Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er det denne vi venter på - 2019.12

Startet av VikingWithWings, søndag 07. april 2019, klokken 09:23

« forrige - neste »

Karma

Sitat fra: Toalmar på torsdag 11. april 2019, klokken 19:23
Sitat fra: GRS på torsdag 11. april 2019, klokken 13:08
Hvis jeg skal lade om 5-10 min. på Ionity, eller på SuC, så hadde en batterywarmup"knapp" vært ok. Har ennå ikke lagt inn SuC på navi før jeg skal dit, så det virker litt unødvendig. Men funksjonen ser jo smart ut. Derfor jeg vil kunne starte den manuelt. :)

Har i ettertid googlet, og ser flere ønsker det. Ser ikke ut som det er mulig dessverre.
Noen får sende en melding på Twitter til Mr Musk

Har også sett en del youtube-videoer der man bruker bug-report-knappen til å "ønske" seg ting.

"Bug report - I would like/It would be nice if...osv"

Er jo verdt et forsøk :)

VikingWithWings

Da ble det 2019.12.1

Fikk den nå og har ikke fått sett hva den inneholder ennå.
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

stranger1891

Sitat fra: VikingWithWings på fredag 26. april 2019, klokken 08:45
Da ble det 2019.12.1

Fikk den nå og har ikke fått sett hva den inneholder ennå.

Da rulles oppdatering til vi andre snart sikkert :)

DagfinnN

Gleder meg. Mindre fantombremsing gjør kjøringa litt kjedeligere, men du og du så mye mer behagelig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

tgmachine

Har ikke fått 2019.12 ennå, men antar siden noen har fått 2019.12.1 nå - så er det vel den alle Model3 eiere får iløpet av kort tid?


Er på 2019.8.6 og opplever ikke så veldig fantombremsing som noen påstår her.

-tgmachine

offpist1

Sitat fra: tgmachine på fredag 26. april 2019, klokken 12:09
Har ikke fått 2019.12 ennå, men antar siden noen har fått 2019.12.1 nå - så er det vel den alle Model3 eiere får iløpet av kort tid?


Er på 2019.8.6 og opplever ikke så veldig fantombremsing som noen påstår her.

-tgmachine


Enig, har vært på 2019.8.6 i 3 uker nå og kjørt MYE med autopilot.
Veldig lite fantombremsing.  Det har vært et par ganger hvor jeg skal inn i en tunell eller at det er noe overbygg over veien hvor den bremser noe ned og blir veldig usikker, men ikke bråbremsing.

olavxxx

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. april 2019, klokken 21:21
Sitat fra: olekvi på torsdag 11. april 2019, klokken 20:57
De bilene som har denne muligheten har vel også en dedikert batterivarmer?  (alle S og X har vel det?)

Alle bilene har "batterivarmere" (eller rettere: vannvarmere som kan varme vannet som passerer batteriene). Noen er som du sier dedikerte, Model 3 sin(e) er ikke dedikert(e). Godt mulig at varmeren(e) til Model 3 fungerer dårligere/tregere enn de dedikerte varmerne, men de bør kunne klare å øke batteritemperaturen opp til ett nivå der man får en grei ladehastighet på SuC. Og ja, de kan også styres med SW.
Model 3 kan også varme batteri ved å drive bakre motor ineffektivt, .8.3 økte angivelig fra 2.5 kW til 6 kW.
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/b677nd/fw_201983_appears_to_increase_model_3s_battery/?depth=1

Amoss

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:04
Model 3 kan også varme batteri ved å drive bakre motor ineffektivt, .8.3 økte angivelig fra 2.5 kW til 6 kW.

Ja, det var det jeg viste til da jeg omtalte dem om "ikke dedikert(e)" i innlegget du siterte.
Grunnen til "e" i parentes er at jeg er usikker på om de bruker begge eller bare en av motorene på AWD utgavene til å generere varme på denne måten.

Linken din viser at ja, de(n) fungerte dårligere/tregere enn de dedikerte varmerne, men at den nå er på høyde med dem ved lave temperaturer. Så kan man diskutere om hvorvidt det er rett å bruke disse temperaturgrensene som hintes til i linken eller om de bør justeres (OTA SW oppdaterbart).
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: Amoss på fredag 26. april 2019, klokken 20:21
Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:04
Model 3 kan også varme batteri ved å drive bakre motor ineffektivt, .8.3 økte angivelig fra 2.5 kW til 6 kW.

Ja, det var det jeg viste til da jeg omtalte dem om "ikke dedikert(e)" i innlegget du siterte.
Grunnen til "e" i parentes er at jeg er usikker på om de bruker begge eller bare en av motorene på AWD utgavene til å generere varme på denne måten.

Linken din viser at ja, de(n) fungerte dårligere/tregere enn de dedikerte varmerne, men at den nå er på høyde med dem ved lave temperaturer. Så kan man diskutere om hvorvidt det er rett å bruke disse temperaturgrensene som hintes til i linken eller om de bør justeres (OTA SW oppdaterbart).
Poenget med Model 3 er at den har annen batterikjemi så den kan fungere bedre med lavere temperatur (yter bedre med lavere temperatur). Det er også bedre kjørekrets som da også blir "varmekrets".
Med den oppdateringen (.12) får man on destination forvarming, så da blir nok i realiteten effektiviteten av forvarmingen minst like efefktiv som i S og X vil jeg anta.

Det er egentlig ikke så relevant om varmen kommer fra et "gammeldags" varmeelement, eller om det er spillvarme fra inverterne, det er uansett varme :-) Så er det da kjølekretsen som fører varme mellom komponentene.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:56
Det er egentlig ikke så relevant om varmen kommer fra et "gammeldags" varmeelement, eller om det er spillvarme fra inverterne, det er uansett varme :-) Så er det da kjølekretsen som fører varme mellom komponentene.

Helt sant, og var vel igrunnen det jeg prøvde å formidle i det innlegget du siterte over her. Men ja, 2,5kW vs. 6kW er relevant :p  Og også når den kobler ut...

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:56
Poenget med Model 3 er at den har annen batterikjemi så den kan fungere bedre med lavere temperatur (yter bedre med lavere temperatur).

Helt sant - med med ett ikke helt uvesentlig unntak i følge linken du kom med her tidligere:  Lading.

Sitat fra: olavxxx på fredag 26. april 2019, klokken 20:56
Med den oppdateringen (.12) får man on destination forvarming, så da blir nok i realiteten effektiviteten av forvarmingen minst like efefktiv som i S og X vil jeg anta.

Sant nok, når man skal på superladere. Men hjelper neppe noen ting dersom man skal lade på andre hurtigladere eller på AC. Så vi får satse på at Tesla ser denne forglemmelsen og setter på forvarming om man navigerer til en hvilken som helst offentlig ladestasjon (AC/DC), og/eller tilbyr en "forvarm for lading" knapp man kan trykke på når man nærmer seg laderen.

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA