Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: manifold på fredag 28. februar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:35

Det er ulovlig for nettselskaper eller eiere av nettselskaper å gi seg selv slike fordeler. Det er forøvrig ikke nettselskapene som investerer i hurtigladere, men andre deler av disse konsernene.

Grunnen til at energiselskapene i Finnmark investerer, er altså ikke at kostnadene ved nettilknytning eller nettleie vil være mindre for dem. Det er nok mer knyttet til et ønske om å ta posisjoner som på lang sikt kan være kommersielt attraktive, kanskje i kombinasjon med større risikovilje enn det de etablerte ladeselskapene har.

De har mulighet til å påvirke hvordan nettleien uformes, slik at den rent generelt ikke slår så ugunstig ut for hurtigladere. Timingen passer bra med at endringer i nettleie er på dagsorden nå.

De har også mulighet til å styre hvor stor del av nettinnvesteringen som må dekkes som anleggsbidrag, og hva som betraktes som generell oppdatering av nettet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Forutsatt at det nå blir besluttet å bygge ut dette ladenettverket i år og neste år så lurer jeg på hvordan det blir med drift og betaling for bruk av dette?
Har kraftselskapene tenkt å ta seg av dette selv, eller skal Fortum eller andre drifte det for dem?

I pressemeldingen sier Fortum at "vi har tilbudt kraftselskapene vår bistand i prosessen videre", så det virker som det ikke er sikkert at Fortum blir med videre.  En evt slik driftskontrakt vil vel bli så stor at den må ut på anbud?

mvh
Hgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Sitat fra: vinterdekk på søndag 01. mars 2020, klokken 12:22
Fortum trakk seg ut men kraftlagene er innstilte på å bygge ut selv med støtte fra Enova. Trykk på «play» knappen for å høre radiointervju med elverkssjef i Repvåg Kraftlag om planene. Når ladenettverket kommer på plass blir det nok flere som vil vurdere elbil i Troms og Finnmark. I Finnmark er bare en av ti nye biler helelektriske i dag.

http://www.radionordkapp.no/nyheter/12214/kraftigste-elbilladerne-i-landet/

Stor takk til @vinterdekk for linken til dette radiointervjuet i en annen forumtråd.
Høres ut som at Fortum nærmest ønsket å trekke seg fra prosjektet, og at det ikke var Enova som var  skyld i utsettelsen.

Jeg oppfordrer til å høre hele intervjuet for de som er interessert, men det virker som kraftselskapene skal drifte ladestasjonene selv (han sier ingenting om kundeservice, men det inngår kanskje i "å drifte"?), mens de snakker med flere andre tilbydere om betalingsløsninger.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

Hvis ikke en av de store (Fortum, Grønn Kontakt eller BKK) går bredt inn med drift, men at de enkelte kraftselskapene skal drive service og vedlikehold så synes jeg at de skulle gjøre som Circle K.

Bruk kundedatabasen som allerede håndterer Circle K Norge (Circle K Sverige?), Virta og E.ON Sverige (som gir tilgang til E.ON i hele Europa).

Der gir jo en meget enkel roaming løsning som mange etterlyser.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Magnus Hansen

Betalingsløsning blir jo via Fortum eller en av de andre eksisterende leverandørene

Amatøren

Ja, men når Fortum trekker seg ut og bare skal 'skumme fløten' på å formidle betalingsløsning mot et honorar (slik jeg har forstått det) så burde de kastes helt ut!

For så få bruke samme løsning som Circle K Norge gjør.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Magnus Hansen

Sitat fra: Amatøren på mandag 02. mars 2020, klokken 18:22
Ja, men når Fortum trekker seg ut og bare skal 'skumme fløten' på å formidle betalingsløsning mot et honorar (slik jeg har forstått det) så burde de kastes helt ut!

For så få bruke samme løsning som Circle K Norge gjør.

I intervjuet blir det sagt at de er i kontakt med forskjellige leverandører av betalingsløsninger. Så vi får anta at de gjør en god vurdering i forhold til kvalitet og pris på den tjenesten. Det blir i alle fall ikke sånn at Fortum evnt får den kontrakten uten konkurranse

Siggen

Sitat fra: automat på fredag 28. februar 2020, klokken 11:28



De har mulighet til å påvirke hvordan nettleien uformes, slik at den rent generelt ikke slår så ugunstig ut for hurtigladere. Timingen passer bra med at endringer i nettleie er på dagsorden nå.

De har også mulighet til å styre hvor stor del av nettinnvesteringen som må dekkes som anleggsbidrag, og hva som betraktes som generell oppdatering av nettet.

Nettleien går på effekten en stund til okke som. Samme hvem som er kunden i andre enden.

Nei, de har ikke anledning til å styre hvor stor del som dekkes av anleggsbidrag. Nyanlegg bekostes av kunde uansett og kan ikke legges på eksisterende kunder over nettleien. Du blander med reinvestering og utlevd teknisk levetid og fremskyndingskostnader hvor det mer går på valg av løsning som gir grunnlag for anleggsbidraget. Der har de litt handlingsrom men man blir avkledd i NVE revisjonen hvis man ikke praktiserer likhet for forskriften og de bøtene er mye større enn de få kronene man kan trikse med og legge over på de andre kundene i utbyggingen.

automat

Sitat fra: Siggen på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:11


Nettleien går på effekten en stund til okke som. Samme hvem som er kunden i andre enden.

Nei, de har ikke anledning til å styre hvor stor del som dekkes av anleggsbidrag. Nyanlegg bekostes av kunde uansett og kan ikke legges på eksisterende kunder over nettleien. Du blander med reinvestering og utlevd teknisk levetid og fremskyndingskostnader hvor det mer går på valg av løsning som gir grunnlag for anleggsbidraget. Der har de litt handlingsrom men man blir avkledd i NVE revisjonen hvis man ikke praktiserer likhet for forskriften og de bøtene er mye større enn de få kronene man kan trikse med og legge over på de andre kundene i utbyggingen.

Leter man etter problemer og begrensninger istedet for muligheter, så blir det selvfølgelig vanskelig å få gjort noe. 

Det kan som regel legges forskjellige forutsetninger og vurderinger inn i en sak. Verden er ikke svart/hvit. Og ikke minst man kan finne andre prosjekter å slå dette sammen med, for å dele kostnader.

Hvis man endrer reglene for nettleie, slik at de slår gunstigere ut for hurtigladere, så må det selvfølgelig gjelde alle. Det vil jo i tilfelle være de selv og evt Tesla som tjener på det. Andre aktører er det jo ikke. (Selvsagt kan det også slå gunstig ut for andre typer virksomheter.)

Og rent generelt så sitter jeg med et inntrykk av at jo lenger fra Oslo man kommer, jo mer løsningsorientert blir det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arnkl

Då ser det enedelg ut til at alt det formelle er i orden, og utbygginga kan starte.

Kanskje litt ironisk at Ishavskraft på nytt er inne i hurtiglademarknaden. Nokon som hugsar Ishavsveien :-)

https://presse.enova.no/pressreleases/enova-stoetter-omraadeutbygging-av-hurtigladere-i-finnmark-2989638
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

RJK

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. april 2020, klokken 13:41
Då ser det enedelg ut til at alt det formelle er i orden, og utbygginga kan starte.

Kanskje litt ironisk at Ishavskraft på nytt er inne i hurtiglademarknaden. Nokon som hugsar Ishavsveien :-)

https://presse.enova.no/pressreleases/enova-stoetter-omraadeutbygging-av-hurtigladere-i-finnmark-2989638

F.n meg på tide de fikk ut fingeren. Dessverre betyr et så seint vedtak at vi kan skyte en lang pil etter nye ladere frem til sommeren, så nok en sommer der "planlagt" Finnmarkstur må utgå.

Nå i disse dager, så er jo norgesferie høyaktuelt, men jeg orker ikke satse på treglading og fort dobbelt så lang reisetid pga at bil må lades etter ca 5 timers kjøring gitt fartsgrensene nordpå.

Det er for lang ladetid på så stort batteri som jeg har, om man må saktelade. Er tross alt 8-9 timer om jeg får ladet så raskt som 7,4 kW (en god natts søvn), men om jeg støter på 3,6 kW, så snakker vi fort 17, 4 timer ladetid.

Visst kunne jeg klart det, men jeg ønsker å selv avgjøre om jeg vil lade og så kjøre videre, men når ladingen tar nesten 2/3 av døgnet, så må man ikke bare satse på å bruke natta til lading. Her er det natta og halve dagen, forutsett at man faktisk kan finne et sted å lade om natta.

Synes nå synd på de som har enda større batteri, men mindre rekkevidde. Enda større del av døgnet som går bort i lading.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arnkl

Det er meir informasjon på Facebooksida til Alta Kraftlag, blant anna informasjon om kvar hurtigladarane kjem.

SitatI september 2019 satte vi i drift den første hurtigladeren i Alta. Nå skal Alta Kraftlag SA sammen med Ymber AS bygge 7 nye hurtigladestasjoner i Alta, Masi, Kautokeino, Burfjord, Storslett, Birtavarre og Øksfjord.

Hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Stasjonene blir forsynt med fornbar kraft fra Ishavskraft. Ishavskraft skal også stå for den kommersielle driften av stasjonene, Vår målsetting er å få etablert stasjonene i løpet av året.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

RJK

Sitat fra: arnkl på torsdag 09. april 2020, klokken 14:16
Det er meir informasjon på Facebooksida til Alta Kraftlag, blant anna informasjon om kvar hurtigladarane kjem.

SitatI september 2019 satte vi i drift den første hurtigladeren i Alta. Nå skal Alta Kraftlag SA sammen med Ymber AS bygge 7 nye hurtigladestasjoner i Alta, Masi, Kautokeino, Burfjord, Storslett, Birtavarre og Øksfjord.

Hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Stasjonene blir forsynt med fornbar kraft fra Ishavskraft. Ishavskraft skal også stå for den kommersielle driften av stasjonene, Vår målsetting er å få etablert stasjonene i løpet av året.

Kan godt hende de rekker de fleste "i løpet av året", men mitt tidsestimat gjaldt altså sommeren 2020. Vi snakker altså under 3 måneder til folk begynner å farte rundt. For egen del så jeg for meg å kjøre rett etter at skolene tar sommerferie. Altså snakker vi om siste uke av juni.

Mulig jeg er pessimistisk, men tviler på at det er mange av de som er åpnet til da. Men håper de legger ut fremdriftsplanen slik at man kan se når de forventes åpnet, eller eventuelt bare en "lanseringskalender.

De kan påbegynne alt på en gang, men selv om avtalen er underskrevet, så skal det vel på anbud, så da tror jeg vi tør si at det blir nok først utpå høsten. Men jeg håper selvsagt at jeg tar skammelig feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Dette er også bare de 7 lokasjonene i vest-Finnmark. I artikkelen som startet tråden, var det planer om ytterligere 19 lokasjoner lenger øst. Skjer det noe med disse?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 09. april 2020, klokken 14:25
Dette er også bare de 7 lokasjonene i vest-Finnmark. I artikkelen som startet tråden, var det planer om ytterligere 19 lokasjoner lenger øst. Skjer det noe med disse?

Godt spørsmål. Regner med vi nå får flere "gladmeldinger" der disse blir vedtatt. Men det betyr nok og at det tar litt mere tid før de er på plass...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA