Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EPA-rating 204miles

Startet av JorEl, søndag 07. april 2019, klokken 22:35

« forrige - neste »

Enigami

#75
Hva er egentlig rekkevidden til denne Audi Etron i praksis?

Thomas Parsli

Audi oppgir 415km etter WLTP, så en normal norsk sommerdag bør du komme en del lenger enn 415km. Og når EPA sier 328km er det mere normalt forbruk ved blandet kjøring.

I praksis er nok noe mellom EPA og WLTP typisk rekkevidde.

https://www.wired.com/story/audi-e-tron-epa-range-anxiety-batteries/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektro

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:31
Audi oppgir 415km etter WLTP, så en normal norsk sommerdag bør du komme en del lenger enn 415km. Og når EPA sier 328km er det mere normalt forbruk ved blandet kjøring.

I praksis er nok noe mellom EPA og WLTP typisk rekkevidde.

https://www.wired.com/story/audi-e-tron-epa-range-anxiety-batteries/

I artikkelen står det noe som jeg stadig leser «One of the possible reasons for Tesla going with the full nominal capacity could be that they have a better thermal management system». Er ikke det en merkelig tolkning når man ser på ladekurvene til de respektive bilene- og en del andre i indikatorer?

Tilbake til topic: @Tellus tviler i en annen tråd på at WLTP for nye TMX Standard Range stemmer. Og sier at EPA ikke er lenger enn WLTP for noen biler. Vel, det er fordi få biler til nå har blitt testet etter begge standarder. Jeg synes 375 km. stemmer veldig bra for en bil med litt mindre batteri enn e-tron som har 415 km. Endelig tall som stemmer i forhold til hverandre, sier jeg.

Hvis man ser på testen til Teslabjørn mellom Model X, I-Pace og e-tron har Model X 234Wh/km i snitt forbruk på instrumentet ved vinterkjøring inkl. mye motorvei, mens e-tron har 256Wh/km. Delt på antatt tilgjengelig batteri i X90D og e-tron på hhv. 79 og 83kWh er rekkevidden hhv:

338 km. for X90D (EPA 414 km)
324 km. for e-tron (EPA 328 km)

Vi vet ikke eksakt hvor mye «heat loss» bilene har, hvor mye msn får ut sv hvert batteri ved kjøring til bilene stopper, men vi vet hellet ikke om bilene ble kjørt optimalt i testen. E-tron, som det ble filmet fra, hadde f.eks. Comfort drive mode i stedet for Efficiency som senker bilen to hakk i høy fart. Det er også ting som tyder på at 21 grader i e-tron oppleves varmer enn i de andre bilene. Osv. Sånn kan man holde på. Men jeg synes ovenstående tall kaster et veldig interessant lys over EPA.

Hadde det ikke vært for I-Pace resultatene bile jeg sagt at man kun burde forholdt seg til WLTP fremover..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

THE

Sitat fra: Enigami på onsdag 08. mai 2019, klokken 23:02
Hva er egentlig rekkevidden til denne Audi Etron i praksis?

Regner med det varierer voldsomt fra bil til bil og fra sjåfør til sjåfør. Rekkevidde under samme forhold vil variere ut fra kjørestil til sjåfør. Ellers vil rekkevidde være veldig avhengig av kjørestil, hastighet, dekkdimensjon og rullemotstand, temperatur, vind, våt/tørr vei osv.

EPA og WLTP gir en pekepinn på hva man kan forvente av rekkevidde, men det er du selv som vil finne ut hva som er oppnåelig rekkevidde for deg og din bil. Det eneste som er sikkert er at e-Tron har tilstrekkelig rekkevidde til at den vil fungere som en nr 1 bil for de aller aller fleste. Ut fra egne erfaringer vil du finne ut hva som blir den beste måten å komme fra A til B på. Du kan velge å kjøre "gris" og heller lade oftere på langtur, eller kjøre med egg under pedalen for å slippe et ladestopp eller to. Hvis du kjører på strekninger med grei dekning av 150+ kW CCS-ladere vil det jo ikke være noe poeng å kjøre veldig forsiktig for å unngå lading siden e-Tron lader såpass raskt over et stort område av SOC. Der du kun har tilgang til 50 kW lading kan det nok være mer interessant å tyne noen flere km ut av hver lading, men du vil helt sikkert finne relativt raskt ut hvordan du skal kjøre for å få lavest mulig forbruk når det er behov for det.

Mitt stalltips er at alt mellom 270 km og 430 km kan være innenfor normal rekkevidde (100% til 0%) for e-Tron på langtur. Med mye småkjøring er det sikkert ikke vanskelig å få mindre enn 250 km av et fullt batteri heller, og ved hypermiling får du mye mer enn 430 km.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tellus

#79
Sitat fra: elektro på fredag 10. mai 2019, klokken 10:45

Tilbake til topic: @Tellus tviler i en annen tråd på at WLTP for nye TMX Standard Range stemmer. Og sier at EPA ikke er lenger enn WLTP for noen biler. Vel, det er fordi få biler til nå har blitt testet etter begge standarder. Jeg synes 375 km. stemmer veldig bra for en bil med litt mindre batteri enn e-tron som har 415 km. Endelig tall som stemmer i forhold til hverandre, sier jeg.

Hadde det ikke vært for I-Pace resultatene bile jeg sagt at man kun burde forholdt seg til WLTP fremover..

WLTP foregår under 22-25 grader. EPA er en miks hvor deler av testen foregår i ekstreme temperaturer. Det alene indikerer at EPA rekkevidden bør være mindre noe den også å for alle biler bortsett fra for nye TMX.
Denne er så vidt meg bekjent ikke testet etter WLTP enda. I så fall tror jeg vi trygt kan avvente høyere WLTP tall for denne.

Forøvrig er det mange biler som er testet under både WLTP og EPA.

Thomas Parsli

Sitat fra: elektro på fredag 10. mai 2019, klokken 10:45
Hadde det ikke vært for I-Pace resultatene bile jeg sagt at man kun burde forholdt seg til WLTP fremover..

Nå er det jo en del prat om at Jaguar har problemer med batteritemperaturen (feil i programvare9 og derfor har gjort det dårlig i WLTP-testen :)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektro

Sitat fra: Tellus på fredag 10. mai 2019, klokken 11:44
Sitat fra: elektro på fredag 10. mai 2019, klokken 10:45

Tilbake til topic: @Tellus tviler i en annen tråd på at WLTP for nye TMX Standard Range stemmer. Og sier at EPA ikke er lenger enn WLTP for noen biler. Vel, det er fordi få biler til nå har blitt testet etter begge standarder. Jeg synes 375 km. stemmer veldig bra for en bil med litt mindre batteri enn e-tron som har 415 km. Endelig tall som stemmer i forhold til hverandre, sier jeg.

Hadde det ikke vært for I-Pace resultatene bile jeg sagt at man kun burde forholdt seg til WLTP fremover..

WLTP foregår under 22-25 grader. EPA er en miks hvor deler av testen foregår i ekstreme temperaturer. Det alene indikerer at EPA rekkevidden bør være mindre noe den også å for alle biler bortsett fra for nye TMX.
Denne er så vidt meg bekjent ikke testet etter WLTP enda. I så fall tror jeg vi trygt kan avvente høyere WLTP tall for denne.

Forøvrig er det mange biler som er testet under både WLTP og EPA.

Det jeg lurer på er hvordan EPA rekkevidden kan brukes til noe, når den sier at det er 86 km. forskjell i rekkevidde på e-tron og X90D, mens en norsk vintertest der bilene kjøres helt vanlig, i følge, viser at de har omtrent samme rekkevidde.

(Og en rekke forskjellige tester viser at e-tron stort sett alltid oppnår EPA ved variert vinterkjøring, helt ned mot -10 grader, inkl. motorvei og over fjell.)

Når det gjelder WLTP på 375 km. for Model X Standard Range ligger den på salgssidene til Tesla, riktig nok med «est.» foran, men jeg ser ingen grunn til at den skal bli mye annerledes. Men selv det er jo høyt. I testen til Teslabjørn ville den jo gått 323 km, hvis vi forutsetter 10% lavere forbruk og at man får 68kWh ut av 70kWh tilgjengelig.


https://youtu.be/blqZ_rZ7WFI
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. mai 2019, klokken 12:06
Sitat fra: elektro på fredag 10. mai 2019, klokken 10:45
Hadde det ikke vært for I-Pace resultatene bile jeg sagt at man kun burde forholdt seg til WLTP fremover..

Nå er det jo en del prat om at Jaguar har problemer med batteritemperaturen (feil i programvare9 og derfor har gjort det dårlig i WLTP-testen :)

Dårlig i WLTP? Den fikk jo 480 km.. :) Senere justert til 470 km.

I EPA fikk I-Pace 234 miles (376 km) som for meg virker fornuftig. Jeg mener både X90D og e-tron burde ligget i det området. +/- 10 miles. Hvis det ikke skal være et «best case» tall.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Godt å se at amerikanske medier også begynner å lukte lunta, denne artikkelen er fra 18. mai:
https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2019/05/18/2019-audi-e-tron-quattro-climbs-the-mountain/#612e4ca513f5

SitatMany people were disappointed when Audi announced its EPA range rating of just 204 miles, significantly less than Teslas that can now top 300 miles. However, based on our experience, lead footing it from Napa to Sacramento, it appears that Audi was sandbagging in its testing, preferring to under-promise and over-deliver for customers. The e-Tron's rated energy efficiency is 46 kWh/100 miles.

With our aggressive driving, we undercut this slightly at 45 kWh/100 miles. The group average for this segment was 41.7 and the most efficient drivers hit 38. While that's still disappointing compared to the 25 kWh/100 miles of a standard range Model 3, it does indicate that most normal driving should top the official rating without trying too hard. Combined with the impressively fast charging and soon to be widespread EA network, range shouldn't really be a concern.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tellus

Sitat fra: elektro på fredag 24. mai 2019, klokken 13:54
Godt å se at amerikanske medier også begynner å lukte lunta, denne artikkelen er fra 18. mai:
https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2019/05/18/2019-audi-e-tron-quattro-climbs-the-mountain/#612e4ca513f5


Ser ut som om de sammenligner observert forbruk med EPA forbruk. EPA forbruket inneholder ladetap å 10-15%. Sammenligningen blir i så fall helt gal.

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 12. mai 2019, klokken 09:20

Det jeg lurer på er hvordan EPA rekkevidden kan brukes til noe, når den sier at det er 86 km. forskjell i rekkevidde på e-tron og X90D, mens en norsk vintertest der bilene kjøres helt vanlig, i følge, viser at de har omtrent samme rekkevidde.

Man må bruke det man vet om bilene når man sammenligner. Model X har ikke varmepumpe og har vesentlig større kupé med dertil større overflate og uten dobbeltisolerte glass, og vil dermed gjøre det dårligere sammenlignet med etron om vinteren enn om sommeren. På samme hvis som at etron gjør det relativt sett dårligere på motorveien. Å bruke en vintertest som basis for sammenligning med EPA blir tullete.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

#86
Video fra testkjøring i USA. Jeg la inn samme rute i ABRP, og fikk samme estimat som faktisk kjøring (inkl 2000 netto høydemeter oppover). Om noe, så er ABRP litt pessimist, da testkjøringen inkluderte tidvis tung høyrefot.

(Det er også mulig å se galakseblå, tyfongrå og Daytonagrå sammen på videoen)


https://youtu.be/sP4xOc-9vBA
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

4Matic Fanatic



elektro

Klanen fikk vel vann på mølla nå. :o Er nok få timer til det er på InsideEVs/Electrek/Cleantechnica og tek.no at Audi e-tron quattro bare har 168 miles rekkevidde mens Tesla har 370 miles... ;)

Results:
90 km/h, 56 mph: 370 km, 230 mi, 225 Wh/km, 362 Wh/mi
120 km/h, 75 mph: 270 km, 168 mi, 308 Wh/km, 496 Wh/mi

Kjenner meg ikke helt igjen, men jeg kjører jo heller aldri sånn. Ville dog tippet nærmere 400 km. i første test og 300 km. i andre. Ikke mer. Har samme hjulstørrelse og dekk, men andre felger. Mulig det skyldes vinden som var ca. 5 m/s, men dette er faktisk samme resultat som I-Pace fikk i samme type test uten AC på. Altså i praksis litt bedre. (Teslabjørn estimerte 350 km. med AC på i I-Pace den gangen.)

Model X har han av en eller annen grunn nesten ikke testet på denne måten. Dvs, han testet en X60D i vindstille på 19-tommers felger og vinterhjul, som ruller lettere, med range mode PÅ (forhjulstrekk, uten batterivarme, AC ECO) til 320 km. Han testet også nylig sin X P90DL til 320 km. (Estimert 8% degradering etter 100.000 km. hard bruk, så som ny 347 km. med vinterhjul, ikke tur/retur, kun én vei til Kristiansand, og litt lavere snitt enn 90 km/t, og altså med større motor, så dårlig sammenligning..)

Ift. EPA, som tråden handler om, er jo 90 km/t resultatet 42 km bedre enn det, og illustrerer sånn sett problemet med EPA rekkevidden til e-tron. I-Pace havnet til sammenligning litt under «sin» EPA i tilsvarende test. Og Model X ville truffet enda lengre under ut fra det vi har sett.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA