Skrevet av Emne: Tesla Cars vs Competition  (Lest 4896 ganger)

SurSnasen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 474
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #15 på: fredag 06. september 2019, klokken 11:21 »
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere...

Selv forholder jeg meg ganske nøytral i dette. Porschen er fristende, i aller høyeste grad. Ikke på grunn av raskest mulig aksellerasjon, eller muligheten for heftig banekjøring. Men rett og slett for opplevelsen. Kjøregleden. Nettverket. Men dessverre for dyr for min lommebok. Nydelig bil. Og glimrende at vi får flere og flere nullutslippsbiler på markedet (som jeg mistenker mange i en menighet vi ikke skal nevne med navn, glemmer)!

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1262
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #16 på: fredag 06. september 2019, klokken 11:26 »
Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere...
Dette er vanligste idiotargumentet når du ikke lenger har noe fornuftig å komme med.
« Siste redigering: fredag 06. september 2019, klokken 11:30 av DagfinnN »
S100D Levert 29.11.2017
S85D solgt 12.10-2017
Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017
Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
Tesla S85D hentet 9. november 2015, Drammen
Nissan Leaf solgt 28.07.2015

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1522
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #17 på: fredag 06. september 2019, klokken 11:46 »
Jeg var superklar for porschen, synes den rett og slett ser bra ut, både utvendig og inni, men så begynte jeg lese tallene og hva som var publisert og .. ja avbestilte reservasjonen, og avbestilte testingen og porsche world roadshow turen.


Har lyst på taycan, digger stuket, men føler at spec vs pris og rekkevidde var....... ... yeah. man må jo ha turbo S for å ta teslaene, velge en "billig" 4s og bli frakjørt av selv longrange model 3 er litt lite stas, selv om bilen unektelig nok er bedre skrudd sammen og ser bedre ut, og har bedre serviceapparat, og er en bedre bil.

Porsche kan ta seg vesentlig bedre betalt, uten tvil, men rekkevidde!!!!! Den leveres med 83kwh netto på 2.3 tonn?! + utstyr, det er rett og slett ikke bra! den er tyngre enn cayenne S diesel!  270KW lading... hva skjedde med 350? Dessverre er jo ikke 270KW average, men bare peak, 5 til 80% avslørte de at ladingen var 168KW i snitt, under ideele forhold, her snakker vi 800V ladere, dette er langt frem i tid, skal du ha 150KW dc må man ha ekstra option, trolig relekobling/splitting av 800V pakka til 2x 400V, også helt greit,

Jeg vil ha porschen, men jeg vil også  kjører TR hemsedal uten å lade, ved kjøring nedover i europa med bensinbil har jeg stopp ca hver 35-40 mil, selv med model 3 blir det 20-25 mil, og med taycan da.. 15-20? .  Friheten ekstra rekkevidde medfører veier for meg opp for ræva kvalitet og kundeservice enn så lenge. Tenker at vi må på 6-700km wltp for at kvaliteten og type bil spiller inn i hva man velger.

Helt ærlig føler jeg at porsche har gått litt i interne fotspor i vag gruppen og  har dratt en ny e-tron, mye ble lovet, lite ble levert, bra bil, dårlig elbil. I praksis er det vel samme batteriene fra lg chem, og da begrenser det seg litt selv.

Trackday i oktober på våler, har noen fått taycan til da?

Så finner vi ut hvordan den går på bane. Jeg mistenker at tekniske vålerbanen ikke blir så lett å klå 100% original tm3p på. de 6-700kg ekstra den drar på føles, kjører man seksjon 3 der blir det virkelig ille. På rudskogen bør power og 2 trinns gir i taycan potensielt komme bedre frem. På ringen uten tvil, snitthastigheten er jo nesten 100% høyere enn norske baner, ringen tilgir tunge biler om de har power.

Merkefanbois er forøvrig dritslitsomt, uansett hvor de hører hjemme. Jeg prøver å fokusere på ytelsen bilen gir og opplevelsen, ikke merket, klart ofte ender man med porsche og bmw M da, men finnes mye annet gøy også, for tiden har jeg både japse med turbo i garasjen, og amerikansk bil som utfordrer nye gt2rs på bane De fleste porsche folk tåler det når du kjører forbi, men mange blir utrolig fascinerende butthurt. Stortsett er det merkefantastene som blir krenka, de andre blir mer fascinert av at de blir forbikjørt av noe med bladfjærer.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2220
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #18 på: fredag 06. september 2019, klokken 12:52 »
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Apropos menighet...
Stort sett eneste jeg har sett som er vilt opptatt av å skulle sammenligne, og rakke ned på den andre leiren, er Tesla-eiere... Selv forholder jeg meg ganske nøytral i dette.
Nøytral nok til å rakke ned på Teslaeierne? ;) (men du rundet det fint av, da :) :+1:)

Når jeg begynte å lese her på forumet etter kjøp av E-golf, så merket jeg en hatsk stemning mot Tesla. Masse feilaktig info om Tesla ble servert, og når Teslaeierne rettet på dette, ble de bedt om å komme seg vekk(kortversjon). Tesla er blitt bedre og bedre dag for dag, mens de som liker NRKs "Trim for eldre"- kjøper E-tron og liknende :D Sorry, skled ned i skyttergrava litt..
https://youtu.be/_OyUpsoCuk4?list=RD_OyUpsoCuk4&t=182



« Siste redigering: fredag 06. september 2019, klokken 13:00 av JorEl »

oyvind86

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #19 på: fredag 06. september 2019, klokken 13:02 »
Model S er fortsatt raskere 0-100 selv om menigheten vil mene at Porsche har et helt annet drag i aksen.

Hehe, så en eller annen "uhildet" test av Taycan der det ble sagt at "riktignok viser tallene at Tesla Model S akselererer raskere enn Taycanen, men det føles mye raskere i Taycanen".  :laugh:

Hehe, var denne jeg refererte til, ja!  :)

Ber om unnskyldning til de som følte seg støtt av dette, det var ikke meningen. Porsche Taycan er en flott bil, men pris og rekkevidde trekker noe ned etter mitt syn.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6216
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #20 på: fredag 06. september 2019, klokken 14:15 »
Kanskje en effekt av fake motorlyd i høyttalerne (for de som trenger penisforlenger, a la i-Pace og omtrent alle BMW M-biler for tiden. Trist at Porsche også slengte seg på den bølgen). :laugh: :-*
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

mthoring

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 910
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #21 på: fredag 06. september 2019, klokken 16:03 »
Kanskje en effekt av fake motorlyd i høyttalerne (for de som trenger penisforlenger, a la i-Pace og omtrent alle BMW M-biler for tiden. Trist at Porsche også slengte seg på den bølgen). :laugh: :-*

Trodde BMW primært satset på de med nesebor-komplekser for tiden jeg :D
https://www.cstatic-images.com/car-pictures/xl/usd00bms191c021001.png
2017 S75D

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2220
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #22 på: fredag 06. september 2019, klokken 16:08 »
Denne videoen er røff og tøff :police: Jeg er ikke uenig. :angel:
https://youtu.be/Hvbi3ry3Vr8

Geirr

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 530
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #23 på: fredag 06. september 2019, klokken 16:14 »
Å sammenligne Taycan med Tesla er vel omtrent som å sammenligne Maria Callas med Olga Marie....

Taycan er en premium bil. For gutta med fuck-you-money. Ikke for de som må regne må sparte bompenger for å få lov av kona til å kjøpe ny bil.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

hemi

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1522
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #24 på: fredag 06. september 2019, klokken 16:24 »
Oppsummerer egentlig bilen bra, du bør ha faktisk fuck you money for å kjøpe den.

Skulle likevel helst sett lenger rekkevidde, så slapp de som kjøpte den havne i ladekø bak leaf/egolf på tur, det er over middels frusterende. Med det sagt tipper jeg alle som har 1.8-2 mill til taycan, har en cayenne / rangerover å dra på fjellet med, det løser jo mye.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2220
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #25 på: fredag 06. september 2019, klokken 16:28 »
Kanskje fuck-you-gutta vil ha den raskeste bilen og ikke vil bli tatt av politiet? Politiet vet sikkert hvor alle 2 lynladerene er :police: Dessuten må du trekke fra de av fuck-you-gutta som bryr seg om miljøet.
Siden de har nok penger, kan det jo tenkes at de er smarte og kan tenke selv? Time will fuckin`tell :P
« Siste redigering: fredag 06. september 2019, klokken 16:35 av JorEl »

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5184
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #26 på: lørdag 07. september 2019, klokken 08:56 »
Denne videoen er røff og tøff :police: Jeg er ikke uenig. :angel:
Det var med veldig amerikanske øyne. Tror salget kan bli bra når Taycan Carrera eller hva billigversjonen heter kommer. Mange som bare vil bli sett i Porsche og ikke bryr seg om rekkevidde og ytelse så mye. Og så får man kanskje en mye bedre skrudd sammen bil med litt mere luksusfølelse enn Tesla.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2220
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #27 på: lørdag 07. september 2019, klokken 11:33 »
Porschen er selvfølgelig en veldig pen bil. Folk må gjerne kjøpe den. Den er jo en elbil fra VAG, og det trenger verden..
Det som slo meg litt var argumentet om at Porshe, nok heller vil at kundene skal kjøpe en ICE-Porshe som gir dem mer penger i kassen. Hvordan dette slår ut i praksis blir spennende å se.
Likte også raljeringen på slutten av videoen, der man viser at man ikke har glemt Dieselgate.
Ordet Dieselgate, putter liksom alt svineriet i en pose, så lar man tiden gå, også blir det mer eller mindre glemt. Bare noe man refererer til, liksom. Organisert kriminalitet passer bedre!

Men til slutt. All ære til de i som har pushet frem denne flotte bilen, gjennom VAGsystemet. Om dette er et pr-stunt eller mer, vil salgstallene vise.

OhmPaPa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 848
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #28 på: lørdag 07. september 2019, klokken 16:20 »
Toyota Supra, Jaguar i-Pace, Audi e-Tron and Tesla Model 3.

Tre forskjellige øvelser. Overrasket over et par av plasseringene her:

https://www.youtube.com/watch?v=2egdAJFjSkU

Spent på hvordan Porsche Taycan hadde gjort det.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1701
    • Vis profil
Sv: Tesla Cars vs Competition
« Svar #29 på: lørdag 07. september 2019, klokken 16:25 »
Denne videoen er røff og tøff :police: Jeg er ikke uenig. :angel:
https://youtu.be/Hvbi3ry3Vr8

Må innrømme at det er ganske fornøyelig å se disse die hard teslafanatikerne som forsøker å gjøre seg et levebrød på youtube i påvente av at aksjene skal gjøre dem rike. De drar den samme leksa gang etter gang at de ønsker nye elbiler velkomne, men når det kommer til stykket så greier de ikke engang å late som om de er objektive.

Drar frem cargo space som stort argument for at en sportsporsche vil floppe.

Men jeg er selvfølgelig enig i at porsche ikke konkurerer i segmentet for å dekke gjennomsnittsfamilene sitt transportsbehov om noen måtte ha trodd noe slikt. I det segmentet begynner det å bli litt å velge mellom noe som Tesla begynner å merke i hvert fall utenfor USA.