EPA-rating 204miles

Startet av JorEl, søndag 07. april 2019, klokken 22:35

« forrige - neste »

Håvar

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2019, klokken 22:33
Det mest interessante var den lille forskjellen mellom S og kona / 3. Hvis ny S er 10% mere effektiv vil jo den ha lavere forbruk enn 3. Uforståelig IMO.

Det er vel betydelig forskjell på om totalforbruket til nye S er redusert 10% eller om effektiviteten (i f.eks. motorene) er økt med 10%. Sistnevnte vil ikke gi 10% reduksjon i forbruk.

Dekkdimensjonen var i Konas favør over model 3 (17" vs 19") så det forklarer sannsynligvis den lille forskjellen. e-Tron er eneste som kjører på 21" og blir nok straffet for det:

Testoppsett:
To Audi e-tron (21-tommers sommerdekk)
To Tesla Model X 100D (19-tommers vinterdekk og 20-tommers sommerdekk)
To Hyundai Kona (64 KWh, 17-tommers vinterdekk og 17-tommers sommerdekk)
En Tesla Model S 100D (19-tommers vinterdekk)
En Tesla Model 3 (Firhjulsdrift, Long Range, 19-tommers sommerdekk)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

geear

Sitat fra: PF på torsdag 30. mai 2019, klokken 07:39
Med det støynivået som er i tesla (sjekk videoen når teslabjørn henter Xen sin nå nylig) vil vel det i praksis være e-tron man kan kjøre lengst i.
Kjenner jeg er fornøyd med valget jeg gjorde, så får det være at den teoretisk går fem mil kortere mellom lading på langtur.
Alle tesla-eiere har jo hele tiden forkynt at mann må stoppe jevnlig på langtur og at man ikke orker å kjøre langt i et strekk. Det skjønner jeg godt, noise cancelling headphones burde vært standard inni der. Å kjøre på grusvei må jo være som et mareritt
Kan du ikke være fornøyd med valget du gjorde uten å slenge fullstendig grunnløs og uberettiget drit? e-tron (med pakken med dobbelt/støydempende glass) er den stilleste elbilen Bjørn har testet, Model X er den nest stilleste han har testet. Ingen av de er noe som helst problem å kjøre på langtur i høy fart over lang tid.

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. mai 2019, klokken 07:29
Sitat fra: olavxxx på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:14
Det er bare min teori, den ville jo forklart det store gapet fra eTron til Tesla i 130 og hvorfor forskjell fra 130-150 innad i eTron ikke var "så stor".
At det er mindre forskjell mellom etron og X i 150 enn i 130 er veldig merkelig. I de hastighetene er det luftmotstand som dominerer. For at resultatet skal stemme må det være noe annet som øker mere i forbruk på X enn på etron og som kompenserer for forskjellen i luftmotstand. Hadde det vært vintertesting hadde jeg kunnet forstå det.
Enig, men det er jo kun e-tron som har dette resultatet. NextMove sin tolkning er at e-tron er aerodynamisk effektiv, men dårligere på drivlinje-effektivitet. Her kommer Tesla sin "torque sleep" inn, varmetap, veldig tung bil, høy rullemotstand. Interessant teori!
En annen ting som ikke blir avklart av testen er hvilke av bilene som regner ladetap inn i forbruket.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

DagfinnN

Med det støynivået som er i tesla (sjekk videoen når teslabjørn henter Xen sin nå nylig) vil vel det i praksis være e-tron man kan kjøre lengst i.
Kjenner jeg er fornøyd med valget jeg gjorde, så får det være at den teoretisk går fem mil kortere mellom lading på langtur.
Hva er galt med Audi-menigheten? Jeg er fornøyd med min bil og trenger ikke snakke negativt om andre biler for å forsikre meg selv om at - ja, jeg er fornøyd.
Må jo virkelig lure når man hører slikt fra den kanten. Og bare så det er sagt. Vi skal heie på ALLE elbiler.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

PF

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 30. mai 2019, klokken 09:44
Hva er galt med Audi-menigheten? Jeg er fornøyd med min bil og trenger ikke snakke negativt om andre biler for å forsikre meg selv om at - ja, jeg er fornøyd.
Må jo virkelig lure når man hører slikt fra den kanten. Og bare så det er sagt. Vi skal heie på ALLE elbiler.

Skal jeg tippe, de er lei av å høre at tesla er så mye bedre på alt, når de i realiteten er litt bedre på rekkevidde og ytelse, som til daglig bruk er ting som er totalt urelevant.

Kåre Knatten

[/quote]

Bakgrunnen for teorien min:
Tesla kan jo slå av ene motoren når man "coaster", men det tror jeg ikke hverken eTron eller iPace kan, så under lav hastighet vil man da bruke mye mer strøm med iPace og eTron enn man "trenger" for den fremdriften man får.
Men når man kommer opp i 130-150 km/t er det såpass mye energi som skal til for å flytte de største elbilene at man uansett må bruke en del juice, så da er det kanskje ikke så "farlig" med ineffektiv drivlinje i høy hastighet.

Det er bare min teori, den ville jo forklart det store gapet fra eTron til Tesla i 130 og hvorfor forskjell fra 130-150 innad i eTron ikke var "så stor".
[/quote]
Kjenner ikke I-pace, men E-tron har i normaldrift bakhjulsdrift, så den går automatisk på kun en motor.

Tellus

Nå coaster vel ikke verken X eller S i 130 km/t så i den grad dette har noen stor betydning så har det ingen ting å si for denne testen.

Drivlinjen til S og X utvikler mye varme under belastning sies det så at S og X har noen fordel fra drivverk i motorveihastighet er lite sannsynlig.

S og X har derimot lavere luftmotstand og sannsynligvis lavere rullemotstand pga lavere vekt.

Tellus

Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. mai 2019, klokken 07:29
Sitat fra: olavxxx på onsdag 29. mai 2019, klokken 21:14
At det er mindre forskjell mellom etron og X i 150 enn i 130 er veldig merkelig. I de hastighetene er det luftmotstand som dominerer. For at resultatet skal stemme må det være noe annet som øker mere i forbruk på X enn på etron og som kompenserer for forskjellen i luftmotstand. Hadde det vært vintertesting hadde jeg kunnet forstå det.

Ja dette er jo litt snodig. Sannsynlig forklaring er enten instrumentfeil eller dårlig test. Kan ogsåp være at motoren til X er så lite effektiv under såpass stor belastning at det begynner å gi utslag.

elektro

Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 26. mai 2019, klokken 21:51
Sitat fra: gigafactory på søndag 26. mai 2019, klokken 21:04
Klima av er tull.
Likefullt drev Bjørn og rotet med klima av i går på eTron når han kjørte testen, så deler av turen ble kjørt uten klima såvidt jeg fikk med meg. (fulgte delvis med på livestreamen).

Fulgte delvis med selv, han skrudde den vel aldri av, bare snakket om det mot slutten, da det på et tidspunkt så ut som han hadde knapt med rekkevidde til Rygge?

(I-Pace «TBTP» testen hans ble kjørt uten klima og luft (?) i det hele tatt, ettersom det ikke fungerte på bilen han hadde, og vifta kun gikk på fullt. Han trakk 25 km. for det. om lag 5,4kWh. ila. drøyt fire timer med sol og varmegrader, så vidt tosifret om jeg husker rett. Dette var for øvrig en tidlig bil og software, så det kan ha hatt en negativ innvirkning, men det vsr nok mindre vind den dagen. Tror det var 20 tommer, men var det sommer eller vinterhjul?)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Se heller på hvor langt en kommer enn hva kjørecomputer estimerer av forbruk.  Det er fort 3-4 kWh som er sporløst "forsvunnet" om en ganger ipace sitt forbruk med kjørte kilometer og sammenligner med utnyttbar kapasitet.

Klima av er tull.

+1

Problemet er at det på endel biler er tildels stor usikkerhet på hva som egentlig er 100% og dermed hvor «effektiv» bilen er. Å måle hvor langt bilen kommer med rimelig grad av nøyaktighet er lettere, men den bør kjøres nesten tom. (Og skal det sammenlignes, MÅ det kjøres sammen.)

E-tron er unntaket fra regelen. Her virker instrumentene å være nesten dønn nøyaktige. :+1: Men det blir de «straffet» for. Aner meg at Mercedes EQC kommer til å være litt lik, utfra det jeg har sett.. Tilsynelatende høyt forbruk er ofte bare riktig forbruk.

Tellus

Sitat fra: elektro på fredag 31. mai 2019, klokken 09:02
Se heller på hvor langt en kommer enn hva kjørecomputer estimerer av forbruk.  Det er fort 3-4 kWh som er sporløst "forsvunnet" om en ganger ipace sitt forbruk med kjørte kilometer og sammenligner med utnyttbar kapasitet.

Klima av er tull.

+1

Problemet er at det på endel biler er tildels stor usikkerhet på hva som egentlig er 100% og dermed hvor «effektiv» bilen er. Å måle hvor langt bilen kommer med rimelig grad av nøyaktighet er lettere, men den bør kjøres nesten tom. (Og skal det sammenlignes, MÅ det kjøres sammen.)

E-tron er unntaket fra regelen. Her virker instrumentene å være nesten dønn nøyaktige. :+1: Men det blir de «straffet» for. Aner meg at Mercedes EQC kommer til å være litt lik, utfra det jeg har sett.. Tilsynelatende høyt forbruk er ofte bare riktig forbruk.

Hvis man virkelig skal sammenligne på den måten må man kjøre bilen helt tom. Det er store forskjeller hvor mye som er igjen etter at instrumentet viser 0km/0%. For e-tron sin del så ser det ut som om det ikke er stort igjen. For andre biler kan man fortsatt kjøre mer enn 10 km.

elektro

Sitat fra: PF på torsdag 30. mai 2019, klokken 09:54
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 30. mai 2019, klokken 09:44

Skal jeg tippe, de er lei av å høre at tesla er så mye bedre på alt, når de i realiteten er litt bedre på rekkevidde og ytelse, som til daglig bruk er ting som er totalt urelevant.

Nettopp, jeg har ikke noe problem med at Model X er noen få prosent mer effektiv enn e-tron. Og at deres dyreste modell har større batteri og går endel lengre per lading pga. det. Hver sin smak og behov. Jeg sier lykke til med bilen og kos dere. Vi kan takke Tesla for at vi er der vi er i dag. Men det er jo Teslaeiere og diverse fansider på nettet, som opptrer som «nøytrale» nyhetssider, og diverse YouTube kanaler, som kontinuerlig poster artikler og videoer om hvordan Audi/VW (og Jaguar mf.) er lysår _etter_. De ler av «Vorsprung durch Technik» og slår seg voldsomt på brystet. Det må være greit å kommentere på dette, og søke svar på om det virkelig er så stor forskjell.

Ikke et vondt ord om Teslabjørn, jeg er stor fan, men han nører oppunder dette når han sier at e-tron er «sooo thirsty!». I stedet for å saklig forklare at alle store biler har samme problem, og forske mer på om det virkelig er så stor forskjell, hvordan det kan måles, eller om det er instrumentene i bilene som spiller oss et puss. Avvik fra EPA, som tråden handler om, kunne vært et interessant tema f.eks..

Det eksisterer til dags dato nesten ikke samtidige tester utført skikkelig, som tar for seg hvor mye man får inn i batteriet, eller i alle fall antar at er tilgjengelig, og hvor mye man får ut, og måler rekkevidde og forbruk ut fra det. Hvis bilene i det hele tatt er kjørt samtidig, ser man fremdeles kun på forbruksmåler. Da har man kun eliminert de eksterne feilkildene.

Problemet er at det ikke finnes noen Audi-menighet innen elbil, så frem til i dag er det Tesla-menigheten som setter premissene, og de er ikke interessert i å pirke i dette. Jeg spår at dette vil endre seg i takt med stadig flere e-tron eiere, og ikke minst når VW ID3 og Porsche fra samme konsern kommer på banen. At Tesla har effektive og raske biler vil nok ikke endre seg, men forhåpentligvis vil folk roe seg ned.

Crown

Amen til siste taler!
Jeg ser frem til en test under norske forhold, gjerne en tur Bergen-Oslo-Bergen, med en god del modeller, der alle bilene starter med fullt batteri, kjører samtidig, og det måles hvor mye strøm som går inn på bilen fra laderne underveis og ved slutt. Ta gjerne med en overnatting eller to så får vi totalt strømforbruk for bilen også.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Rævedilter

Strømforbruk er vel totalt irrelvant?? 
Samme med dei som snakkar om låg luftmotstand, kun elbilfundamentalistar bryr seg om det.
Me andre vil ha høge, store biler som kan brukes til alt, om dei bruker 2 kWh/mil eller 3 kWh/mil betyr ingen ting.
Ein god stor dieselbil bruker 7-10 kWh/mil og der er det ingen som diskuterer 0,7 eller 0,8 liter/mil, iallefall dei som bruker den.

Om ein stor elbil brukar 0,5 kWh/mil meir enn ein annan utgjer det nokre tusenlappar (om ein kjører 3-40kkm)  i året i aukt kostnad på ei bil som taper seg nærare 100k i verdi kvart år.
Rekkevidde og ladehastighet/muligheter derimot; det betyr ein del, iallefall for dei som kjører lengre turar.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Rævedilter på fredag 31. mai 2019, klokken 11:57
Rekkevidde og ladehastighet/muligheter derimot; det betyr ein del, iallefall for dei som kjører lengre turar.
Det er ikke iallefall, det er KUN for de som kjører lange turer dette betyr noe for.
Hittil har ladehastighet ikke betydd en døyt for meg siden jeg ikke har brukt en hurtiglader siden jeg fikk bilen i februar, 6700km kun ved å lade på 16A 2-3 netter i uka.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA