EPA-rating 204miles

Startet av JorEl, søndag 07. april 2019, klokken 22:35

« forrige - neste »

JorEl

Like effektiv på vinter som  sommer? ;D

https://youtu.be/aazsZ4HNBec?t=663
Edit; Litt kjekt for oss som liker Tesla, at de har et forsprang når det gjelder teknikk. Men hadde jeg vært en Audigutt og måtte hatt Audi, så har jo bilen et stort batteri da. Laderene til Ionity er vel også veldig gode, men det må bli flere av dem.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Orbit

Burde ikke være så mye nytt vann på mølla her. 370km i 90km/t er ganske jevnt med WLTP (som er målt i snitthastighet 46.5 km/t!!). Tipper bilen er en "advanced plus" (pga brune sportsseter) som har WLTP 383 km på 20". Jeg ser i konfigurasjonslista for akkurat denne bilen at den har en del ekstrautstyr, men det er vel hovedsaklig panoramataket som legger på mer vekt og dermed evt drar rekkevidde marginalt ned.

Sitat fra: elektro på søndag 26. mai 2019, klokken 09:07
Mulig det skyldes vinden som var ca. 5 m/s
Og effekten av vind blir ikke helt eliminiert av å kjøre samme strekning frem og tilbake. Gevinsten av medvind, er er mindre enn kostnaden av motvind ved samme GPS-hastighet. Dersom det var jevnt 5m/s (=18km/t) var det mot- og fartsvind på 108 km/t på vei sørover, og 72 km/t nordover. Luftmotstand tilsvarer derfor å kjøre i 92 km/t i vindstille. sqrt((108^2 + 72^2)/2) = 92 [/flisespikking]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

gigafactory

Audi skal ha for at det rapporteres et langt mer nøyaktig forbrukstall enn i de fleste andre elbiler. Her får en faktisk forbruk*distanse=utnyttbar kapasitet. Veldig OCD-vennlig!

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på søndag 26. mai 2019, klokken 09:45
Og effekten av vind blir ikke helt eliminiert av å kjøre samme strekning frem og tilbake. Gevinsten av medvind, er er mindre enn kostnaden av motvind ved samme GPS-hastighet. Dersom det var jevnt 5m/s (=18km/t) var det mot- og fartsvind på 108 km/t på vei sørover, og 72 km/t nordover. Luftmotstand tilsvarer derfor å kjøre i 92 km/t i vindstille. sqrt((108^2 + 72^2)/2) = 92 [/flisespikking]

Hei Orbit. Du har skjønt litt av fysikken her ,men ikke alt.
Luftmotstanden øker i tredje potens, men i vindstille beveger bilen seg med samme hastighet som den relative vindhastigheten. Dvs 90³/90. Man må dele på hastigheten man kommer frem i geografisk for å finne luftmotstand pr tilbakelagt distanse, som er det relevante.
I dette tilfellet blir regnestykket slik:
√((108³/90)+(72³/90)/2)=95,2 km/t

Dersom man kjører med like stor hastighet som vinden blåser vil man t/r få samme luftmotstand som om man kjørte dobbelt så fort som man egentlig gjorde.
Ene veien ville luftmotstandenkraften være 0 ,men andre veien ville den vært 4 ganger så stor. 4 ganger kraft/tur-retur=2.

daktari

Jeg er mest nysgjerrig på om bilen var utstyrt med fullskinnpakke på dashbordet eller kunstskinn?

Mest relevant er at han kjørte hele 4 timer i strekk i 90 km/t for 100-0. Det er jo bra tidsrekkevidde.
Spørsmålet blir hvor mange timer han kommer i 130 og 140 som er typisk svensk og dansk hastighet?

Merk også at mange I-pace-eiere med nyere biler kjører godt nedpå 1.8 kWh/mil på norsk landevei  (Sub 70 km/t)om dagen. Min gjør ikke det, er 6 måneder og har neppe siste oppdateringer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Orbit

Sitat fra: daktari på søndag 26. mai 2019, klokken 10:12
Jeg er mest nysgjerrig på om bilen var utstyrt med fullskinnpakke på dashbordet eller kunstskinn?
I følge myAudi har denne bilen ingen av skinnpakkene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Jeg har kikket på kunstskinn. Det ser kjipt ut. Skal du først betale for noe ekstra så gå for skinn. Det ser bra ut!

Resultatene fra testen er vel for øvrig omtrent som forventet. Helt kurante. Såpass bra rekkevidde at det dekker nesten alt for alle. Ikke noe å hoppe ned i skyttergraven for.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. mai 2019, klokken 15:02
Jeg har kikket på kunstskinn. Det ser kjipt ut. Skal du først betale for noe ekstra så gå for skinn. Det ser bra ut.

Min søster har kunstskinn/skinn. Det er skinn i midtre del av setene foran og på sidene bak, samt på innstigningsvangen på førersetet.
Jeg syns det er en meget kurant oppgradering til ca 11.000(?) dersom man har et snev av tanke på hva sluttsummen skal bli. Det koster dobbelt så mye for Alcantara. Det er ikke i nærheten av samme valuta for pengene.

Øyvind.h

Litt usikker på hvilken pakke du mener, men spørsmålet omhandlet dashbordet. Det kan du få enten i plast, kunstskinn eller skinn. Kunstskinn ser ut som plast og er ikke spesielt pent. Skinnpakken for dash ser bra ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. mai 2019, klokken 16:35
Litt usikker på hvilken pakke du mener, men spørsmålet omhandlet dashbordet. Det kan du få enten i plast, kunstskinn eller skinn. Kunstskinn ser ut som plast og er ikke spesielt pent. Skinnpakken for dash ser bra ut.

Litt usikker på dette nå. Tror faktisk det som ser ut som plast er standard og at kunstskinn ser ut som ekte skinn. Legger ved et bilde fra facebook som skal være kunstskinnpakke.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

oyvindbj

Riktig, kunst skinn ser ikke ut som plast. Jeg hadde ikke sett forskjell på kunstskinn og vanlig skinn. Men du kjenner forskjellen.

matsbue

Da jeg sammenliknet dette for noen uker siden syntes jeg det var ganske stor forskjell på kunstskinn og skinn - sistnevnte virket mye «glattere» med finere mønstre - kunstskinn var «grovere», man så mønsteret mye tydeligere (men da samtidig at det ikke var ekte). Jeg konkludere iallefall med enten ekte skinn eller ikke skinnpakke i det hele tatt.

Øyvind.h

Sitat fra: AJ82 på søndag 26. mai 2019, klokken 16:56
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 26. mai 2019, klokken 16:35

Litt usikker på dette nå. Tror faktisk det som ser ut som plast er standard og at kunstskinn ser ut som ekte skinn. Legger ved et bilde fra facebook som skal være kunstskinnpakke.

A.J.
Sikker på at ikke det der er fullskinn? Selgeren viste meg det der og påpekte at det var skinn. Deretter viste han meg kunstskinn. Kunstskinn så ut som plast. Litt mykt, men kjipt utseende. Tar forbehold om at selger viste meg feil.
Er jo lov å håpe, for utifra det han viste var det fullskinn eller ingen ting som gjaldt for min del. Og helt ærlig virker det merkelig at kunstskinn-pakken skulle se ut som plast.
VW ID4 GTX 2023

Tellus

Sitat fra: elektro på søndag 26. mai 2019, klokken 09:07
Klanen fikk vel vann på mølla nå. :o Er nok få timer til det er på InsideEVs/Electrek/Cleantechnica og tek.no at Audi e-tron quattro bare har 168 miles rekkevidde mens Tesla har 370 miles... ;)

Results:
90 km/h, 56 mph: 370 km, 230 mi, 225 Wh/km, 362 Wh/mi
120 km/h, 75 mph: 270 km, 168 mi, 308 Wh/km, 496 Wh/mi

Kjenner meg ikke helt igjen, men jeg kjører jo heller aldri sånn. Ville dog tippet nærmere 400 km. i første test og 300 km. i andre. Ikke mer. Har samme hjulstørrelse og dekk, men andre felger. Mulig det skyldes vinden som var ca. 5 m/s, men dette er faktisk samme resultat som I-Pace fikk i samme type test uten AC på. Altså i praksis litt bedre. (Teslabjørn estimerte 350 km. med AC på i I-Pace den gangen.)

Vet ikke helt hvor sammenligningen med I-Pace kom fra, men jeg er ganske sikker på at min I-Pace vil komme lavere enn 225 i snitt ved konstant 94 km/t avlest speedometer (tilsvarer 90 km/t avlest GPS).

I laveffektmodus (klima av ++) så er det blitt rapport under 200 i forbruk ved konstant 100 avlest speedometer (96 km/t GPS) for en I-Pace. Husker ikke konfigurasjon til den bilen dog, men det ligger et sted på FB.

Vindforhold er en usikker faktor selvfølgelig.

gigafactory

Se heller på hvor langt en kommer enn hva kjørecomputer estimerer av forbruk.  Det er fort 3-4 kWh som er sporløst "forsvunnet" om en ganger ipace sitt forbruk med kjørte kilometer og sammenligner med utnyttbar kapasitet.

Klima av er tull.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA