Elbilforum.no

Bilmerker => Forumbrukerne sin sammenligning og testing av de forskjellige bilene. => Emne startet av: moderator 2 på torsdag 04. april 2019, klokken 10:03

Tittel: e-tron vs iPace
Skrevet av: moderator 2torsdag 04. april 2019, klokken 10:03
I denne tråden kan vi sette Audi e-tron opp mot iPace

Vi bør også ha såpass selvbeherskelse at vi godtar at andre har andre meninger enn oss. All erfaring tilsier at "det vil bli bråk" men vi krever at vi respekterer hverandre og diskuterer sak og ikke person.

Kjør debatt!
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Orbitlørdag 01. juni 2019, klokken 09:26
TU har samkjørt disse på vestlandsveier:
https://www.tu.no/artikler/duell-mellom-elektriske-suver-audi-e-tron-mot-jaguar-i-pace/465025
(eller var det bedre om denne tråden hadde fått hvile i fred....  ;D)

Jeg la inn ruten i ABRP. og den treffer veldig bra med faktisk forbruk, bortsett fra siste biten tilbake til Arna (for begge bilene). Det er ikke nevnt noe i artikkelen, men de kan ha havnet i saktegående trafikk her, eller fått skikkelig medvind. ABRP regner i alle fall med mer forbruk akkurat den biten.

ABRP i-Pace (https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=8aacea31-e775-4892-b6af-a71756d6be33)
ABRP e-tron (https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=894c2d8c-9277-4867-9998-e085f1e9856a)
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Telluslørdag 01. juni 2019, klokken 10:09
Rart at det fortsatt ikke har gått opp for TU at det er forskjell på brutto og netto batteristørrelse. Forøvrig er det liten vits i å ta utgangspunkt i I-Pace sin batteriprosent da den er langt fra lineær. Intervallet 100% til 90% inneholder mye mer energi enn f.eks 90% til 80%.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Orbitlørdag 01. juni 2019, klokken 10:14
Maksimal lading på i-Pace var 88% (ved start), så de unngikk i alle fall den fallgruven, mest sannsynlig ubevisst.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurflørdag 01. juni 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Orbit på lørdag 01. juni 2019, klokken 09:26
TU har samkjørt disse på vestlandsveier:
De har ihvertfall rett i dette :

"Så realiteten er at bilprodusentene har laget avanserte, teknisk fremragende biler, som holdes igjen av ladenettverket. Eller forbruket. Eller begge deler, avhengig av hvilke briller du har på."

Synes ellers det var gode beskrivelser av de to bilene, med unntak av at det er plass til tre personer bak i etron. Joda det er plass, men ikke komfortabelt.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Telluslørdag 01. juni 2019, klokken 13:44
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 11:14

De har ihvertfall rett i dette :

"Så realiteten er at bilprodusentene har laget avanserte, teknisk fremragende biler, som holdes igjen av ladenettverket. Eller forbruket. Eller begge deler, avhengig av hvilke briller du har på."


Synes dette sitatet var snodig. For den testen de gjorde trengte de ikke ladet noen av bilene hvis de hadde giddet å lade de opp før avreise. En annen sak er at det kanskje er passe med en stopp uansett når man er ute på en 5+ timers tur. Journalisten snakker også om en tur han har gjort fra vest mot øst hvor han stoppet for å lade på Geilo der det kun er en hurtiglader. Man kan jo lure på hvorfor han ikke fortsatte ned til Gol hvor det er 6 hurtigladere.

Overraskende kunnskapsløse noen av disse journalistene etter min mening.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurflørdag 01. juni 2019, klokken 14:10
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 13:44
Man kan jo lure på hvorfor han ikke fortsatte ned til Gol hvor det er 6 hurtigladere.

Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Telluslørdag 01. juni 2019, klokken 15:09
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 14:10
Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...

Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. juni 2019, klokken 15:31
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 15:09
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 14:10
Han skrev jo at han fortsatte ned til Gol. Men det er jo ikke sikkert han ønsket å stoppe på Gol. Ganske kjipt sted sammenlignet med Geilo...

Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D
Hvorfor ikke?
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurflørdag 01. juni 2019, klokken 18:37
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 15:09
Flaks at han ikke kjørte Tesla da. Da kan du ikke engang velge  ;D
Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor ikke? Spesielt siden jeg har ladet vår Tesla X både på Geilo og Gol...
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Telluslørdag 01. juni 2019, klokken 19:15
Model S og X må ha chademoadapter for å lade 30-45 kW, men for all del hvis man insisterer på at lading skal gjøres akkurat her på vei til Oslo så må man jo gjerne gjøre det hvis man har et slikt adapter. At de skal være et argument mot bruk av elbiler at det kun finnes en lader på Geilo når det finnes mange ladere litt lengre fremme virker jo rart. Første gang jeg har hørt fra teslaeiere at dette skulle være et problem.

Så dere pleier å stoppe på Geilo for lading når dere reiser mellom Bergen og Oslo ?
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurflørdag 01. juni 2019, klokken 19:30
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:15
Så dere pleier å stoppe på Geilo for lading når dere reiser mellom Bergen og Oslo ?
Poenget er vel heller at det er kjekt å kunne lade på steder man ellers stopper i motsetning av å måtte stoppe for å lade i tillegg til andre stopp. F.eks pleier vi innimellom å lade på Chademo (og nå etter hvert CCS) når vi handler. I stedet for å stoppe på SuC og lade for så å stoppe for å handle.

Og som du sikkert vet, Model 3 er og Tesla med innebygd CCS støtte, og nye Model S og X kommer med CCS støtte.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Øyvind.hlørdag 01. juni 2019, klokken 19:35
Model 3 tar CCS direkte.
S og X ccs adapteret er nå tester og gir 125kW.

Med CHAdeMO får jeg 42-48kW.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: Telluslørdag 01. juni 2019, klokken 19:44
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:35
Med CHAdeMO får jeg 42-48kW.

Det får du ikke hvis du hadde kjørt rundt i 75-varianten som det nok er flest av i Norge.

Poenget var ikke å starte enda tesladiskusjon, men å påpeke at å problematisere at det kun er en ladestasjon på Geilo, når man reiser fra Bergen til Oslo, er mildt sagt unødvendig uavhengig av hvilken elbil man måtte kjøre.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurflørdag 01. juni 2019, klokken 19:49
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:44
men å påpeke at å problematisere at det kun er en ladestasjon på Geilo, når man reiser fra Bergen til Oslo, er mildt sagt unødvendig uavhengig av hvilken elbil man måtte kjøre.
Hovedpoenget til journalisten var vel først og fremst at det er fremdeles er lite lynladere tilgjengelig, og med I-Pace / Jaguar blir det omtrent som å kjøre tur med Leaf 24kWh når disse ikke er tilgjengelig. Lading blir en enten en langdryg og/eller hyppig  affære.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: jkirkebosøndag 02. juni 2019, klokken 11:04
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:49
Sitat fra: Tellus på lørdag 01. juni 2019, klokken 19:44
men å påpeke at å problematisere at det kun er en ladestasjon på Geilo, når man reiser fra Bergen til Oslo, er mildt sagt unødvendig uavhengig av hvilken elbil man måtte kjøre.
Hovedpoenget til journalisten var vel først og fremst at det er fremdeles er lite lynladere tilgjengelig, og med I-Pace / Jaguar blir det omtrent som å kjøre tur med Leaf 24kWh når disse ikke er tilgjengelig. Lading blir en enten en langdryg og/eller hyppig  affære.

Tja, langdryg og langdryg. Jeg lader Teslaen (X75D) en god del på CHAdeMO (får ca. 40kW) og sliter ofte med at bilen når 80-90% før vi har rukket å bli ferdige med å spise. Så lenge ladestasjonene er ved steder som har et godt spisetilbud (ikke bare junkfood) plager ikke hastigheten på 50kW-stasjoner oss ihvertfall. Og med bilens rekkevidde er det svært sjelden vi trenger å hurtiglade mer enn én gang pr. tur.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: turfsurfsøndag 02. juni 2019, klokken 16:03
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. juni 2019, klokken 11:04

Tja, langdryg og langdryg. Jeg lader Teslaen (X75D) en god del på CHAdeMO (får ca. 40kW) og sliter ofte med at bilen når 80-90% før vi har rukket å bli ferdige med å spise. Så lenge ladestasjonene er ved steder som har et godt spisetilbud (ikke bare junkfood) plager ikke hastigheten på 50kW-stasjoner oss ihvertfall. Og med bilens rekkevidde er det svært sjelden vi trenger å hurtiglade mer enn én gang pr. tur.
Nei, det er jo det jeg sier. Hvis man ønsker å stoppe å spise på hallingstuene på Geilo hadde det vært kjekt å kunne lade samtidig, for det er langdrygt å måtte stoppe å lade i 90 minutt på
Gol en liten time senere.
Tittel: Sv: e-tron vs iPace
Skrevet av: JohnPGrifftorsdag 27. juni 2019, klokken 19:10
Nye test 25 juni AutoExpress UK


https://www.autoexpress.co.uk/audi/e-tron/107230/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace (https://www.autoexpress.co.uk/audi/e-tron/107230/audi-e-tron-vs-jaguar-i-pace)


Ikke 100% korrekt med hva er sakt om iPace 100kW lading og tiden til 80% SOC men uansett, bra iPace vant :+1: