Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken takboks?

Startet av ewilmann, fredag 29. mars 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

TøddiVedder

Uendelig rekkevidde i revers  :P

jlan

Sitat fra: Handyman på lørdag 28. mars 2020, klokken 23:36
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 25. mars 2020, klokken 09:24
Rekkevidden øker nok når man rygger...
Elbiler lader seg opp når man rygger! Det er det mange som ikke er klar over.
Jo, men så er det slik at kilometertelleren teller nedover når man rygger (bare prøv). Dermed så mulipliseres ladet energi med en negativ utkjørt distanse, og det vil altså fremstå som et forbruk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

paalvp

Hei! Hadde vært strålende med et bilde innenfra/førerposisjon med FX-SUV på taket. Vurderer denne opp mot Flow eller Dynamic.

DeepFu

Sitat fra: paalvp på onsdag 11. november 2020, klokken 19:20
Hei! Hadde vært strålende med et bilde innenfra/førerposisjon med FX-SUV på taket. Vurderer denne opp mot Flow eller Dynamic.
Ser jeg har skrevet lenger opp her at Fx-suv vises godt innenfra. Tatt bilder fra siden, men dessverre ikke fra førersete.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

paalvp

Ja, så det - og har ellers funnet en del bilder fra siden. Men antar det er ca som Thule Flow (godt synlig)?

ToWalkOrDrive

#95
På biltur i sommer var det egentlig bare fordel med at boksen stakk ut foran. Slapp solen i øynene....det vil si, når jeg sitter i førersetet så ser jeg ikke veldig mye av himmelen foran meg fordi taket er såpass lavt, så det er ikke så veldig mye av boksen jeg ser. Det beste er når en står parkert at setet ikke blir for varmt hvis jeg har parkert mot solen.

Ble og overrasket over hvor lite støy det er. Kanskje fordi den er spiss foran, og gjør unna mye en meter foran bilen...ja, så er jo boksen aerodynamisk.
Tesla Model Y                         2021-

olesb

Hei,

Nå er jeg veldig i tvil, har lest en del om dette med valg av takboks. Skjønner det er utfordringer med en del takbokser da takstativet er krummet og det er kort avstand mellom stativene. Enkelte bokser er vanskelige å feste og noen kommer for langt frem. Finnes det et rimeligere alternativ til Skiguard 830 T (ca. 11 -12 000,-) som faktisk fungerer godt?


S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

TøddiVedder

Jeg har thule flow. Godt fornøyd. Ikke veldig pen til bilen og man ser den innenifra.

Skvulp

Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Skvulp på mandag 30. november 2020, klokken 14:03
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=164333385

Jeg har denne, veldig fornøyd!

Denne videoen tester med den boksen på. Først og fremst vil jeg si at den ser utrolig praktisk ut med 500 liter kapasitet. Kan jo være du vil få mindre forbruk/lyd av mer aerodynamiske bokser, men hvilken en bør velge er jo veldig avhengig av hvor mye du tenker du skal putte opp i den, hvor langt du skal kjøre, hvor fort du skal kjøre, hvordan ladenettverket der er, hvor mye du hater å stoppe osv.

Men det denne videoen først og fremst viser er hvor kjipt det er om du kjøper uoriginale takbøyler, og så sprekker glasset...da har en et problem...


https://www.youtube.com/watch?v=gdxo42elpv8
Tesla Model Y                         2021-

Skvulp

Visste ikke at takbøylene var uoriginale, må se den igjen.
Så den videoen før jeg kjøpte, ble veldig skeptisk.
Er ganske sikker på at de hadde strammet takbøylene for mye. Jeg strammet 2,5 NM.
Model 3 Reservasjon 31.03.16
Nissan Leaf 2012-Solgt
Nissan Leaf 2018 kansellert reservasjon

olesb

Takk, skal sjekke ut de boksene dere har nevnt. Har bestilt orginalstativ fra Tesla. Får være forsiktig med monteringen ser det ut til  :o
S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Skvulp på mandag 30. november 2020, klokken 16:49
Visste ikke at takbøylene var uoriginale, må se den igjen.
Så den videoen før jeg kjøpte, ble veldig skeptisk.
Er ganske sikker på at de hadde strammet takbøylene for mye. Jeg strammet 2,5 NM.

Jeg vet ikke om de er uoriginale, eller om det i såfall var grunnen til at glasset sprakk (selv om jeg synes at overflaten på disse takbøylene så litt grovere ut enn på mine takbøyler). Ville være rart om de hadde skrudd alt for hardt når de sikkert har skrudd på mange slike stativ. Jeg tenker at det er enda større sjanse for at selve glasstaket er litt høyere enn det skal være, sånn at presset fra takbøylene går på glasset i stedet for stålkarmen.

Men poenget mitt er at dersom en møter opp hos Tesla og sier: "glasstaket sprakk med disse takbøylene kjøpt på "China-bay"...så har en en litt lengre vei å gå for å overbevise om at det er glasstaket sin feil/feilmontering av glasstaket, slik at en kan få det på garantien, uten at jeg vet om de er vanskelige på dette.
Tesla Model Y                         2021-

redlund

Utrolig vanskelig å velge takboks. Jeg tror jeg ender opp med en Motion XT Alpine, men er fortsatt ikke sikker.

Det blir ihvertfall ikke 830t, da jeg ikke har lyst til å ta av/på takstivet alt for mange ganger..

kTesla

Sitat fra: redlund på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:07
Utrolig vanskelig å velge takboks. Jeg tror jeg ender opp med en Motion XT Alpine, men er fortsatt ikke sikker.

Det blir ihvertfall ikke 830t, da jeg ikke har lyst til å ta av/på takstivet alt for mange ganger..

Eneste aberet med 830t er jo at man må være flere for å ta den av og på hvis man ikke har heis/liftanordning til takboksen. Selve takstativet er jo lynkjapt og enkelt å montere/demontere. Skrur for hånd slik man skal med umbracoen og låser den med nøkkelen.

Men selvsagt, skal man ofte veksle mellom takboks og takstativ til annet bruk vil det være tidsbesparende å gå for en boks uten tunnel.

Jeg gikk for Skiguard 830T og er veldig fornøyd! Ligger helt nydelig på bilen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA