57
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)

https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
3-fase ?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy

elektrolux

Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ulvis

Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA