Er det denne vi venter på - 2019.12

Startet av VikingWithWings, søndag 07. april 2019, klokken 09:23

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rsk1

Nope. Bestilte uten, men skulle få AP som kompensasjon for prisendringen.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

Handyman

Sitat fra: GOS på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:48
Koblet først til wifi nå jeg også, 10 min etter dukket oppdatering opp. Så er nok liten tvil om at oppdatering kommer raskere da. Jeg hadde 8.3 så er vel 8.5 nå da sikkert.
Det er mange som har denne erfaringen, men samtidig også mange som har WiFi som må vente i evigheter.

Alle mine 3 SW oppdateringer på 3'ern har kommet med en gang den har fått WIFI tilkobling. Også den jeg fikk idag.
Fra Teslas supportside:
Hvordan får jeg programvareoppdateringer og hvor lang tid tar de?
Bilen mottar disse oppdateringene automatisk når du er koblet til Wi-Fi. Når du mottar varsel om tilgjengelig oppdatering, kan du velge å installere den umiddelbart eller på et senere tidspunkt. Programvareoppdateringen kan variere tidsmessig, og varselet gir deg en tidsestimering. Det tar lengre tid for biler som ikke er koblet til Wi-Fi å motta oppdateringer.

https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. april 2019, klokken 23:53
Sitat fra: GOS på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Handyman på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:09
Sitat fra: Rsk1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:48
Koblet først til wifi nå jeg også, 10 min etter dukket oppdatering opp. Så er nok liten tvil om at oppdatering kommer raskere da. Jeg hadde 8.3 så er vel 8.5 nå da sikkert.
Det er mange som har denne erfaringen, men samtidig også mange som har WiFi som må vente i evigheter.

Alle mine 3 SW oppdateringer på 3'ern har kommet med en gang den har fått WIFI tilkobling. Også den jeg fikk idag.
Fra Teslas supportside:
Hvordan får jeg programvareoppdateringer og hvor lang tid tar de?
Bilen mottar disse oppdateringene automatisk når du er koblet til Wi-Fi. Når du mottar varsel om tilgjengelig oppdatering, kan du velge å installere den umiddelbart eller på et senere tidspunkt. Programvareoppdateringen kan variere tidsmessig, og varselet gir deg en tidsestimering. Det tar lengre tid for biler som ikke er koblet til Wi-Fi å motta oppdateringer.

https://www.tesla.com/no_NO/support/software-updates

Har også lest denne, men blir ikke helt klok av den.
"Bilen mottar disse oppdateringene automatisk når du er koblet til Wi-Fi"
Da tolker jeg det dithen at man MÅ være koblet til.
Så kommer denne:
"Det tar lengre tid for biler som ikke er koblet til Wi-Fi å motta oppdateringer"
Og da tolker jeg det som at man også kan få oppdateringer uten  :o

Synes uansett det er litt merkelig hvis man skal være nødt til å være koblet opp til internett.
Regner med at det er mange som meg, som ikke har Wi-Fi i umiddelbar nærhet.
På jobben når ikke internettsignalet bilen - det samme gjelder hjemme.

Handyman

Ikke til å bli helt klok av, men om en stund når noen har biler uten Premium Connectivity, så må de nok ha WiFi uansett. Kanskje derfor det er skrevet som det er?

HvemPrompa

I 2019.12 så vil man over LTE få oppdatert status på om det faktisk er en nedlasting (les firmware) tilgjengelig. Så får man bare kople opp bilen til telefonens hotspot for å hente selve nedlastingen. Firmware 2019.8.6 som jeg fikk i dag var på 273MB, tok rundt 8 min å laste ned...

Spørsmålet er vel om jeg gidder Premium Connectivity når jeg likevel må belage meg på å sette opp Hotspot med mobil. Man får mye Spotify etc med 5GB i måneden.

Handyman

For å presisere: det er jo mer enn OTA over mobilnettet som følger med.
Premium Connectivity tilføyer satellittvisningskart med sanntids trafikkvisualisering, direkteavspilt musikk og media i bilen, en nettleser (for Model S og Model X) og OTA-oppdateringer via Wi-Fi og mobilnettverket.
https://www.tesla.com/no_NO/support/frequently-asked-questions-connectivity

GRS

Kan man starte battery warmup manuelt, eller MÅ man legge inn i navi at man er på vei til lader?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
TM3P sort/sort

sjokomelk

Sitat fra: GRS på torsdag 11. april 2019, klokken 11:08
Kan man starte battery warmup manuelt, eller MÅ man legge inn i navi at man er på vei til lader?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hvis du leser teksten, så står det at det starter automagisk hvis du har lagt inn i navigasjonen at du skal til en SuC.

For å vri på det - Hvordan kan du vite hvor jeg skal etter jobb hvis jeg ikke sier det til deg? ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GRS

Hvis jeg skal lade om 5-10 min. på Ionity, eller på SuC, så hadde en batterywarmup"knapp" vært ok. Har ennå ikke lagt inn SuC på navi før jeg skal dit, så det virker litt unødvendig. Men funksjonen ser jo smart ut. Derfor jeg vil kunne starte den manuelt. :)

Har i ettertid googlet, og ser flere ønsker det. Ser ikke ut som det er mulig dessverre.
TM3P sort/sort

Toalmar

Sitat fra: GRS på torsdag 11. april 2019, klokken 13:08
Hvis jeg skal lade om 5-10 min. på Ionity, eller på SuC, så hadde en batterywarmup"knapp" vært ok. Har ennå ikke lagt inn SuC på navi før jeg skal dit, så det virker litt unødvendig. Men funksjonen ser jo smart ut. Derfor jeg vil kunne starte den manuelt. :)

Har i ettertid googlet, og ser flere ønsker det. Ser ikke ut som det er mulig dessverre.
Noen får sende en melding på Twitter til Mr Musk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Amoss

Ser ikke ut som det er mulig dessverre.

Selvfølgelig er det mulig. Har ikke PDL utgavene en egen knapp for å øke batteritemperaturen til den optimale temperaturen for dragrace/trafikklysrace/0-100 akelerasjonstester++. Er bare for Tesla og aktivere denne knappen også på andre biler, men avslutte oppvarmingen ved optimal temperatur for lading (dersom det er noen forskjell).
Model S 85D

olekvi

Sitat fra: Amoss på torsdag 11. april 2019, klokken 20:12
Ser ikke ut som det er mulig dessverre.

Selvfølgelig er det mulig. Har ikke PDL utgavene en egen knapp for å øke batteritemperaturen til den optimale temperaturen for dragrace/trafikklysrace/0-100 akelerasjonstester++. Er bare for Tesla og aktivere denne knappen også på andre biler, men avslutte oppvarmingen ved optimal temperatur for lading (dersom det er noen forskjell).

De bilene som har denne muligheten har vel også en dedikert batterivarmer?  (alle S og X har vel det?)
'19 TM3P

GRS

@ Amoss: Det tenkte jeg ikke på! Skjønner det er mulig for Elon & co å få laget "knappen", litt verre for meg. ;) Men racemode øker jo batt temp selvsagt.

Men hvor mange prosent må man ha igjen for å få den aktivert? Jeg får google litt. ;)

Noen som har testet om den lader raskere med racemode på noen minutter før lading? :)
TM3P sort/sort

Amoss

Sitat fra: olekvi på torsdag 11. april 2019, klokken 20:57
De bilene som har denne muligheten har vel også en dedikert batterivarmer?  (alle S og X har vel det?)

Alle bilene har "batterivarmere" (eller rettere: vannvarmere som kan varme vannet som passerer batteriene). Noen er som du sier dedikerte, Model 3 sin(e) er ikke dedikert(e). Godt mulig at varmeren(e) til Model 3 fungerer dårligere/tregere enn de dedikerte varmerne, men de bør kunne klare å øke batteritemperaturen opp til ett nivå der man får en grei ladehastighet på SuC. Og ja, de kan også styres med SW.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA