Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla tall Q1 2019

Startet av Imagine, torsdag 04. april 2019, klokken 07:41

« forrige - neste »

Imagine

Tesla melder nedgang i salgstallene sine i Q1 2019. Totalt ble 77100 produsert og 63000 biler levert.

Fordelt på 12100 Model X/S og 50900 Model 3.
Begrunnelsen til nedgangen er noe sånt som «komplisert leveranse i Europeiske og kinesiske markeder».

Q4 2018 leverte Tesla 90400 biler og produserte 86000 biler.
Dette er dermed en ganske kraftig nedgang. Over 30%.

Link til artikkel:
https://electrek.co/2019/04/03/tesla-q1-2019-production-delivery-numbers/

Kommentarer?

Må si jeg er spent på Q2 tallene. Det virker på meg som om totaletterspørselen er nokså laber, selv om det tar helt av med leveranser i Norge. Det kan henge sammen også, at det leveres rekordmange til Norge fordi det nettopp er svak etterspørsel andre steder i verden.
Vi får svaret i Q2.

xyzzy

Sitat fra: Imagine på torsdag 04. april 2019, klokken 07:41
Tesla melder nedgang i salgstallene sine i Q1 2019. Totalt ble 77100 produsert og 63000 biler levert.

Fordelt på 12100 Model X/S og 50900 Model 3.
Begrunnelsen til nedgangen er noe sånt som «komplisert leveranse i Europeiske og kinesiske markeder».

Q4 2018 leverte Tesla 90400 biler og produserte 86000 biler.
Dette er dermed en ganske kraftig nedgang.

Link til artikkel:
https://electrek.co/2019/04/03/tesla-q1-2019-production-delivery-numbers/

Kommentarer?

Overraskende. Da er det vel ikke usannsynlig at tallene går ytterligere ned i Q2 - i flere markeder (eks. Norge) viste jo Tesla seg såpass leveringsdyktige at de vel klarte å kvitte seg med ordrereserven og ikke lenger har lange lister med folk i kø for å kjøpe bilen.

Iofs. bra, skulle ønske de andre fabrikantene hadde samme status. "E-Niro? Vi har et par inne, men om du vil velge eget utstyr og farge tar det et par måneder å produsere den og frakte den hit."

hELgenen

Det viser i alle fall at en ikke får den hele og fulle sannhet om leveranser fra Tesla ved KUN å lese norske nyheter.
Videre så skjønner vi at de har mer enn nok model 3 på lager til rask levering - dette burde skremme model 3 flippere vekk fra finn.no

turfsurf

Sitat fra: Imagine på torsdag 04. april 2019, klokken 07:41
Må si jeg er spent på Q2 tallene. Det virker på meg som om totaletterspørselen er nokså laber, selv om det tar helt av med leveranser i Norge. Det kan henge sammen også, at det leveres rekordmange til Norge fordi det nettopp er svak etterspørsel andre steder i verden.
Vi får svaret i Q2.
Så vidt jeg husker av tallene så er det vel først og fremst S og X som har droppet voldsomt (i %)? Dette er nok en kombinasjon av følgende:

  • S og X begynner rett og slett å bli gamle, og konkurrenter begynner å komme på banen.
  • De billigste variantene (av S og X) har blitt tatt bort.
  • $7500 kreditt har blitt tatt bort.
  • Model 3 SR ble introdusert for sent til å kompensere.
  • En del leveringer har blitt forsinket i Europa og Kina.

Tipper Tesla har undervurdert verdien av å fornye X og S, evt så er de ikke opptatt av å holde ett høyt salg av disse. Model 3 kommer nok til å ta seg opp med SR. Men ja, blir spennende med Q2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy Aasen

Må nok  krysse fingrene for at det er kun en  midlertidig nedgang på salget.

Kanskje de kan få ut Modell Y litt før? Det er nok en modell som kan gjøre vei i vellinga.

OhmPaPa

Tesla er ikke alene om å ha nedgang i salget av biler:

https://agmetalminer.com/2019/04/04/automakers-face-headwinds-in-rapidly-changing-automotive-marketplace/

SitatNevertheless, sales are down across the board.

Fiat Chrysler sales fell by 14.9%, Ford by 6.6% and Volkswagen Group by 6.4% last year, Reuters reported. Renault's alliance partner Nissan also recorded a 24.7% decline, with new car registrations across the board recording a 4.6% fall in January.

Magnus Hansen

Ser at tesla produserte litt flere Model 3 i q1 2019 enn i  q4 2018. Så hele nedgangen i produksjone er x og s. Det er åpenbart de modellene trenger en refresh

Imagine

#7
Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 04. april 2019, klokken 12:14
Tesla er ikke alene om å ha nedgang i salget av biler:

https://agmetalminer.com/2019/04/04/automakers-face-headwinds-in-rapidly-changing-automotive-marketplace/

SitatNevertheless, sales are down across the board.

Fiat Chrysler sales fell by 14.9%, Ford by 6.6% and Volkswagen Group by 6.4% last year, Reuters reported. Renault's alliance partner Nissan also recorded a 24.7% decline, with new car registrations across the board recording a 4.6% fall in January.

De er ikke alene om å ha nedgang i salget. Men det er vel dessverre ingen andre som hadde så stor nedgang som 31%? Det kan være forbigående, men Q2 har ikke de beste forutsetninger for å hente oop igjen dette. Q3 og Q4 derimot?

Artikkel om det i hegnar:
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/04/Tesla-leverte-mindre-enn-ventet

Og DN:
https://www.dn.no/marked/tesla/elbil/elon-musk/-det-er-halveringen-av-model-x-og-s-som-bekymrer-markedet/2-1-580956

Det er flere produsenter som har hatt økning også:

Volvo kunne rapportere et salg på 161.320 biler i Q1, en vekst på 9,8%.

Magnus Hansen

Er det Volvosalget i forhold til q4 2018 eller q1 2018..?

Uansett er tesla priset som et vekstselskap og trenger betydelig vekst for å rettferdiggjøre verdisetting. Nå som de har lansert SR i USA, så er det jo ikke noe problem å selge alt de produserer av Model 3 i Q2. Det e ener interessant hvordan det slår ut på resultatet

Maximus

#9
Det er i forhold til samme periode i fjor. Så slik sett kan ikke veksten til Tesla og Volvo måles mot hverandre. Tesla sin vekst er mye høyere (110%).

Også Volvo hadde et lavere salg i Q1 2019 enn Q4 2014, men på langt nær så dramatisk forskjell som for Tesla. Volvo solgte 161 320 biler i Q1 2019, mot 169 700 i Q4 2018, en nedgang på rett i underkant av 5 %.

Tallene er vel ikke absolutt sammenlignbare, siden tallene til Tesla er leverte biler, mens tallene til Volvo ser ut til å være solgte kjøretøyer. Helt håpløst å sammenligne dem bør det likevel ikke være. 

Amoss

Sitat fra: Imagine på torsdag 04. april 2019, klokken 07:41
Begrunnelsen til nedgangen er noe sånt som «komplisert leveranse i Europeiske og kinesiske markeder».

Noe som også er en helt plausibel forklaring.

Alle Model 3 levert i Q4 2018 ble levert i Nord Amerika med relativt kort vei fra produksjon til levering.
De fleste Model 3 levert i Q1 2019 er levert i Europa/Asia. Til Europa er det vel 4-6 uker fra produksjon til levering?

*Produksjonen* i Q1 ikke er så mye mindre enn i Q4 som leveringene (i overkant av 10%), men at mange biler nå er på transport til sine respektive markeder for utlevering til kunde. Dette er om jeg ikke husker feil noe Elon/Tesla informerte om på forhånd at ville komme til å skje.

I tillegg har de redusert produksjonen av S+X, og droppet billigvariantene, noe som så klart har redusert både produksjon og salg av disse modellene, og nok er noe av forklaringen på lavere produksjon.


... og ikke glem at å levere ut flere biler enn man produserer - slik de gjorde i Q4 - ikke er bærekraftig over en lengre periode ;)
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på torsdag 04. april 2019, klokken 15:11
I tillegg har de redusert produksjonen av S+X, og droppet billigvariantene, noe som så klart har redusert både produksjon og salg av disse modellene, og nok er noe av forklaringen på lavere produksjon.

Nettopp. De har droppet de billigste modellene med lav fortjeneste, og stoppet den dyreste produksjonen (nattskiftene). Så man kan trygt regne med at gjennomsnittsfortjeneste pr. solgte S/X nå er skyhøyt over snittet for 2018. Ikke umulig at de tjener nesten like mye på S/X i Q1 som i Q4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

creal

Nedgangen i salget av Model S og Model X skyldes nok også nye konkurrenter i E-Tron, I-Pace ++, som per dags dato har "nyhetens interesse", men som når de mer nøkterne sammenligningene kommer frem, ikke viser seg å nå opp til egenskapene til S og X på rekkevidde og lading.

Vi ser nok også refresh på Model S og Model X ila Q2 - mest sannsynlig ila april måned. CCS lading og full støtte for Superlader V3. Sannsynligvis også interiørrefresh, og kanskje tilogmed vanlige dører på Model X. Jeg synes Elon Musk gikk ganske langt i å "disse" de overambisiøse planene bak Model X på Y-launchen. Muligens ser vi også rimelige batterivarianter tilbake også. Både S og X kommer nok sterkt tilbake allerede i 2019.

Amoss

Sitat fra: creal på torsdag 04. april 2019, klokken 19:33
Nedgangen i salget av Model S og Model X skyldes nok også nye konkurrenter i E-Tron, I-Pace ++, som per dags dato har "nyhetens interesse", men som når de mer nøkterne sammenligningene kommer frem, ikke viser seg å nå opp til egenskapene til S og X på rekkevidde og lading.

Strengt talt tror jeg ikke egentlig dette. Ikke for at de ikke er konkurrenter i det samme markedet (mer eller mindre), men fordi de alle først og fremst konkurrerer med de fossile alternativene.Men joda, er helt klart noen som har gått over fra Tesla til noen av disse, er ikke det jeg prøver å avvise :) Bare at om Tesla hadde fortsatt med 75(D)/SR salget så hadde reduksjonen vært mye mindre, og at "disse andre" heller først og fremst hadde stjålet salg fra fossile alternativer.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror den konkurrenten som påvirker salget av Model S mest er Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA