Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-tron vs iPace

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:03

« forrige - neste »

moderator 2

I denne tråden kan vi sette Audi e-tron opp mot iPace

Vi bør også ha såpass selvbeherskelse at vi godtar at andre har andre meninger enn oss. All erfaring tilsier at "det vil bli bråk" men vi krever at vi respekterer hverandre og diskuterer sak og ikke person.

Kjør debatt!
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Orbit

TU har samkjørt disse på vestlandsveier:
https://www.tu.no/artikler/duell-mellom-elektriske-suver-audi-e-tron-mot-jaguar-i-pace/465025
(eller var det bedre om denne tråden hadde fått hvile i fred....  ;D)

Jeg la inn ruten i ABRP. og den treffer veldig bra med faktisk forbruk, bortsett fra siste biten tilbake til Arna (for begge bilene). Det er ikke nevnt noe i artikkelen, men de kan ha havnet i saktegående trafikk her, eller fått skikkelig medvind. ABRP regner i alle fall med mer forbruk akkurat den biten.

ABRP i-Pace
ABRP e-tron
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Rart at det fortsatt ikke har gått opp for TU at det er forskjell på brutto og netto batteristørrelse. Forøvrig er det liten vits i å ta utgangspunkt i I-Pace sin batteriprosent da den er langt fra lineær. Intervallet 100% til 90% inneholder mye mer energi enn f.eks 90% til 80%.

Orbit

Maksimal lading på i-Pace var 88% (ved start), så de unngikk i alle fall den fallgruven, mest sannsynlig ubevisst.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: Orbit på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:26
TU har samkjørt disse på vestlandsveier:
De har ihvertfall rett i dette :

"Så realiteten er at bilprodusentene har laget avanserte, teknisk fremragende biler, som holdes igjen av ladenettverket. Eller forbruket. Eller begge deler, avhengig av hvilke briller du har på."

Synes ellers det var gode beskrivelser av de to bilene, med unntak av at det er plass til tre personer bak i etron. Joda det er plass, men ikke komfortabelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

#5
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 11:14

De har ihvertfall rett i dette :

"Så realiteten er at bilprodusentene har laget avanserte, teknisk fremragende biler, som holdes igjen av ladenettverket. Eller forbruket. Eller begge deler, avhengig av hvilke briller du har på."


Synes dette sitatet var snodig. For den testen de gjorde trengte de ikke ladet noen av bilene hvis de hadde giddet å lade de opp før avreise. En annen sak er at det kanskje er passe med en stopp uansett når man er ute på en 5+ timers tur. Journalisten snakker også om en tur han har gjort fra vest mot øst hvor han stoppet for å lade på Geilo der det kun er en hurtiglader. Man kan jo lure på hvorfor han ikke fortsatte ned til Gol hvor det er 6 hurtigladere.

Overraskende kunnskapsløse noen av disse journalistene etter min mening.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 13:44
Man kan jo lure på hvorfor han ikke fortsatte ned til Gol hvor det er 6 hurtigladere.

Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 14:10
Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...

Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 15:09
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 14:10
Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...

Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D
Hvorfor ikke?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 15:09
Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D
Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor ikke? Spesielt siden jeg har ladet vår Tesla X både på Geilo og Gol...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Model S og X må ha chademoadapter for å lade 30-45 kW, men for all del hvis man insisterer på at lading skal gjøres akkurat her på vei til Oslo så må man jo gjerne gjøre det hvis man har et slikt adapter. At de skal være et argument mot bruk av elbiler at det kun finnes en lader på Geilo når det finnes mange ladere litt lengre fremme virker jo rart. Første gang jeg har hørt fra teslaeiere at dette skulle være et problem.

Så dere pleier å stoppe på Geilo for lading når dere reiser mellom Bergen og Oslo ?

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:15
Så dere pleier å stoppe på Geilo for lading når dere reiser mellom Bergen og Oslo ?
Poenget er vel heller at det er kjekt å kunne lade på steder man ellers stopper i motsetning av å måtte stoppe for å lade i tillegg til andre stopp. F.eks pleier vi innimellom å lade på Chademo (og nå etter hvert CCS) når vi handler. I stedet for å stoppe på SuC og lade for så å stoppe for å handle.

Og som du sikkert vet, Model 3 er og Tesla med innebygd CCS støtte, og nye Model S og X kommer med CCS støtte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Model 3 tar CCS direkte.
S og X ccs adapteret er nå tester og gir 125kW.

Med CHAdeMO får jeg 42-48kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:35
Med CHAdeMO får jeg 42-48kW.

Det får du ikke hvis du hadde kjørt rundt i 75-varianten som det nok er flest av i Norge.

Poenget var ikke å starte enda tesladiskusjon, men å påpeke at å problematisere at det kun er en ladestasjon på Geilo, når man reiser fra Bergen til Oslo, er mildt sagt unødvendig uavhengig av hvilken elbil man måtte kjøre.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:44
men å påpeke at å problematisere at det kun er en ladestasjon på Geilo, når man reiser fra Bergen til Oslo, er mildt sagt unødvendig uavhengig av hvilken elbil man måtte kjøre.
Hovedpoenget til journalisten var vel først og fremst at det er fremdeles er lite lynladere tilgjengelig, og med I-Pace / Jaguar blir det omtrent som å kjøre tur med Leaf 24kWh når disse ikke er tilgjengelig. Lading blir en enten en langdryg og/eller hyppig  affære.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA