Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla tall Q1 2019

Startet av Imagine, torsdag 04. april 2019, klokken 07:41

« forrige - neste »

olavxxx

Hvor mange eTron og iPace ble levert?

Imagine

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 09:07
Hvor mange eTron og iPace ble levert?

Har ikke tall her. Men det bør jo finnes for I-Pace. Den var til salgs i både Q4 2018 og Q1 2019.
E-tron er jo helt ny og har bare vært levert med lanseringsmodeller til de aller første kunder fra 18. Mars 2019, dvs bare 13 dager i Q1 og selvsagt ingen i Q4.

Imagine

Sitat fra: Maximus på torsdag 04. april 2019, klokken 14:52
Det er i forhold til samme periode i fjor. Så slik sett kan ikke veksten til Tesla og Volvo måles mot hverandre. Tesla sin vekst er mye høyere (110%).

Også Volvo hadde et lavere salg i Q1 2019 enn Q4 2014, men på langt nær så dramatisk forskjell som for Tesla. Volvo solgte 161 320 biler i Q1 2019, mot 169 700 i Q4 2018, en nedgang på rett i underkant av 5 %.

Tallene er vel ikke absolutt sammenlignbare, siden tallene til Tesla er leverte biler, mens tallene til Volvo ser ut til å være solgte kjøretøyer. Helt håpløst å sammenligne dem bør det likevel ikke være.


Bra presisering.

xyzzy

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 09:07
Hvor mange eTron og iPace ble levert?

I mars ble det levert 680 e-Tron, 442 i-Pace, 341 Model X og 170 Model S.

Det er vel liten grunn til å velge Model S fremfor Model 3 nå - fordelene er vel først og fremst at den er litt større, og at den har et ordentlig førermiljø. Til gjengjeld konkurrerer den nå mot premium-biler. Argumentet for å velge Tesla fremfor en premium-bil har jo vært rekkevidde og lading, det får man allerede på M3.

creal

Med interiør-refresh og CCS V3 superlading konkurrerer S greit nok mot Model 3. Men skulle tro det skjer noe på batterisiden også...gir ikke mening å kun ha 100kwh som nå.

xyzzy

Sitat fra: creal på fredag 05. april 2019, klokken 14:08
Med interiør-refresh og CCS V3 superlading konkurrerer S greit nok mot Model 3. Men skulle tro det skjer noe på batterisiden også...gir ikke mening å kun ha 100kwh som nå.

Er det egentlig noen vits i å ha mer enn 100 kWh batteri, med velutviklet ladernettverk og rask lading? Marginalnytten for de fleste vil vel være ganske lav?

At interiøret trenger en fornying og oppgradering er vel opplagt, og selv om Model S er en av de vakreste bilene eksteriørmessig er vel en fornying her også en fordel.

Pluss å få på plass endel funksjonalitet som kommer i andre biler i samme prisklasse (og tildels lavere) - 360 kamera, Carplay/Android auto, HUD, matrix-lys.

Men tilbake til topic: Det blir spennende å se hvordan Q2 blir, når Tesla har jobbet seg ned reservasjonslistene og man etterhvert kommer mer over til løpende salg...

creal

#21
Kort svar: ja.

Selv S100D har en begrenset rekkevidde hvis man tenker lange avstander på motorvei i 130 - 160 km/h (kanskje ikke noe vi tenker så mye på i Norge, men i de fleste store markeder er dette nokså viktig). Her snakker vi stopp ca annenhver time, og det vil man jo helst slippe å være tvunget til på langtur.

Enda mer nytte har det for X100D - og desto mer nytte for X100D som trekker en campignvogn.

Dessuten vil nok mange uten tidligere erfaring med elbil legge uforholdsmessig stor vekt på rekkevidde i sin kjøpsbeslutning. Det er i så måte et selvstendig poeng for Tesla å ligge godt over konkurrentene fra de tradisjonelle merkene.

Først på ca 150 Kwh vil jeg si effekten av økt batteristørrelse begynner å bli svært liten.

I alle fall er det viktig at Tesla har en "entry-modell" på S og X for å få fart i salget. Kanskje blir 100kwh den nye billigpakken. Noe mening i å kutte vekk 75 kwh er ellers vanskelig å tenke seg..

Sitat fra: xyzzy på fredag 05. april 2019, klokken 14:49
Er det egentlig noen vits i å ha mer enn 100 kWh batteri, med velutviklet ladernettverk og rask lading? Marginalnytten for de fleste vil vel være ganske lav?

Imagine

Sitat fra: xyzzy på fredag 05. april 2019, klokken 10:57
Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 09:07
Hvor mange eTron og iPace ble levert?

I mars ble det levert 680 e-Tron, 442 i-Pace, 341 Model X og 170 Model S.

Det er vel liten grunn til å velge Model S fremfor Model 3 nå - fordelene er vel først og fremst at den er litt større, og at den har et ordentlig førermiljø. Til gjengjeld konkurrerer den nå mot premium-biler. Argumentet for å velge Tesla fremfor en premium-bil har jo vært rekkevidde og lading, det får man allerede på M3.

Det er norske tall. Det spørres nok om totalt leverte i Q1 2019 alle markeder.

bmw2002

Nedgangen i Q2 blir nok mye større. Nå har de tross alt levert 3 år med forhåndsbestillinger.

I USA vil vel neppe salget ta seg opp, regner med at Europa og Kina kommer til å selge mye mindre enn i Q2.

creal

400 biler så langt i april bare i Norge. Bruker å være helt dødt i denne perioden for Tesla. Salget i Q2 blir nok et par hakk over salget i Q1, minst.

Rollep

Sitat fra: creal på fredag 05. april 2019, klokken 15:01
Kort svar: ja.

Selv S100D har en begrenset rekkevidde hvis man tenker lange avstander på motorvei i 130 - 160 km/h (kanskje ikke noe vi tenker så mye på i Norge, men i de fleste store markeder er dette nokså viktig). Her snakker vi stopp ca annenhver time, og det vil man jo helst slippe å være tvunget til på langtur.

Enda mer nytte har det for X100D - og desto mer nytte for X100D som trekker en campignvogn.

Dessuten vil nok mange uten tidligere erfaring med elbil legge uforholdsmessig stor vekt på rekkevidde i sin kjøpsbeslutning. Det er i så måte et selvstendig poeng for Tesla å ligge godt over konkurrentene fra de tradisjonelle merkene.

Først på ca 150 Kwh vil jeg si effekten av økt batteristørrelse begynner å bli svært liten.

Selv syns jeg disse bilene er overvektige nok allerede med 100 kWh batterier :D

olavxxx

Sitat fra: Rollep på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:52
Sitat fra: creal på fredag 05. april 2019, klokken 15:01
Kort svar: ja.

Selv S100D har en begrenset rekkevidde hvis man tenker lange avstander på motorvei i 130 - 160 km/h (kanskje ikke noe vi tenker så mye på i Norge, men i de fleste store markeder er dette nokså viktig). Her snakker vi stopp ca annenhver time, og det vil man jo helst slippe å være tvunget til på langtur.

Enda mer nytte har det for X100D - og desto mer nytte for X100D som trekker en campignvogn.

Dessuten vil nok mange uten tidligere erfaring med elbil legge uforholdsmessig stor vekt på rekkevidde i sin kjøpsbeslutning. Det er i så måte et selvstendig poeng for Tesla å ligge godt over konkurrentene fra de tradisjonelle merkene.

Først på ca 150 Kwh vil jeg si effekten av økt batteristørrelse begynner å bli svært liten.

Selv syns jeg disse bilene er overvektige nok allerede med 100 kWh batterier :D
Batteriene til Model 3 mener jeg å huske har ca 30% høyere energitetthet vs de som er i S/X.
S og X har mye lettere batterier enn putebatterier konkurrenter bruker, de har også bedre kjøling siden man har kjølekrets rundt cellene.

Så hvis de bytter til Model 3 type celler (som alle forventer), vil de faktisk kunne øke med ca 30% kapasitet uten å øke vekten. I tillegg har de sikkert noen ting de kan gjøre "her og der" for å senke vekten, bilene har jo vært på markedet en del år nå så de har sikkert i ettertid tenkt ut noen lure ting som kan spare vekt.

Tellus

Det med kjøling er ikke nødvendigvis korrekt. Pouch celler kan enkelt kjøles i parallell noe som er vanskeligere med sylindriske celler. E-tron og I-Pace har et mye bedre kjølesystem enn Model S og X. I Model 3 ser det ut som om problemet er løst eller i hvert fall redusert betydelig.

Espen Hugaas Andersen

Model S/X har tilstrekkelig kjøling av batteripakken. Har aldri hørt om at det er en utfordring.

Model 3 bruker ca samme kjøleløsning som S/X på batteripakken, men har bedre kjøling av motorene, og motorer som utvikler mindre varme til å begynne med. Model 3 har også bedre batterikjemi, i forhold til ladeeffekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA