Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: esoy på onsdag 10. april 2019, klokken 20:41

Tittel: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: esoyonsdag 10. april 2019, klokken 20:41
Hei,

Har til nå ladet kiaen med schuko/kladd på egen 10A (1fas) kurs, men dette duger ikke nå som elbil nr 2 er i hus. Jeg har derfor 2 easee ladebokser +pulse i bestilling fra tibber med forventet levering en av de neste ukene. Har 3fas IT nett i sikringsskap, og tenkte i utgangspunktet jeg skulle be om å få lagt opp en 3fas kurs til easee boksene. Men, siden jeg har en tesla X (som vel klarer å utnytte IT 3fas i åpen delta) og en kia soul (som er vel er ren 1fas) er jeg usikker på hvordan dette vil fungere. Klarer jeg å hente noe effekt av 3fas til teslaen overhode hvis kiaen er koblet på og lader på 1fas? Og klarer easee boksen å lastfordele dette fornuftig? Blir det noe bedre om jeg ber om 2 separate kurser fra sikringsskap?
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 10. april 2019, klokken 21:27
Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette, mtp alle Tesla i landet.  Du kan nok passe på å vri fasane slik at den andre boksen brukar dei to minst belasta fasane ved 1-fas lading. Pulse ser strøm i inntaket ditt, så lastereguleringa skal redusere uavhengig av evt skeivlast på fasane. Om du har veldig lite effekt tilovers så regulering kjem ned i 6 ampere så kan det tenkast Easee har litt  å tenke på.
Om Pulse er felles referanse i sikringskapet så er vel 1 eller 2 kursar kun eit spørsmål om å bringe fram økt effekt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: esoyonsdag 10. april 2019, klokken 22:47
Takk for svar! Hvis jeg har forstått lastfordelingen rett, vil det da bli som dette? (forutsatt at jeg har en 3x16A kurs med 50/50 lastsplit dvs 8A til hver)

   Tesla   Kia   Sum   
L1   8   8   16   A
L2   8   8   16   A
L3   13,84   0   13,84   A
Sum   3183,2   1840   5023,2   W

Kiaen kjører ikke veldig langt hver dag så 1,8kW vil holde lenge for den. Teslaen kan vel da få opp mot 6kW når Kiaen er ferdig?
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtorsdag 11. april 2019, klokken 00:03
"2-fase" for Tesla skal visst gi ca 15% ekstra enn "1-fase".

Så Tesla får nok ikkje 3.2 kw ved 8 A, desverre.



Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Tittel: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: PalEnghtorsdag 11. april 2019, klokken 07:38
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 10. april 2019, klokken 21:27
Dersom du lastdeler så får jo begge litt effekt. Kor mykje kjem jo an på kurs. Den eine fasen til openDelta trekker vel 1.73 x strøm i dei 2 andre fasane. Easee har nok tenkt på dette.
Easee har laget lasbalansering mellom maksimalt tre ladeautomater. Disse seriekobles med tilførsel i automat nummer en, og deretter kabel over til automat nummer to, og ev. nummer tre.
Dette er beskrevet i monteringsveiledningen.
http://www.easee.no/wp-content/uploads/2019/03/Quick-Guide-v2.00-Digital-NO.pdf (http://www.easee.no/wp-content/uploads/2019/03/Quick-Guide-v2.00-Digital-NO.pdf)
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: JFatorsdag 11. april 2019, klokken 09:31
Jeg har to Easee bokser på en 3-fase 16A 400V TN kurs.
Dynamisk lastdeling er ikke klar ennå, så lastdelingen ble gjort ved at boksene ble tildelt hver sin fase.
Begge bilene har 3-faseladere, Tesla trakk 4 Kw og Mercedes B-klasse 2 Kw.
Satte derfor opp boksene uten lastdeling og stilte de inn på hhv. 10A og 6A.
Dette gir 7 Kw til Tesla og 4 Kw til Mercedes.

Venter på dynamisk lastdeling, i løpet av april ble det sagt.
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: esoytorsdag 11. april 2019, klokken 15:56
Høres ikke ut som om det er en stor fordel å koble begge bokser på IT 3fas og ha lastdeling da nei.. Da blir vel fast deling av tilgjengelig strøm hvor en er 3fas IT og en er 1fas for å utnytte kursen best mulig beste løsning?

Eksempel 3x20A sikring

Faseleder   Ladeboks 1 (16A-3fas)  Ladeboks 2 (8A-1fas)  Total
L1              9,25A                          8A                             17,25A
L2              9,25A                          8A                             17,25A
L3              16A                             -                               16A

Hva får jeg i ladeeffekt hvis jeg kobler teslaen til ladeboks 1? 4,2kW?
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 12. april 2019, klokken 21:06
For 4.2kw må du vel opp i 16A i L1 og L2 ?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Lurkerfredag 24. mai 2019, klokken 09:50
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284 (https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284)

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: PalEnghsøndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Lurker på fredag 24. mai 2019, klokken 09:50
Hei, undersøker litt av det samme selv, og har kommet over en interessant tråd:

https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284 (https://elbilforum.no/index.php?topic=28697.msg487284#msg487284)

Ved å koble en boks til tre faser som brukes til teslaen (32A), og en annen boks (16A) på L1 og L2, vil man kunne bruke kursen bortimot optimalt uten å sette opp lastdeling.

Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610 (https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610)
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Lurkertirsdag 11. juni 2019, klokken 16:23
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34


Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610 (https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610)

Enig! Da tror jeg min TWC havner på finn.no, og 2 x Easee settes i bestilling!
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: elektroluxonsdag 12. juni 2019, klokken 20:57
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610 (https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610)

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: PalEnghonsdag 12. juni 2019, klokken 21:04
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 20:57
Sitat fra: PalEngh på søndag 26. mai 2019, klokken 18:34
Norske @easee har klart å kombinere Teslalading med andre bilmerker i en ladestasjon. Det virker veldig fornuftig for meg :-)
https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610 (https://www.facebook.com/easeenorway/posts/2323970047887610)

Er det noen ladestasjoner, inkludert Tesla sin egen som IKKE klarer dette?
3-fase ?


Pål Engh
2018 eGolf
Kråkerøy
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: elektroluxonsdag 12. juni 2019, klokken 21:08
Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadonsdag 12. juni 2019, klokken 21:43
Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Counterpointeronsdag 12. juni 2019, klokken 22:07
Sitat fra: elektrolux på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:08
Når det gjelder 3 fase og IT kan det tenkes at enkelte ladestasjoner med effektmåling sliter med dynamikken.

Men det er en programmenings sak, og easee er heller ikke der enda, oss bekjent.
RuneW har rapportert dette i full funksjon med Easee hos seg. Så det er bekreftet.
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: jkirkebotorsdag 13. juni 2019, klokken 00:03
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 12. juni 2019, klokken 21:43
Er ikkje dei fleste bilar med 3 fase lader bygd for 400V stjernekobling av 3 stk 230V trinn med N som felles punkt? 230V IT 3-fas vil vel aldri kunne fylle meir enn en OpenDelta variant. Og dette vil avhenge av leamikk i bilen (Tesla) Veggboksen må i så fall vite noko om bilmodellen dersom dette skal vere "revolusjonerende".

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadfredag 14. juni 2019, klokken 23:01


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juni 2019, klokken 00:03

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: jkirkebofredag 14. juni 2019, klokken 23:07
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 14. juni 2019, klokken 23:01


Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. juni 2019, klokken 00:03

Tesla Model 3 klarer å utnytte 230V 3-fase fullt ut. De tre fasene kobles til N, L1 og L2 i en 3-fase ladestasjon (L3 benyttes ikke) og bilen trekker på N-L1, N-L2 og L1-L2.
Men det er vel ein egenskap til TM3 og har lite med ladeboksen å gjere, eller?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Ladeboksen må støtte det, og TWC gjør det ikke. Ikke foreløpig ihvertfall...
Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: elektroluxlørdag 15. juni 2019, klokken 14:14
Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?



Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadlørdag 15. juni 2019, klokken 16:51
For 400V TN er det 400V mellom L1 og L2. Ein gitt bil kan kople inn eit ladetrinn her dersom spenning kun er 230V dvs at den er kopla på eit IT nett. (For den del kunne ombordlader vere bygd for 3x400V delta). Dess "dummare" ein ladeboks er dess enklare vert antakelig dette. TWC har unøyaktig laststyring fordi den ikkke ser at det går "dobbel" strøm i 3dje fas i forhold til forventa 1-fas lading, men reint elektrisk er ikkje dette noko hokus pokus. (Verdensnyhet...liksom...) Men at Tesla har tatt seg bryet med IT nett er overraskande positivt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Lastfordeling mellom 2x Easee Ladeboks på 3fas IT
Skrevet av: jkirkebolørdag 15. juni 2019, klokken 19:58
Sitat fra: elektrolux på lørdag 15. juni 2019, klokken 14:14
Her trengs mer info:

TWC lar seg koble til 3 fase IT nettved å legge U til N, V til L1 og W til L2. Da vil f.eks e-Golf lade med 2x16A og sende 28A i retur.

Var og av den oppfatningen at T3 hadde optimalisert dette slik at det blir lik last på alle faser. Altså en innvenlig omkobling av laderene slik at disse blir 3 kant/sterne koblet for lik last.

Sier du at det ikke er automatikk i en slik omkobling når bilen senser spenning på kun L1 og L2?

Joda, men det fungerer ikke med TWC. TWC har en mer avansert kommunikasjon med bilen (over CAN-bus) når dip-switch 2 står oppe. Da fungerer det ikke, dvs. man får en mye lavere strømstyrke enn man skulle hatt. Setter man dip-switch 2 ned får man den strømstyrken man skulle hatt, men bare i en kort tid før TWC kutter ut og gir feilmelding.

Med f.eks EcoLite fungerer det som det skal.