Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla tall Q1 2019

Startet av Imagine, torsdag 04. april 2019, klokken 07:41

« forrige - neste »

Motorwatt

Den er nok endel redusert siden man nå kan få levert nærmest på dagen i USA når det gjelder de dyrere modellene. Men SR er vel ikke for salg ennå, så her kan det være mye å hente. UK får høyreratt-biler i disse dager, og flere andre markeder er fremdeles ikke åpnet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

xyzzy

Sitat fra: vegardg på onsdag 08. mai 2019, klokken 00:39
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut
Frisk påstand. Har du belegg for den?

Jeg gikk til Tesla.com, speccet opp en TM3 (LR AWD) og fikk estimert levering i mai.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:21
Sitat fra: vegardg på onsdag 08. mai 2019, klokken 00:39
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut
Frisk påstand. Har du belegg for den?

Jeg gikk til Tesla.com, speccet opp en TM3 (LR AWD) og fikk estimert levering i mai.

Altså backloggen av interesserte i de dyreste alternativene i kjernemarkedet som ble først servert biler er stort sett solgt ut?  Ja DEN kan vi nok være enige i.

Så var det bare alle de andre backloggene igjen...
Model S 85D

xyzzy

Sitat fra: Amoss på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:06
Sitat fra: xyzzy på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:21
Sitat fra: vegardg på onsdag 08. mai 2019, klokken 00:39
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut
Frisk påstand. Har du belegg for den?

Jeg gikk til Tesla.com, speccet opp en TM3 (LR AWD) og fikk estimert levering i mai.

Altså backloggen av interesserte i de dyreste alternativene i kjernemarkedet som ble først servert biler er stort sett solgt ut?  Ja DEN kan vi nok være enige i.

Så var det bare alle de andre backloggene igjen...

Dette var i Norge, som ikke fikk biler før mars. Ikke var det den dyreste (Performance) heller, men den billigste med firehjulstrekk.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:22
Dette var i Norge, som ikke fikk biler før mars. Ikke var det den dyreste (Performance) heller, men den billigste med firehjulstrekk.

Den billigste med firehjulstrekk er fortsatt ett av de dyreste alternativene av Model 3.

Når du sa at du gikk til Tesla.com oppfattet jeg det som om du gikk til USA sidene, beklager den missforståelsen. Men at estimatoren er vel optimistisk i Norge er vel kjent.  Nei, du får ikke en nyprodusert bil fra USA denne måneden dersom du bestiller nå. Skulle estimatet være korrekt må det være lagerbiler på plass alt, eller ikke-aksepterte biler/angrefrist-biler/avbestilte biler det er snakk om. Kanskje de forventer mange avbestillinger nå som hengerfeste er bekreftet?
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: xyzzy på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:22
Sitat fra: Amoss på onsdag 08. mai 2019, klokken 15:06
Sitat fra: xyzzy på onsdag 08. mai 2019, klokken 08:21
Sitat fra: vegardg på onsdag 08. mai 2019, klokken 00:39
Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut
Frisk påstand. Har du belegg for den?

Jeg gikk til Tesla.com, speccet opp en TM3 (LR AWD) og fikk estimert levering i mai.

Altså backloggen av interesserte i de dyreste alternativene i kjernemarkedet som ble først servert biler er stort sett solgt ut?  Ja DEN kan vi nok være enige i.

Så var det bare alle de andre backloggene igjen...

Dette var i Norge, som ikke fikk biler før mars. Ikke var det den dyreste (Performance) heller, men den billigste med firehjulstrekk.
Tesla produserer i batcher, de har forenklet mest mulig og derfor høvlet ned på antall endringer man kan gjøre.
Jeg vet ikke om noen har regnet på antall kombinasjoner man kan gjøre av valg på andre bilmerker, men i praksis er nesten alle model 3 i Norge en sort LR med originale 18" hjul:

Men siden Tesla produserer biler i batcher og batcher for regioner i omganger, samt bilene går på båt fra USA, via Nederland og så til Norge, kommer det i rykk og napp. De må derfor gjette hva folk vil ha og produsere opp.

Jeg var en av de som måtte vente litt lenger på en hvit 3P med hvitt interiør, en kombo veldig få har i Norge.
Det kan være hvit tar seg opp nå som prisen på hvit lakk er gått ned, men uansett er det samme konsept.
Velger man å konfigurere noe som er "vanlig", tror jeg man kan få en bil ila ca 2 mnd hvis man velger LR, LR RWD eller P. Velger man SR+ vil de nok føret selge mer av LR og P tror jeg, siden de har mer marginer der.

Skal sies SR+ har mindre batteri da, så den er jo billigere å produsere, men i interiøret mangler den bare setevarmere bak, samt Spotify på skjermen og kø i navigasjonen (men man har Navi). Så marginene på SR+ vil selvsagt være lavere, der de estimeres av Munroe å være ca 30% på en snitt model 3.

Ila 2019 kommer kinafabrikken opp, det er også snakk om å lage fabrikk i EU, da vil man kunne levere biler kjappere og slippe slike bølger med fulle skip, men heller skyve ut biler jevnt og trutt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA